למה באמת כל 4 שנים ולא כל שנה כדרישתך הקודמת?
שאלתך הייתה אמורה להיות מופנית - קודם כל - אל עצמך: למה בוחרים לכנסת רק כל ארבע שנים ולא כל שנה? ולמה לא עורכים בחירות כל פעם שהסקרים מראים שהעם רוצה בחירות? אחרי שענית לעצמך - יורשה-נא גם לי לענות, ואז יתברר לך כיצד שיטתי עקבית לגמרי: ובכן, שואלים את העם - רק כאשר יש ספק מה העם רוצה, אבל אם העם כבר ענה (נניח באישרור שהתקיים לפני שנה) מה הוא רוצה - אז כבר אין ספק, ובקטע הזה - אני עקבי עד הסוף, שהרי גם אינני דורש בחירות לכנסת - כל שנה. למה? כי אם הציבור כבר ענה (נניח בבחירות שהתקיימו לפני שנה) מי הם 120 נציגיו - אז כבר אין ספק מה דעתו (שהרי הסקרים נחשבים בעיניי כקליפת השום), ולכן לא צריך לשאול אותו שוב - תוך שנה - האם הוא ממשיך לרצות את הנציגים שבהם הוא בחר לפני שנה: הוא כבר ענה (לפני שנה), אז לא צריך לשאול אותו שוב. לכן, גם לא צריך לשאול אותו שוב - תוך שנה - האם הוא ממשיך לרצות את החוקים שאותם הוא אישרר לפני שנה: הוא כבר ענה (לפני שנה), אז לא צריך לשאול אותו שוב, ובקטע הזה אני כאמור עקבי עד הסוף, והרגע הוכחתי לך את זה. עכשיו, יש לשים לב שכותרת הודעתך האחרונה טומנת בחובה שאלה טכנית לחלוטין, שאינה קשורה כלל לגישתי העקבית הנ"ל, אלא זו שאלה כללית על כל דמוקרטיה יצוגית, כולל על הדמוקרטיה הישראלית: למה לבחור חברי כנסת כל ארבע שנים? למה לא כל שעה, שהרי אולי העם שינה את דעתו תוך שעה, וכפי שבאמת מראים הסקרים (נניח כפי שהראו הסקרים - שעה אחרי בחירות 96 - כי פרס ממשיך להוביל על נתניהו בשבעה אחוזים)! אז יענו לך חוקרי הדמוקרטיות (ואינני מתנגד עקרונית לתשובתם גם אם אוכל לספק תשובות אחרות), שהתשובה לשאלה הנ"ל טמונה בפסיכולוגיית ההמונים: זה לא סביר-פסיכולוגית שרוב העם ישנה את דעתו תוך שעה, בעוד שהסקרים נחשבים בענין זה כקליפת השום. ואם נשאל שוב את חוקרי הדמוקרטיות: "אז למה שלא יערכו בחירות לפרלמנט רק כל יובל או כל דור?" אז הם יענו לך שזה גם כן עניין של פסיכולוגיית המונים: זה סביר-פסיכולוגית (מבחינת פסיכולוגיה של עם) שאם כבר חלפו 4 שנים, אז רוב העם הספיק מן הסתם לשנות את דעתו על נציגיו שאותם שלח לפרלמנט. ואם נשאל את חוקרי פסיכולוגיית ההמונים: "למה הבחירות נערכות דוקא כל ארבע שנים ולא כל שנה?" אז הם יענו לך כי אם נערוך כל שנה - אז מייד נשאל: "למה לא כל שעה", וכי לכן צריך לברר-פסיכולוגית מהו אותו סף אשר החל ממנו והלאה זה כבר נעשה סביר-פסיכולוגית שרוב העם שינה את דעתו; הסף הפסיכולוגי - אשר עליו הסכימו רוב חוקרי הדמוקרטיות ורוב חוקרי פסיכולוגיית ההמונים - היה