אכילת לא מכוונת

קשר חדש

New member
מוסיפה לינק לראיון על מיכל צפיר שמספרת

איךל היא ירדה "בראש אחר" ושומרת על זה.
הגיעה ל-BMI תקין. נראית נהדר.
כדי שתראה שיש סיפורי הצלחה.
לא רק למשטר קפדני וספירת קלוריות יש הצלחות.
[URL]https://www.youtube.com/watch?v=VVL7VLMPO74[/URL]
 

Ron W

New member
אני יכול להלשין על המשטר הקפדני

מדי כמה ימים אני יוצא בערך ב6 לחוף הצפוני לי לצעידה , מיכל התאמנה שם
בשורטס וגופיה עם כובע מצחיה, לא נראית בכלל בת47 .כמה נשים עובדות
ככה על הכושר?
 

kagome10

New member


 
פשוט לא לעניין

צורת אכילה לא בריאה לחלוטין שיכולה להסב נזקים בלתי הפיכים לגוף.
 

קשר חדש

New member
אני מפרידה בין אוכל טעים לקינוח טעים.

אוכל טעים, לדג' לאסי (בננה, 2 תמרים ויוגורט מעורבבים בבלנדר), זה אוכל. יש בו אבות מזון שחשובים לגוף, הם חלק מהתפריט שלי ממילא (גם הפירות, גם היוגורט). למה לא לערבב אותם יחד ולאכול תוך כדי הנאה?!
לאכול כל יום בננה לבד, תמרים לבד או יוגורט לבד לא כ"כ בא לי. לאכול לאסי, שהוא אחד המאכלים האהובים עלי, אני מוכנה כל יום. אני מתענגת על לאסי ברמות. כיף לי. זה לא חטא להנות כל כך מאוכל. למה לא בעצם?.

קינוח טעים כמו גלידה, עוגת שכבות של קצפת וריבת חלב אני לעולם לא אוכל מתוך מחשבה שזה אוכל, שזה בריא או שזה חלק מאבות המזון החשובים לי לגוף. אין לי בתפריט באופן קבוע לאכול קצפת, סוכר, שוקולד חלב או גלידת שמנת. אני תמיד אוכל אותם מתוך רצון להנות לא בתור אוכל (למרות שיש בהם לכאורה קלוריות).
יש הרבה סוגים של הנאה, שלא עושים אותם כל יום כמו הליכה לקונצרט, למופע, לסרט, לטיול. עוד אחת מההנאות הללו היא אכילת קינוחים. מעת לעת, לצורך הנאה טהורה, ובלי האשליה שמדובר על אכילה בריאותית כלשהי.

את אכילת האוכל הטעים והבריא כדוגמת הלאסי, אני משווה להאזנה לתוכנית ברדיו, לצפיה בתוכנית בטלויזיה בערב בסוף היום לגלישה בפייסבוק או לכתיבה בפורום. זו הנאה שהיא חלק מהיום יום שלי. יש לפעולות הללו מרכיב של הנאה אבל גם מרכיב חברתי, מרכיב של העשרת הידע, מרכיב של הפעלת המוח (תלוי מה קוראים/שומעים/צופים), מרכיב של הרפיה למוח (תלוי מה קוראים/שומעים/צופים). כמו שאני לא אאזין לרדיו, אראה בטלויזיה, אגלוש בפייסבוק או בפורום אם יהיה לי משעמם ולא מעניין. ככה לא בא לי לאכול אוכל שלא מביא איתו הנאה. לעיתים אני צריכה להאזין או לצפות במשהו משעמם כי הוא חלק מהעבודה שלי או שאני נמצאת באירוע חברתי וזה מה שיש. אני לא אומרת שתמיד מתקיים מרכיב ההנאה. לעיתים יש סיבות אחרות שגורמות לי לבצע את הפעולות הללו. אבל אם אלו פעולות שאני בוחרת, אני מוודא שמרכיב ההנאה מתקיים. ככה גם באוכל. אם אני שולטת על המנות המוגשות/מכינה לי את האוכל, אני אוודא שהאוכל שלי טעים וגורם לי הנאה.
 

