בהצלחה ללוסי אהריש

שוב, המניע לכל התקדמות הוא כלכלי בעיקרו

לכל צעיר ישראלי יש תמריץ למשל ללמוד את השפה האנגלית. לא מפני שהיא פיוטית ורגשנית יותר מהערבית - אלא מפני שרוב ההדמנויות הכלכליות נמצאות אצל דוברי אנגלית. במקום לבכות, כדאי להתחיל לחשוב על מהפך שיביא את מעמדה של הערבית לרמה שיוכל להתחרות עם האנגלית. "עבודה ערבית" למשל היתה מיזם מצויין - סוף סוף אפשר היה לשמוע אנשים נחמדים שמדברים ערבית על מסך הטלויזיה. איפה אני רואה יהודים שרוצחים על כבוד המשפחה? איך תקטלגי את כל הסיפורים שמתרחשים היום בעדה האתיופית? מה זה אם לא רצח על כבוד המשפחה? מה זה אם לא הפטריארך המסרב לקבל את השחיקה "האשכנזית" המבורכת במעמדו? יפה מאד הניתוח שלך לגבי חילונים אשכנזים, חרדים ו"מסורתיים". בדיוק כמו כל אחת מהקבוצות האלה, את טוענת שהמסורתיים, שזו הקבוצה אליה את משתייכת, היא הקבוצה היהודית האמיתית - היתר מבחינתך מתחזים. אחלה גישה. לי לעומתך אין בעייה שכל אינדיבידואל יאמץ לעצמו את אורח החיים הנוח לו, אם זה חרדי, אתאיסט או מסורתי. אבל כל זה בתנאי שיהיה ברור מראש, שהמודל החופשי יהיה המצליח ביותר ויסחוף אחריו את הרוב מעצם טבעו. זה התהליך המתרחש היום גם בקרב יהודי ערב - ברגע שנשחק מעמד האב הפטריארך, כבר אין מי שיכריח את כל בני העדות הנ"ל להיצמד למסורת. חלקם אכן הופכים חופשיים לגמרי או "כופרים" - וזה ממש לא כדי "למצוא חן בעיני האשכנזים". זה פשוט מפני שהחופש הוא דבר נחשק.
 

מוחמד5

New member
כבוד המשפחה = רקע רומנטי

כבוד המשפחה - נוסח ספרד רקע רומנטי - נוסח אשכנז . המשותף? שניהם רוצחים את הנשים בגלל שהזדיינו עם מישהו זר - מחוץ למסגרת .
 

LAYLA S

New member
אהה עופר... איך אני אגיד לך את זה...

