אני רוצה להגיד משהו

אמרת שאין הבדל בין שתיקה ובין סירוב לענות, אז מה רע בלסרב לענות? בכל מקרה יודעים שזו משמעות השתיקה שלי.
 
נכון, זה למעשה מה שטענתי. כשהחוקר שואל אם עשיתי עבירה ואני לא רוצה לענות, אוכל להגיד שאם הוא רוצה שיאמין שלא ושלא אוכל לענות.
 

SupermanZW

Well-known member
נכון, זה למעשה מה שטענתי. כשהחוקר שואל אם עשיתי עבירה ואני לא רוצה לענות, אוכל להגיד שאם הוא רוצה שיאמין שלא ושלא אוכל לענות.
רק בלי הסיפא, לעולם אל תאמר "לא אוכל לענות". אמור רק "תאמין במה שאתה רוצה", המילים "לא אוכל לענות" עלולות לסבך אותך.
 
אבל בעצמך כתבת לי למעלה שאין רע בסירוב לענות, ושאפשר לסרב לענות כי זה כמו שתיקה. להגיד שלא אוכל לענות או שאני לא רוצה לענות, זה לסרב לענות. אני לא חייב להסביר למה אני לא רוצה לענות, אפשר לא לענות ולהגיד שיחליט בעצמו לפי שיקול דעתו.
 
נערך לאחרונה ב:

SupermanZW

Well-known member
אבל בעצמך כתבת לי למעלה שאין רע בסירוב לענות, ושאפשר לסרב לענות כי זה כמו שתיקה. להגיד שלא אוכל לענות או שאני לא רוצה לענות, זה לסרב לענות. אני לא חייב להסביר למה אני לא רוצה לענות, אפשר לא לענות ולהגיד שיחליט בעצמו לפי שיקול דעתו.
אל תאמר "לא אוכל לענות" או "לא רוצה לענות", אתה יכול לומר "לא אענה". אם אתה אומר "לא אוכל לענות" זה יפורש כ"לא רוצה לענות" או "אם אענה אשקר" ואם תאמר "לא רוצה לענות" זה יתפרש כחוצפה. "לא אענה" או "לא אענה כמו שאתה רוצה" זה סירוב שאין לצד השני מה לעשות איתו וזה מה שאתה צריך.
 

SupermanZW

Well-known member
הוא ישאל ויתהה למה לא אענה. אם אומר לו שבחרתי לא לענות, זה אומר בשבילו שאני לא רוצה לענות.
תמיד ינסו להוציא ממך תשובה, לך אין אפשרות טובה יותר מלסרב להשיב. ברור שיפעילו עליך לחץ, הרי רוצים שתענה, רוצים שתפיל את עצמך בפח, ועליך למנוע זאת. אם שואלין אותך למה לא תענה, ענה "ככה", אל תסביר. כל הסבר יסבך אותך.
 

SupermanZW

Well-known member
הוא ישאל ויתהה למה לא אענה. אם אומר לו שבחרתי לא לענות, זה אומר בשבילו שאני לא רוצה לענות.
גם יכולים אחרי שתענה "ככה" לומר לך "ככה זה לא תשובה", ואז אתה יכול להשיב "אז לא תקבל תשובה" ובזה לסיים. אל תתחיל להתווכח אם "ככה" זה תשובה או לא, לא תצא מזה. אל תתן לתרגילים שיפעילו עליך לעבוד.
 
נכון, לא צריך להסביר. מה שאני מנסה לדעת הוא האם פחות מחשיד לשקר או לסרב באיזושהי דרך לענות ולהגיד שיאמינו במה שרוצים. אולי זה תלוי בסוג השאלה, אם ברור שכבר חושדים בי אולי אי אפשר להסתיר באמצעות שקר ועדיף לשתוק ולתת שיקול דעת.
 

SupermanZW

Well-known member
נכון, לא צריך להסביר. מה שאני מנסה לדעת הוא האם פחות מחשיד לשקר או לסרב באיזושהי דרך לענות ולהגיד שיאמינו במה שרוצים. אולי זה תלוי בסוג השאלה, אם ברור שכבר חושדים בי אולי אי אפשר להסתיר באמצעות שקר ועדיף לשתוק ולתת שיקול דעת.
שתיקה הכי פחות מחשידה ולכן היא עדיפה אפילו על "תאמין במה שאתה רוצה", אם כי יש מצבים שתעדיף לומר "תאמין במה שאתה רוצה", כמו למשל אם אמרו לך "תענה לי" או "אל תתעלם ממני", אבל גם אם אמרת "תאמין במה שאתה רוצה", אחרי זה הכי טוב לשתוק.

