בהצלחה ללוסי אהריש

LAYLA S

New member
מה זה קשור?

למה אתם האשכנזים תמיד חייבים להיות קיצוניים לאיזשהו כיוון? העולם הוא גדול ורבגוני. על כל אדם לקחת את הטוב מכל מקום, ולבנות לעצמו את חייו בצורה ההולמת בן אנוש בעולם המודרני. יעני אם אתה חושב שכיהודי אתה צריך לקיים את מצוות היהדות, אבל בא לך גם לעשות מדיטציה מדי פעם, ופעם בחודש להאזין למוצרט, אבל לנגן כל סוף שבוע בעוד... אז מה הבעיה פה? צריך לשמר את מה שטוב, אבל לא צריך ללכת כעיוור אחרי שום קבוצה. בטוח לא אחרי קבוצה שמאמינה בנחיתותך הגזעית-תרבותית לעומתה....
 
הקיצוניות כאן היא של אותו כתב ערבי ב"מחסום"

שפסל על הסף את השתתפותם של ערבים בערוצים מסחריים ישראלים, גם אם ברור שאף אחד לא כפה עליהם כלום. הם רואים את התרבות המערבית השלטת, ורוצים להצטרף אליה - זה הכל, וזה טבעי ומובן לי לגמרי. העובדה שהכתב הזה מאמין שיוכל לכפות על כל הציבור הערבי ללא יוצא מן הכלל לייצר את המצג הנוח לו - מעידה כאלף עדים על כך שהוא דוגל בכפייה משלו. כפייה של סממנים ערביים. ובעיני כמעט כל כפייה היא פסולה. ("כמעט" בגלל החובה לכפות חוק וסדר למען שלומו של הרוב הנורמטיבי).
 

LAYLA S

New member
הבעיה היא

בדיוק עם אותה תרבות מערבית שלטת. אם אותו הממסד כופה את תרבותו על היתר, והם נאלצים להכנס לשורותיו, רק אם אם מוכנים לעבור את הטרספורמציה שלו, אז יש בזה משום סכנה לתרבויות האחרות. ומי שמעוניין להציל את תרבותו מכלייה (כמו מה שקרה לתרבות יהודי ערב), חייב לצאת נגד השיטה ונגד מי שמוכן להקריב את כל הווייתו, למען תאוות בצע. ואתה באמת מאמין לעצמך ב "..... ברור שאף אחד לא כפה עליהם כלום... הם רואים את התרבות המערבית השלטת, ורוצים להצטרף אליה?" הרי התרבות המערבית שולטת פה מתוך כפייה! אף אחד לא "רואה את התרבות המערבית" ומסתנוור מיופיה עד כדי כך שהוא מוכן לוותר עך תרבותו (שבאמת שולטת, ולא בכפייה), למענה!
 
נתחיל מזה שאני מאד מאד מאמין לעצמי

זו תופעה טבעית לחלוטין, שאדם רואה הצלחה של אחרים, ומנסה להצטרף אליהם. המודל החברתי המערבי אכן נתפס כנחשק בעולם, ולא רק פה, וזה בגלל ההישגים שהשיג בתחומים רבים, לא רק כלכליים. המודל הזה כמובן רחוק מלהיות מושלם, ולמען האמת הוא רחוק אפילו מלהגיע להבשלה (מתרחשים בו שינויים כל הזמן) - אבל אי אפשר להתכחש לעובדה שהוא נחשק, ושהוא משמש היום כמודל לחיקוי. גם יהודים דתיים רבים ראו את המודל החברתי החופשי עוד לפני יותר מ- 100 שנה, וויתרו על המסורת שאבותיהם פעלו לפיה במשך דורות על דורות, בדיוק מפני שהסתנוורו מפוטנציאל היופי של חברה חופשית! זה בדיוק מה שקרה, קורה ויקרה! צריך להתרגל לעובדה שהיום האינדיוידואל הפך למושג מקודש. נמאס כבר לשייך את האינדיבידואל באופן אוטומטי לאיזשהי מסורת אבות, מבלי שזה יהיה נתון כלל לבחירתו. ולזה הרי את רוצה לחזור?
 