אתה קיצוני. למה השפה הערבית צריכה להתחרות עם השפה האנגלית? למה הן לא יכולות לבוא ביחד באותה המידה? זה שילוב עופר, ככה אף אחד לא מקופח... לדעתי השפה הערבית עדיפה פי כמה מהשפה האנגלית. אני וחבריי נאלצנו, כן נאלצנו ללמוד אנגלית, רק כי אין ברירה וזו שפה שחייבים לדעת. אבל באותו הזמן למדנו גם ערבית, כי אנחנו רוצים מאוד! כנ"ל אנשים שאני מכירה שלמדו את המוזיקה המערבית, אבל היום הם מצרים על כך שלא היתה להם הזדמנות ללמוד את מה שהם באמת רצו אבל אין - מוזיקה ערבית. איך אתה רוצה שאני אתייחס לקיצוניים האשכנזים? הלא הם לא דומים לנו בכלום! אתה באמת מאמין שאברהם אבינו היה לובש בגדים שחורים, עם גרביים מאוד מסויימות, וחובש כובע מוזר? אתה באמת חושב שבימי התנ"כ יהודים היו כל כך נבדלים במראם מיתר העמים פה? המנהגים שלהם, דרך החיים שלהם, האופי שלהם, השפה שלהם, ואפילו הדת שלהם, זרה לנו. יש לי בעיה שכל אחת יאמץ את דרך החיים הנוחה לו... בעצם יש לי בעיה רק עם אלו שנוטשים את היהדות והופכים להיות חרדים. כי המדינה הזאת (שאמורה להיות מדינת היהודית) מגבה אותם ואת המצאותיהם, ולא ירחק היום שהם יהפכו לרוב וישליטו את דתם המשונה על רוב או כל היהודים. העולם המערבי של היום בטוח שככה נראים יהודים, דבר שחוטא בגסות לאמת, וזה מפריע לי, הם מעליבים אותי ואת הדת שלי. אין לך מה לדאוג לגבי המודל החופשי בעניין יהודי ערב. כבר הסברתי לך שאנחנו לא פנאטיים. יהודי ערב משתלבים בכל מקום, ומבחינתינו (הרוב המסורתי), הדמוקרטיה עדיפה על יתר המשטרים (למרות שגם היא טעונת שיפור, ולמרות שהיא לא מיושמת באופן מלא בישראל)... בעניין ההצמדות למסורת, ומעמד האב... אני לא יודעת על מה אתה מדבר. כי אתה אומר שבגלל שמעמד האב נשחק, האב לא יכול יותר להכריח את ילדיו לשמור על המסורת. במציאות זה לא עובד ככה. הילדים בעצמם רוצים לשמור על המסורת, בלי שאף אחד מכריח אותם, עובדה שרוב היהודים בישראל מגדירים את עצמם "מסורתיים", זה רק מראה שרוב היהודים מעריכים את הדת שלהם, ללא כפייה. אני שוב לא מבינה למה אתה חושב שאתאיסט גמור הוא "חופשי", ומסורתי הוא "כבול"... אנחנו גאים ביהדות שלנו ומעריכים אותה, ובו זמנית מרגישים מאוד חופשיים... למה אתה רואה פה סתירה? נתתי לך דוגמה איך יהודי ערב והאיסלאם מנסים להתחבב על החברה האשכנזית השולטת ע"י חיקוי התנהגותי-ערכי. ולדוגמה הבאתי את עניין אכילת האוכל הכשר - בבית הוריהם, עם חבריהם האמיתיים, במקומות מגוריהם המקוריים, הם יצמדו לאכילת כשר, לא בגלל שכופים עליהם, אלא בגלל שהם רוצים! אבל במחוזות האשכנזיים הם ימעיטו מערך אכילת הכשר כדי להתחבב ולמצוא חן בעיני אלו ששולטים במדינה ובמוסדותיה. מאוד פשוט.
 
תשובות..

