"ארור מונע חרבו מדם" (ירמיהו מח, י)

היא לא מצב נתון, היא בחירה

שלילת ערך האדם היא מעשה במישור הערכי ואילו התיאוצנטריות היא סופראימפוזיציה על המעשה הזה.
אנשים צריכים לספר לעצמם שקרים כדי להסיר את האחריות ממעשיהם ובחירותיהם.
ממש כפי שבכחוס שימש כתירוץ לאורגיות או מארס תירוץ למלחמות , כך ה' משמש כעלה תאנה לשלילת האדם בפיהם של אלו שפוחדים להודות על האמת- שהם בוזי האדם.
"ותיפקחנה עיני שניהם וידעו כי ערומים הם"- ידעו שאמונתם בה' אינה אלא רמיה עצמית. דעת טוב ורע משמעה שידעו את הטוב והרע שבתוכם בלי להשליך אותם על האל. משמעה התבוננות בעצמם כפי שהם בכוליותם, בלי פיצול אישיות.
על פי היגיון הדברים האלו סביר שטעמה של שלילת התארים הוא בהיותה שלב מקדים לפני התבוננות, שלב שבו האלטר אגו מיטהר מהשלכות ומושא ההתבוננות הוא אחד.
הדת היא הביטוי הממוסד לפיצול האישיות הקולקטיבי והיא גם הניסיון לעדן אותו ולהוליכו לעבר החלמה (שהיא איחוד האישיות) מתוך הגיונו הפנימי שלו.
שלילת התארים היא גולת הכותרת של הדת מכיוון שהיא מאפשרת למאמין להתרפא מחולי החשיבה הדתית.
והלא הרמב"ם רופא היה.
 

u r i el

New member
אבל

כנראה שלמרות הכל מותר לברוח מספרד למרוקו וממרוקו למצרים, ויש אומרים שכדי להצ׳יל חיים מותר גם להתאסלם ...

ר׳ עקיבא - על פי המסופר - היה גיבור ממנו.
 

אלי כ ה ן

New member
לפי ההלכה היהודית מעשה-הרמבם לא נחשב התאסלמות

לפי ההלכה האיסלאמית, "להתאסלם" - פירושו להצהיר: "לא אילה אילא אללה ומוחמד רסול אללה". לפי הקריטריון הזה, יוצא שהרמב"ם אכן "התאסלם" (אמנם בכפייה, אבל התאסלם).

ואולם לפי ההלכה היהודית, "להתאסלם" פירושו להחליף - את שמירת תרי"ג המצוות של היהדות - בשמירת חמש המצוות של האיסלאם. לפי הקריטריון הזה, יוצא שהרמב"ם מעולם לא התאסלם, שהרי מעולם לא הפסיק לשמור תרי"ג מצוות, ומעולם לא שמר על מצוות האיסלאם (כמובן חוץ מההצהרה החד-פעמית של "לא אילה אילא אללה וכו'" שכאמור נמסרה בכפייה). ולמותר לציין, שלפי ההלכה היהודית, ליהודי אין שום איסור להצהיר "לא אילה אילא אללה וכו".

בקיצור, אותם אנשי אקדמיה המדברים על "התאסלמותו" של הרמב"ם, מדברים מנקודת מבט של ההלכה האיסלאמית, כלומר הם בעצם תופסים צד בויכוח שבין ההלכה היהודית לבין ההלכה האיסלאמית. זה בערך כמו שאנשי אקדמיה יגידו, שנישואין אשר בין כהן לגרושה - אינם נישואין. אם אנשי אקדמיה יטענו כך, אז הם בעצם יתפסו צד, בויכוח שבין ההלכה לבין המשפט האזרחי. אבל הם כידוע לא יעזו לטעון זאת, כי אנשי אקדמיה חייבים להיות אוביקטיביים. רק כשזה מגיע לויכוח שבין ההלכה היהודית להלכה האיסלאמית, אותם אנשי אקדמיה מרשים לעצמם להתבזות, כלומר לתפוס צד.
 

u r i el

New member
אדם

בשיעור קומתו של הרב, ראוי היה שינהג כאותם בני יהדות אשכנז בני זמנו שנהרגו על קידוש ה' גברים נשים וטף בימי מסעי הצלב - ולא המירו את דתם, ואלה היו משפחות אנשי אמונה "פשוטים" ורוווחים, "המון הרבנים", ולא נבוכי תרבות יוון הרשעה.

