אני רוצה להגיד משהו

SupermanZW

Well-known member
חשבתי על זה שאני לא חייב להגיד שום דבר. אם האדם מסוכן ואומר שלא יסתפק באמונה ודורש לדעת עובדות, אפשר לשתוק. אם אינו מסוכן, אפשר להגיד שאני מעדיף לא לענות. גם להגיד "תאמין לי" זו אמירה נכונה, כי אפשר להאמין לסיפור גם אם אינו האמת ולכן עצם האמונה היא אמת.
על האמירה "תאמין לי" יכול השומע לטעון שהטעית אותו כי לא סיפקת לו סיבה להאמין לך, לעומת זאת על האמירה "תאמין במה שאתה רוצה" לא יוכל לטעון שום דבר, כי למעשה הנחית אותו להאמין לשיקול דעתו ואף אדם לא יודה ששיקול דעתו שגוי, כך אתה ממלכד אותו ולא מאפשר לו למלכד אותך.
 
על האמירה "תאמין לי" יכול השומע לטעון שהטעית אותו כי לא סיפקת לו סיבה להאמין לך, לעומת זאת על האמירה "תאמין במה שאתה רוצה" לא יוכל לטעון שום דבר, כי למעשה הנחית אותו להאמין לשיקול דעתו ואף אדם לא יודה ששיקול דעתו שגוי, כך אתה ממלכד אותו ולא מאפשר לו למלכד אותך.
האמירה "תאמין לי" עדיפה על האמירה "זו האמת", כי אם נתתי לו את הבחירה אם להאמין לפי שיקול דעתו, פחות ניסיתי להטעות אותו. אפשר גם לנסות לשכנע באמצעות טיעונים.
 

SupermanZW

Well-known member
האמירה "תאמין לי" עדיפה על האמירה "זו האמת", כי אם נתתי לו את הבחירה אם להאמין לפי שיקול דעתו, פחות ניסיתי להטעות אותו. אפשר גם לנסות לשכנע באמצעות טיעונים.
האמירה "תאמין לי" עדיפה על "זו האמת", האמירה "תאמין למה שאתה רוצה" עדיפה על "תאמין לי".
 
אני מניח שאני לא חייב לענות, ויחליטו אם להאמין לי. אם הם לטובתי, סביר שיאמינו. אם לא יאמינו, אפשר לנסות לשכנע.
 

SupermanZW

Well-known member
אני מניח שאני לא חייב לענות, ויחליטו אם להאמין לי. אם הם לטובתי, סביר שיאמינו. אם לא יאמינו, אפשר לנסות לשכנע.
לנסות לשכנע אפשר באמצעות הזכרת דבר מה שעשית למען מי ששואל אותך או כל דבר שיעורר בשואל אמפתיה כלפיך, אך אסור לך אפילו לרמוז דבר בנוגע למה שאתה רוצה להסתיר.
 
השומע יודע שאם אני לא עונה, סימן שאני לא רוצה לענות. אולי גם שמע אותי אומר את זה קודם. אם יגיד שלא שאל במה להאמין אלא מה האמת, אולי מה שהגיוני לענות הוא שלא אוכל לענות ושיבחר באיזה סיפור להאמין לפי שיקול דעתו. נראה שגם אין ברירה אלא לענות כך. אפשר להטעות רק אם השאלה אינה מסוג שמראה על חשד ברור כמו אם עשיתי משהו רע. לנסות לשכנע אפשר בטיעונים.
 

