נו נו....
אז גם על קירקגור אפשר לדבר ואולי גם להראות שלא הבנת אותו לפחות כמו שלא הבנת את שפינוזה.
אבל נהיה עניינים: לדעתי לא ", צריך להחיל על מבנה הדת ועל הטבע האנושי במקביל" אלא צריך להחיל על הטבע האנושי את הדת, ההבדל הזה אינו סמנטי אלא הוא הוא שעומד בבסיס ההבדלים ביננו. ואני חושב שלפחות בעניין הזה כל מילה מיותרת. המאפורות העליזות שלך ממשיכות ע"ע קוטג' אולם...את מתעלמת מהיסוד העובדתי הפשוט, אלימות יסודה ביסוד נפשי רעוע וככזה כאמור יש לחקור כירורגית ולא באמצעות מפתח מאסטר, ניתן לחקור מדוע על אישיות מסוימת הדת פעלה בצורה שסחפה אותו לאלימות, או מדוע במצב פוליטי נתון אוכלוסיה מסוימת יכול שחלק מתוכה ייטה ללכת לכיוון פונדמטליסטי של דת אולם לא לומר דת= מניע לאלימות. כי זה כמו לומר קוטג'=תנובה. לגבי קירקגור לא בכדי גיבורו הוא אברהם בדיוק משום העובדה (עליה דיברתי\נו) בהודעות קודמות, זו משום שתפישת האלוהות שלו היא תפישה נוצרית. ואני מסופק באם הבנת מדוע גיבורו הוא אברהם, לומר שקירקגור "מושיב תשוקה בלב האמונה" זה עם כל הכבוד פשוט לא להבין את קירקגור, צמיחת היסוד האקסיסטנציאלי בהגותו של קירקגור לא נובע מתשוקה, ומספיק לקרוא את האישור העצמי והמודלים לאישור עצמי אצלו כדי להבין את זה. לומר אמירה כזו זה פשוט לא להבין את תפיסת האל\היחס לאל "פיענוח רצון האל" של קירקגור (וכאמור אני הקטן חולק עליו בכל מאודי בתפישתו זו וטוען שתפישתו ההגותית הושפעה מאוד מחייו הדיכוטומיים משהו
אבל זה לא העניין כאן). כנ"ל גם הקפיצה שעשית מדיסונסים מוסריים והשלכתם לגבי מוסר דתי כפתרון, למעשה הפתרון המוסרי הוא הוא שעומד ביסוד ובמהות מציאת האמונה ואינו מהווה פתרון ("מפתח אפס")אלא איפכא מיסתברא. ולצטט משפט אחד שלו זה יפה מאוד
אני ממליץ לך לקרוא את המשפטים שהיו הרבה לפניו והרבה אחריו
כנ"ל לגבי ביטול הקדושה אצל קירקגור וכו' וכו'
. אך לא נעמיק כאן - רק באם תבקשי אצטט משפטים אחרים שלו ואעמיק בהגותו עפ"י מירב הבנתי.אומר רק בקצרה כי אינני חושב שהבנת את האיש, תורתו, ויסוד תפישותיו כל זה עפ"י כל הצהרותייך על האיש. אולם הוא גם לא שייך בדיוק לעניינו היות וגם אם נלך עפ"י ההבנה שלך אותו (שלפחות אני ועוד כמה אנשים שאני מכיר לא הבינו את קירקגור כך ולדעתי להבין אותו כך זה פשוט נובע מחוסר קריאה בו), אין זה מעיד דבר לגבי מהות הדיון ביננו. אנו דנים בדת אלימה או לא. וגם אם מאן דהוא יטען כי היא כן אלימה עליו מוטלת חובת ההוכחה, ההצמדות הזו שלך לדת כפתרון לדיסוננסים עליה חזרת כמה פעמים היא מנטרה ותו לא. (ועוד משפט תמוה שלך הוא :". אני לא צריכה לספר לך שהדרך לאותנטיות שהאקזיסטצילאסטים מכוונים אליה קשה עד בלתי אפשרית, היא לא משהו שאפשר למדוד, ובטח לא משהו שהמון יכול להכיל בתוכו" המעלה תמיהות רבות בקשר לקטגוריות שבאמירה ובלא מעט מובנים מהווה פרדוכס לכל הטיעונים שפרשת בשמו של קירקגור בפרט שקירקגור דן במנוח זה דרך קיומו הקונקרטי של האדם תוך קיום שאינו בר מיצוי במסגרת המונח המסורתי "סובייקט" וטוען שלקיום הקונקרטי יש סטרוקטורה אונטולוגית אופיינית, כל זה מבלי לדון באמירה שלך עצמה). מבלי לדון במהו מוסר? האם יש כזה דבר בכלל מוסר דתי? מרכיביו של מוסר? בחירה חופשית? פסיכולוגיה של מוסר וכו' לדעתי האמירה הזו שלך "דת נותנת פתרונות לדיסונסים מוסרים" היא פשוט ריקה מתוכן, לפחות בדת היהודית, אני כצפוי די ליבוביצ'י וגורס כמוהו כי אין כזה דבר מוסר יהודי ומעולם לא היה. לומר שיש דבר כזה זה פשוט לא לדעת מהו מוסר כמעט באף בחינה שהיא. אני חושב שאת (כמו אחרים רבים) משתמשים במונח פקציונלי של "מוסר יהודי" בה בשעה שמונח זה אינו קיים, לפחות לא בהגדרתו המוסרית. האמירה שדת=אלימות היא היא התעלמות מדיסונס מחקרי כפי שציינתי באמירה הקודמת. כדי למקד את העניין , אם תרצי נוכל להמשיך בדיון הקירקגורי בפורום אחר למרות שאני משוכנע סמוך ובטוח בכל ליבי כי הבנת אותו לגמרי לא כראוי. אבל העניין הוא שהוא אינו שייך כל כך לדיון האמפירי היות וגם אם כאמור נלך עפ"י שיטתך והבנתך את האיש הרי בזה שיכלתת את מפתח האפס שהתרצה\הסבר פסאודו רציונליים (לדעתי כמובן), משום שכאמור לעיל בהודעתי הקודמת אין שום אירוע אלים גם ובפרט כאלה שנעשו "בשם הדת" אשר ההסברים האמיתיים שלהם הם קרימינולוגיים-פסיכולוגיים פסיכוסוציאליים וכו' להם הדת משמשת כהתרצה כ"מפתח אפס" להחצנתם. ועל זה נסוב כל הדיון. ואגב......דבר משונה מצאתי כשאני אומר פשוט "זה לא נכון" ומסביר בכמה מילים פשוטות מדוע זה לא נכון את מתרעמת על כך כי "אני אומר רק "זה לא נכון" וזהו" אולם כשאני מסביר לך באריכות מדוע איך ואיפה טעית (ע"ע ההודעה בנוגע לשפינוזה שם) את מאשימה אותי ב"להיטות להפגין ידע"\פלצנות\יהירות או מה שזה לא היה שם
. תחליטי כבר.
יום טוב.
(אני
באמת ממליץ לך בחום לקרוא את קירקגור שוב.)