"אמונה" או "ידיעה"

"אמונה" או "ידיעה"

למה יסוד הדת הוא ה"אמונה" ולא ה"ידיעה"? למה "להאמין" בתורת משה שהוא נכון, דבר שהוא נכון מעבר לכל ספק זה דבר "שיודעים" ולא דבר שצריכים לסמוך על "אמונות" בלבד. אמונות יש הרבה, כל קבוצה בעולם "מאמין" בדברים אחרים, ועל "אמונה" לא ניתן להתווכח, נוצרי מאמין בנצרות, מוסלומי באיסלם וכו', גם רואים שבדרך כלל אנשים מאמינים במה שהם גדלו עליהם, לא רואים קבוצה גדולה של האיסלם שפיתום שינו את דעתם לאמת, וגם לא עשרות דתות אחרות, גם חוזרי בתשובה אם הוא יהודי בדרך כלל הוא נהיה יהודי דתי, אם הוא מוסלומי הוא נהיה מוסלמי דתי וכו' לעומת זאת המדע הוא בעיקר "ידיעה", דברים שהוכחו מעבר לכל ספק וזה גם כוחו, כל הקידמה בעולם עם כל הטכנולוגיה המדהימה יסודו הוא "בידיעה" ברורה של חוקי הטבע, לפעמים המדע הוא בניגוד ההגיון הפשוט של האדם, ובניגוד למה שאנשים היו מוכנים "להאמין" בו, בניגוד לשכל הישר ולכן הם לא התקבלו אלפי שנים עד שזה הוכח ונהיה "לידיעה" שלא ניתן לויכוח. אלפי השנים שהמדע היה בגדר "אמונה" בלבד המדע לא הוביל לשום מקום, "וכשהידיעה" המדעית החליף את "האמונות" הטפילות של כביכול המדע של חכמי יוון, חכמי מצרים, וחכמי התלמוד הכל התחיל להשתנות, גם רואים כשמדובר "בידיעה" כל קהילות העולם מכל הדתות וכל הזרמים מתאגדים סביב המדע, ובכל מה שקשור למה שהוכח אין כמעט עוררין. נקודה למחשבה "אמונה" או "ידיעה".
 
דת היא לא מדע, צדיק הוא בהכרח מדען.

יסוד גדול בדת ישראל זה שכל אדם ראוי לקיים את התורה והמצווה, וה' הוא השופט ויודע את לבות בני האדם. גם אנשים אשר אינם מדענים או גאונים אמורים להבין את התורה ולקיים את מצוותיה. התורה היא לא מדע, התורה היא קשר אישי של האדם עם בוראו. אדם הראשון בגן עדן חטא בעץ הדעת למרות שידע באופן מוחלט את מציאות ה' ואת האיסור לאכול מהעץ. בני ישראל חטאו בעודם חונים מתחת הר סיני באיסור עשיית פסל ותמונה. אם כן אפשר לחטוא גן במצבים כאלה, למרות שאין שום פקפוק באמונה ובחומרת האיסור. בשני החטאים דלעיל, העונש על העבירה היה קשה ביותר דווקא משום שנעשו כאשר השכינה נראית ומורגשת היטב. בימינו קשה להאמין ולקיים מצוות, ולכן חומרת העבירות קלה יותר. כתוב בתורה "כי קרוב אליך הדבר מאוד בפיך ובלבבך לעשותו" הווה אומר כל מי שרוצה את קרבת ה' ימצא זאת. הרבה דתיים ששוחחתי איתם בנושא אמרו שאין להם ספיקות במציאות ה' משום שהם מרגישים את יד ה' עליהם בכל אשר יפנו. זו תחושה שקשה להסביר אותה: מרגישים שמישהו משגיח רואה ואוהב. האמונה שהמדע יודע ופותר את כל השאלות אינה נכונה: גם המדע מניח שיש בריאה, קשה להסביר את תופעות החיים ללא מציאות נשמה, והרבה דברים לא פתורים בהנחת ההתפתחות. כאשר יצליחו לייצר בעלי חיים מאדמה, תהיה זו ראיה לאפשרות שתיתכן בריאה אבולוציונית. עד עתה זה לא קרה. האמונה האבולוציונית איפשרה את התפתחות תורת הגזע שבשמה הומתו מילויוני בני אדם. לא הובן כיצד התלמוד מנע את התפתחות המדע.
 