LAYLA S

New member
אני חוזרת ואומרת...

המצב הזה שבו התרבות המערבית שולטת כאן, הוא תוצאה של כפייה תרבותית וערכית כלפי כל כל היתר. זו לא תופעה טבעית שקומץ שולט בכולם ומכריח אותו לאמץ את אורח חייו, רק בשביל להפוך להיות רצוי. כשאני מדברת על תרבות אני מתכוונת לתרבות כוללת, ולא רק לחילון או דמוקרטיה. אני מדברת על כפייה בכל המישורים, ושום דבר שבעולם לא יצליח לשכנע אותי שבשביל להתקרא "יהודיה טובה" עלי לזנוח את תרבותי המפוארת ולהשכיח אותה מלבי, או להגות את שפתי בצורה עילגת, או להבהיר את עור צאצאיי ע"י התמזגות עם גבר בהיר ממני, או לשכוח את דתי ודת אבותיי... אותם יהודים דתיים שראו את המודל החברתי החופשי לפני יותר ממאה שנה באירופה, היו קיצוניים, כיאה לעדות אשכנז. הם לא רק וויתרו על תורת אבותיהם, אלא זלזלו ושנאו אותה ואת כל מה שמייצג אותה. לכן היום, בארץ הזאת, האשכנזים נחלקים לשתי קבוצות עיקריות - החילונים (הכופרים בעיני הקבוצה השנייה) והחרדים המוזרים (הפנאטים בעיני הקבוצה השנייה), קיצוניות, זה שם המשחק. לעומתנו, בני ערב והאיסלאם, שאחנו לא יודעים מהי קיצוניות, הקבוצה הכי גדולה שלנו היא קבוצת המסורתיים, שמכירים בעולם החופשי ונהנים מפירותיו, אבל לעולם לא שוכחים מהיכן באו. זה ההבדל הכי גדול בנינו - אנחנו פתוחים לכל, אנחנו לא גזעניים, אנחנו תמיד חיינו בשלום בכל סביבה. אתם אלו שחייבים להתמתן קצת, ולהבין שלא הכל הוא שחור ולבן. אם אותה קבוצה שולטת ציונית-אשכנזית היתה פתוחה לרבגוניות שהסביבה הזאת יודעת לספק, הכל היה נפלא. הבעיה היא שאותה קבוצה שבוייה בסטיגמה האירופאית של לפני 100 שנה, שבה המערב הוא גזע עליון וכל השאר חייבים לשתנות ולהדמות לו. אצל היהודים העניין הזה לא קביל.
 
אני מתעכב רק על חלק מהנקודות....

1. בניגוד לדעתך, מאד מאד טבעי ששינוי מתחיל בנקודה מסויימת (כלומר ע"י "קומץ"), ותופס תאוצה עד שהוא משתלט על הרוב. לא בכוח אלא בדרך טבעית של רצון לחקות את ההצלחה. מאותו רגע, כבר מאד לא פרודוקטיבי לחיות בעבר ולבכות את הרגע שבו נולד ה"קומץ" שהביא את השינוי - וזה בדיוק מה שאת עושה.. 2. אף אחד, ובטח לא אני, ינסה לשכנע אותך שכדי להיקרא "יהודיה טובה" את חייבת לבצע את רשימת המכולת שהבאת.... אבל נראה אותך משכנעת אותי שמסורת האבות שלך היא משהו נחשק כל כך, עד שאף אחד מבניה לא יבקש לבעוט בה? 3. קבוצת ה"מסורתיים" נהנית מפירות העולם החופשי? העניין הזה נתון לויכוח נוקב. מי שנהנה מהפירות, לא סביר שירצה לעורר שינויים.
 

