איפה היה אלוקים בשואה../images/Emo35.gif/ דניאל בלס
מאמר זה נערך לכבוד יום השואה ומובא כאן בקצרה: השואה, הוכחה נגד קיומו של בורא פרסונאלי ( -אלוקים שמתערב בבריאתו)? הוכחה כנגד אלוקי ישראל? נושא השואה הוא נושא רגיש וכואב לכולנו. ועם זאת, אענה סופית לכל התוהים והטועים בעניין. ----------------------------------------- "השואה היא קיום נבואה!" אכן כן. אלוקים כתב על השואה ואפילו כיצד נגיע אליה בספר התורה (ואפילו מה נאמר: "על כי אין אלוקים בקרבי, מצאוני הרעות האלה"). מכאן שלהפך, לא רק שהשואה לא מכחישה את קיום הבורא אלא שהיא מקיימת את דבריו ומוכיחה את השגחתו. ----------------------------------------- להלן הנבואה מהתורה והחפיפה שלה למאורעות: הכאב האיום אשר ליוה את עמנו בתקופת השואה היה כפול: א. יסורי תופת של צרות רבות ורעות מעבר לכל דמיון. ב. יסורי נפש אשר באו לידי ביטוי אצל רבים באותה תקופה במילים הכואבות: היכן אלהי ישראל??? ביטוי חריף לתחושה זו האחרונה ניתן למצוא לדוגמא במילותיו של אלכסנדר דונט ("קול מתוך האפר", מחשבות, עמ' 4): "ממעמקי אסונינו, לנוכח התליות וחדרי הגזים, לנוכח גילויי הרשע הבלתי נתפסים קראנו: "אלקים כל יכול, אל רחום וחנון, אייכה?". חיפשנוהו ולא מצאנוהו. תמיד ליוותה אותנו התחושה המקוממת והמשפילה כי האל נעדר. חוויה זו היא בלתי נמחקת ובלתי נשכחת". ------------------------------------------ והנה בספר דברים (פרק לא) מתייחסת התורה לתקופה עתידית מסויימת, אשר בה יתרחשו הדברים על פי הסדר הבא: א. עם ישראל יעזוב את אלהיו ולא יקפיד על קיום מצוות התורה. ב. יתרגשו עליהם רעות רבות וצרות. אך האלקים ינקוט בהנהגת "הסתר פנים". (כלומר, הוא ינהג "כאילו" שאיננו רואה בצערם האיום של בניו). ג. עם ישראל יאמר "הלא על כי אין אלהי בקרבי, מצאוני הרעות האלה". וכך נאמר שם: "ויאמר ה' אל משה וכו' וקם העם הזה וזנה אחרי אלהי נכר הארץ אשר הוא בא שמה בקרבו. ועזבני והפר את בריתי אשר כרתי איתו. וחרה אפי בו ביום ההוא ועזבתים והסתרתי פני מהם והיה לאכול (=להשמדה). ומצאוהו רעות רבות וצרות. ואמר ביום ההוא, הלא על כי אין אלהי בקרבי מצאוני הרעות האלה. ואנכי הסתר אסתיר פני ביום ההוא על כל הרעה אשר עשה..." והנה, במשך קרוב לאלפיים שנות הגלות, לא היה יהודי שלא שמר את מצוות התורה. עם ישראל בכל תפוצות העולם התגאה בתורתו, שמר בעוז ובגאון את מצוותיה, ואף מסר נפשו עבורה. אולם, כמאה שנה לפני השואה, "נולדה" תנועה חדשה בברלין שבגרמניה. היא כינתה את עצמה בשם "תנועת ההשכלה", וכל מטרתה היתה ליצור עם יהודי חדש שאיננו שומר תורה ומצוות. תנועה זו פשטה מברלין לכל גרמניה ולבסוף סחפה חלק ניכר מכלל יהדות אירופה. התוצאה העצובה והבלתי נמנעת היתה, כידוע, התדרדרות הדור הצעיר להתבוללות נוראה, ואפילו להתנצרות בהיקף שהדהים גם את ראשי תנועת ההשכלה. מיד אחר כך, פרצה השואה אשר "נולדה" בברלין, פשטה בראשיתה בגרמניה, ולבסוף עברה על כל יהדות אירופה. --------------------------------------- והנבואות הכלליות בעניין: הנה מספר מקורות: (כולם בתורה) 1. (דברים פרק ל"א פסוק ט"ז) 2. (ויקרא פרק כ"ו) 3.