גוססי2

New member
אכן ../images/Emo45.gif

ונשאלת השאלה מדוע גורמים מסויימים שלא ננקוב בשמם מנסים להציג את חז"ל כמובילי הידע האנושי וכמי שידעו את מה שהמדע המודרני גילה באיחור של אלפי שנים.
 

uuuaaa

New member
בעיקר דתיים שמתביישים בעצמם

ומרגישים נחותים
 
ישנם דברים מפורשים בש"ס על

הדברים האלה. אם אתה רוצה שנפתח על כך דיון, אני מוכן. החלפת מחמאות היא לא דרך מקובלת במשא ומתן תלמודי. לענ"ד הנכונות להכחיש סוגיות מפורשות מעוררת מחשבות נוגות.
 

uuuaaa

New member
טוב, אני פותח דיון

אני מביא בהתחלה דברים שנכתבו אודות הסוגיא בפסחים (צד, ב), ואח"כ דברים שנכתבו על הנושא "האם חז"ל יכולים לטעות" (ח"ו). הסוגיא במסכת פסחים (צד, ב) אומרת כך: "ת"ר, חכמי ישראל אומרים גלגל קבוע ומזלות חוזרין, וחכמי אומות העולם אומרים גלגל חוזר ומזלות קבועים... חכמי ישראל אומרים וכו' וחכמי אומות העולם אומרים וכו' - אמר רבי: ונראין דבריהן מדברינו". רבנו תם (הובא בשיטמ"ק כתובות יג): "אף על גב דנצחו חכמי אומות העולם לחכמי ישראל, היינו נצחון בטענות, אבל האמת היא כחכמי ישראל, והיינו דאמרינן בתפילה - ובוקע חלוני רקיע". (כך כתבו גם הרמ"א, היש"ר מקנדיא, המהר"ל, הרמ"ע מפאנו, ה"פחד יצחק", אברבנאל ועוד). לגבי הביטוי "נצחו חכמי אומות העולם", כתב בספר הברית: "והנה הרמב"ם ז"ל בלי ספק שמצא כתוב כן בנוסח הגמרא אשר הזדמן לפניו באותו העת גמרא בגירסא משובשת וכו'... כי לא נכונה הגירסא ההיא כלל". ובספר מאור עיניים: "ולשון ונצחו חכמי אומות העולם, יראה לי שהוא דבר הרב במורה, וממנו לקחו בעל העקידה, כי איננו בברייתא דפרק מי שהיה, גם בתוספתא דפסחים בקשתיהו ולא מצאתיו". וכתב בספר "קסת סופר": "אמנם בעניין גלגל קבוע, כבר אמר טיכו בראהי האסטרונום הגדול למהר"ל ז"ל שבחינם הודו חכמי ישראל לחכמי האומות, אשר נתברר טעותם כאשר בטלה שיטתם". ערוך השולחן (אהע"ז, סו"ס יג): "וכלל גדול אומר לך, שרבותינו חז"ל, לבד גודל קדושתם וחכמתם בתורת ה', עוד היו יותר גדולים בחכמות טבעיות ובידיעות העולם יותר מכל המתחכמים להשיב על דבריהם הטהורים; והמפקפק על דבריהם מעיד על עצמו שאינו מאמין בתורה שבע"פ, אם כי יבוש מלהגיד זה בפה מלא". שו"ת הרשב"א (ח"א, סי' צח): "ויבטל המעיד ואלף כיוצא בו ואל תבטל נקודה אחת ממה שהסכימו בו חכמי ישראל הקדושים הנביאים ובני הנביאים ודברים שנאמרו למשה מסיני... וסוף דבר מוטב נחזור אחר הטענות כדי לקיים דבריהם ולא שנדחה דבריהם המקודשים האמיתיים המקויימים ונעמד ונקיים דברים בטלים של אלו וכו'. ובשו"ת שבות יעקב (בעניין מה שאמרו חז"ל שמהריח נהנית הנשמה ולאו דוקא