בוקר טוב ושאלה לכולם

הנה התרגום תשפוט בשכל הישר

אתה יודע שיש פפירוס בהיידן שנתגלה ב- 1888 ובו מתוארים עשרת המכות שהיו במצרים ע``י כתב עיתונאי מצרי מלפני ארבעת אלפים שנה לפי הזיהוי של הארכיאולוגים המומחים.

קריין: הפפירוס את דבריו של סופר מצרי בשם היפובר. ברוח הדברים של הכותב ניכר בעליל שאין הוא כותב שירה או נבואה כלשהי לעתיד אלא תיאור קשה של מאורעות יוצאי דופן שהוא עד להם. החוקרים הצליחו לשחזר רק חלקים מהפפירוס. אנו מביאים קצת מן ההקבלות בין פסוקי התורה לפפירוס המצרי.
ספר שמות: ויהי הדם בכל ארץ מצרים.
פאפירוס: מכות בכל הארץ, דם בכל מקום.

ספר שמות: ויהפכו כל המים אשר ביאור לדם.
פאפירוס: הנהר הוא דם.

ספר שמות: ויחפרו כל מצרים סביבות היאור מים לשתות כי לא יכלו לשתות מימי היאור.
פאפירוס: האנשים נרתעים מלטעום. בני אנוש צמאים למים.

ספר שמות: הנה יד ה` הויה במקנך אשר בשדה, בסוסים, בחמורים, בגמלים, בבקר ובצאן, דבר כבד מאוד.
פאפירוס: כל החיות לבם בוכה. הבקר גועה.

ספר שמות: ועתה שלח העז את מקנך ואת כל אשר לך בשדה, כל האדם והבהמה אשר ימצא בשדה ולא יאסף הביתה, וירד עליהם הברד ומתו.
פאפירוס: ראה, הבקר הופקר, ואין איש שיאספם יחד כל אחד מחפש רק את אלו החתומים בשמו.
ספר שמות: ויקם פרעה לילה, הוא וכל עבדיו וכל מצרים ותהי צעקה גדולה במצרים כי אין בית אשר אין שם מת. ויהי בחצי הלילה וה` הכה כל בכור בארץ מצרים מבכור פרעה היושב על כסאו עד בכור השבי אשר בבית הבור, בכל בכור בהמה.
פאפירוס: אמנם כן, בני הנסיכים הושלחו לעבר הקירות. בתי הסוהר חרבו. הייתה צעקה גדולה במצרים. הנחמה נשמעת בכל הארץ, מעורבת בקינות.

ספר שמות: וה` הולך לפניהם יומם ועמוד ענן להנחותם הדרך ולילה בעמוד אש להאיר להם.
פאפירוס: ראה, האש עלתה גבוה גבוה ולהבתו הולכת נגד אויבי הארץ.
\ ותוכל לנסוע ולראות אותו בעצמך שזה מעיד הוכחה שאין כמותה נוסח שדומה למה שנכתב בתורה לאחר מכן, הוא כתב את התאור שלו לפני התורה נמסרה אחרי
והפפירוס הזה נתגלה, אתה מבין בכלל מה זה ממצאים ארכיאולוגים, יש חוברת שלמה שתוכל להשיג אותה בארגון ערכים ששם מביאים לך שכל ממצאי הארכיאולוגיה.
 
רוב החוקרים לא מסכימים עם הטענות הנ"ל.