ואומנם חשוב להדגיש - המרת דת לנצרות איננה כהמרת דת לאיסלאם, עליה כתב הרב בעצמו שהיא "סולת נקייה" מבחינת אמונת הייחוד. ואעפ"כ.

עוד חשוב מאד להדגיש שהסברה על התאסלמותו מתייחסת לימי צעירותו של הרמב"ם, קודם שהיה ל"נשר גדול".

כל זה כפי שרמזתי רק אם ( ! ) אכן התאסלם. ככל הידוע לי יש השערות כאלה, למשל זו של פרופ' מ. בן ששון, אולם הדבר איננו בחזקת וודאי בקהיליית האקדמאים כולה ולא מעל כל צל של ספק.

כך או כך, ואף שלא בהתייחס לרמב"ם ספציפית, מן הראוי לגיבור תרבות כל שהוא, איש רוח ומנהיג דתי רם מעלה, שיהא מופת בהתנהגותו וישתדל להתרחק גם מאיסורים שיש בהם "רק" מראית עין ולא יסתתר מאחורי כסת"חים נוסח אלה שהבאת בדבריך לעיל.


נ.ב.
הערתי המסוייגת בנדון זה היא לא עיקר דברי הנ"ל שבאו בתגובה להודעתו של בר אוריין להראות, שגבורת שפתיים קלה אצל הרב מגבורת הלב. ונאה דורש שנאה מקיים ! ואע"פ שהיה צעיר לימים כשמשפחתו ברחה מספרד - הענווה מחייבת להכיר שלא תמיד גבורת המלחמה אפשרית ורצויה, ולא כל מונע חרבו מדם ארור הוא, ומי שמקפיד בלשונו ובדבריו כר' משה, ראוי שיתן לכך בטוי נאות בכתביו.
 
יש דבר אחד שיותר חשוב מלחיות והיא נאמנות לה'

האסלאם לא מבקש ממך לוותר על נאמנות לה' אלא על נאמנות לה'. כיוון שמשה אינו קדוש אלא בסך הכול משמש פונקציה של העברת דבר ה' אלינו אין בנאמנות אליו ערך לכשעצמו. לכן בשביל להישאר לחיות ולעבוד את ה' עלינו לבגוד בו כדי להמשיך לעשות מה שבאמת בעל ערך - עבודת ה'.
 
אם שבתי צבי היה מתאסלם באמת ובתמים

ז"א היה מייחד ייחוד שאין בו דופי ומפסיק לעבוד את האליל קצר האפיים הרי שהיה זה בעבורו התקדמות.
הבעיה בשבתי צבי אינה ההתאסלמות גם כבעל זהות יהודית הוא היה עובד אלילים.
 

אלי כ ה ן

New member
ההבדל ביני לבינך הוא רק בכך

שאתה מותח ביקורת על הרמב"ם, בעוד שאני מותח ביקורת על אותם אנשי אקדמיה שתפסו צד במחלוקת שבין ההלכה היהודית לבין ההלכה האיסלמית - בכך שהם הגדירו את מעשהו של הרמב"ם כהתאסלמות - למרות שזו התאסלמות רק לפי ההלכה האיסלמית אך לא לפי ההלכה היהודית. הואיל ולך מותר למתוח ביקורת על הרמב"ם, אז גם לי מותר למתוח ביקורת על אותם אנשי אקדמיה.