אם תשקר, תמיד קיימת האפשרות שיגלו ששיקרת ובמקרה כזה תיענש לא רק על מה שעשית, אלא גם על השקר, ולכן עדיף לא לשקר. שתיקה היא לא שקר, סירוב לענות הוא לא שקר, לומר "תאמין במה שאתה רוצה" זה לא שקר. אי אפשר לתפוס אותך בשקר אם לא שיקרת.

גם אם לזמן קצר תוכל להסתיר דבר שאתה לא רוצה שיגלו באמצעות שקר, תמיד קיים סיכוי שיגלו את האמת ואז תסתבך כפול, גם על המעשה וגם על השקר. עדיף להסתבך רק על המעשה ולא גם על השקר. האסטרטגיה הכי טובה למנוע גילוי היא לשתוק, כי הרי אתה יודע שכל מה שתאמר עלול לשמש נגדך. בשתיקה שלך אי אפשר להשתמש נגדך. שתיקה לא נותנת לצד השני כלים לגלות מה שאתה לא רוצה שיגלו. לעומת זאת, אם אתה משקר, השומע ינסה לבדוק האם מה שאמרת לו נכון, ובמהלך הבדיקה יש סיכוי (סביר) שיגלה את האמת ואז מן הסתם גם ידע ששיקרת. השקר למרות שמטרתו להטעות דווקא עוזר למי שמאשים אותך לבדוק, כי אז הוא יודע בדיוק מה לבדוק, אך אם אתה שותק אין לו מידע בכלל, לא מידע נכון ולא מידע שגוי, אלא יש לו רק השערות שאינו יודע כיצד לבדוק, כי לו היה יודע לא היה צריך לשאול אותך, לכן עדיף לך לא לענות ולהשאיר אותו "באפלה", כך הסיכויים שיגלה מה עשית הם הקטנים ביותר. דרך למנוע לחלוטין את גילוי האמת לא קיימת, אך הסיכוי הנמוך ביותר לגלותה הוא אם תשתוק.
 
חשבתי אולי אפשר להגיד שהשאלה מכשילה. אם שאלו אם עשיתי משהו רע, אפשר להגיד שאם הייתי עושה משהו רע לא הייתי רוצה לענות ולכן אני מעדיף לא לענות.
 

SupermanZW

Well-known member
חשבתי אולי אפשר להגיד שהשאלה מכשילה. אם שאלו אם עשיתי משהו רע, אפשר להגיד שאם הייתי עושה משהו רע לא הייתי רוצה לענות ולכן אני מעדיף לא לענות.
בשום אופן לא. זה הכי מחשיד. חשוב רגע, אם אתה אומר "אם הייתי עושה משהו רע לא הייתי רוצה לענות" למעשה לא ענית על מה שביקש השואל שתענה ואז מבחינתו המצב הקיים הוא שאתה לא רוצה לענות ויפרש דבריך במשמעות שעשית משהו רע, כך אתה מפיל את עצמך ובכלל לא מטעה אותו. לעולם אל תאמר "אם הייתי עושה משהו רע לא הייתי רוצה לענות", בכלל אל תאמר משפט שמתחיל ב"אם הייתי עושה משהו רע" כי אז יחפשו כל הזמן את הסימנים שנתת לאופן בו אתה נוהג אם עשית משהו רע, משפט כזה עוזר לשואל לחשוף את מעשיך הרעים. זו הטעות הכי חמורה שאתה יכול לעשות אם חוקרים אותך.
 
אמרו לי שאני לא חייב לענות על השאלה ולגלות את המידע, ולכן אם לא מאמינים לי, חוקרים ודורשים תשובה נותר לי רק לסרב לענות ואף לא להסביר למה.
 

SupermanZW

Well-known member
סיבה נוספת למה לא כדאי לך לשקר: אם תשקר, מי שגילה ששיקרת לא יאמין לך יותר, ובכל דבר רע שיקרה שרק יחשוד שיתכן שאתה עשית לדעתו יאשים אותך ויהיה בטוח שעשית, גם אם באמת לא עשית, וככל שיצטברו אנשים שיסרבו להאמין לך כי תפסו אותך בשקר, תיענש גם על דברים שאנשים אחרים עשו ואתה בכלל לא אשם בהם, כי אתה תהיה זה שתמיד יאשימו, מראש יאמינו שאתה האשם, ובנוסף אנשים אחרים יעשו דברים שהמאשימים אותך מאמינים שאופיינים לך כדי לגרום לכך שאתה תיענש ולשמוח לאידך. לכן, מוטב לך שלעולם לא תתפס בשקר. דע שאי אפשר להאשים אותך על שתיקה. יכולים לכעוס עליך אם תשתוק אבל לא יכולים להעניש אותך על שתיקתך.