SupermanZW

Well-known member
השומע יודע שאם אני לא עונה, סימן שאני לא רוצה לענות. אולי גם שמע אותי אומר את זה קודם. אם יגיד שלא שאל במה להאמין אלא מה האמת, אולי מה שהגיוני לענות הוא שלא אוכל לענות ושיבחר באיזה סיפור להאמין לפי שיקול דעתו. נראה שגם אין ברירה אלא לענות כך. אפשר להטעות רק אם השאלה אינה מסוג שמראה על חשד ברור כמו אם עשיתי משהו רע. לנסות לשכנע אפשר בטיעונים.
אם אתה לא עונה השומע לא מקבל ממך שום מידע, אמנם הוא חושד בך, אך לא קיבל ממך כלים שיעזרו לו לגלות את האמת, וכל עוד אין לו הוכחות אינו יכול להעניש אותך. לבטל את החשדות לא תוכל, אבל אתה גם לא צריך לתת לו כלים לגלות מה עשית ולהעניש אותך. אף פעם לא הגיוני לומר "לא אוכל להענות", אחרי שאומרים לך "לא שאלתי במה להאמין אלא מה האמת" אמור "אמרתי מה שהיה לי לומר, סיימתי" ואל תמשיך עוד, מאותו רגע אתה שותק, אתה לא משתף פעולה, אתה לא מתווכח, אתה מעמיד פני חרש. ברור שינסו בכל דרך אפשרית להוציא ממך את המידע אך מרגע שהחלטת שאתה לא מגלה אתה מתמיד בשתיקתך. אחרי שהצהרת שאמרת מה שהיה לך לומר אתה לא אומר יותר כלום.
 
אם אתה לא עונה השומע לא מקבל ממך שום מידע, אמנם הוא חושד בך, אך לא קיבל ממך כלים שיעזרו לו לגלות את האמת, וכל עוד אין לו הוכחות אינו יכול להעניש אותך. לבטל את החשדות לא תוכל, אבל אתה גם לא צריך לתת לו כלים לגלות מה עשית ולהעניש אותך. אף פעם לא הגיוני לומר "לא אוכל להענות", אחרי שאומרים לך "לא שאלתי במה להאמין אלא מה האמת" אמור "אמרתי מה שהיה לי לומר, סיימתי" ואל תמשיך עוד, מאותו רגע אתה שותק, אתה לא משתף פעולה, אתה לא מתווכח, אתה מעמיד פני חרש. ברור שינסו בכל דרך אפשרית להוציא ממך את המידע אך מרגע שהחלטת שאתה לא מגלה אתה מתמיד בשתיקתך. אחרי שהצהרת שאמרת מה שהיה לך לומר אתה לא אומר יותר כלום.
אני מניח שזה נכון מבחינת הניואנסים של תקשורת, אבל מבחינת ההיגיון נראה לי שאם שותקים זה זהה לאמירה שלא רוצים לענות כי השומע יודע שאם אני שותק זה כי אני לא רוצה לענות.
 

SupermanZW

Well-known member
אני מניח שזה נכון מבחינת הניואנסים של תקשורת, אבל מבחינת ההיגיון נראה לי שאם שותקים זה זהה לאמירה שלא רוצים לענות כי השומע יודע שאם אני שותק זה כי אני לא רוצה לענות.
עוד לא למדת שאצל רוב בני האדם מכריעים הרגשות את ההיגיון? נכון שמבחינה הגיונית שתיקה שוות ערך ללא רוצים לענות, אך מבחינה מעשית זה לא כך, חוץ מזה, רק מה שאתה אומר יכול לשמש נגדך, אך אין שום דרך להשתמש במה שאתה לא אומר. אי אפשר להשתמש בשתיקתך נגדך.
 
אני יודע שגם הרגשות חשובים, אבל ההיגיון הוא הבסיס ואני מחפש את ההיגיון כדי לדעת איך להתחיל לחשוב על הדברים באופן ברור ומסודר.
 

SupermanZW

Well-known member
אני יודע שגם הרגשות חשובים, אבל ההיגיון הוא הבסיס ואני מחפש את ההיגיון כדי לדעת איך להתחיל לחשוב על הדברים באופן ברור ומסודר.
ההיגיון אומר לא לתת כלים למי שמחפש ראיות נגדך. אף פעם אל תפליל את עצמך. תמיד עדיף לשתוק מלשקר.
 