אני בכלל לא קיצוני - נהפוך הוא. אלא שהפרשנות השגויה שלך לדבריי- אכן קיצונית. ובהמשך אסביר. שאלת למה השפה הערבית צריכה להתחרות עם השפה האנגלית? לא אמרתי שהיא "צריכה", כלומר שצריך להיות חוק שמכריח אותה להתחרות. אבל זה פשוט קורה באופן טבעי. האם חברת פיזו' צריכה להתחרות למשל בחברת רנו? זה לא חוק שנכתב. זה פשוט קורה, ברגע שקיימות כמה אלטרנטיבות שמטרתן זהה (שפות - מטרתן ליצור תקשורת אחידה בין בני אדם). לדוגמא - נצא מנקודת הנחה שהמעמד של ערבית ושל אנגלית זהה כרגע לגמרי. מה קורה הלאה? הרי רוב המחקרים האקדמיים והתעשייה עתירת הידע, זו שמנפיקה חידושים טכנולוגיים השכם וערב, נמצאים כעת במדינות המזוהות עם הגוש המערבי. מי שירצה לדעת הכל לפני כולם (חשוב מאד בעידן התחרותי של ימינו), יהיה חייב לתת עדיפות לאנגלית על פני הערבית. "האקדמיה ללשון הערבית", כדי לעמוד איכשהו בתחרות, תצצטרך להמציא במהירות האפשרית מושגים בערבית עוד בטרם ייעשה שימוש נרחב על ידי הציבור במושגים לועזיים - אחרת הערבית תאבד את הייחוד שלה. מילים כמו "טלויזיה", "טלפון", "שוקולד", "בלנדר" - הן דוגמא מובהקת לכשלונה של העברית לעמוד בתחרות מול שפות זרות. "קומביוטר","ג'סולין" ו"מוטור" בערבית - כנ"ל. אם יבוא יום ומדינות ערב יהפכו להיות מרכז ייצוא של חידושים - מעמדה של הערבית בעולם יעלה פלאים. זו התחרות שאני מדבר עליה, והיא בלתי נמנעת. למה אני חושב שאתאיסט גמור הוא "חופשי", ומסורתי הוא "כבול"...? אז זהו, שאני לא חושב כך! בהחלט תיתכן אפשרות כזו - אבל בשום אופן אני לא חושב שזה מין "חוק יד ימין" שתמיד מתקיים. תמצית ההסבר נעוץ בכך שההגדרה שלי במונח "חופשי" אינה מתייחסת למנהגיו של אדם מדור X, אלא בעיקר לזכותו של אדם מדור X+1 לנהוג באופן שונה מהוריו ומאבותיו - ובכל זאת להתקבל ולא להיות מוקצה ע"י הקהילה בה הוא חי. אתאיסט בד"כ לא יוקיע את בנו אם זה יחזור בתשובה. הבן שהחליט לחזור בתשובה - עשה זאת מרצונו החופשי ולא מתוך רצון "לכבד" (מושג חמקמק ומאד מאד כפייתי) את אביו. לכן בן כזה הוא חופשי. לא תהיה לו בעייה לנמק מדוע בחר באורח החיים שבחר. אם נהיה ספציפיים - הגישה שאת בעצמך הצגת כלפי יוצאי מדינות ערב היא גישה כובלת ומאד לא חופשית. איך קבעתי זאת? למשל עפ" משפטים כמו "אנחנו גאים ביהדות שלנו ומעריכים אותה, ובו זמנית מרגישים מאוד חופשיים" "בבית הוריהם, עם חבריהם האמיתיים, במקומות מגוריהם המקוריים, הם יצמדו..." חשבת על האפשרות הסבירה בהחלט, שמי מיוצאי מדינות ערב הרהר יום אחד לעצמו והגיע למסקנה שאכילת כשר היא דבר שלא מתאים לו? (למשל כי לא הצליח לקבל תשובה מספקת, מדוע זה כ"כ חשוב) או שעיקרי היהדות פשוט לא נראים לו? (כי הוא קרא בספרים וגילה