LAYLA S

New member
סבבה

1. אני לא מצליחה להבין על איזו הצלחה את מדבר איזו הצלחה אשכנזית אתה מצפה שכל מי שלא אשכנזי יחקה בהתלהבות? האם אתה מתכוון לדמוקרטיה המערבית? אם כן, אז שוב, אף אחד לא בא ואמר שצריך להכחיד את האשכנזים, את תרבותם ואת אורחותיהם. באים ואומרים לממסד הציוני-אשכנזי שלא רק הוא חי פה, שיש לנו תרבות שאנחנו לא מוכנים לוותר עליה, ושגזענות לא בבית ספרנו... אף אחד לא דיבר על הגלייה המונית של כל מי שנולד לתרבות המערבית. אתה חייב להשתחרר מהקיצוניות עופר. 2. מסורת האבות שלי היא נחשקת, כי זאת עובדה שהמוני בית ישראל נצמדים אליה (שוב, רוב התושבים היהודים פה הם מסורתיים, לא חילונים ולא חרדים...), חוץ מזה שאת המסורת התרבותית שלי גם האשכנזים ביותר משמיעים בכל אירוע שלהם, כי אם לא, לא יבינו אם התכנסו לשמחה או לטקס זיכרון...
חוץ מזה, אני לא אמורה לנסות לשכנע אף אחד בכלום. כל אחד אמור לחיות את חייו כרצונו, אבל כדי שזה יבוא לידי ביטוי, חייבות להיות פה אופציות אחרות, ולא רק האופציה האשכנזית, כמו שיש היום. שוב, אם היתה רבגוניות תרבותית, כל אחד היה בוחר לו את מה שערב לו, ואז היית רואה כמה אנשים נמשכים ולאן (אם היית רוצה לבדוק), אבל אתה לא יכול לבוא ולומר שאף אחד לא רוצה לצעוד בשבילים אחרים, ולראייה לציין שעובדה שכולם בוחרים בתרבות האשכנזית, כי אין שבילים אחרים! הפחד הזה, שבו יתגלה שרוב היהודים בוחרים בתרבות הערבית (ואני מתכוונת לתרבות - מוזיקה, אוכל, שפה...), מעביר את הממסד הציוני-אשכנזי על דעתו, ולכן הוא עושה הכל כדי שדבר כזה לא יקרה. 3. קבוצת המסורתיים נהנית מפירת העולם החופשי. הם לא רוצים לעשות שינוי בעולם, אלא רק במדינה, שבה הממסד הציוני-אשכנזי כופה את עצמו כמנהיג וקובע סדרי עולם לכל היתר.
 

respecta1

New member
../images/Emo6.gif

שפה? מה נראה לך מישהו פה ידבר ערבית? אוכל? זה שרוב האנשים אוכלים חומוס כנאפה וכו' לא מספיק? מוזיקה? זה שחלק ענקי מהעם שומע מזרחית לא מספיק בשבילך? כנראה שלא מספיק, אבל זה שזה לא מספיק לך לא אומר שזה לא קיים.
 

LAYLA S

New member
הנה שוב הסמיילי....

זה שבכל תוכנית טלויזיה או בכל פרסומת מראים את הבית היהודי עם גפילטע פיש על השולחן, זאת הטעייה של הציבור. זה שרוב היהודים פה לא יודעים את השפה הערבית, למרות שאבותיהם של חלקם הגדול שלטו בה... מה ערבית? עברית הם בקושי יודעים להגות!!! זאת תת רמה. זה שלא נותנים בכלי התקשורת ובמוסדות הלימוד ביטוי למוזיקה הקלאסית היהודית-ערבית או הערבית, זה קיפוח תרבותי... אבל זה בסדר, אניל א מצפה ממך לחשוב...
 

respecta1

New member
באסה אבל לא ראיתי פרסומת כזאת ../images/Emo201.gif

לא.. כי כולם יודעים יידיש.. גם האשכנזים שנולדו בארץ לא יודעים, כי זה מה שאת לא מבינה.. כל אחד בא ממקום אחר עם התרבות שלו ופה מנסים לעשות תרבות אחידה, מה שבתהליך ועד אז כל אחד בשלו, כמעט כל בית מזרחי שתכנסי אליו תראי תרבות מזרחית כל אחד מאיפה שהוא בא, וכמעט כל בית אשכנזי שתכנסי אליו תראי תרבות אשכנזית כל אחד מאיפה שהוא בא. בכלי התקשורת בהחלט נותנים מקום למוזיקה מזרחית.. סגנון שבהחלט מהשולטים..
 