קשר חדש

New member
אגב, אני מכירה אנשים רזים שמרכיב ההנאה מוביל אותם

ואחרים שמרכיב ההנאה הוא שולי בעיניהם.
יש רזים שאומרים שהם אוכלים כדי לחיות. מבחינתם יש דברים הרבה יותר חשובים מאשר הנאה באוכל. הם אוכלים מה שיש, אוכלים מה שקיים בבית גם אם הוא לא טעים (על מנת לא לזרוק ולבזבז כסף), אוכלים מה שהיה במבצע/בהנחה.
לעומתם יש רזים שמשקיעים מאד באוכל. גם בגיוון, גם בטעם, גם במרקם, גם באסטטיקה שלו, גם בצילחות. האוכל בשבילם הוא פסטיבל. הכמות היא יחסית קטנה, אבל האיכות מצויינת.
כל האנשים הם איפה שהוא ברצף בין שני הטיפוסים הללו.
אבל אני רואה גם בלבוש את אותו הדבר.
יש אנשים שמשקיעים, הכל אצלהם טיפ טופ, הם מתאימים את העגיל, לחגורה, לנעל ולתיק. הם מטופחים. ויש אנשים שמבחינתם בגדים זה דבר שצריך ללבוש כדי שלא יהיה קר וכדי שאפשר יהיה לצאת החוצה מהבית. מספיק שהבגדים יהיו נקיים, ומתאימים מבחינת עונות השנה ומבחינת התאמה למקום אליו הולכים. גם בחליפה הם לא יראו טוב (אבל יבואו, כי צריך במקום העבודה) וגם בבגדי ספורט הם לא יראו טוב (אבל ילבשו כי הם הלכו לפעילות ספורטיבית).
ההשקעה בביגוד וההנאה שמקבלים ממנו, תלויה בבן אדם עצמו ובהעדפותיו ולא תלויה במשקל הגוף. אין מודל אחד שמתאים לכולם. ככה גם באוכל. יש אנשים שאוכלים מתוך הנאה ויש אנשים שלא, וגם זה לא תלוי במשקל הגוף.
 

Ron W

New member
אוכל הוא תמיד צורך תזונתי בלי קשר למה מדמים ומרגישים כלפיו

לא ניתן להתכחש לכך שזהו אוכל וללא מערכת עיכול מאחורי הפה לא היינו נמשכים אליו
הרי לא היינו מסתפקים בטעימה זעירה של קינוח מבלי לאכול אותו כלומר זהו ראשית אוכל.
לקינוח המתוק יש גם תפקיד תזונתי להוסיף אנרגיה זמינה לעיכול יש המקשרים זאת לחסך בויטימינים
העכול דורש הרבה משאבים ומעייף מנגד המח דורש סוכר לכן מתרגם עבורך את ההתרצות בהנאה
כל ההנאה מאוכל היא רפלקס של המערכת לעודד אותנו לאכול אין לה שום בסיס הגיוני אחר.

אפשר ליחס הנאה לכל מה שלא יהיה, כתמריץ לעשות אותו. עבודה, לבצע אותה יפה וביעילות
ספורט, להנות מהסביבה ומהתחרות.כך ניתן להנות גם ממאכלים בסיסיים להתענג על פרי כמו שהוא
על יוגורט כפי שהוא למרות ששילוב בטעמים יוצר ריגושים וסיפוק מוכפל. אמש חטאתי והכנתי ריבת דובדבנים עם המון סוכר.
ברור לי שהצורך במתוק עמד מאחוריה ומצאתי לכך כל מיני תרוצים נוסטלגיים או גסטרונומיים שאצליח במשימה..
גרדתי קליפת לימון לקבל פקטין בחשתי ועמלתי ובסוף ריציתי בהכנעה צורך תזונתי עודף של המח ומערכת העצבים.
 

קשר חדש

New member
אני חושבת שכדאי לשמור על איזון, ולא לחיות בקיצוניות.