( דברים פרק כ"ח) : קראו את הפרק החל מפסוק: טו. (רק ראו מה קורה כאשר אלוקים מתנהג כלא משגיח לדור אחד בגולה...) ****************************************** השואה: "שאלה רגשית או שאלה שכלית?" כאשר אתם שואלים למה נתן בורא עולם ל-6 מיליון יהודים להירצח בשואה, אשאל אתכם את השאלה: ואם היו אלה 3 מיליון, האם הייתם שואלים את השאלה. (סביר להניח שכן). ואם היו אלה רק מיליון 1 שנספה בשואה, האם עדיין הייתם שואלים את השאלה? (כן) . ואם היו אלה רק שלוש מאות איש, האם גם אז הייתם שואלים את השאלה? ואם היו אלה רק עשרים איש שנספו בשואה, לא הייתם צריכים, עדיין, לשאול את אותה שאלה? ומכאן, שגם אם אדם אחד, רק אחד, שהיה טוב לב למראית עיניים, נרצח או נהרג בצורה שנראית לנו שאינה הוגנת, אנו היינו צריכים לשאול את השאלה הזאת. המספר הענק של היהודים שנספה בשואה, אינו מוכיח אם כן טענה שכלית אלא רק רגשית. על טענה רגשית, אין לי מענה, כשם שלא יהיה לנו לאדם שקרובו נפטר והוא מרגיש עם זאת כעס בלבו. לעומת זאת, תשובה שכלית, תתקבל. ------------------------------------------ "התשובה הטכנית, חסרת הרחמים והרגשות:" טכנית, אם אלוקים יצר את האדם בעולמו, יש לו זכות מלאה לעשות בו כרצונו. אני לא מדבר כאן על אבא ביולוגי שהביא בן לעולם אלא על בורא עולם בכבודו ובעצמו שיצר כל פרט באדם, כל איבר ואיבר, את מוחו האנושי ואת נשמתו. קבע את רגשותיו, את תכונותיו לפי רצונו. כעת, שכלית וטכנית, לא יוכל אדם לבוא ולטעון כנגד בורא עולם שהרי הוא מופקד בידיו, כולנו מופקדים בידיו. ביכולתו של הבורא לקבוע כל דבר ועלינו מוטל לקיים את דברו שהרי הוא הבורא שנתן לנו את החיים ולו גם הזכות לקחת אותם מאיתנו. אלוקים הכריז בתורה שהוא נתן לנו בחירה בעולמו ושהוא פועל בצדק! והרי אל לנו לשכוח שאלוקים הוא שהמציא את הצדק! (אלוקים קובע עבורנו מהו טוב ומהו רע, ממה נסבול וממה ניהנה). הרי האלוקים הוא הזה הנותן לנו את האפשרות לכפור בו! בתור יצירי כפיו, עלינו לנהוג לפי ציוויו. זוהי חובתנו בתור תוצר שהבורא יצר. אם כן, אנו צריכים לשאול, האם אותו בורא הוא טוב ונותן שכר ועונש על ההליכה בדרכיו או כנגד דרכיו? אדם המאמין ב"אלוקים", אלוקי ישראל- הוא בורא עולם, מאמין אף ביהדות. (מי שלא, מוזמן לשוטט במאמרי האתר). היהדות מסבירה שאלוקים פועל ב"צדק מוחלט", "איש בעונו יומת" מידה כנגד מידה, אף אם אנו לא יכולים להבין את הצדק הזה בעולם הזה כי אנו מוגבלים ע"י שכלנו ורגשותינו בתור בני אדם, בשר ודם. ובכל זאת, אם נחפש מענה ביהדות לשאלות אלו? ------------------------------------------- "למה אדם טוב מת? למה תינוקות מתים? איפה הצדק?" תשובה: לפי היהדות מסתבר, שמטרת כל אדם בעולם היא לתקן את עצמו (ובייחוד בדורות אלה, שכבר אין נשמות "חדשות"). דהיינו, בן אדם שרצח, יכול להיתקן בחייו אלה ע"י סבל וייסורים, בגיהינום קודם כניסתו לגן עדן, או בתור גלגול חדש. גלגול, יכול להיות לאדם שיסבול בחייו, אך בפועל ישלם על אותו מעשה שעשה. אין להסיק מכאן בשום אופן שכל נרצח בעולם הזה היה רוצח בגלגול קודם מכיוון שישנם מקרים שבהם אדם בעל מידות נעלות יותר משלם על חטאים קטנים - עונשים גדולים בעולם הזה (בדיוק כפי שקבצן שגנב לא צריך להישפט באותה חומרת הדין כמו מרצה באוניברסיטה שגנב). לו היה אדם יודע עד כמה טוב גן עדן, היה עובד כל חייו את ה' אלוקיו ביראה בלי שאלות מיותרות. בורא האדם הוא היודע ממה נהנה יציר כפיו משום שהוא שברא את התענוגות. וגן העדן הוא התענוג הרוחני הנשגב ביותר לפי היהדות.