אחת הסיבות היא שהפפירוס הנ"ל מתוארך לתקופה מוקדמת הרבה יותר.
ע"פ עמנואל וליקובסקי, יש להזיז את לוח הזמנים המקובל למצריים העתיקה ב 540 שנים כדי שהפפירוס הנ"ל יתאים, מבחינת הזמנים, לתיארוך התנכ"י של יציאת מצריים.
&nbsp
הציטוט הבא לקוח מויקיפדיה: https://he.wikipedia.org/wiki/פפירוס_איפוור#פרשנויות
&nbsp
"על פי מרבית ההיסטוריונים, הפפירוס מתאר את נפילתה של ממלכת מצרים הקדומה מספר מאות קודם לכן, או לחלופין, נכתב על רקע השתלטותם של החיקסוס על מצרים (בערך 1750 לפנה"ס). היו ששיערו בעבר כי הפפירוס מהווה מעין נבואה קדומה (כחלק מהרצון לראות את מצרים כערש הנבואה), אך גישה זו לא התקבלה. לאחרונה אף הועלתה השערה כי הפפירוס נכתב בתור מטאפורה ואגדה בלבד.
&nbsp
בעקבות התיאורים על מרד עבדים באדוניהם, ומספר ביטויים כגון "הנהר הוא דם", יש הטוענים כי המסמך מתאר את עשר המכות ויציאת מצרים. לעיתים מוצג המסמך כראיה אפשרית לאמיתות הכתוב בתנ"ך. אחד הבולטים מן הדוגלים בטענה זו הוא עמנואל וליקובסקי, שביקש לבצע הזזה של כ-540 שנים, של התיארוך של מצרים העתיקה לזמננו על פי ההבנה הבסיסית כי המתואר בפפירוס הוא המתואר במכות מצרים (טבלה להמחשת השיחזור). טענה זו מצוטטת לרוב גם על ידי ארגונים דתיים. הקבלה זו בין הפפירוס לבין יציאת מצרים, בדרך כלל נדחית על ידי מרבית חוקרי מצרים העתיקה, כאשר גם אלו הרואים בסיפור יציאת מצרים הד לאירוע אמיתי, מתארכים אותו לתקופה המאוחרת לתקופה אליה מתוארך המסמך, על פי מאפייניו הלשוניים."
 

Hameln

New member
בעיות נוספות עם בלבול החיקסוס ומיתוס יציאת מצרים

החיקסוס מתוארים כבני מעמד גבוה, לא כעבדים. החיקסוס מתוארים כקבוצה שגורשה ממצרים, לא כקבוצה שברחה משעבוד במצרים. החיקסוס מתוארים כפוליתאיסטים, לא כמונותאיסטים.
 
נו וזה מה שכתוב בתורתנו

והרי שפרעה גירש את עם ישראל במכת בכורות ויחד אתם גורשו גם שאר העובדים מעמים שונים
 
נו, והמצרים כתבו את זה 540 שנה קודם. פרעה היה נביא מדהים!

לכן החל ממחר, בשם פרעה הנביא, אני דורש שתתפלל לרע, ושלא תעז לשכוח את טקס החרפושית הקדוש!
 
אתה מדבר על תשובות ענייניות?

כאשר אתה מקבל תשובות ענייניות אתה קופץ לנושא אחר כאחוז תזזית, או מגיב בצורה שאיננה קשורה כלל.
&nbsp
במידה ולא הבנת, התגובה על המצרים שכתבו את זה 540 שנה קודם לא היתה הומוריסטית, היא היתה סרקאסטית - כדי להראות לך עד כמה התוכן שאתה כותב הוא מגוחך.
&nbsp
 
זה אתה שקופץ לנושא אחר אל תשקר

השאלה עדין עומדת בהינה , כיצד נוצר השפיפון הראשון?
 
אתה מוזמן לקרוא שוב את השרשור בינינו ולחזור בך מהאמירה הזו.

כאשר ביקשתי ממך הבהרה (בהודעה שכותרתה "מה בעצם אתה שואל כאן?", התגובה שלך היתה "אכן" (לא רלוונטית לשאלה), וכששאלתי "מה אכן?", זרקת כאן את המשך הדיון משרשור אחר על פפירוס אייפור (וגם שם, זה נראה כאילו פשוט עשית copy-paste מאיזה תמלול של וידאו של אמנון יצחק).
&nbsp
בשורה התחתונה - הראשון למשפחת שפיפון זו הגדרה לא מדויקת ואם אתה רוצה תשובה לשאלה שלך אתה צריך לשאול שאלה מדויקת.
&nbsp
 

Hameln

New member
קטיף דובדבנים (Cherry picking)

היכן החיקסוס מתוארים כעבדים?
 
למעלה