אתה כותב: "ראוי היה שינהג כאותם בני יהדות אשכנז בני זמנו שנהרגו על קידוש ה' גברים נשים וטף בימי מסעי הצלב - ולא המירו את דתם". ראשית, אם נלך לפי ההלכה היהודית, אז יוצא כי - גם הרמב"ם לא המיר את דתו - שהרי מעולם לא התאסלם (שכן כאמור רק לפי ההלכה האיסלמית יוצא שהוא התאסלם אבל לא לפי ההלכה היהודית); יוצא אפוא, שלפי ההלכה היהודית אין שום הבדל - בין הרמב"ם - לבין אותו בן-יהדות אשכנז שעליו דיברת: אף אחד משניהם לא המיר את דתו. שנית, כיון שפתחת במילים "ראוי היה שינהג", אז גם אני אפתח באותן מילים ואגיד, ש"ראוי היה" לאיש אקדמיה שלא יתפוס צד במחלוקת שבין ההלכה היהודית להלכה האיסלמית: אני מזכיר שוב, שההצהרה "לא אילה אילא אללה" איננה נחשבת ביהדות כהמרת דת.

אתה כותב: "ואומנם חשוב להדגיש - המרת דת לנצרות איננה כהמרת דת לאיסלאם". חן חן על הסנגוריה הראשונה הזו, שאותה אתה מואיל להציג לנו כעת לטובת הרמב"ם, אבל שים לב שהיא אינה רלוונטית למעשהו של הרמב"ם, שהרי - הוא לא המיר את דתו לאיסלאם - לפחות לפי ההלכה היהודית: ההצהרה "לא אילה אילא אללה" איננה נחשבת ביהדות כהתאסלמות.

אתה כותב: "עוד חשוב מאד להדגיש שהסברה על התאסלמותו מתייחסת לימי צעירותו של הרמב"ם, קודם שהיה לנשר גדול". חן חן על הסנגוריה השניה הזו, שאותה אתה מואיל להציג לנו כעת לטובת הרמב"ם, אבל גם היא - אינה רלוונטית למעשהו של הרמב"ם, שהרי - הוא לא התאסלם - לפחות לפי ההלכה היהודית: אני מזכיר שוב, שההצהרה "לא אילה אילא אללה" איננה נחשבת ביהדות כהתאסלמות.

אתה כותב: "כל זה כפי שרמזתי רק אם ( ! ) אכן התאסלם". חן חן על הסנגוריה השלישית שלך לטובת הרמב"ם; ואולם, אינני בטוח שהרמב"ם היה נותן לך תודה על שטרחת לציין את ה"אם", כשם שאני לא הייתי נותן תודה לאדם שהיה טורח לציין את המילה "אם" כשהיה אומר לי: "אם גנבת אז בוש והיכלם".

אתה כותב "ככל הידוע לי יש השערות כאלה". כפי שכתבתי, כל מי שמעלה השערות כאלה, למעשה תופס צד במחלוקת שבין ההלכה האיסלמית להלכה היהודית, משום שלפי ההלכה היהודית יוצא שהרמב"ם מעולם לא התאסלם: אני מזכיר שוב, שההצהרה "לא אילה אילא אללה" איננה נחשבת ביהדות כהתאסלמות.

אתה כותב: "אולם הדבר איננו בחזקת וודאי בקהיליית האקדמאים כולה ולא מעל כל צל של ספק". המחלוקת הפילוסופית העמוקה שבקרב קהיליית האקדמאים, היא בין השאר בשאלה: האם ראוי שאנשי אקדמיה יתפסו צד במחלוקת דתית - כגון בזו הקיימת בין ההלכה היהודית לבין ההלכה האיסלמית. איש אקדמיה הגורס שהרמב"ם התאסלם, גורס שהאקדמיה רשאית - לתפוס צד במחלוקת שבין ההלכה היהודית לבין ההלכה האיסלמית - ולצדד בהלכה האיסלמית, בעוד שלעניות דעתי לא ראוי שאנשי אקדמיה יתפסו צד במחלוקת שבין ההלכה היהודית להלכה האיסלמית.