מאמר זה נערך לכבוד יום השואה ומובא כאן בקצרה: השואה, הוכחה נגד קיומו של בורא פרסונאלי ( -אלוקים שמתערב בבריאתו)? הוכחה כנגד אלוקי ישראל? נושא השואה הוא נושא רגיש וכואב לכולנו. ועם זאת, אענה סופית לכל התוהים והטועים בעניין. ----------------------------------------- "השואה היא קיום נבואה!" אכן כן. אלוקים כתב על השואה ואפילו כיצד נגיע אליה בספר התורה (ואפילו מה נאמר: "על כי אין אלוקים בקרבי, מצאוני הרעות האלה"). מכאן שלהפך, לא רק שהשואה לא מכחישה את קיום הבורא אלא שהיא מקיימת את דבריו ומוכיחה את השגחתו. ----------------------------------------- להלן הנבואה מהתורה והחפיפה שלה למאורעות: הכאב האיום אשר ליוה את עמנו בתקופת השואה היה כפול: א. יסורי תופת של צרות רבות ורעות מעבר לכל דמיון. ב. יסורי נפש אשר באו לידי ביטוי אצל רבים באותה תקופה במילים הכואבות: היכן אלהי ישראל??? ביטוי חריף לתחושה זו האחרונה ניתן למצוא לדוגמא במילותיו של אלכסנדר דונט ("קול מתוך האפר", מחשבות, עמ' 4): "ממעמקי אסונינו, לנוכח התליות וחדרי הגזים, לנוכח גילויי הרשע הבלתי נתפסים קראנו: "אלקים כל יכול, אל רחום וחנון, אייכה?". חיפשנוהו ולא מצאנוהו. תמיד ליוותה אותנו התחושה המקוממת והמשפילה כי האל נעדר. חוויה זו היא בלתי נמחקת ובלתי נשכחת". ------------------------------------------ והנה בספר דברים (פרק לא) מתייחסת התורה לתקופה עתידית מסויימת, אשר בה יתרחשו הדברים על פי הסדר הבא: א. עם ישראל יעזוב את אלהיו ולא יקפיד על קיום מצוות התורה. ב. יתרגשו עליהם רעות רבות וצרות. אך האלקים ינקוט בהנהגת "הסתר פנים". (כלומר, הוא ינהג "כאילו" שאיננו רואה בצערם האיום של בניו). ג. עם ישראל יאמר "הלא על כי אין אלהי בקרבי, מצאוני הרעות האלה". וכך נאמר שם: "ויאמר ה' אל משה וכו' וקם העם הזה וזנה אחרי אלהי נכר הארץ אשר הוא בא שמה בקרבו. ועזבני והפר את בריתי אשר כרתי איתו. וחרה אפי בו ביום ההוא ועזבתים והסתרתי פני מהם והיה לאכול (=להשמדה). ומצאוהו רעות רבות וצרות. ואמר ביום ההוא, הלא על כי אין אלהי בקרבי מצאוני הרעות האלה. ואנכי הסתר אסתיר פני ביום ההוא על כל הרעה אשר עשה..." והנה, במשך קרוב לאלפיים שנות הגלות, לא היה יהודי שלא שמר את מצוות התורה. עם ישראל בכל תפוצות העולם התגאה בתורתו, שמר בעוז ובגאון את מצוותיה, ואף מסר נפשו עבורה. אולם, כמאה שנה לפני השואה, "נולדה" תנועה חדשה בברלין שבגרמניה. היא כינתה את עצמה בשם "תנועת ההשכלה", וכל מטרתה היתה ליצור עם יהודי חדש שאיננו שומר תורה ומצוות. תנועה זו פשטה מברלין לכל גרמניה ולבסוף סחפה חלק ניכר מכלל יהדות אירופה. התוצאה העצובה והבלתי נמנעת היתה, כידוע, התדרדרות הדור הצעיר להתבוללות נוראה, ואפילו להתנצרות בהיקף שהדהים גם את ראשי תנועת ההשכלה. מיד אחר כך, פרצה השואה אשר "נולדה" בברלין, פשטה בראשיתה בגרמניה, ולבסוף עברה על כל יהדות אירופה. --------------------------------------- והנבואות הכלליות בעניין: הנה מספר מקורות: (כולם בתורה) 1. (דברים פרק ל"א פסוק ט"ז) 2. (ויקרא פרק כ"ו) 3.