בוקר טוב ,יום נעים לכולם

  • פותח הנושא emmy5
  • פורסם בתאריך

ediana

New member
../images/Emo7.gifחבל שטומי לפיד ז"ל לא יכול להגיב ../images/Emo7.gif

על כל מה שנכתב בפורום על הלוויה שלו........ המת עוד לפנינו וזה מה שיש לכם להגיד? חבש כיפה
אמר קדיש או לא
חברים יקרים, הלך לעולמו אדם נהדר וחבל שאין לנו עוד הרבה כמוהו.........
 

חיניה

New member
צהריים טובים.מסכימה בהחלט עם

מה שנאמר. אין זה עסקו של איש באיזה אופן התנהלה הלוויתו של טומי לפיד ואם בנו חבש/לא חבש כפה. יאיר לפיד מאד פעיל בביכנ רפורמי וראה זה פלא: חובשים שם כיפה.............(אפילו נשים). טומי לפיד היה מהות החילוניות אבל הוא לא כפר בדת. הוא התנגד לדתיים שניכסו לעצמם את הדת וניחסו אותה לכולנו (או לרובנו) (ולא היתה כאן שגיאת כתיב). אני מניחה שגם העובדה שנקבר בקריית שאול (ויש להניח שחברא קדישא גם הרוויחה על זה כסף טוב) היתה בחירה שלו או של משפחתו שרק הם מוסמכים להחליט מה היה מקובל עליו. אז אנא לא להתיפייף. איש באמונתו יחיה ובהחלט יש לכבד את רצונותיו של אדם גם אם אינם חופפים את רצונ ותינו. ומתוך כבוד לזולתו- האם מישהו ראה פעם את טומי לפיד נכנס לאוהל יזכור ביד ושם ללא כפה על ראשו????????? הוא בהחלט חבש אותה.ראיתי. אז שינוח בשלום על משכבו. חבל על דאבדין, ונאמר אמן
 

noeme

New member
paloma בןקר טןב

זה נכון שמאוד קשה להבין את הקדיש שאומרים בבית הקברות, אני מסכימה איתך. אבל זה שהאחים היו אינטלגנטים זה לא אומר, תמיד חשוב הבן אדם קודם כל. יש אנשים אינטלחגנטים אבל הם לא יוןדעים דברים אחרים אין להן מספיק אינטלגנציה טבעית . זה לא אומר שאם אדם הוא משכיל ולמד הרבה יש לו אינטילגנציה נרכשת שהוא למד.אבל טבעי ריגישות ולהיות בן אדם מבין זה כבר משהו אחר ..זה שני דברים אחרים. זה לא לומדים באוניברסיטה..ממני נעמי
 

יקנעמית

New member
נעמי, ואני מחדדת את דברייך....

אדם, שאין לו "אינטלגנציה ריגשית" ממוצעת ומעלה....אוי לסובביו.
 

p a l o m a

New member
אבל, נעמי , ב ד י ו ק - ציינתי

שהם היו "אינטילגנטים" כי "זה לא אומר" , לזה בדיוק התכוונתי שזה לא אומר.....וגם אמר עליו קדיש וזה שוב "לא אומר"..
 
איימי, אלה היו הוראותיו של טומי לפיד ז"ל,

וקיימו אותן כלשונן. ולדעתי האישית - הלוויה צריכה להיות על פי בקשתו של המנוח ואם לא אמר דבר - לפי תחושתם של השארים שנותרו אחריו.
 

p a l o m a

New member
בוקר אור. "איש באמונתו יחייה"..

"כנראה" איימי. שאלה יהיו הדאגות של עם ישראל. יום טוב לכולם.
 

יקנעמית

New member
בוקר טוב לכולכם מיקנעם החמימה והמשגעת...