אני לא מבין למה אנשים בכפר מתנהגים אליי באלימות. הם בעייתיים ולא מקבלים את השונה. אני עושה מבטים מאיימים כשעושים לי מבטים מאיימים, ואני משמיע קולות מפחידים באופן אובססיבי. יש לי אובססיות עצביות מילדות שנוח לי להשמיע עיצורים מסוימים במצבים מסוימים. אני בסך הכול אדם חיובי וטוב. אני משתולל כי אני פוחד מהאלימות כאן. ברור שמסוכן לדבר עם זרים אבל השאלה מתי עדיף לשקר ומתי יותר כדאי לשתוק, כששופט שואל אם גנבתי אפשר להגיד: אני לא יכול לענות, תחליט במה אתה רוצה להאמין. תעשה שיקול דעת. זה ההיגיון. אנשים טיפשים, והעולם טיפש. טוב אבל טיפש. אהבתי את עובדת ההשמה והפסיכולוג הציק לי בגלל זה והזיק קשה לשיחות שלי עם אנשים. רוב האנשים לא חכמים ורק חושבים על כסף ודברים כאלה. אני אדם רוחני ומעניין ואני מחפש אהבה.
 

SupermanZW

Well-known member
אני לא מבין למה אנשים בכפר מתנהגים אליי באלימות. הם בעייתיים ולא מקבלים את השונה. אני עושה מבטים מאיימים כשעושים לי מבטים מאיימים, ואני משמיע קולות מפחידים באופן אובססיבי. יש לי אובססיות עצביות מילדות שנוח לי להשמיע עיצורים מסוימים במצבים מסוימים. אני בסך הכול אדם חיובי וטוב. אני משתולל כי אני פוחד מהאלימות כאן. ברור שמסוכן לדבר עם זרים אבל השאלה מתי עדיף לשקר ומתי יותר כדאי לשתוק, כששופט שואל אם גנבתי אפשר להגיד: אני לא יכול לענות, תחליט במה אתה רוצה להאמין. תעשה שיקול דעת. זה ההיגיון. אנשים טיפשים, והעולם טיפש. טוב אבל טיפש. אהבתי את עובדת ההשמה והפסיכולוג הציק לי בגלל זה והזיק קשה לשיחות שלי עם אנשים. רוב האנשים לא חכמים ורק חושבים על כסף ודברים כאלה. אני אדם רוחני ומעניין ואני מחפש אהבה.
עד שופט הגעת? למה? הולך להיות לך משפט?
אם אתה מגיע לשופט זה כבר מאוחר מדי, זה אחרי שכבר יש ראיות נגדך (למעט אם הופללת, שזה סיפור אחר)
אם גנבת ויש ראיות נגדך והגעת לפני שופט, עדיף שתאמר "גנבתי ואני מתחרט" מאשר מה שהצעת לומר כי אולי תקבל הקלה בעונש אם תביע חרטה. אם תנסה להתחמק משאלות השופט הוא יתן לך עונש יותר חמור, זה לא ישכנע אותו שלא גנבת.

למישהו שאינו שופט אתה יכול לומר "תחליט במה אתה רוצה להאמין, תעשה שיקול דעת", לעולם אל תאמר "אני לא יכול לענות", עשרות פעמים הסברתי לך. שופט יכול להכריח אותך לענות, אף אחד אחר לא יכול.
 