שכל העמים מאמינים שהם "נבחרים) או.. שההורים שלו לא מספיק דתיים בעיניו? (כי יש מצוות שהם לא מקפידים עליהן) או שדווקא בפסח, נורא בא לו פיתה עם חומוס..? (כי בעצם אף אחד לא יבוא איתו חשבון על זה בעולם הבא שכנראה לא קיים) ובכלל, האם את מבינה שאין בעולם שני בני אדם זהים לגמרי? כל אחד הוא יחיד ומיוחד. אין שום סיכוי שכלללללללל יוצאי עדות המזרח "מוקירים את היהדות שלהם ומכבדים אותה". הסבירות שהרהורי כפירה יעלו במוחו של יוצא מדינה ערבית אינה שונה מהסבירות שהם יעלו במוחו של אשכנזי. אם אכן לא נשמעות בקרבם דעות של כפירה (וזאת הנחה תיאורטית בשביל הדיון בלבד)- הרי שחייבת להיות שם כפייה. לכפייה דרך אגב צורות ופנים רבות - אבל הצורה הנפוצה ביותר שלה היא יצירת קשר בין כיבוד (ההורים, המשפחה, הקהילה, האבות) - לקיום מסורת מסויימת שההורים מקפידים עליה. עם יד על הלב, מה יאמרו ההורים שלך אם תאכלי לידם אוכל לא כשר? או אם תכריזי שבפסח הזה את מתכוונת לאכול חמץ? האם המושג "מכבדת אותנו" לא יעלה במהלך השיחה בוריאציות שונות? זו, חביבתי, כפייה!! כפייה וסחטנות רגשית. זו כפייה כי אין שום קשר אמיתי בין כבוד למנהגים. כבוד להורים פירושו לנהוג בהם בנימוס, להגיש להם עזרה בעת הצורך, וכדו'. אני אישית מכיר מישהו (ממוצא מרוקאי - אבל זה ממש לא משנה. הכפייה שדיברתי עליה קיימת באותה מידה אצל אשכנזים דתיים/מסורתיים'Whatever) שאביו הכריח אותו להתפלל בביה"כ בכל שבוע. מה לעשות, הבחור היה דעתן ואביו לא הצליח לספק לו תשובה הולמת מדוע ההליכה לביה"כ היא אקט כ"כ חשוב. אבל האב בהחלט אמר לא פעם ולא פעמיים "אין לך שום כבוד להורים שלך" כשהבחור התנגד להתפלל. לזה אני קורא כפייה חמולתית. בקשר לאברהם אבינו - הלא כבר הסברתי לך שהזרמים המרכזיים ביהדות של היום, עברו שינויים גדולים ומהותיים מאד ביחס לעת העתיקה (שלצורך העניין אני מניח שאברהם אבינו נמנה עליה). את לא יכולה לטעון שה"מסורתיות" של יהודי ערב כיום, דומה או זהה ליהדות של ימי אברהם אבינו או אפילו של ימי בית ראשון ושני. באותה מידה לא נכון לומר שהזרם החרדי-אשכנזי דומה יותר-או-פחות ליהדות העתיקה. אני יודע שכל זרם טוען שהוא-הוא היהדות ה"אמיתית" - אבל לאמיתו של דבר, עפ"י החוקרים של הזרם המרכזי, כולם טועים. היהדות של ימי אברהם אבינו היא עבודת אלילים ביחס למה שהיום נקרא "יהדות". כל יהדות, לא משנה מאיזה זרם ועדה. הטענות שלך כלפי החרדים, דרך אגב, נשמעות בדיוק כמו הטענות של הרוב היהודי (שוב, על עדותיו השונות) מול המיעוט הערבי... "המדינה מגבה אותם... לא ירחק היום שהם יהפכו לרוב וישליטו את דתם.....הם מעליבים את הדת שלי ואותי...." אני לא ממש יודע איך להתייחס ברצינות לטענות כאלה.....
 