שלא נדע מלוויות, אבל, לטעמי ולדעתי יש שני מצבים הכרחיים ליהודי והם: ברית -מילה וקדיש. הברית היא כצווי אלוהי והקדיש כצווי דתי. כל מה שבאמצע....אין דבר, אפשר לוותר. גם לי יצא לצערי להיות בלוויה באחד הקיבוצים כאן בסביבה ולא נאמר בה קדיש. זה מאד כאב לי. מאוחר יותר נודע לי שאחד המשתתפים לא שאל את המשפחה וכשהכל הסתיים הוא אמר קדיש על דעת עצמו. כל כך הערכתי אותו על זה. אז דחילק....רק בשמחות....עשינו עסק???
 

יוליקה

Member
מנהל
יקנעמית, אני רוצה לחדד מעט

אני חילונית, הורי והורי הורי לא שמרו על מנהגי היהדות בחו"ל. הם נולדו כיהודים והורי הוריהם נולדו כיהודים לכן, לפי ההלכה אנחנו יהודים. למרות האמור לעיל אני רואה נקודות נוספות שכל יהודי צריך לעבור בחייו מעבר לברית המילה ומותו. אני יודעת שהחילונים הרואים בחילוניות דת יראו את דברי אחרת - אך אני כיהודיה רואה זאת כך: הבן הנולד - ימול. (מזל שבנות פטורות מכך) הבן יגיע לגיל 13 יעבור טכס בר מצווה לא כמסיבה, אלא יעלה לתורה. לא יקרה לו שום דבר אם ילמד את ההפטרה והפרשה הקשורה ליום הולדתו. נשואין - אני חושבת שיש להנשא תחת חופה למי שהדת היהודית הכירה בו ככזה שהוא רשאי להינשא כדת וכדין. אינני פוסלת את הנשואין האזרחיים למי שהוכרזו כפסולי חיתון (כהן וגרושה, יהודי ושאינו יהודי וכד') וכמובן כשיהודי מחזיר את נשמתו לבוראו. כל הנ"ל אינו מפריע לי לחיות את חיי כחילונית ואלחם בכל נימי נפשי בכפייה הדתית הקובעת מתי אסע, מה אלבש, מה אוכל, ומתי אוכל.
 

deebeebee

New member
אני לא חילונית ואני לא דתית

את הבן שלי מל רופא, אמנם יהודי אך רופא ולא מוהל, וטוב שכך. סירבתי לעמוד מתחת לחופה אותה מנהל רב אורתודקסי מכיוון שאני רואה בזה השפלת האשה. כל הפרוצדורה הזאת מכוערת בעיני והיא מבטלת את האשה כיצור אנוש. את העליה לתורה/בר המצווה של הבן שלי חגגנו בבית דניאל שהוא בית כנסת בו לא מפלים את האשה לרעה אלא מתיחסים אליה כשווה בין שווים. לבית כנסת אורתודוקסי אני לא נכנסת ולא אכנס כל עוד מזלזלים בנשים. לגבי משפחת לפיד- אני לא רואה מה זה עניינינו אם יאיר אמר קדיש או לא אמר קדיש ואם הוא חבש כיפה או לא חבש כיפה כל עוד הוא שלם עם מעשיו. אני בטוחה שהוא נתן כבוד אחרון לאביו בהתאם למצפונו.
 

יוליקה

Member
מנהל
שוב המהות קובעת ולא הסממנים

את בנך מל רופא ולא מוהל - הוא נימול! בנך עלה לתורה בבית כנסת והוא קרא את פרשת השבוע . ניתן להינשא כדת משה וישראל גם בלי להשפיל את האישה כדברייך (רבני צוהר עושים זאת).
 

deebeebee

New member
רבני צוהר לא שינו דבר בטקס החופה

עם כל הכבוד לרבני צוהר, ויש כבוד, הם לא שינו את העובדה שהגבר הוא זה החותם על הכתובה והעדים שלו הם גברים ולא נשים ושמתחת לחופה הגבר מקדש והאשה מותרת/אסורה/מקודשת ושהוא היחיד המשמיע מילים והיא עומדת שם כשפיה סתום ואין לה כל זכות להשמיע דבר. אז איפה השיוויון כאן? לגבי המילה- כל (או רובם) הזכרים בארצות הברית נימולים בבית החולים יום-יומיים אחרי לידתם. זה עדיין לא הופך אותם יהודים. בבר המצווה של בני גם אני עליתי לתורה ונטלתי חלק פעיל בכל האירוע מעל הבמה ולא כזורקת סוכריות מאחורי קיר או מחיצה.
 

