אלוהים והבחירה החופשית

mantrix

New member
מה המקור לסיפור?

והאם באמת אפשר להוכיח מה היה לפני יותר מ-400 שנה? הרי אחרי גבול מסויים מתבססים על עדויות ועל מעבר מפה לאוזן, והסטוריה ניתן לשכתב ע"י השפעה עליהם.
 

sagima

New member
היו הרבה מחלוקות

על אמיתות הספר, והיו אנשים שיצאו לבדוק את הנושא ויש מכתבים ותעוד שלהם. תנסה אולי לחפש בויקיפדיה, אולי יש שם יותר מידע.
 

mantrix

New member
יש מחלוקות על כל ספר, גם על התנ"ך

ולכן עדיין אותה שאלה לי אליך, מדוע אתה מאמין שדווקא זו ההונאה הגדולה של ימינו, ולמשל שזו האמת והשאר הונאות?
 

pieceofmadness

New member
גם אם ספר הזוהר

הוא לא הגיבוב הריקני ששגיא מתיימר לטעון, עדיין הקבלה נהפכה למסחרה נצלנית. בלי קשר לספר. כל עניין הקבלה היום נעשה מפלצתי בשרלטנותו.
 

mantrix

New member
השאלה היא

האם אפשר לדמיין בימינו משהו כזה, עם המקורות הכי כנים, שיצליח להתרחק לחלוטין ממסחור וכו'?
 

RichardSmith

New member
שני דברים

מה רע במסחור? האם זה בהכרח הופך את זה לזול? יש ביקוש והיצע, האם האופה צריך להצטנע על עיסוקו? יש בן אדם שיודע לנאום בצורה טובה ומחליט שהטקסט שלו יהיה "הקבלה היהודית", אם בכלל זה באמת מה שנכתב... כל עוד אנשים משלמים לו על השירות בצורה חוקית, למה שתהיה בעיה? במקורות כנים אתה מדבר על מניעים או מקורות מידע? כדוגמה, נקח את ענף הסייף בישראל... כענף ספורט שולי, כבר כמה כותרות הוא עושה? חוסר תקציב גורם לעסק די לקרטע. באירופה לעומת זאת, בין החנויות השונות בשדרה המרכזית, אפשר למצוא מרכזי סיף, כאשר אחד המסלולים נמצא כתפאורה של חלון הראווה. סייפים מסייפים ומושכים ככה קהל. האם זה מסחור רע?
 

mantrix

New member
אתה רק מחזק את דבריי!

התכוונתי שמחסור לא סותר, ולא בהכרח מצביע על האמיתות והכנות...
 

RichardSmith

New member
סותר? את מה?

הוא לא יכול להצביע על אמיתות או כנות בכלל. בסך הכל מוצר.
 

mantrix

New member
מצביע על כנות המטיפים, לכאורה

כלומר כאילו שאם כוונותיהם טהורות, הם יתנדבו לעשות את זה ולא יבקשו כסף. יש מקרים בהם זה קורה, אבל כמובן יש אחרים שעושים את זה בכנות ובכל זאת לא חיים מתרומות אלא מבקשים תשלום כלשהו.
 

RichardSmith

New member
בסך הכל,

הם נותני שירות, גם אם לא מבקשים כסף, הם משקיעים את הזמן בתמורה למשהו, הדרגה הכי נמוכה היא רק הוכרת התודה וההנאה שמפיקים מהעזרה. דרגת הביניים היא תשלום של כסף. אני מניח שדרגה יותר גבוה היא מסחר של מוצר שאי אפשר לעריך בכסף בקלות.
 

prefect

New member
לא משהו

אם זה בא להדגים סתירה בדת, אז לדעתי די ברור שבכל אף דת שמכבדת את עצמה לא מבטיחה שום דבר לגבי בחירה חופשית. לגבי נפגעת או לא נפגעת: תמיד אפשר לדמיין אלוהים שיושב באיזו פינה ולא איכפת לו משום דבר, כל עוד הבחירות הנעשות לא חורגות מסף מסוים. מקרה כזה לא פוגע בבחירה חופשית יותר ממה שחוקי הטבע פוגעים בבחירה חופשית.
 