הגוף): "ואף שחקרתי אצל איזה חכמי הרופאים, ואמרו שבספריהם, ספרי הרפואות, מבואר דמי שאין לו חוש הריח אין לו הנאה של כלום, מ"מ כיון שעיקר ספריהם הוא מחכמת אוה"ע, אריסטו וחבריו, אין לסמוך על דבריהם לדינא וכו'" ר' יהודה בריאל (מגדולי חכמי איטליה, רבו של ה"פחד יצחק") - בעניין הריגת כינה בשבת: "אין לשנות הדינים המיוסדים על קבלת קדמונינו בשביל חקירת חכמי אוה"ע וכו', ואין צורך למאמין לבקש ממקום אחר ראיות וטענות, אע"פ שישנן רבות ועצומות, כי תספיק קבלת רבותינו שעל אדני הדבר הזה הטביעו ויסדו דין ומשפט גמור. ועוד עדות נאמנה אצלי מה שכתב בגמרא דפסחים על עניין אם הגלגל קבוע ומזל חוזר, שחזרו חכמי ישראל באותו הזמן והודו לחכמי אוה"ע, וסוף דבר אחרי מאות רבות משנים כל התוכנים מאומות העולם בחקירתם עפ"י הנסיון והמופת שבו לדברי חכמינו וקבלתנו הקדמונית, ואם-כן אין לזוז ממה שנפסק עפ"י גמרתנו, אפילו כל רוחות החקירות האנושיות שבעולם באות ונושבות בו, כי רוח ה' דבר בנו. אכן חסר דעת החוקר ואין שכלו מגיע לעומק חכמת הטבע ומעשה בראשית כי רב הוא וכו' וחכמי אוה"ע לא ידעו ולא יבינו בטבע כי אם בשטחיות הדברים הנראים לעין ולא פנימיותם כאשר השכילו מקבלי מעשי בראשית וכו' וא"כ הדין אמת ויציב ונכון וקיים על מקומו ואין לשנותו כלל ועיקר מחמת תואנות החקירות החדשות מקרוב באו..." החיד"א (שם בגדולים, מערכת ספרים, ה, ספ"ב): "היו מן הגדולים שעלה על דעתם לנטות קצת מדברי רז"ל (רבותינו זכרונם לברכה) בצד מה, והיה זה שהם היו חכמים בלימודיות וטבעיות ודעתם רחבה, וסברו כי רז"ל היו חכמים לבד. וזה טעם שאמרו הלא גם בנו חכמה ודעת עם שהם חכמים יותר. אבל, היה להם לשום ליבם כי רז"ל היה להם רוח הקודש, ואליהו זכור לטוב שכיח גבייהו (היה שכיח אצלם), ונשמתם ממרום עליון והיא נקיה, ואין יחס ביניהם לבין רז"ל. וצריכין אנו לכוף ראשנו ולקבל האמת מבעלי האמת... ודוק כי קיצרתי מאוד וזה הערה קטנה אבל היא פנת יקרת נגד החושבים לפקפק על דברי רז"ל, ודי בזה". והרשימה ארוכה, ואפילו לא התחלתי להביא דברים של רבותינו מהדורות האחרונים.
 

uuuaaa

New member
מר שדה, אתה לא משתתף בדיון ?

לפחות תכתוב משהו
 
יש לנו חדשות בשבילך

יסודות היהדות הם לא אמונה אלא ידיעה. עם ישראל כולו ראה התגלות אלוקית , תיעד אותה בספר התורה , והעביר אותה מדור לדור. אם לא היתה התגלות אלוקית לא ניתן היה להעביר סםר מדור לדור בו כתוב בין היתר:"הראה עם אלוקים מדבר... כאשר ראית אתה ויחי?" . לכן , רק דברים בלתי מושגים בלוגיקה צרופה כגון ענייני הגאולה והעולם הבא הם בגדר אמונה. לא יסוד היהדות ש"משה אמת ותורותו אמת".
 