אי אפשר להכריח אותי לענות, אני מחליט אם לענות. גם אם יענו אותי כדי שאענה, אני יכול להחליט לא לענות. חקירות משטרה ובית משפט הן דוגמה הגיונית ומתקבלת על הדעת להסביר את הרעיון של דיוק בדיבור שנעשה באמצעות דיבור על אמונה לסיפורים. זאת דוגמה היפותטית כדי להמחיש רעיון פילוסופי. אפשר לשמור על זכות השתיקה. אני חושב שאומרים לי לא לענות כך כדי שלא אדבר עם זרים, אני יודע שמסוכן לדבר עם זרים ואני לא צריך עזרה. היו גם שאמרו לי שאין הרבה אנשים אלימים ואם האדם נראה נורמטיבי, אפשר לענות לו. אם מישהו שאל אם קיללתי אותו, בהיגיון אולי אפשר וכדאי יותר להגיד שאם הוא רוצה שיאמין שלא במקום לענות בשקר שלא. חוץ מזה, האמירה "אם אתה רוצה תאמין" דומה לתשובה רק שהיא לא מגלה את העובדות אלא מאפשרת שיקול דעת. אם אענה, השופט יחליט אם להאמין לי.
 
נערך לאחרונה ב:

SupermanZW

Well-known member
אי אפשר להכריח אותי לענות, אני מחליט אם לענות. גם אם יענו אותי כדי שאענה, אני יכול להחליט לא לענות. חקירות משטרה ובית משפט הן דוגמה הגיונית ומתקבלת על הדעת להסביר את הרעיון של דיוק בדיבור שנעשה באמצעות דיבור על אמונה לסיפורים. זאת דוגמה היפותטית כדי להמחיש רעיון פילוסופי. אני חושב שאומרים לי לא לענות כך כדי שלא אדבר עם זרים, אני יודע שמסוכן לדבר עם זרים ואני לא צריך עזרה. היו גם שאמרו לי שאין הרבה אנשים אלימים ואם האדם נראה נורמטיבי, אפשר לענות לו.
בית משפט לא רלוונטי לשום סיטואציה שתהיה לך בחיים, למעט אם תגיע לבית משפט. רק שופט בבית משפט יכול להכריח אותך לענות, בשום סיטואציה אחרת לא ניתן להכריח אותך לענות, גם לא בחקירת משטרה. תפסיק לתת דוגמאות של בית משפט כי הן לא רלוונטיות ואפילו בטעות אל תתייחס לחקירה שאינה של שוטר או שופט כאל חקירה של שוטר או שופט. למי שאינו שוטר או שופט אתה יכול לומר כל דבר או לא לומר כלום, שופט יכול להכריח אותך לענות ושוטר מקליט כשהוא חוקר ובוודאות ישתמש בכל מילה שתאמר נגדך, לכן זכור שזכות השתיקה אינה עומדת לך בפני שופט ומול שוטר עליך להיות הכי זהיר שאתה יכול בחקירה, כי הוא יקליט אותך בוודאות ויעמת אותך מול דבריך בוודאות כשזה נוגד את האינטרס שלך (הרי האינטרס של השוטר הוא להפליל אותך). מי שאינו שופט או שוטר פחות נגדך מהשופט או השוטר ואז טווח התשובות שלך רחב יותר.
סיפורים שיכולים לעבוד על מי שאינם חוקרים מיומנים לא יעבדו על שוטרים. המשפט "תאמין לי שזו האמת" לא בהכרח יסבך אותך עם מי שאינו שוטר, אבל עם שוטר אתה יכול להיות בטוח שהוא יסבך אותך.

למעשה, מרוב שאתה מתעקש לומר את המשפט "לא אוכל לענות" אני בטוח שתאמר אותו ותגרום לעצמך נזק למרות שעשרות פעמים הסברתי לך שאסור לך לומר אותו. נראה לי שמול שוטר אתה תיפול תוך שניות אם לא תתעקש לשתוק (באמת לא לומר כלום), את תרגילי המילים שלך תוכל לעשות רק מול מי שאינו חוקר מיומן. בגלל שאתה מסרב להבין את הנזק במילים מסוימות שאתה רוצה לומר, אם תגיע לחקירת משטרה תופלל גם בדברים שלא עשית. אתה כל הזמן מראה שבכוונתך לומר דברים שעליך להימנע מלומר וזה יסבך אותך בצרות שלא תצליח לצאת מהן. במיוחד כשחוקרים אותך, חשוב שתדע שיש דברים שאסור לך לומר, אך אתה מסרב להבין.
 

