השם מטעה, כי הנושא הנ"ל הוא מאד ריאלי.
"אם אין מדינה - אז אמנם אין דמוקרטיה " - נכון. אבל שים לב למה כשאין מדינה אז אין דמוקרטיה: כי דמוקרטיה פירושה מדינה דמוקרטית, והרי אם אין מדינה - אז ממילא גם אין מדינה דמוקרטית, וממילא אין "דמוקרטיה במובן של מדינה דמוקרטית". "אם אין מדינה - ... גם אין דיקטטורה - לא טענתי. טענתי כי זאת אנרכיה, כל דאלים גבר" אני התייחסתי ל
פיסקה הלפני-אחרונה שבהודעתך, שם כתבת שאם הרוב מפרק את המדינה אז זו דיקטטורה, אז רמזתי שיש להבחין בין תוצאת הפירוק לבין הפירוק עצמו: באשר לתוצאת הפירוק - זהו מצב של העדר מדינה, ומצב של העדר מדינה - לא יכול להיות דיקטטורה, כי דיקטטורה זה הקוטב הנגדי של דמוקרטיה, כלומר - כשם שדמוקרטיה זה מדינה דמוקרטית, כך דיקטטורה זה מדינה לא דמוקרטית, וממילא מצב של העדר מדינה לא יכול להיות דיקטטורה. באשר לפירוק עצמו: ובכן, כבר הבהרתי שדיקטטורה כרוכה מניה וביה במצב של כפיה, וזה לא קורה כשהמדינה מתפרקת באופן פסיבי ע"י הרוב, כי פירוק פסיבי אינו כרוך בשום כפיה - כפי שאבהיר בפיסקה הבאה. "פרוק המדינה הדמוקרטית זו כפיית אנרכיה, וזו גם סוג של כפייה". כדי שתהיה כפייה - צריך
לעשות משהו - כלומר לעשות
אקטיבית. כשדנים על התפרקות המדינה - לא דנים על פעולה אקטיבית (אלא אם כן מדובר בהתגוננות אלמנטארית מול דיקטטור אלים וכדומה), אלא דנים על מצב פאסיבי של
אי-עשייה, ו
אי-פעולה, דהיינו רוב האזרחים פשוט נשארים פאסיביים ואינם משתפים פעולה עם השלטון, וכך המדינה מתפרקת באופן פאסיבי: לדוגמה, נניח שהאזרחים מתנהלים להם במעין מרי אזרחי פאסיבי: אינם מגיעים לעבודה, מפסיקים לתפקד, מפסיקים להפעיל את מנגנוני המדינה, מפסיקים לשלם מיסים, משתמטים מהצבא, וכו' וכו', והכל הכל באופן פאסיבי לגמרי מבלי לכפות באופן אקטיבי שום דבר. במצב כזה - כבר אין שום כפייה (מצידו של הרוב הפסיבי המתנגד לקיומה של מדינה מבלי לכפות דבר), כי כאמור - כדי שתהיה כפייה - צריך
לעשות משהו (אקטיבית), אלא: אם בכלל יש כפייה כשאין מדינה - אז זה רק מצידם של השודדים ושל הגנבים (הפועלים באין מפריע בהעדר-מדינה) - שהינם מיעוט ולא הרוב, ורק אליהם יש לבוא בתלונות על הכפייה שלהם, לא לרוב הפסיבי המתנגד פסיבית לקיומה של מדינה, מבלי לכפות דבר, כלומר מבלי לעשות דבר באופן אקטיבי. "במדינה דמוקרטית אין זכות לרוב לפרק את הדמוקרטיה או את קיום המדינה". אין זכות דמוקרטית, כלומר אין זכות במסגרת חוקי הדמוקרטיה, אבל שים לב: המשפט הנ"ל שכתבת - שקול לגמרי למשפט הנכון הבא: "במדינת הלכה אין זכות (הלכתית) לפרק את מדינת ההלכה, ובמדינה מאפְיונרית - אין זכות (דהיינו זכות חוקית במסגרת חוקי מדינת המאפְיה) לפרק את מדינת המאפְיה, ובמדינת דיקטטורית אין זכות (דהיינו זכות חוקית במסגרת חוקי המדינה הדיקטטורית הזו) לפרק את המדינה הדיקטטורית הזו, וכו' כו'. אבל! וכעת שים לב לאבל הגדול: פרופסור אומן טען שההבדל