LAYLA S

New member
חבל שאתה לא רואה טלוויזיה

ולא מחובר למציאות אבל בכל פעם שמנסים לתת בפרסומות תחושה של חג מראים את הגפילטע על השולחן ובכל תוכנית אירוח או בישול לחג, מכינים מאכלים אשכנזים למיניהם, שאנחנו לא מכירים בכלל... זה נותן תחושה שהמוני בית ישראל אוכלים את האוכל הזה בחג, וכולנו הרי יודעים שזה לא נכון. אני לא אמרתי שבני אדם שכחו מאיפה הם באו, אני אומרת לך שהנסיון ליצור את אותה חברה אחידה בא על חשבוני ועל חשבון התרבות והמסורת שלי, באופן לא הגיוני בכלל. המוזיקה שאתה קורא לה "מזרחית" היא היא המוזיקה הישראלית האמיתית, היא השילוב בין מזרח למערב, והרי זה מה שניסו ליצור פה, לא?
אין פה ביטוי לתרבות הערבית, וזה דבר ידוע.
 

respecta1

New member
אין פה ביטוי לתרבות הערבית?

לא, כי זה שבשפה השתלבו הרבה מילים ערביות זה שהמאכלים הכי מוכרים ומזוהים גם אצל הישראלים כמאכלים "הכי ישראלים" זה חומוס כנאפה וכו'.. והמוזיקה המזרחית היא בהחלט מוסיקה שתשמעי בכל מועדון ובכל מקום שיש בו מוזיקה. ותוכניות בישול? וואלה לא ראיתי, האמת זכור לי תוכנית בישול אחד ועשו בה על המטבח המרוקאי..
 

LAYLA S

New member
זה כי למרות הכפייה האשכנזית

רוב העם אינו כזה ולא רוצה להיות כזה העובדות שאתה מציין לגבי הטעם של העם היהודי בישראל, לא סותר (ואפילו מגבה) את האפלייה של הטעם הזה בכלי התקשורת הממסדיים.
 

LAYLA S

New member
הנה בשבילך ריספקטה...

תנסה להסביר לי בבקשה למה ברשמת המכולת של צה"ל יש 6,000 יחידות חזרת (שאני מודה שאין לי מושג מה זה וממה זה עשוי...) אבל אין כרפס טבול במיץ לימון, שזה המקבילה הערבית והמוגרבית לחזרת האשכנזית? ועוד - למה היה צריך לקנות 4 טונות של אבקה להכנת קניידלאך (
מכינים את זה מאבקה?!?) אם רוב האנשים פה לא אוכלים קניידלאך בחג, ולפי מה שהבנתי - אלו שכן, מעדיפים לא להכניס את זה לפה? שלא נדבר על הכתב שכותב "... איך אפשר בלי 4 טונות של אבקת קניידלאך...." יעני זה נראה לו הכי טבעי שבעולם שיהודים חייבים לאכול את זה בחג. עכשיו, אין לי שום בעיה עם מי שאוכל את זה בחג, אבל למה לכפות את זה על כולם? למה חזרת וקניידלאך הם המיינסטרים הקולינרי הממסדי, למרות שאפילו האשכנזי העממי הממוצע מעדיף לא לאכול אותם?
 