אפשר להנות מריבת דובדבנים עם הרבה סוכר וגרידת לימון.
אין צורך לייחס לזה חטא בעיני. תלוי בכמות הפעמים במהלך החודש שאתה אוכל ריבת דובדבנים, ובכמות שאכלת.
אם אתה אוהב מאד ריבת דובדבנים, וכל יום אתה אוכל כפית, אין לי ספק, שלא בגלל הכמות הקלוריות של הכפית הזאת יש לך עודף משקל. אפשר לאכול כל יום כפית ריבת דובדבנים ולהיות במשקל תקין, כמו שיש רזות שכל יום אוכלות מס' קוביות שוקולד.
ביום חמישי בערב, הלכתי להשקה של ספר בישול ואחכ להופעה. לפני שיצאתי בערב, אכלתי עוף וירקות מבושלים. אין לי ספק שצורך באוכל לא היה לי ושאם לא הייתי יוצאת לא הייתי אוכלת יותר באותו הערב.
בהשקה של ספר הבישול החלטתי לאכול עוגת סולת רטובה. טעימה מאד. בהופעה החלטתי לשתות חצי כוס בירה, לנשנש גרגירי חומוס, לאכול ברוסקטה (לחם מלא עם הרבה שמן זית, עשבי תיבול ועגבניות) ולטעום ארטישוק עם גבינה קשה מעל.
כל האכילה הזאת, לא היתה מטעמי רעב (אכלתי לפני), לא היה בה צורך של המוח למתוק כי לפני שהחלטתי לאכול את העוגה לא הייתי רעבה או עייפה. היה לי כיף. רציתי להעצים את החוויה, והחלטתי לאכול את האוכל שהיה שם. החלטתי לאכול את העוגה בגלל שהייתי בהשקה של ספר בישול וזה היה אחד מהמטעמים שהוצגו בספר. אחר כך בהופעה החלטתי לאכול כי התחשק לי והיה לי כיף.
מבחינתי אני לא רואה בזה חטא. לא התפוצצתי מהאוכל. התחלתי לאכול כשלא הייתי רעבה ולא שבעה (זה היה במהלך הערב, לא מייד אחרי שאכלתי את ארוחת הערב) הפסקתי בשובע נוח. אכלתי עוגה, לא בגלל שזה אוכל, אלא בגלל הכיף. יתר הדברים שאכלתי היו יכולים להיות ארוחה בהזדמנות אחרת. זה קורה פעם ב.... חלק מהתפריט המוצהר שלי כולל אכילה פעם ב... של קינוחים/אוכל מיוחד, לכן זה סבבה בעיני. ונהניתי.
 
כתבת על בחירה

וזו הבחירה במלוא מובן המילה.
שמחה שאת במקום הזה.
עכשיו ספרי...........איזה ספר בישול? שווה?
 

קשר חדש

New member
ספר בישול: בישולים וסיפורים

של מייסר אבו שחאדה סרי.
הספר בערבית ועברית. ספר של ערביה מוסלמית מיפו, בעברית וערבית, כולל סיפורים אישיים. ספר שמקדם את הדו קיום, והאוכל בו מצוין.
הוא צפוי להיות מתורגם לאנגלית וערבית בקרוב ולהיות מופץ בחו"ל.
 

קשר חדש

New member
מופץ ברשת ב-bookme וגם ישירות.

מאמינה שבהמשך הוא יופץ גם בחנויות הספרים.
 

Ron W

New member
למה להנאה מותר להציב גבולות ולרעב לא?

החטא מבחינתי הוא בחריגה מתפריט ולא משנה אם הייתי מפריז במשהו אחר
הגישה לחלק את הרעב לסגמנטים לא תופסת מבחינת העיכול מבחינתו האכילה היתה בטוי של רעב.
אולי הנסיון לראות ברעב יצר גשמי "מלוכלך" שדי להשביע בארוחה ואין לו חיים וקפריזות, משלו נובע אולי מפוריטניות יצרית, אוכל הוא יצר.
במציאות עדיף לחלק מאיתנו לאמץ תרוצים של בלוי, תצוגת אוכל, מפגש חברתי אינטלקטואלי, כדי לתרץ את ההשלמה התזונתית.
בשורה תחתונה, הגוף לא מקבל את ההקצבה התזונתית שבחרנו עבורו ומחפש כמו בטבע הזדמנויות מצוינות לאכול עוד.
 