סף של כמה שנים לפחות, נניח ארבע-חמש (כפי שאכן נחקק בישראל וברוב הדמוקרטיות). אם עוד לא עברנו את הסף הפסיכולוגי הנ"ל, אלא חלפה - נניח - רק שנה, אז חוקרי פסיכולוגיית ההמונים יגידו לך שעדין אין זה סביר-פסיכולוגית שרוב העם הספיק לשנות את דעתו ממה שכבר בחר לפני שנה, בעוד שהסקרים של השנה (אשר מראים שרוב העם מעוניין בבחירות חדשות לפרלמנט) נחשבים כאמור כקליפת השום. כעת יש לשים לב לדבר הבא: כשם שלא עורכים בחירות כל שנה - שכן כאמור ההנחה (של חוקרי פסיכולוגיית ההמונים) היא שרוב העם ממשיך לאחוז בדעתו הקודמת שמלפני שנה, כך - ומאותה סיבה בדיוק - גם אין צורך לערוך כל שנה אישרורי-עם על כל החוקים שכבר אושררו לפני שנה, שכן כאמור ההנחה (של חוקרי פסיכולוגיית ההמונים) היא שרוב העם ממשיך לאחוז בדעתו הקודמת שמלפני שנה, בעוד שהסקרים של השנה (אשר מראים שרוב העם כבר מאס בחוקים שאותם כבר אישרר לפני שנה) נחשבים כאמור כקליפת השום. בקטע הזה אני כאמור עקבי עד הסוף, והרגע הוכחתי לך את זה שוב. וכמה זמן לוקח לרוב העם לשנות את דעתו על חוקים שאותם כבר אישרר? שוב, זה ענין של חקר פסיכולוגית-המונים; הבה נניח-פסיכולוגית שרוב העם ירצה לאשרר מחדש חוק פלוני שאושרר כבר - אם חלפו לפחות איזה עשר שנים מאז האישרור האחרון (אכן באופן טבעי מדובר במספר שנים הגדול משמעותית ממספר השנים שחלפו מאז שהעם בחר את נציגיו לפרלמנט). בנקודה זו יכולת אפוא לשאול אותי מחדש: "אז מה לגבי האפשרות לדרוש מהעם לאשרר חוקים שכבר אושררו לפני עשר שנים?" תשובתי היא זו: לפני ארבע שנים (או אפילו קודם לכן) התקיימו בחירות, הכוללות מניה-וביה כל אישרור מחודש: העם בחר מחדש את אותם נציגים שהכריזו לפני הבחירות כי יבטלו חוק מיושן-מאושרר פלוני אשר בו כבר הספיק העם למאוס מאז האישרור האחרון של אותו חוק פלוני. ראוי לשים לב שהמועמד להיבחר לכנסת - אינו יכול להתחייב מראש (נניח במערכת הבחירות) אילו חוקים הוא יזום בעתיד, שכן היוזמה החקיקתית של חברי הכנסת היא מעצם טיבה ענין ספונטני לגמרי שנוצר כל יום בהתאם לנסיבות המשתנות חדשים לבקרים, אבל המועמד הנ"ל יכול בהחלט להתחייב מראש (נניח במערכת הבחירות) כי יפעל לביטולו של חוק מיושן פלוני שכבר נכנס לספר החוקים של המדינה, ואם המועמד הנ"ל - שהכריז על כך טרם הבחירות - נבחר לכנסת, אזי בכך התגשמה משאלתו של העם להביע את דעתו המחודשת באשר לשאלת האישרור המחודש של אותו חוק מיושן פלוני. בקיצור: השאלה ששאלת בכותרת הודעתך האחרונה היא שאלה כללית על כל הדמוקרטיות ועל פסיכולוגיית המונים, ושאלה זו אינה מעידה אפוא על פגם שייחודי לדרישה מהעם לאשרר חוקים.