ON IT

New member
תחשבי את

"זה שרוב היהודים פה לא יודעים את השפה הערבית, למרות שאבותיהם של חלקם הגדול שלטו...." אבות רוב אמריקה הם פליטים מאירופה, בריטניה, רוסיה, מזרח תיכון וכו' ואת לא רואה את האמריקאים מדברים רוסית או גרמנית ואת בטח ובטח לא רואה אותם מדברים אנגלית במבטא בריטי, רק בגלל ש60 אחוז מהם היגרו מבריטניה. הם מדברים אנגלית-אמריקאית וזה מתבטא בכתב ודיבור! אז אני ממש לא מבין למה את מצפה מישראלים שילמדו את שפת אבותיהם, מרוקאית, רומנית, פולנית, תימנית, עיראקית, זה מגוחך ומיותר, בישראל מדברים עברית כמו שבצרפת מדברים צרפתית ובעיראק מדברים עיראקית. דווקא אחוז הישראלים שלא מדברים וכותבים עברית כראוי הוא נמוך מאוד לעומת אמריקאים ואירופאים שלא מדברים את שפת האם שלהם כראוי, ראי מדינות כמו ניו יורק, קליפורניה, עוד מדינות אמריקה, אנגליה, צרפת, הולנד, עוד מדינות אירופה, שלא רק שיש אחוז גבוה שלא מדברים את שפת האם כראוי, בנוסף יש שם אחוז גבוה של אנאלפבתים. אז דווקא כאן, ישראל נמצאת במקום מאוד מכובד.
 
תשובות ושאלות...

1. ההצלחה שאני מדבר עליה, בנק' עיקריות: א. זניחה הולכת וגוברת, ככדור שלג, של המודל החברתי השבטי-אגררי לטובת המודל הלאומי-יצרני שכעת אפילו מתרחב והופך לאיחוד לאומים ולכפר גלובלי. ב. הטמעה הולכת ונרחבת של תיאוריית השיויון המגדרי, על פני ההגמוניה הפטריארכלית של האתמול (גם ביהדות!!). ג. שחיקה מתמדת במעמד האב הפטריארכל, לטובת המודל המקדש את ההגשמה העצמית כפי שכל אינדיבידואל רואה אותה. זו היא ההצלחה הסוחפת את כל העיקשים, ולבסוף תאלץ אותם לחיות בשמורות מוגדרות ומגודרות - למען עצמם. ע"ע החרדים, שמסתירים מבניהם ומבנותיהם את מנעמי העולם החופשי ואת יתרונותיו, ומאכילים אותם בלא מעט שקרים כדי שימשיכו לחיות היום בעולם של אתמול. הם חיים בשמורות, שזו הדרך היחידה שמאפשרת להם לשרוד. כך יהיה על כל העיקשים, לטובתם. בשום אופן לא ניכסתי את ההצלחה הזו לאשכנזים בלבד. אמנם יש לי כבוד לאשכנזים כמי שהיו הראשונים לאמץ את המודלים המנצחים - אבל זו היסטוריה. כל מי שמאמץ את המודלים האלה, שותף להצלחתם. כל מי שבועט בהם ומתעקש להתמיד בכך, ימצא את עצמו בסופו של דבר באחת משמורות הטבע שבתוכה ייתנהלו החיים של אתמול, כפי שרוצים העיקשים. אי אפשר לעצור את התהליך. האם ישראל היא אכן דמוקרטיה "מערבית" ולא שמית? אני בספק גדול. מוצארט לא מתקבל כאן באהדה כמו בזלצבורג ובמינכן. החומוס והפלאפל לעומתו - כן. אני מסכים איתך לגבי האינטרס, שהוא קודם כל אינטרס *ציוני*, לאמץ גם את מה שטוב ונעים בתרבות המזרחית. אני חושב שאנחנו בעיצומו של תהליך כזה, ומי שבולם אותו כרגע הם הלאומנים הערבים ולא הציונים, בטח לא האשכנזים. 2. מסכים לגמרי שהתרבות הערבית (מוסיקה, אוכל, שפה) צריכה לקבל כאן ביטוי חזק יותר, ואני אומר את זה בתור מי שתמיד נמשך לכל מה שקשור למזרח. בשום אופן לא ניכסתי "נאורות" ו"דמוקרטיה" למאכלים ולסממני תרבות מערביים!! יותר מזה - אני חושב שזה טימטום מוחלט! להשוות "נאורות" לאוכל ולמוסיקה!
אבל לא את האשכנזים אני מאשים בביטוי החלש שהתרבות הערבית מקבלת כעת (הם הרי לא מכירים אותה ולכן לא יכולים לעשות דבר וחצי דבר כדי ליחצ"ן אותה) - אלא את מי שבוחרים לבכות במקום להציג את הטוב שבתרבות שלהם! וזה לא "המזרחיים", אלא רק אותו חלק מהם שלעולם לא יפסיק לבכות, במקום להתחיל להזיז עניינים. (למען ההגינות אני חייב לומר שמעולם לא פגשתי ולו בכיין אחד כזה במציאות, רק בחדשות. בחיים האמיתיים מעולם לא הבחנתי בהבדל בולט בין אשכנזים ל"ערבים") ושוב אני חוזר בפעם האלף - הכתבה מ"מחסום" חושפת את האמת - ללאומנים ולעיקשים נוח לשמר מצב של נחיתות וייצוג חלש, כדי שיוכלו להמשיך לבכות עד שהמשיח יבוא ויקשיב להם! *הם* אלה שמוחים בקול רם כאשר הרדיו והטלויזיה הישראלית מעזים "לגנוב" להם את החומוס ואת הפול - הרי כך תתחסל האפליה התרבותית, וזה ישלול מהבכיינים את זכותם לבכות! 3. אם קבוצת המסורתיים נהנית מפירות העולם החופשי, הרי שאהעולם הזה לא מקפח אותם.
 