בין כל סוגי המדינות הללו (מדינה מאפְיונרית או מדינה דיקטטורית וכו') לבין מדינה דמוקרטית - הוא (בין השאר) בכך שבמדינה דמוקרטית יש לרוב זכות לפרק (פסיבית ובלי אלימות כמובן) את המדינה, בעוד שזכות מקבילה - אינה קיימת במדינה מאפְיונרית, ולא במדינה דיקטטורית, וכו'. זכותך לחלוק על פרופסור אומן, ואף אחד לא יבוא אליך בטענות, כי כאמור מדובר במחלוקת עתיקת יומין. "זו אינה דיקטטורה" אם יש כפיה של המיעוט על הרוב אז זו דיקטטורה. "זו...זכות קיום המשך הדמוקרטיה, שאינה תלויית רוב". הזכות הזאת קיימת רק לדעתם של אלו הרוצים בהמשך קיומה של מדינה. מאידך, הזכות אינה קיימת - לדעתם של אלו המתנגדים לקיומה של המדינה. אם המתנגדים האם הרוב - אז יוצא שלדעת הרוב אין זכות כזו. לדעתך הם טועים ולדעתם הם צודקים. אז לפי מי נכריע, לפי הרוב הנ"ל או לפי המיעוט הנ"ל? תלוי את מי שואלים: מתנגדי המדינה יגידו שבמקרה כזה יש להכריע לפי הרוב הפסיבי, בעוד שתומכי המדינה יגידו שיש לפעול לפי דעת המיעוט האקטיבי (הרוצה במדינה בניגוד לדעת הרוב). נו טוב, בכך חזרנו אל המחלוקת עתיקת היומין ההיא בדבר השאלה: "מדינה - כן או לא". "קיום מדינה זה תנאי לקיום דמוקרטיה, וזה שונה מלכל אחד ישנה הזכות לחופש מדת". שלא כמוך - אני דוקא חושב שזה ממש אותו דבר, שהרי גם איש ההלכה יגיד לך (בין אם הוא צודק ובין אם לאו) שמדינה (ובמיוחד: מדינת הלכה) - זה תנאי לקיום ההלכה, וגם המאפיונר יגיד לך שמדינה (ובמיוחד: מדינת מאפְיה) - זה תנאי בסיסי לקיום המאפְיה, וגם הדיקטטור יגיד לך שמדינה (ובמיוחד: מדינה דיקטטורית) - זה תנאי לקיומה של דיקטטורה; נו, אז מה אם ככה הם אומרים? הרי השאלה שלנו היא - לא האם קיום מדינה זה תנאי לקיום דמוקרטיה (שהרי על כך אנחנו מסכימים), וגם שאלתנו איננה: האם מדינה זה תנאי בסיסי לקיומה של דיקטטורה, אלא כל השאלה שלנו היא האם בכלל הולכים על דמוקרטיה, כלומר על מדינה דמוקרטית, כי מתנגדי המדינה יגידו לך שהם מתנגדים לכל מדינה: הן למדינה דיקטטורית והן למדינה דמוקרטית (אשר לדעתם אין היא אלא דיקטטורה במסוה של דמוקרטיה), כך שה"תנאי" שציינת - אינו רלבנטי להם. "בעולם פילוסופי, לא העולם הראלי..." שים לב: כשם שדמוקרטיה זה דבר מאד ריאלי (למרות שהיו תקופות שבהן לא היו קיימות דמוקרטיות), וכשם שגם דיקטטורה זה דבר מאד ריאלי (שהתקיים בברית המועצות בתקופת סטאלין ובהרבה תקופות היסטוריות בכל העולם, וגם בימינו - בקובה ובצפון קוריאה ובסוריה ועוד), כך גם העדר מדינה - זה מאד ריאלי, וכבר היו בהיסטוריה מצבים של העדר מדינה. כל השאלה היא האם רוצים בזה, ולא האם זה ריאלי, כי כל דבר נעשה ריאלי - ברגע שרוצים אותו. להזכירך: אפילו להגיע לירח זה ריאלי, ובני האדם גם הצליחו להגשים את הריאליה הזאת בשנת 1969. למה הצליחו? כי רצו מאד מאד (והדבר שבו הם רצו לא היה מנוגד לחוקי הטבע). זה הכלל: אין דבר העומד לפני הרצון, ובלבד שלא יסתור את חוקי הטבע.