Nimst

New member
בוודאי שכן

אף דת שמכבדת את עצמה לא מבטיחה שום דבר לגבי בחירה חופשית? יהדות ונצרות לא מכבדות את עצמן? דבר ראשון, אנחנו לא מדברים פה על כל אלוהים שרק תוכל לדמיין. היהדות והנצרות לא רואות את אלוהים בתור אחד "שיושב באיזו פינה ולא אכפת לו משום דבר". מה גם שהתפיסה הזו מתנגשת עם איך שהגדרנו את אלוהים בתור כל-טוב. אבל אפילו אם היינו אומרים שאלוהים סתם יושב בפינה ולא עושה כלום, עיקרון הבחירה החופשית עדיין נפגע. כל עוד לאלוהים יש את ה*כוח* לעשות הכל, כולל לגרום לנו לעשות מה שמתחשק לו, הבחירה החופשית נפגעת. ובכל מקרה, זה ממש לא האלוהים שמצטייר - לא ביהדות ולא בנצרות.
 

RichardSmith

New member
לשם הדיון

איך אלוהים כן מצטייר? צריך גם להתייחס לעובדה שהאל היהודי והאל הנוצרי שונים באופי. הנוצרי יותר נחמד, היהודי יותר קנאי. לא?
 

Nimst

New member
כפי שכתבתי

כל-יודע, כל-יכול, כל-טוב. אם נגיע למצב שבו נצטרך להבדיל בין האלוהים היהודי לנוצרי, נעשה את זה אז.
 

RichardSmith

New member
נתחיל במה זה: "כל טוב"

התכוונתי ביתר פירוט ממה שניסחת שם. האם זה הטוב של אלוהים? הטוב של האנושות? הטוב של העם היהודי? הטוב של אלו בעם היהודי שמאמינים לו? כלומר, האם טוב יכול להיות אבסולוטלי? כל יודע - הסתירה היא גן עדן לפי דעתי. אין טעם לברוא את אדם וחווה כאשר הוא יודע שהם יאכלו מהעץ. כל יכול - הוא היוצר/בורא, אני מניח שזה צריך להתקיים.
 

Nimst

New member
omnibenevolent

אתה צודק שזה תלוי בהגדרה של "טוב", אבל אני מניחה שמנקודת מבט דתית מדובר על הטוב של האנושות, לא של הנמלים האפריקאיות.
 

prefect

New member
אלוהים של יהודים ונוצרים לא

מתערב במחשבות. לפחות לא כל הזמן (אפילו במקרים הטריוויאליים של אדם וחווה). מצד שני, יש להניח שהוא יכול לעשות את זה, למרות שאני לא ממש זוכר דוגמה טובה לזה. מה שפוסל שתי אפשרויות: 1) הוא כל- טוב במובן של שואף ל"טוב ביותר מבין כל העולמות" כל הזמן 2) נוצרות ויהדות מכריזים באיזשהו מקום שאדם חופשי לחלוטין ואין לאלוהים יד בקביעת ההתנהגות שלו. הפורום הזה גורם לי לחשוב על סתירות בין שני קונספטים מטופשים ומסובכים יתר על המידה. לאן הגענו..
 

Nimst

New member
אז הנה, יש סתירה.

אני לא חושבת שזה רע להיווכח שיש סתירות בין עקרונות האמונה. זה שהם מטופשים זה כי ההנחה הראשונית שיש אלוהים היא.. ממ. אבל מה לעשות, אם כל כך הרבה אנשים מאמינים אז שווה לדבר על הנושא.
 

prefect

New member
סתירה? איפה?

זהירות, לדעתי ראית סתירה בין מה שכתוב על אלוהים בתנ''ך לבין מה שאת חושבת על אלוהים. מה לעשות, יש אנשים שמאמינים באלוהים, יש אנשים שמאמינים בבחירה חופשית, ויש אנשים שמאמינים שאלביס פרסלי היה חייזר. אנשים נוטים להאמין בשטויות, וסוגים מסוימים של שטויות מדבקים מאוד. במקרה של דת, התכונה הזאת הגיעה לקיצוניות מסוימת.. ולא יודע עד כמה שווה לדבר על הנושא. זה בדיוק סוג השיחות שלא מזיז לאף אחד באמת.
 

Nimst

New member
אם זה לא מזיז לך, אל תדבר על זה

לא מכריחים אף אחד. אני ממש לא מדברת על איך שאני רואה את אלוהים; אני לא רואה את אלוהים באף צורה. אתה התעקשת שאמונה באלוהים - ודיברת על האמונה היהודית המסורתית - חפה מסתירות. אז בבקשה לך. יהודים דתיים מאמינים שיש לנו בחירה חופשית (ולכן זו לא אשמת אלוהים אם מישהו עושה משהו רע) אבל גם מאמינים שהוא כל יכול וכל טוב. וזה כן מתנגש. שאלת "סתירה? איפה?" ממש כאן.
 
למעלה