( דברים פרק כ"ח) : קראו את הפרק החל מפסוק: טו. (רק ראו מה קורה כאשר אלוקים מתנהג כלא משגיח לדור אחד בגולה...) ****************************************** השואה: "שאלה רגשית או שאלה שכלית?" כאשר אתם שואלים למה נתן בורא עולם ל-6 מיליון יהודים להירצח בשואה, אשאל אתכם את השאלה: ואם היו אלה 3 מיליון, האם הייתם שואלים את השאלה. (סביר להניח שכן). ואם היו אלה רק מיליון 1 שנספה בשואה, האם עדיין הייתם שואלים את השאלה? (כן) . ואם היו אלה רק שלוש מאות איש, האם גם אז הייתם שואלים את השאלה? ואם היו אלה רק עשרים איש שנספו בשואה, לא הייתם צריכים, עדיין, לשאול את אותה שאלה? ומכאן, שגם אם אדם אחד, רק אחד, שהיה טוב לב למראית עיניים, נרצח או נהרג בצורה שנראית לנו שאינה הוגנת, אנו היינו צריכים לשאול את השאלה הזאת. המספר הענק של היהודים שנספה בשואה, אינו מוכיח אם כן טענה שכלית אלא רק רגשית. על טענה רגשית, אין לי מענה, כשם שלא יהיה לנו לאדם שקרובו נפטר והוא מרגיש עם זאת כעס בלבו. לעומת זאת, תשובה שכלית, תתקבל. ------------------------------------------ "התשובה הטכנית, חסרת הרחמים והרגשות:" טכנית, אם אלוקים יצר את האדם בעולמו, יש לו זכות מלאה לעשות בו כרצונו. אני לא מדבר כאן על אבא ביולוגי שהביא בן לעולם אלא על בורא עולם בכבודו ובעצמו שיצר כל פרט באדם, כל איבר ואיבר, את מוחו האנושי ואת נשמתו. קבע את רגשותיו, את תכונותיו לפי רצונו. כעת, שכלית וטכנית, לא יוכל אדם לבוא ולטעון כנגד בורא עולם שהרי הוא מופקד בידיו, כולנו מופקדים בידיו. ביכולתו של הבורא לקבוע כל דבר ועלינו מוטל לקיים את דברו שהרי הוא הבורא שנתן לנו את החיים ולו גם הזכות לקחת אותם מאיתנו. אלוקים הכריז בתורה שהוא נתן לנו בחירה בעולמו ושהוא פועל בצדק! והרי אל לנו לשכוח שאלוקים הוא שהמציא את הצדק! (אלוקים קובע עבורנו מהו טוב ומהו רע, ממה נסבול וממה ניהנה). הרי האלוקים הוא הזה הנותן לנו את האפשרות לכפור בו! בתור יצירי כפיו, עלינו לנהוג לפי ציוויו. זוהי חובתנו בתור תוצר שהבורא יצר. אם כן, אנו צריכים לשאול, האם אותו בורא הוא טוב ונותן שכר ועונש על ההליכה בדרכיו או כנגד דרכיו? אדם המאמין ב"אלוקים", אלוקי ישראל- הוא בורא עולם, מאמין אף ביהדות. (מי שלא, מוזמן לשוטט במאמרי האתר). היהדות מסבירה שאלוקים פועל ב"צדק מוחלט", "איש בעונו יומת" מידה כנגד מידה, אף אם אנו לא יכולים להבין את הצדק הזה בעולם הזה כי אנו מוגבלים ע"י שכלנו ורגשותינו בתור בני אדם, בשר ודם. ובכל זאת, אם נחפש מענה ביהדות לשאלות אלו? ------------------------------------------- "למה אדם טוב מת? למה תינוקות מתים? איפה הצדק?" תשובה: לפי היהדות מסתבר, שמטרת כל אדם בעולם היא לתקן את עצמו (ובייחוד בדורות אלה, שכבר אין נשמות "חדשות"). דהיינו, בן אדם שרצח, יכול להיתקן בחייו אלה ע"י סבל וייסורים, בגיהינום קודם כניסתו לגן עדן, או בתור גלגול חדש. גלגול, יכול להיות לאדם שיסבול בחייו, אך בפועל ישלם על אותו מעשה שעשה. אין להסיק מכאן בשום אופן שכל נרצח בעולם הזה היה רוצח בגלגול קודם מכיוון שישנם מקרים שבהם אדם בעל מידות נעלות יותר משלם על חטאים קטנים - עונשים גדולים בעולם הזה (בדיוק כפי שקבצן שגנב לא צריך להישפט באותה חומרת הדין כמו מרצה באוניברסיטה שגנב). לו היה אדם יודע עד כמה טוב גן עדן, היה עובד כל חייו את ה' אלוקיו ביראה בלי שאלות מיותרות. בורא האדם הוא היודע ממה נהנה יציר כפיו משום שהוא שברא את התענוגות. וגן העדן הוא התענוג הרוחני הנשגב ביותר לפי היהדות.