אתה כותב: "מן הראוי לגיבור תרבות כל שהוא, איש רוח ומנהיג דתי רם מעלה, שיהא מופת בהתנהגותו וישתדל להתרחק גם מאיסורים שיש בהם 'רק' מראית עין". לפי ההלכה היהודית, אין שום איסור מראית עין בזה שיהודי אומר "לא אילה אילא אללה". התרגום של המשפט הזה לעברית הוא: "אין אלוהים מבלעדי השם". הגע בעצמך: האם יהודים דוברי אידיש עוברים על איסור מראית עין כאשר - הם אומרים "גאָט" - ומתכוונים להשם? לא, נכון? והאם יהודים דוברי אנגלית עוברים על איסור מראית עין כאשר - הם אומרים "Oh my God" - ומתכוונים להשם? לא, נכון? אז אותו הדבר עם יהודים דוברי ערבית: הם אינם עוברים על מראית עין כאשר - הם אומרים "אללה" - ומתכוונים להשם, ואפילו ישראלים דוברי ישראלית אינם עוברים על איסור מראית עין כשהם מוציאים מפיהם את המשפט הישראלי המפורסם "אללה יוסתור" (שאגב תרגומו מערבית לעברית הוא: "השם ישמור"). לכן, לפי ההלכה היהודית, מותר לכתחילה לומר "לא אילה אילא אללה", ללא שום חשש של מראית עין, וזה מותר - לא רק אם הדבר נעשה בכפייה (כפי שקרה לרמב"ם) - אלא גם אם זה נעשה מרצון. מאידך, המשכו של המשפט, "ומוחמד רסול אללה", שתרגומו לעברית הוא "ומוחמד הנו שליח השם", אינו נגוע אפילו בסרך של כפירה, שהרי לא אומרים שמוחמד הוא בן-אלוהים או משהו כזה - כפי שלמשל אומר הנוצרי על ישו - אלא אומרים רק שמוחמד הוא "שליח" של השם. הגע בעצמך: בספר איוב כתוב - שהשטן - הוא שליח השם, ובתורה כתוב - שהצירעה - היא שליח השם, ואצל חז"ל מצינו - שכל דבר שנברא ע"י השם - הוא שליח-השם ! לכל היותר יהיה תוקף לטענתך אם תטען, שכל האמירות הללו על שליחי השם - כולל האמירה הנ"ל על מוחמד - הן דבר-הבל-ושטות (למאן דאמר), כמו נניח האמירה השטותית "שתיים כפול שתיים הם חמש", אבל ברור שאין בזה צל-צילה של כפירה - ולא צל צילו של מראית עין של כפירה. הגע בעצמך: האם יש מראית של עין של כפירה אם האדם אומר "שתיים כפול שתיים הם חמש"?

אתה כותב: "הערתי המסוייגת בנדון זה היא לא עיקר דברי הנ"ל". כן, אני יודע, אבל אני התייחסתי רק להערת האגב שלך בנוגע להתאסלמותו-כביכול של הרמב"ם, בעוד שמלכתחילה לא התיימרתי כלל וכלל להתייחס אל שאר דבריך לבר-אוריין (אם כי אני רושם כעת לפניי את דבריך הנוכחיים שבהם אתה מודה, כי מידת הביקורת - שקיימת בשאר דבריך אל בר-אוריין כלפי הרמב"ם - היא די מסוייגת).
 

u r i el

New member
אתה מוזמן בחום

להעביר את דבריך אלה לאנשי האקדמיה להם התכוונת ובזה לנסות להפריך את טענתם.

