תתפלא
אבל אין בינינו חילוקי דעות. בניגוד לדעתך, המגובשת מראש ולכן בלתי ניתנת לשינוי, אני מאמינה באותם ערכים בהם את מאמין. מאמינה בסולידריות חברתית, ולכן תורמת מזמני וממרצי היכן שאני יכולה לטובת אחרים. כשיש לי, אני תורמת גם מכספי. אבל, בניגוד לך, אני מאמינה שיש לייצר ערכים חדשים בדרכנו. לא נוכל לדבוק לנצח בערכים הישנים, משום שאנחנו חיים לא בואקום אלא במציאות, שבה חלק מהערכים הוחלפו וחלקם פשוט אינם תקפים עוד. כך, למשל, הערך של הלבשת שלמת בטון ומלט על כל שטח אינו תקף עוד, והיום חשוב יותר (לטובת הציבור כולו) להחליפו בערך של שמירת ריאות ירוקות. בעיני המחוייבות של אדם לעצמו אינה חייבת לנגוד סולידריות. אולי נכון להמשיל זאת למחוייבות של אדם למשפחתו או לחבריו, או למקום עבודה. נניח לרגע קט שמי מחבריך מתחיל לזלזל בקשר איתך. תוך זמן מסויים - המותנה באישיותך כמו גם בטיב הקשר שהיה לכם - אתה תחדל להתאמץ עבורו. אם המעסיק שלך יחליט מחר שהוא משלם לך חצי משכורת, ולא משלם נסיעות, אבל דורש יותר תפוקה, אתה לא תישאר נאמן ולא תתן לו את המיטב. החוזה בין חיילי מילואים לבין המדינה היה תמיד זה: האזרח מחוייב לבוא למילואים ככל אשר יידרש, בלי תלונות ובלי השתמטות. בתמורה, המדינה מחוייבת לא לקרוא לו לשוא ולצייד אותו במיטב הציוד הדרוש לו כדי שהוא גם יחזור משם. היום המדינה לא מקיימת את שני הסעיפים בחוזה מצדה, אבל דורשת שאתה תקיים את מלוא החוזה שלך. עם יד על הלב, רטוש, עם מי היית מוכן לקיים חוזה כזה? היית משלם מחיר מלא על דירה שבעליה מסרב לפנותה? משלם על רכב שהספק לא מספק? עובד אצל מעביד שלא משלם משכורת? חוזה שאחד הצדדים בו חדל למלאו אינו חוזה תקף. באותה מידה שאני קוראת לבן זוגי לחדול ממילואים, אני אקרא לו לחזור אליהם ביום שבו המדינה תמלא את חלקה. משהו על תקיפת מנהיגים: הביקורת שלי על אריק שרון אינה נוגעת להיותו ימני. יש לי מידה דומה של ביקורת על אהוד ברק. שניהם אינם משרתים ואינם נאמנים לשום ערך מערכיה של החברה הישראלית לדורותיה. אריק שרון נתן ידו למרמות שנועדו להכניס כסף לגופים כלכליים פרטיים המקורבים אליו, בדיוק החטאים שעליהם אתה מדבר. הוא שיקר בריש גלי במלחמת לבנון, ובגד גם במשפחות השכולות כשהודיע שהבופור נכבש ללא פצועים והרוגים. ששה חיילים מתו שם. לאיזה ערך הוא היה נאמן אז? לאלו ערכים הוא נאמן היום?