גם אני אצטט:
תזכורת על אופן התגלגלות השיחה: הכל התחיל מכך שאמרתי שאין זה מוצדק להכניס למאסר על סירוב פסיבי. אז השיחה המשיכה להתגלגל, כשאני כל הזמן מדגיש שאני מדבר על "מאסר" - בעוד שאתה מתייחס לדבריי הנ"ל (אודות המאסר) - אך תוך שימוש במילה "ענישה" במקום במילה "מאסר", כך שלכל הקוראים את רצף השיחה בינינו היה אמור להיות ברור (מתוך הקונטקסט) שבמילה "ענישה" אתה מתכוון אל הדבר שאליו אני מתכוון, כלומר אל "עונש מאסר" (אלא שהשתמשת במונח מקוצר כפי שאני נוהג במונחים מקוצרים אחרים). ואז בשלב מסויים,
כתבתי לך (בתחילת הודעתי): "אתה חושב שזה מוצדק להכניס
לכלא סרבנים...בעוד שאני טוען שההצדקה הנ"ל היא רק מנקודת מבט של החוק, לא מנקודת מבטו של ההומניזם" (סוף ציטוט). ואז
ענית לי (בתחילת תגובתך): "לדעתי כל הסרבנים צריכים לשבת
בכלא...אז אתה מסרב לענות על אילו חוקים אתה עובר, כנראה מפחד
הענישה" (סוף ציטוט). לדעתי, כל מי שקורא את דבריך הנ"ל המתיחסים לדבריי הנ"ל אודות ה"מאסר" - אמור להבין כי כשאתה כותב "ענישה" - אז אתה מתכוון אל אותו הדבר שעליו דיברת בהתחלה, כלומר: אתה מתכוון אל עונש
המאסר, שהרי על זה היה הדיון איתי עד אז! ואז
הגבתי לך (בתחילת תגובתי): "לדעתי שום סירוב פאסיבי אינו מצדיק
ענישה מן הבחינה המוסרית (למרות שהוא כן מצדיק מבחינה חוקית)". בכך, אני בסך הכל
חזרתי על מה שכתבתי בהודעתי הראשונה הנ"ל (בעניין ההבדל בין הבחינה החוקית לבחינה ההומנית), אלא שבפעם הזאת ראיתי את עצמי חופשי להשתמש במונח המקוצר "ענישה" (כמובן במובן של עונש מאסר) לאחר שראיתי שגם אתה משתמש במונח המקוצר הנ"ל - וכמובן במשמעות של "עונש-מאסר" - כי כאמור התייחסת אז לדבריי שדיברו מפורשות על "מאסר". יתר על כן, גם
כשמשוים את דברי (בענין ההבדל בין הבחינה החוקית לבחינה המוסרית/הומנית) -
החוזרים על עצמם בהודעתי השניה (אך בהחלפת המילה "מאסר" במילה "ענישה") - אז מבינים שגם בהודעתי השניה הכוונה היתה אל עונש המאסר. איך שלא יהיה, מכיון שאני רואה שאתה מתעקש על הסמנטיקה של המילון (אשר אף פעם אינה חופפת לסמנטיקה של השיחה הבלתי פורמלית), במקום שתבנה את שיחתך על הסמנטיקה הספציפית המובנת מתוך הקונטקסט של השיחה הבלתי פורמלית בינינו, אז הבה אעשה סדר בשיחה בינינו - למען הסר ספק וכדי למנוע דו-דיח של חרשים: ובכן, לדעתי יש להבחין בין הבחינה החוקית לבחינה המוסרית: אם יהיה חוק אשר יגיד כי יש להרוג את כל מי שסרב פאסיבית לשלם מס הכנסה, אז אני אגיד כי יש להרוג את האדם הזה - אך רק מבחינת החוק, לא מן הבחינה המוסרית, כי מבחינה מוסרית-הומנית - ראוי לבטל את החוק הנ"ל; אותו הדבר אני אומר גם על "מאסר" (הפעם אני מדגיש לך "מאסר" כדי שלא תטעה שנית בהבנת דבריי). לגבי שאלתך איך ראוי להעניש על סירוב פאסיבי: אני חושב את מה שחושבים גדולי ההוגים, כולל שופט בית המשפט העליון חיים כהן: על סירוב פאסיבי - ראוי להעניש עונש פאיסיבי. למשל: מי שלא שילם מס הכנסה - המדינה לא תשלם פי עשר. נניח, תנכה לו (פי עשר) מקיצבת הזקנה ומקיצבת שארים ומכל מיני תשלומים שהמדינה מעניקה לאזרחיה. מי לא עושה מילואים - המדינה לא תגן עליו יותר - אלא תשאיר אותו לגורלו בגוש קטיף, או לא תשלח אליו משטרה כשיפרצו לו את החנות, וכו' וכו'. הכלל צריך להיות "מידה כנגד מידה", ולכן העונש על עבירה פאסיבית צריך להיות פאסיבי, שהרבה יותר מוצדק מכל עונש אקטיבי, ובראש ובראשונה - ממאסר. כך חושבים גדולי ההוגים, ואני חושב כמותם. עכשיו, אם אתה חולק עליהם - אז זכותך: תכתוב מאמר אקדמי ותסביר להם את טעותם, ויכול להיות שתשכנע אותם שהם טועים. או שלא... איך שלא יהיה, נדמה לי שהשיחה בינינו כבר גלשה הרבה מעבר לנושא הראשי, שהרי כל שאלותיך אודות איך ראוי להעניש מן הבחינה המוסרית - הן שאלות הנדונות כבר מזה מאות שנים באקדמיה. אם יש לך עוד שאלות בנושא הזה - קח קורסים בפילוסופיה מדינית ובפילוסופיה של המשפט, כי שם דנים על זה המון. להזכירך, אני פה (בשירשור הנוכחי) - לא בשביל לתמצת קורסים אקדמיים בפילוסופיה - אלא בשביל לדון על חוק מעשי מאד אודות אישרורי-עם.