LAYLA S

New member
יא בדרן עופר

אז על מה הוויכוח בכלל? אני אמרתי, ואני חוזרת ואומרת, שהמטרה היא שילוב! לא אפלייה חדשה! לאף אחד פה אין בעיה עם כל אותן הצלחות עליהן דיברת... היחידים שיש להם בעיה עם זה אלו אחיך החרדים הקיצוניים! שוב, בעיה של קיצוניות מול קיצוניות במגזר האשכנזי... לגבי המוזיקה - אל תגיד לי שאתה לא יודע שאם אתה רוצה להאזין למוזיקה קלאסית מערבית או לאופרה אתה יכול פשוט לשנות תדר ברדיו, אבל אם אתה מת להאזין למוזיקה קלאסית ערבית אין לך איפה לשמוע אותה... אל תגיד לי שאתה לא יודע שאם אתה רוצה לשלוח את הילד שלך ללמוד נגינה בכינור קלאסי מערבי אתה יכול פשוט לשלוח אותו לקונסרבטוריון שממומן מכספי הציבור, אבל אם הוא רוצה ללמוד לנגן בכינור קלאסי ערבי, אין לך לאן לשלוח אותו... אל תגיד שאתה לא יודע שבכל הטקסים בבתי הספר (של יום השואה והזכרון) משמיעים ושרים רק שירים אשכנזיים טהורים, כאילו זה לא מספיק מכובד להשמיע או לשיר משהו אחר... ובקיצור, הממסד הצוני-אשכנזי מפלה את כל מה שלא דומה לו, לכן לא נותן לו ביטוי לגיטימי בכליו, אבל הציבור מעדיף את אותה תרבות מוקצה, רק שאין לו איפה ללמוד אותה ולהמשיך אותה, לכן היא מאיימת להיעלם. לגבי העולם החופשי.... העולם עצמו לא מקפח אף אחד! המדיניות הציונית-אשכנזית ששולטת פה בכוח בכולם, כן.
 
באמת לא ברור על מה הויכוח....