קשר חדש

New member
רעב מבחינתי הוא תחושה כמו קור/חום כמו עייפות

אין לי סיבה אמיתית לחוש רעב ולא לתת לגוף אוכל.
אין לי סיבה אמיתית לחוש חום/קור ולא לאזן את המצב עם ביגוד מתאים/חימום או קירור.
אין לי סיבה אמיתית לחוש עייפות ולא ללכת לישון.

תמיד יהיו מצבים, שאני אעדיף את הפעילות הקיימת ולא לספק את הצרכים של הגוף. אם אני בישיבה בעבודה, אני בד"כ לא אוציא אוכל, אלא אחכה. אם קר בחוץ ויצאנו לבילוי, אני אשתדל ללכת מהר מהאוטו לכיוון מקום הבילוי, למרות שקר לי.
אם אני עייפה, ויש יום שלם של עבודה, אני לא אלך הביתה בגלל העייפות. ואם יש חתונה מאוחרת במקום מרוחק באמצע שבוע, אני אלך לחתונה, למרות שלמחרת אני יודעת שאני אהיה עייפה בעבודה. לעיתים אני אאחר קצת, אבל לא מעבר לזה.

לעומת זאת שמחה והנאה הם רגשות. אני יכולה להחליט שבא לי להעצים את ההנאה על ידי אכילת קינוח טעים. אני יכולה להחליט שאני מסתפקת בביס אחד מהקינוח. זה מספיק לי.
אם היו מוצאים דרך, שבה אוכל בריא, הכולל את כל אבות המזון היה בטעם של עוגת קצפת, אני הייתי הראשונה שהייתי מאמצת אותו. למה לא להגדיל את ההנאה, תוך אכילה של אוכל בריא?
אם אפשר היה לטייל בעולם בלי העלות הכספית הענקית ובלי הצורך לקחת ימי חופש בעבודה, הייתי מטיילת יותר בעולם. אני מגבילה את כמות נסיעות הבילוי לחו"ל, לא בגלל שלא בא לי להנות, אלא כי יש לי סדר עדיפויות. הנאה מטיולים בעולם, היא במקום גבוה, אך לא יום יומי מבחינתי. יותר בכיוון של פעם בשנה או שנתיים.
 

ניקנוR

New member
אני רוצה לשאול משהו, אם אפשר

בשרשור ״את הבוס״ אמרת שאת לא אוכלת בתגובה לטריגרים. כאן לעומת זאת סיפרת איך
אכלת ארוחה שלמה לא מתוך רעב אלא בתגובה לאירועים (טריגרים).
״טעמתי״, ״נשנשתי״- בסופו של דבר, כמו שאמרת, אכלת ארוחה מלאה, מה שלא היית עושה אם לא היית נחשפת לאותם טריגרים.

התיאורים שלך והסתירה ביניהם גרמו לי לתהות איפה הגבולות של בחירה אמיתית.
אין לי תשובה בינתיים והייתי שמחה לשמוע את דעתך.
 

ניקנוR

New member
ועוד משהו קטן

כתבת שהשתמשת באוכל כדי להעצים את החוויה שלך באותו ערב.
האם זה לא חלק של אכילה רגשית, באיזשהו אופן?
אולי תוכלי להסביר למה את מתכוונת כשאת מדברת על אכילה רגשית?
תודה
 