יוליקה

Member
מנהל
די.בי.בי היית בחתונה של רבי צוהר?

מדבריך: כשפיה סתום ואין לה כל זכות להשמיע דבר.... בני התחתן בחתונה שכזאת. ואני יכולה להעיד קבל עם ועדה שכלתי דיברה גם דיברה וגם שרה מתחת לחופה לצידו של הרב . וזה מה שרבני צוהר כן שינו. הם נתנו פתח לחופה לפי הזמנת הזוג מבלי לגרוע מהוראות הרבנות - ולכן מנסה הרבנות להצר את צעדם - בגלל שרב הצעירים מעדיפים את רבני צוהר שלא לוקחים אגורה בעבור קיום המצווה בניגוד לרבני הרבנות שחותכים קופון שמן מהזוגות.
 

deebeebee

New member
יוליקה- הייתי בשתי חתונות כאלה

כפי שאמרת 'הם לא גורעים מהוראות הרבנות'. האם כלתך ענדה טבעת על אצבעו של בנך ואמרה לו 'הרי אתה מקודש לי'? האם אשה כלשהי נתכבדה באחת משבע הברכות? האם במעמד החתימה על הכתובה פנו לאשה כלשהי שתחתום כעדה? מאד יפה מצידם של רבני צוהר לא לקחת פרוטה, ואין לי ספק שהם אנשים הגונים וישרים (אין כאן כל ציניות) אבל מה שהם מכנים חופה וקידושין אינו שונה מזה של הרבנים האחרים. האשה עדיין פסיבית. הגבר מקדש את האשה ולא להיפך והרב עדיין מגדיר אותה כמי שמותרת לבעלה (והמילה היא בעלה ולא כל מילה נאורה כמו 'אישה'). מה שאמרה כלתך הוא לא הטקס עצמו. אולי הוא נועד לתת לה הרגשה כאילו הטקס שיוויוני אבל הוא לא.
 

noeme

New member
ליקנעמית צהרים טובים

אני חושבת שעצם העובדה שהוא נקבר בבית קברות אורטודוקסי זה אומיר שהוא לא היה נגד הדת היהודית. הוא היה מאוד נגד החרדים והוא צדק בזה.מי שלא רוצה את הטקסים הדתיים נקבר בבית קברות חילוניויש כאלה.אני לא יודעת מה בקיבוצים..ממני נעמי
 

deebeebee

New member
אין בית קברות אורתודוקסי

זה שהאורתודוקסים השתלטו עליו (ועל עוד כמה מקומות) אינו הופך את בית הקברות לאורתודוקסי. לכל אזרח ואזרחית הזכות להקבר בבתי הקברות שהמדינה הקצתה לשם כך, רק חבל שקיים מונופול בנושא הלוויה והקבורה.
 
deebeebee ../images/Emo45.gif עד כמה שידוע לי התורה לא

מחייבת כובע. גם טקס הלויה והקבורה הוא מהמסורת ולא מן התורה.
 
קישור לתרגום למאמר על הקדיש !

אני מעדיפה את הקבורה החילונית עם תוכן ו שירה שאני מבינה וקרובה לשפה יותר מן הקדיש המסורתי.
 

deebeebee

New member
דברים רבים הם "מהמסורת"

אבל המסורת הפכה להלכה למרות שאיננה מ"אורייתא" (מהר סיני) או במילים אחרות- מנהג בישראל- חוק הוא.
 
למעלה