אם המטרה מבחינתך היא אימוץ המודל החברתי המערבי, בשילוב עם סממנים תרבותיים שמיים וערביים - אין בינינו ויכוח על המטרה. לאף אחד פה אין בעיה עם כל אותן הצלחות עליהן דיברתי? הלוואי... מה עם כל מיני חמולות (ספורות לשמחתי) שעדיין מקובל אצלן לרצוח נשים על כבוד המשפחה? מה עם העליהום שעושים על כל ערבי שמצליח להשתלב במיינסטרים הישראלי? הרי ברור שהחברה הערבית עצמה עדיין לא "סגורה על עצמה" לגבי היחס הפנימי שלה לאותן הצלחות שעליהן אנחנו מדברים. חלקה רואה את הכל ככפירה גמורה במסורת אבותיה, וחלקה האחר רואה בה מודל נחשק לחיקוי - ו"על הדרך" מנסה לנער מעצמו כל סממן ערבי עתיק יומין. היחידים שיש להם בעיה עם זה אלו החרדים הקיצוניים? כמו ש"ס ויהדות התורה למשל? את צודקת
. (ואני בכוונה מתעלם מההשתייכות העדתית שלהם, כי מבחינתי כל החרדים הם כוחות האתמול שבוחרים ביודעין לחיות בשמורות טבע). לגבי המוזיקה - בכל העולם הערבי אנו רואים אימוץ של אלמנטים מערביים. למה? כי זה נחשק. בהחלט ראוי ללמוד כאן גם מוסיקה מזרחית קלאסית - אלא שההיצע מגיע כתוצאה מביקוש. כנראה שהביקוש לא מספיק גדול - ושוב אני מפנה בהנאה את האצבע המאשימה, עפ"י הכתבה ב"מחסום", כלפי הלאומנים הערבים שהורסים הכל בקיצוניות שלהם.
 

LAYLA S

New member
איזה חמולות?

איפה אתה רואה יהודים שרוצחים על כבוד המשפחה? איפה ראית בכלל דבר כזה? אתה מתבלבל בין הערבים - אני דיברתי עכשיו על יהודי ערב. הסיבה שבגללה חלק מיהודי ערב רואים את הלכי המדינה ככפירה גמורה במסורת אבותיה, נעוצה בפנאטיות האשכנזית-חילונית. כבר הסברתי לך, אתם האשכנזים קיצוניים מדי, בשביל שיהיה אפשר לעכל אתכם. אצלכם דתי הוא פנאט, מקצין את היהדות למקומות שמעולם לא היו נחלתה = חרדים, וחילוני הוא כופר, מתנער מהדת לחלוטין, ועושה הכל כדי לעצבן את הרוב המאמין. זאת בעיה. כך או כך, בשני הסקטורים, יהודי ערב והאיסלאם (וגם האתיופים) לא יכולים למצוא את עצמם. אין יהודי שהוא גם חרדי, ולא מעניין אותי איזה יצור כלאיים יצרה המדינה הזאת. חרדי הוא פנאט, בעל חוקים פגאניים שלא קשורים ליהדות. ויהודים הם כאלו שפשוט מאמינים בתורת ישראל ומעוניינים להקרא "יהודים". כל מה שתגיד על ש"ס וחבריהם לא מעניין אותי, כי הם חצו את הקו הזה, ומשתפים פעולה עם הגזענים הרקובים - החרדים. רוב היהודים פה הם מסורתיים, לא שייכים לשום זרם שמוגדר "חרדי", זה סימן טוב, זה לפחות אומר שלא הכל אבוד... לגבי העולם הערבי ותרבותו - אל תהיה מצחיק. אני אומרת לך שוב ושוב, בני ערב לא יודעים מהי גזענות. טוב לנו, אנחנו קונים. זה ידוע שהעולם הערבי מוכן לשלב את המערב בתוכו, אבל המערב הוא כל כך יהיר שהוא לא מוכן להתפתח תרבותית ולאמץ את הטוב הערבי. זאת בעיה שלו, לא של אף אחד אחר.... ודרך אגב - הסולמות המערביים קיימים כבר בתוך השפע הערבי, ככה שהם לא זרים לעולם הערבי כלל וכלל, ההיפך הוא הנכון - למערב אין את הכלים להתמודד עם השפע שמציע העולם הערבי. אני כבר הסברתי לא פעם אחת שאני באה מרקע מוזיקלי, ולכן אני יכולה לומר לך בוודאות שהביקוש גובר על ההיצע, ולמעשה חוץ ממקום אחד בירושלים, שיש בו מספר מצומצם מאוד של מקומות לימוד, אין איפה ללמוד מוזיקה כלשהי, שהיא לא מערבית.
 
למעלה