LAYLA S

New member
טוב

אין חוק כתוב שמכריח את השפה הערבית להתחרות עם השפה האנגלית. אבל כשבתוכנית הלימודים הכוללת במדינת ישראל יש חובה על כל התלמידים באשר הם להצליח בלימודי השפה האנגלית, כי זהו התנאי לקבלת תעודת הבגרות, לעומת השפה הערבית, שאותה אין חובה ללמוד, וגם הדרך שבה מלמדים אותה לוקה בחסר, אתה מבין כילד, שזאת שפה יותר "מזולזלת" ואתה גודל עם המידע הזה שמצטבר בתת מודע שלך. אתה מבין? בשביל לקבל תעודת בגרות אתה חייב ללמוד אנגלית בשביל לעבור את הפסיכומטרי אתה חייב ללמוד אנגלית כל הסדרות ותוכניות הטלויזיה הזרות הן רק באנגלית המבטא וההוויה של מגישי התוכניות השונות בכלי התקשורת הם מערביים בלבד זאת לא שטיפת מוח? אני מבינה שכדי להצליח בעולם אתה צריך לדעת שפות בינלאומיות, וכמובן שאני יודעת שיש חשיבות ללמידת השפה האנגלית. אבל פה, במרחב שלנו, יש לנו חובה מוסרית (אם לא רצון עמוק) ללמוד את השפה הערבית. אנחנו לא כמו מדינות אירופה וגם לא נהיה. כי האוכלוסייה שקיימת פה שונה מכל ערב רב אחר שמרכיב מדינה אחרת. השפה הערבית היא שפה מתבקשת באיזורנו, מה גם שמאוד קל ללמוד וללמד אותה, כי היא אחות לעברית. עוד בתקופת בית הספר היסודי אני זוכרת איך חשבנו כילדים שלימודי ערבית שהתחילו מכיתה ד' הם השיעורים "שלנו" , לעומת יתר השיעורים - אנגלית, ציונות, ספרות..., שהם השיעורים של האשכנזים. השיעור שבו אנחנו היינו הכוכבים המובילים, הוא שיעור ערבית, שבו האשכנזים בלעו את הלשון ולא ידעו איך להתמודד איתו. אבל גם באותו הזמן ידענו (כי זאת שטיפת המוח הסמוייה) שלהצליח בשיעור אנגלית "שלהם" זה יותר "נחשב" מלהצליח בשיעור הערבית "שלנו"... את זה אתה יכול להשליך על הכלל... ברגע שמלמדים אותך בבית הספר או בסביבת הלימודים הכוללת שכל מה ששייך לך או דומה לך הוא נחות, זה מתקבע אצלך ואתה מתחיל להאמין בזה. הבעיה היא שכאשר אתה גדל אתה מבין שכל זה היה בולשיט, ואז אתה חש זעם כלפי כל אלו שהכניסו לך ולחבריך הרכים את העניין הזה למוח, וגרמו לך להתבייש במה שאתה. כל זה טוב ויפה לגביך... אבל מה קורה עם הילד האשכנזי שגדל איתך? זה שכל החיים טפטפו לו שהוא בא מהמקום ה"טוב", ה"רצוי", ה"מתקדם"? ואין לו את הכלים לבדוק בבגרותו את העניין הזה, כי הוא מתאים כל חייו לתכני המדינה, כמו כפפה ליד! הוא לא מרגיש נטע זר, שחייב לעשות בדק בית.... הוא לעולם לא יגיע למסקנות שאני מגיעה אליהן, כי אין לו שום צורך נפשי לעשות את זה! פה הבעיה עופר. לא אצלי, אלא אצל אותו אשכנזי שלא יבין אותי לעולם. הוא לא יכול או לא רוצה להשתחרר משטיפת המוח, כי היא נוחה לו ומשרתת אותו בחייו. לגבי הדת - תראה, אני מכירה את היהודים המסורתיים, יעני "משלנו". ואני מכירה טוב טוב את עניין החזרה בשאלה אצלנו, והסירוב להיות דתי כמו ההורים (למרות שאני לא באה בכלל מבית דתי, לדת הגעתי לבד כי אני רציתי...) ואני גם יודעת איך התהליך מתרחש ואיך מגיבים ההורים - בהתחלה הם לא מאמינים, ואחרי חודשיים-שלושה, כשהם רואים שהילד באמת יוצא לבלות בערב שבת, הם מבינים שהוא החליט וגמרנו. לא יושבים עליו שבעה, לא מנדים אותו, לא מתאכזרים אליו... פשוט מתבעסים וממשיכים הלאה. כשאתה מדבר על אנשים דתיים, אתה מדבר על הדתיים שאתה מכיר - חרדים, יעני קיצוניים, שממאיסים עליך את הדת. אצלם זה באמת עובד כמו שצינת. אצלנו לא. (נכון שיש הורים שמנסים לגרום לילד לרגשי מצפון, אבל בדרך כלל זה לא הולך להם, אז הם מתבגרים כמו הורים טובים, ובזאת העניין מסתיים) לגבי הכשרות - שוב, רוב יהודי ערב והאיסלאם יכולים להרשות לעצמם לאכול אוכל לא כשר, גם ליד ההורים, בדיוק כמו שהם החליטו למרוד ולא לשמור שבת. אבל הם לא עושים את זה..... למה? כי הם לא מעוניינים! תבין, אצלנו דת היא לא כפייה, היא דרך חיים. אם מישהו לא צם בכיפור, אף אחד לא ינדה אותו מהמשפחה... כל אחד חי את חייו כראות עיניו. אבל יש לנו מסורת, שלא בא לנו לוותר עליה, כל כך קשה לך להבין למה מישהו לא רוצה לוותר על הדת שלו? זה חייב להתקשר בעיניך לכפייה? יהודות אמיתית - ברור שמה שהיה בתקופת אברהם אבינו לו חל על היום. אבל בוא לא נהיה תמימים... אברהם אבינו לא לבש בגדים משונים של הפולנים מהמאה ה-17 (או משהו כזה) אברהם אבינו לבש כאפייה וגלבייה, כמנהגי המקום הזה. אלו היו לבושי העולם העתיק במרחב המזרח התיכון ומדבריות ערב. זה היה הלבוש של כולם פה, כולל של בני ישראל. בהתאם לזאת - המנהגים שהביאו עמם לפה אותם יצורים שקוראם לעצמם "חרדים", לא מוכרים לכל היהודים שנשארו פה ובסביבה, כי הם לא היו נהוגים ע"י היהודים! המרחב הזה עבר תהפוכות ושינויים, שיהודים, מוסלמים ונוצרים שחיים פה עברו ביחד, והגיעו למה שהם היום. אנחנו אמורים להיות דומים לבני האיזור, לא לאף אחד אחר. כשאתה אומר שפעם אף יהודי לא התנהג כמו היום, זה אולי נכון... אבל מה שבטוח זה שאף יהודי לא התנהג כאשכנזי בעל גינונים אירופאיים, אלא היה שותף מלא להוויה שהיתה והתפתחה פה. האשכנזים לא צריכים לחוש רגשי נחיתות בגלל זה, אלא פשוט להטמע בחברה, זה הכל.
 

