קורה ../images/Emo13.gif
מגיב ע"פ הסעיפים שלך: א. הנחת היסוד שלי היא, שכל ילד באשר הוא ילד, מתישהו ישחק עם גפרורים. וודאי שזו לא תורה מסיני, וזה לא 100% מהילדים, אבל ברור לכל הורה ולכל מי שאי-פעם היה ילד, שאנחנו מדברים על סיכוי סביר שכך יקרה. משנתון זה נמצא בידיי, ובהתחשב בכך שגם אם אהיה ההורה הטוב ביותר בעולם ילדי לא יהיה תחת השגחה 24/7, עליי למצוא את הדרך ללמד אותו את הסכנות. יש המון דרכים לעשות זאת. אצל חלק מהילדים הסברים יספיקו, אצל אחרים רק האמירה תספיק. הבעיה היא, שכשהילד נולד אין לי מושג איזה סוג ילד הוא הולך להיות מהנ"ל. לכן, אם אני יודע לשלוט באירוע שימנע אירוע שאיני יכול לשלוט בו (ומתוך כך יסכן את הילד פי עשרות מונים), יתכן שאעשה זאת. משל למה הדבר דומה (קצת): מחלות ילדים. רוב הילדים יעברו את זה מתישהו, חלקם בגיל בוגר יותר. מחלת ילדים אף פעם לא נעימה, אבל ככל שהאדם בוגר יותר, כך היא נעימה פחות וכך גם השפעותיה לטווח רחוק גדולות יותר. כעת הניחי שלחברה טובה שלך יש ילד עם מחלת ילדים כלשהי, מדבקת. הילד שלך בן 3-4 (סתם לצורך הדוגמא). יהיו הורים שבכוונה יקחו את ילדם להידבק כעת, מאחר והם יודעים שכעת הם שולטים בזה (כלומר מתכננים את זה יחסית, זה 'נוח' להם מבחינת הילד כלומר הוא לא מפסיד שבועיים בית ספר וכיו"ב), במקום להמתין שזה כבר יקרה מתישהו, ואולי ברגע הכי מסובך ולא נוח בחיי הילד. אני לא אומר שאני הייתי עושה את זה, אבל אני בהחלט יכול להבין את ההורים שיעשו זאת (ומכיר כמה כאלה). ולאורך כל הדרך, הנחת היסוד היא: זה הולך לקרות בכל מקרה, השאלה אם אז אהיה ליד כדי לסייע ולמנוע נזק נוסף. ב. מילת המפתח היא אפקטיביות. והרי אמרתי מתחילת הדיון, שאנחנו מדברים על מקרה בו אותן דרכים אחרות התבררו כלא-אפקטיביות. אם יש דרך אחרת והיא אפקטיבית, וודאי שאתנגד לכל סוג של אלימות. אמרתי זאת מספר פעמים. אבל שימי לב שמבחן האפקטיביות כאן הוא מבחן סובייקטיבי. כלומר לא די שתספרי לי שעשית מחקר בין כל מכרותייך ואף בכל השכונה, והתברר שאצל כולם זה עובד. די שאצל ילד אחד זה לא עובד, כדי לחפש דרך אפקטיבית יותר במקרה הסובייקטיבי שלו. במקרה שדיברנו עליו לאורך כל הדרך, דיברנו על כך שהפליק הוא לא צעד אוטומטי שיבוצע בפעם הראשונה שיקרה מעשה כזה, אלא יבוא אחרי נסיונות שונים ומגוונים לטפל בבעיה. רק משהתברר שאלה לא צלחו, כלומר דווקא לא היו אפקטיביים, רק אז אני נותן לגיטימציה לפליק. ג. לא שיניתי את דיעותיי כהוא זה. אלימות אינה מקובלת, אלא כמוצא אחרון. בדיוק מה שאמרתי מהרגע הראשון שהגבתי לאשכול הזה, ובדיוק מה שאני אומר כעת. בהודעה שהגבת עליה כתבתי שהאימה מגבה את הגננת, מאחר ו"אלימות אינה מקובלת". כלומר, שהאימא מגבה את הפליק שנתנה לילד, מאחר והילד צריך להבין שאסור לו להתנהג באלימות.