גל נעים

New member
כמדומני שעד הרמב"ם לא היה זה עיקר..

ולכן משנתך נופלת. הרמב"ם היה הראשון שתבע את מושג "העיקרים" בספרו היד החזקה, ואינני מדבר על שבעת העקרים הקדומים יותר להרמב"ם. והכל נידון בפשט פילוסופי טהור ולכן מצרפים איש לאחיו לעמו לראיית מתן תורה ומעמד הר סיני, הפירוש המאוחר יותר הוא שאכן כל נשמות בני ישראל חזו במעמד על מנת לפתור את בעיית קיומו הנצחי של העם ושל נשמת היהודי. אלו מושגים שהיו זרים לחז"ל והומצאו בתקופת תחיית המיסטיקה בעולם כאשר כתות נוצריות החלו פועלות בתוככי עם ישראל וחוצה לו ע"י אלמנטים מיסטיים, לכן נזקקו רבני ישראל להוליד פירוש אסכטיולוגי לסצנת הר סיני. והדברים ברורים כשמש. ערב טוב.
 

uuuaaa

New member
איזה כיף

זכינו, אנחנו הדתיים הטיפשים, לשמוע הסבר אוניברסיטאי על היהדות, חינם ! והדברים ברורים כשמש. וד"ל.
 

גל נעים

New member
כמובן:שנאת ההשכלה במיטבה.

אפילו כשההשכלה נוגעת לעניינים תורניים... תודה לך מר אואה ששוב הזכרת לי מדוע אני שמח כל יום מחדש על פרידתי מהחברה החשוכה שאתה חי בה. ברוך ה' פוקח עיני עוורים שפקח עיני בזמן.
 
גל נעים, שאלה לי אלייך..

כבר קלטתי שאתה כותב במספר ניקים, ובעצם אתה אותו אחד, וזה קצת מדהים אותי הרצון העז שלך (ירון ידען) לנסות ולשכנע את כל הדתיים בטעותם "הטראגית"... אבל מה שמעניין אותי, ובאמת נסה לענות לי בכנות, מדוע חזרת בשאלה? ממה ברחת, ולאן הגעת? כי אני סקרנית, ואני באמת רצינית, כיוון שאדם ששלם עם דרכו, אינו צריך הצדקות לעצם קיומו כחילוני או כחוזר בשאלה. אתה הרי מבין שהפעילות שלך כולה מוכיחה את ההפך. מדוע שלא תחיה את חייך החילוניים בשקט? כי הרי שנינו יודעים שאף אחד בעצם אינו מפריע לך. מה כן מפריע לך ידידי? מה באמת מציק לך? האם אתה זקוק לאישורים לדרך שבחרת? מדוע אינך פשוט חי את חייך?
 
ואם אני טועה....

ואתה אינך ירון ידען... איתך הסליחה...
ועדיין, השאלות שלי במקומן נשאלות.
 

גל נעים

New member
כמה וכמה הבהרות:

א.אינני ירון ידען (כפי שתוכלי לבדוק בפורום חופש בתגובה שלי לאותו אדיוט שאת שמו העברתי למשטרה בנסיון להכפיש את שמי) ב.אינני אדם חילוני ג.אני אדם דתי שומר תורה ומצוות. ד.מה שמפריע לי זה בעיקר בערות השכל והליכה אחר מוטיבים שאינם כלולים בתורת ישראל ושהראשונים לא הורו עליהם. כשכתבתי על דברי הרמב"ם דברים נכונים שכל אחד יכול ללומדם בישיבה בא הליצן (נטעים) ובדה מליבו דברים שאין בינם לבין היהדות האותנטית דבר וחצי דבר.
 

uuuaaa

New member
אין מדובר בשנאת ההשכלה

אלא בשנאת ההתנשאות של ה"משכילים" על ה"טיפשים". וד"א למדתי באוניברסיטה ויש לי תואר מהנדס אלקטרוניקה, וגדלתי בחברה מיזרחניקית, ויש לי ידע כללי בטוח לא פחות משלך.
 
למעלה