קשר חדש

New member
בדיוק בגלל זה אני מבדילה בין אכילה רגשית לאכילה מתוך טריגר

הייתי באירוע, ראיתי אוכל ורציתי לאכול אותו. אם לא הייתי שם, אין לי ספק שלא הייתי אוכלת את הדברים הללו (לא הייתי חושבת עליהם, ובטח לא הולכת לקנות את המצרכים לצורך הכנתם). זה היה הטריגר. חלק מהשיקולים כן לאכול היה, שהאכילה תגרום לי הנאה.
אכילה ריגשית, היא אכילה שהיא "פתרון" לבעייה אחרת. הבעיה היא חוסר יכולת לויסות רגשי. התרגשתי ולא יכולתי להכיל את הרגש, כעסתי ולא יכולתי להכיל את הרגש. נעלבתי ולא יכולתי להכיל את הרגש. באירוע שהייתי היה סבבה. לא הייתי בהצפה ריגשית משום סוג שהוא. לא הייתי צריכה פתרון בכלל. לכן, לא יכולה להיות כאן אכילה ריגשית.
נניח הייתי יושבת באירוע, כולן היו אוכלות ונהנות, ואני הייתי מסתכלת עליהן וחושבת בראש כמה אני מסכנה. רק אני לא יכולה לאכול. היה לי יום כל כך ארוך, ובסופו מגיע לי פיצוי. הייתי נכנסת לסחרור כזה, ולא מצליחה לצאת מהרגשות הללו. מוצפת כולי באוירת המסכנות של עצמי, והצורך הדחוף לפיצוי. בעבר, כאשר היו עולות לי המחשבות הללו ומגיעים הרגשות, באופן אוטומטי הייתי פותרת אותם באוכל. מגיע לי פיצוי, אני מסכנה, יאללה לאכול. זה פתרון אוטומטי. זה הדיפולט. אם אין מחשבה, אני מיד שם.
באירוע הזה, זה ממש לא היה. לא היו לי מחשבות כאלו. לא הייתי בסחרור ולא בשום הצפה ריגשית.
היה אוכל, רציתי אותו כי ראיתי אותו, ואז ניהלתי מו"מ והחלטתי לאכול.
ורדה חושבת אגב שאין הבדל, בין ראיתי אז רציתי לאכול (טריגר של ראיה) לבין הרגשתי מסכנה אז רציתי לאכול (טריגר של רגש). אני חושבת שכדאי להפריד בין המצבים, בגלל דרך הטיפול בהם (שזאת המטרה שלנו בעיני).
טריגר של ראיה מביא למו"מ עם עצמי, שבסופו אני אוכל או לא אוכל.
טריגר של רגש (כפי שורדה מתייחסת אליו), לא יביא בסופו של דבר לאכילה. אין כאן מו"מ מבחינתי. יש לי אפס סובלנות לאכילה כפתרון לבעיה ריגשית. אני ביטלתי את האופציה הזאת מבחינתי. אוכל הוא לא פיצוי. הוא לא פתרון לרגשות שאני לא מצליחה לטפל בהם כראוי. זה היה בעבר. בעבר, הייתי מנהלת עם עצמי מו"מ, כאשר היה טריגר של רגש. בסופו יכולתי לאכול או לא לאכול. לעיתים החלטתי, שאני לא מצליחה להתגבר על הרגש, ואני מחליטה לאכול. לא מסוגלת להתמודד. היום אני כבר לא שם. אם זיהיתי שמדובר על רצון לאכול כתוצאה מחוסר יכולת להתמודד עם הרגש, אני לא אוכל!. אני אעשה סדרה שלמה של פעולות, כדי לפתור את הסוגיה הריגשית באותו הרגע. אוכל הוא לא אחד מסדרת הפעולות הלגיטימיות מבחינתי במקרה הזה.
זה מתקשר בדיוק לשרשור שורדה פתחה, בו הבחורה טענה, שהיא "טובה אל עצמה". לעיתים מתוך מצב ריגשי היא "תבחר" לאכול יותר. היא לא תלקה את עצמה על זה. מבחינתי לאכול כדי לפתור רגש זה לא להיות טובה אל עצמי. אם זה יקרה, זו בפירוש תהיה חריגה, שאני אצטרך לנתח ולראות איך בפעם הבאה אני עושה אחרת, כדי שהיא לא תקרה.
להיות טובה אל עצמי, אומר, שאם אני לא מוצפת ריגשית ומחפשת פתרונות, אלא במצב ריגשי רגיל, אני יכולה לבחור לאכול לצרכי הנאה. כמו שאני יכולה לבחור ללכת לקונצרט לצרכי הנאה. או ללכת לסרט לצרכי הנאה. אני לא הולכת לקונצרט, כי אני מבואסת מהחיים, הכל שחור, ואני חייבת לשמוע מוזיקה כדי להוציא את עצמי מהבאסה. אני סבבה, הכל רגיל, ובא לי לצאת ולהנות. חלק מהבחירות הלגיטימיות בעיני במקרה הזה הן ללכת לקונצרט או ללכת למסעדה.
 
למעלה