גם אם יתפסו אותך על מה שעשית ויענישו אותך, אם לא שיקרת אמינותך לא נפגעה, וכשמישהו אחר יעשה משהו רע וישאלו אותך, תוכל לומר שלא אתה עשית, וכשיבדקו יגלו שלא אתה עשית ויעזבו אותך לנפשך. לעומת זאת, אם תשקר, לא יבדקו, מראש יניחו שאתה משקר ויענישו אותך על מה שלא עשית בלי לבדוק.
 
מעניין, אחשוב על זה. ומה לעשות אם יגידו לי דברים כמו: "אתה חושב שאני לא צריך לדעת את העובדות? אתה רוצה שאחליט לפי מה שאני חושב ומאמין או לפי מה שאני יודע? למה אתה לא עונה?"?
 

SupermanZW

Well-known member
מעניין, אחשוב על זה. ומה לעשות אם יגידו לי דברים כמו: "אתה חושב שאני לא צריך לדעת את העובדות? אתה רוצה שאחליט לפי מה שאני חושב ומאמין או לפי מה שאני יודע? למה אתה לא עונה?"?
אתה יכול לומר "זה לא משנה מה אני חושב" על השאלה "אתה חושב שאני לא צריך לדעת את העובדות?", שחק אותה טיפש, אין שום דבר שיוכל לעשות. הכי קשה להתמודד עם מי שמשחק אותה טיפש.

על "אתה רוצה שאחליט לפי מה שאני חושב ומאמין או לפי מה שאני יודע?" אתה יכול להשיב "לא אכפת לי, תבחר אתה".

על "למה אתה לא עונה" אתה יכול להשיב "ככה", ואז אולי יאמר לך "ככה זו לא תשובה" ואז תשתוק. זכור שאתה לא חייב לומר את המילה האחרונה.
 
על תשובות כאלה יכול השומע להגיד: "אתה לא מספיק לי מידע כדי לדעת אלא רק אומר לי מה להאמין ולחשוב, איך אוכל לדעת מה האמת כך?". אם אגיד שאני לא רוצה שידע, הוא עלול בקלות מיד להבין שאני מנסה להטעות אותו, לחקור ולנסות לדעת. אולי כדאי להגיד שלא אמרתי שלא ידע או שהוא לא צריך לדעת, אני פשוט מעדיף לא לענות אלא שיחליט בעצמו במה להאמין. אני לא חייב להגיד את המלה האחרונה, נכון. אפשר לשתוק, אבל נראה ששתיקה דומה מאוד לסירוב לענות ולאמירה שאני לא רוצה לענות. אם אני לא עונה, סימן שאני לא רוצה לענות.
 
נערך לאחרונה ב:

SupermanZW

Well-known member
על תשובות כאלה יכול השומע להגיד: "אתה לא מספיק לי מידע כדי לדעת אלא רק אומר לי מה להאמין ולחשוב, איך אוכל לדעת מה האמת כך?". אם אגיד שאני לא רוצה שידע, הוא עלול בקלות מיד להבין שאני מנסה להטעות אותו, לחקור ולנסות לדעת. אולי כדאי להגיד שלא אמרתי שלא ידע או שהוא לא צריך לדעת, אני פשוט מעדיף לא לענות אלא שיחליט בעצמו במה להאמין.
על "אתה לא מספק לי מספיק מידע כדי לדעת אלא רק אומר לי מה להאמין ולחשוב, איך אוכל לדעת מה האמת כך?" תוכל לענות "תצטרך לחשוב על זה בעצמך", הוא יתעצבן, אבל לא יוכל לעשות כלום. אל תאמר "אני לא רוצה שתדע" כי אז ידע שמה שאתה לא רוצה שידע הוא שעשית משהו רע. לעומת זאת, כשאתה אומר "תמטרך לחשוב על זה בעצמך" אתה מעביר את הכדור אליו והוא זה שנאלץ להתמודד, כי אתה לא חושף את רצונך להסתיר אלא משאיר אותו עם הדילמה מה לעשות וכיצד אם בכלל יוכל לגלות את האמת ולא מספק לו שום מידע שיועיל לו.
 
אז אולי אפשר להגיד: "תעשה מה שאתה רוצה, תחשוב ותחליט בעצמך במה להאמין". ברור שלא כדאי להגיד שאני לא רוצה שידע, אבל אולי אפשר להגיד שלא אמרתי שאני לא רוצה שידע ולא אמרתי שלא ידע, רק שיחליט בעצמו. בכל מקרה, אם אני שותק זה נראה לי כמו להגיד שאני לא רוצה לענות, כי הוא יבין שאני לא עונה כי אני לא רוצה לענות.
 
למעלה