מוחמד5

New member
טוב שעפה ../images/Emo45.gif

היא לא סיפקה את הסחורה,אכזבה גדולה. לא ידעה אפילו לבטא את השמות הערביים כמו שצריך. מצד שני כל הכבוד למחליף ניב גלבוע : שאומר בדיווחי התנועה צומת קאסם במקום קסם . בכלל תוכניות הבוקר של ערוץ 2 כבר על הפנים (אל תעלב יורם - עוד נשתה בירה טייבה אצל אבו טיארה )
 

LAYLA S

New member
למה אתה אומר ככה...

אני דווקא נהניתי לשמוע אותה מקריאה את החדשות באשכנזית ופתאו נפלט לה ".... בשכונת אל תופאאאאחחחח....." יעני, מכל הלב, עם כל המבטא, בדיוק כמו שצריך... אני ואחותי נקרענו מצחוק וקיווינו שכמה ציונים מתהפכים עכשיו בקבריהם היתה פה תחושה מסויימת של ניצחון, אין מה להגיד.
 
מה זה "אשכנזית"?

עד כמה שידוע לי, כל השפות האירופיות פרט לגרמנית ולצרפתית עושות שימוש ב- ר' מתגלגלת. דומה מאד לזו של הערבית דווקא.... ר' גרונית זו המצאה של ילידי הארץ שמקורה לא ממש ברור לי, ולא שמעתי עדיין שום אשכנזי "אסיל" מצליח לבטא אותה כמו שצריך. את מתכוונת שהיא דיברה עברית בלי מבטא ערבי? כל הכבוד וכן ירבו - מעיד על כישרון נדיר לשפות, וגם מאתגר אותי אישית. אני מכיר גם יהודיה-אמריקנית שמצליחה לנהל שיחה בעברית ללא שמץ של מבטא אמריקני- מה שאיתגר אותי ללמוד אנגלית ללא מבטא ישראלי. או לפחות לנסות... עכשיו יש לי אתגר דומה גם עם ערבית........
 

LAYLA S

New member
אשכנזית

אני מסכימה עם עניין הר' המתגלגלת שהיום כבר אף אחד לא מדבר בה. אבל לא מסכימה עם מחיקתן של העין-חית ע"י כל מי שנמצא בכלי התקשורת (אשכנזים שלא יודעים איך לבטא אותן) לעומת רוב ילידי הארץ שכן משתמשים בהן. זאת השפה האשכנזית. אם היו שם גם אנשים אחרים, ולא רק אשכנזים, היית שומע את האותיות האלו בתקשורת. בינתיים אנחנו צריכים להשען רק על ערביי המחמד של הממסד, שרק אותם נצליח להבין בלי לנסות לפענח את הנאמר.... לכן על כל אחד כזה, שמצליח להסתנן פנימה, אני אומרת תודה.
 

LAYLA S

New member
חוץ מזה

מה אתה לא מבין?
הרי זה ידוע שהשפה שמושמעת בכלי התקשורת נשמעת יותר כמו גרמנית, מכל שפה אחרת.... אף אחד לא יקבל אותך לקריין עם אותיות עבריות.
 

respecta1

New member
בואי נגזים ../images/Emo6.gif

"שרק אותם נצליח להבין בלי לנסות לפענח את הנאמר...." או שאת פשוט לא מבינה עיברית או שפשוט את סתם מגזימה בטירוף. עזבי שממש לא רוב העם מדבר עם ח' וע' מודגשות, ובכל מקרה זה לא ממש משנה כי זה מובן לגמרי אם ככה או ככה.
 

LAYLA S

New member
לא מגזימה בכלל

השפה שלהם בלתי מובנת הם מדברים בשפה קלוקלת לחלוטין מכניסים את האות א' בכל מקום ומבטלים את הה' והעין אומרים ככככ במקום חית.... זאת לא עברית. ככה לא אמורים להשמע קריינים בארץ ישראל. ורוב העם דווקא כן מדבר ככה, אני מצפה ממישהו שגר באילת ("עיר מזרחית") ידע את זה ולא ישקר. למה כככככל מי שנמצא שם מדבר ככה? אפלייה, כמובן. אף אחד אחר, שמדבר בצורה תקנית, לא יכול להתקבל, כי הוא לא מהגזע הנכון....
 

respecta1

New member
עכשיו מבטא זה גזע? ../images/Emo6.gif

מי שמדבר ככה הוא מיעוט, ממש לא רוב. ובכל מקרה, זו שפה עיברית וזו שפה עיברית, ושניהם מובנות לחלוטין כי חוץ מטיפה הדגשת אות פה הדגשת אות שם אין הבדל (ואם זה מה שגורם לך לא להבין שפה אז יש פה בעיה..)
 