אבקש את סליחתך - אבל לי לכשעצמי אין עניין רב בנושא, שהרי אין בו כל וודאות גם בין אנשי מחקר. לפיכך מיותרת כל ההתפלפלות ההלכתית סביב העניין הספקולטיבי הזה כלפי, מה עוד שאני מניח שגם כאן תהיינה דעות שונות בין פוסקים שונים. זו גם הסיבה שהתנסחתי בהסתייגות כפי שהתנסחתי : ( = " ... ויש אומרים שכדי להצ׳יל חיים מותר גם להתאסלם ...." ), וזו גם הסיבה לנימת הסתייגותי בכמה נקודות שהואלת להתייחס אליהן, אם כי בנימה צינית.

סוף דבר, וזה העיקר - ר' עקיבא עליו השלום לא היה לדעתי עושה כדי להציל את עורו כר' משה ( אם עשה ) מעשה מופתי שכזה ( ולדעתך אף כשר למהדרין מבחינה הלכתית ) - כל זאת בהסתמך על דמותו הספרותית כפי שמוכרת לנו מהמקורות.
 

אלי כ ה ן

New member
א. יש ודאות בין אנשי המחקר על כך

שכל ייחוס של התאסלמות לרמב"ם, יוכל להיאמר רק אליבא דההלכה האיסלמית.

ב. אין מחלוקת בין פוסקי ההלכה היהודית, שמעשהו של הרמב"ם מותר לכתחילה לפי ההלכה היהודית.

ג. כל הדיון שביני לבינך התחיל מטענתך, ש"יש אומרים שמותר להציל חיים כדי להתאסלם". בתגובתי הראשונה לטענתך הנ"ל - התכוונתי לרמוז לך, שטענתך הנ"ל הופכת לבלתי רלוונטית - ברגע שדנים מנקודת המבט של ההלכה היהודית - אשר לפיה יוצא שהרמב"ם בכלל לא התאסלם.

ד. לא אמרתי כלום בציניות.
 

אלי כ ה ן

New member
ויקיפדיה ערך רמב"ם פרק "קורות חייו בצעירותו".

אני עצמי שמעתי על הסיפור לפני שנים רבות, כשהייתי מגוייס, ואיזה חייל רקונסטרוקציוניסט (אם אתה יודע מה זה), חבר קיבוץ דגניה שעלה מארה"ב, הראה לי ספר מחקרי באנגלית שעוסק ברמב"ם, ושם צויין שהרמבם "התאסלם", אז אמרתי לאותו חייל בדיוק את מה שכתבתי לאורי.

בכל מקרה, גם בויקיפדיה מצויין שזו ספקולציה. ובכלל, גם אם העובדות נכונות (ואני בספק אם הן אכן כך), לדעתי ניפחו אותן למימדים חסרי פרופורציה. אמנם אין זה מן הנמנע שכפו את הרמב"ם להוציא מפיו את ההגד המפורסם אשר - לפי ההלכה האיסלמית - הופך את אומריו למוסלמים, אבל מכאן - ועד הגדרת הרמב"ם כ"מתאסלם" - רחוקה הדרך, בטח כשבוחנים זאת מנקודת המבט של ההלכה היהודית, וכפי שהרחבתי על כך בתגובותיי לאורי.
 

גרי רשף

New member
סיפור מעניין

לדעתי כל מי שלומד ערבית בתיכון לומד את השוהדה,
ומכאן שיש בישראל רוב מוסלמי (כולל אותך..).


זה מזכיר לי ספקולציה אחרת עליה שמעתי באוניברסיטה, שהרמב"ם לא האמין בבריאת העולם (אז היו מקובלות שתי אפשרויות- או שהעולם נברא, או שהעולם קדמון).
 

אלי כ ה ן

New member
אנא דייק: "רוב מוסלמי" רק לפי ההלכה האיסלמית.

לגבי בריאת העולם: במורה נבוכים הרמב"ם מציג את שתי האלטרנטיבות (קדמון ונברא), וטוען שלא ניתן להכריע בין שתיהן, לפחות מבחינה פילוסופית טהורה (ובהתעלם מנתונים אמפיריים, שכידוע חשפו לאחרונה תמונה חדשה אשר לה הרמב"ם לא היה מודע).
 
למעלה