SupermanZW

Well-known member
אי אפשר להכריח אותי לענות, אני מחליט אם לענות. גם אם יענו אותי כדי שאענה, אני יכול להחליט לא לענות. חקירות משטרה ובית משפט הן דוגמה הגיונית ומתקבלת על הדעת להסביר את הרעיון של דיוק בדיבור שנעשה באמצעות דיבור על אמונה לסיפורים. זאת דוגמה היפותטית כדי להמחיש רעיון פילוסופי. אפשר לשמור על זכות השתיקה. אני חושב שאומרים לי לא לענות כך כדי שלא אדבר עם זרים, אני יודע שמסוכן לדבר עם זרים ואני לא צריך עזרה. היו גם שאמרו לי שאין הרבה אנשים אלימים ואם האדם נראה נורמטיבי, אפשר לענות לו. אם מישהו שאל אם קיללתי אותו, בהיגיון אולי אפשר וכדאי יותר להגיד שאם הוא רוצה שיאמין שלא במקום לענות בשקר שלא. חוץ מזה, האמירה "אם אתה רוצה תאמין" דומה לתשובה רק שהיא לא מגלה את העובדות אלא מאפשרת שיקול דעת. אם אענה, השופט יחליט אם להאמין לי.
כדי להבהיר עוד יותר את דבריי, אומר לך כך: אני משוכנע שרומן זדורוב לא רצח את תאיר ראדה, אך אם אתה היית נאשם במקום זדורוב, אתה היית יושב מאסר עולם ולא משתחרר עד יום מותך, כי אתה יותר תמים ממנו ואומר יותר דברים שאתה לא צריך לומר ממנו.
 
כדי להבהיר עוד יותר את דבריי, אומר לך כך: אני משוכנע שרומן זדורוב לא רצח את תאיר ראדה, אך אם אתה היית נאשם במקום זדורוב, אתה היית יושב מאסר עולם ולא משתחרר עד יום מותך, כי אתה יותר תמים ממנו ואומר יותר דברים שאתה לא צריך לומר ממנו.
כל מה שרציתי לדעת הוא מה ההבדל בין לסרב לענות ולתת להאמין, ובין לענות ולסרב להראות. שהרי בשני המקרים השומע יחליט אם להאמין.
 

SupermanZW

Well-known member
כל מה שרציתי לדעת הוא מה ההבדל בין לסרב לענות ולתת להאמין, ובין לענות ולסרב להראות. שהרי בשני המקרים השומע יחליט אם להאמין.
ההבדל הוא שאם אתה אומר שאתה לא יכול להראות אתה הופך לאשם בעיני מי שאתה אומר לו את זה, כי מי שלא עשה משהו רע ינסה בכל דרך להוכיח את צדקתו ולכן לא יאמר שהוא לא יכול להראות. בכל מקרה, כשאינך בטוח מה נכון לומר - אל תאמר דבר.

לסרב לענות ולתת להאמין תמיד עדיף על לענות ולסרב להראות.
 
ההבדל הוא שאם אתה אומר שאתה לא יכול להראות אתה הופך לאשם בעיני מי שאתה אומר לו את זה, כי מי שלא עשה משהו רע ינסה בכל דרך להוכיח את צדקתו ולכן לא יאמר שהוא לא יכול להראות. בכל מקרה, כשאינך בטוח מה נכון לומר - אל תאמר דבר.

לסרב לענות ולתת להאמין תמיד עדיף על לענות ולסרב להראות.
אז זה מה שאמרתי: להגיד שיאמינו אם רוצים, ולא לענות. זה אפשרי רק כשברור מהשאלה שחושדים בי יותר, כמו כששואלים אם עשיתי רע. אם השוטר ישאל אותי אם שיקרתי, אוכל להגיד שרק נתתי לו בחירה במה להאמין אז לא שיקרתי.
 
למעלה