LAYLA S

New member
מעניין שלכל מי שמתלונן על העניין

יש בעיה לדעתך. העיקר לא להשתמש בהגייה נכונה ולפתור את הבעיה של כולם. נכון ריספקטה? כפייה... ככה אתם אוהבים את זה...
 

respecta1

New member
לא, הקטע הוא שאין פה קטע.

שידברו עם איזו הגייה שהם רוצים, זה ממש לא מעניין.
 

LAYLA S

New member
זה כן מעניין

כי הם כולם אשכנזים והם כולם מדברים בשפה קלוקלת במדינה מתוקנת כף רגלם לא היתה אמורה לדרוך באולפנים, עם איכות דיבור כזה. במדינת הציונים-אשכנזים, שמפלים את כל מי שלא אשכנזי לרעה, דווקא אלו שלא יודעים להגות את העברית מככבים בכלי התקשורת, והמוני אלו שיודעים אותה על בוריה לא. אמרתי כבר אפלייה?
 
העברית של ה"צברים" איננה "אשכנזית"

למען ההגינות, לא ברור לי באמת מהיכן הגיעה ההגייה הנוכחית (והקלוקלת) של ח' ו-ע', ומדוע כללים אחרים - למשל של הדקדוק ומבנה המשפט התקני בעברית - אינם מוקפדים (במקרה הטוב) או אינם באים לידי ביטוי (במקרה הפחות טוב) בצורתם התקינה בשיח הצברי (שיבושים שהלכו וחדרו בהדרגה גם לכלי התקשורת) - אבל אין ולא יהיה לזה שום קשר לאשכנזים שכן או לא יכולים לבטא את זה! הרי קל מאד לברר מהן שפות המקור של האשכנזים: יידיש, פולנית, רומנית, הונגרית, ועוד שפות לועזיות. בפולנית דווקא אין ה' אלא רק ח' (זו שנשמעת כמו כ' רפה). ה- ר' של רוב האשכנזים היא מתגלגלת. א' נשמעת דומה ל-י' אצל כל האידישיסטים (ייייייייוובה במקום אווה למשל - מה שמקבל עכשיו תחייה בגלל גל העליה מחבר העמים). ולומר שהמבטא הצברי דומה לגרמני? זו פשוט בדיחה. נראה שמעולם לא האזנת למבטא גרמני אותנטי.......... בגרמנית, אגב, אין אפילו כ' רפה (ההגה הכי קרוב לזה בגרמנית דומה ל- ש' יותר מאשר ל- כ'). עד כמה שאני זוכר, דרך אגב, הדיאלקט שנשמע בכלי התקשורת בעבר היה שונה מאשר היום. דומה יותר לזה שנשאר עד היום ב"שעון הדובר" (שבאמת מזכיר את הדיאלקט של יוצאי מדינות ערב). נדמה לי שבעבר הלא רחוק עוד הוקפד לשיר ב- ר' מתגלגלת. היום כלי התקשורת כבר הלכו עם הזרם, ואפילו הזמרים הותיקים חדלו מהמנהג לשיר כך. מדוע ולמה? לי אין תשובה. אבל אין ולא יהיה לזה קשר עדתי.
 

LAYLA S

New member
../images/Emo6.gif זה לא "דיאלקט של יוצאי מדינות ערב"

זה הדיאלקט היהודי! זאת השפה העברית! יהודי ערב והאיסלאם לא אשמים שהם שמרו עליה ועל הגייתה התקנית, והאשכנזים לא... עופר אני לא יודעת מהיכן נפלת פתאום לעולם אבל אתה "לא מאמין" כביכול לדברים שהם מציאות חיה בארץ הזאת. הסיבה שבגללה הקריינים מדברים בעברית קלוקלת (ומלמדים גם את הדורות הרכים לדבר כמוהם על הדרך), היא אפלייה של כל מי שלא אשכנזי בכלי התקשורת, והעובדה שלאשכנזים קשה להגות את העברית כראוי. למה דווקא הם מקריינים ולא אלו שיודעים לדבר תקין? נראה לי שאתה כבר מבין לבד (או שתפתיע אותי שוב....)
 
למעלה