בימים האחרונים ...

שרוֹן

New member
אני אין לי ממש עקרונות

וזה די תלוי במצב הנתון. פרורים? אני מלקטת מהרצפה נפלי סלט וחצאי כדור פלאפל שנפלו לילד. גם כפיות, מזלגות וכיוצא באלה. לעיתים אני עושה חצי פינוי שולחן (מרכזת ליכלוך ומערימה צלחות). כשאני ממהרת והילדים במצב עייף וצווחני, אני לא אטריח את עצמי. אני אולי אפילו לא אשים לב למהומה שהילדים השאירו אחריהם. אם ננסה לשים על סקלה אז יש מקומות שבהם הסביר ברור מאוד בית מלון: לא נכבס ונגהץ את המצעים, אבל בהחלט לא נשאיר ברדק אחרינו. מסעדה: משתנה- יש מסעדות שבהן אתה מחזיר את המגש, אבל יכול בהחלט להשאיר אחריך את המגש ועוד כמה עצמים מטעמך, פירורים סביב וכיוצא באלה. יש מקומות שבהם יש קוד סכו"מי לפינוי הצלחת, אסור לשים מרפקים על השולחן וגם לא עושים פירורים בפרנציפ. ברחוב, נו, יהיה מי שישים את חצי הפיתה הלא גמורה שלו על תיבת דואר, ולעיתים יהיה מי שיקח אותה בדחילו וישים בפח שנמצא שתי מטר ליד. שתי ההתנהגויות האלו לא מאוד מקובלות כנורמה חברתית.
 

sungun

New member
במסעדות ישראליות אפילו המלצר לא

טורח לאסוף את הפירורים שנפלו על הספה, ובדרך כלל גם לא מהשולחן שהוא מעביר עליו (אם מבקשים ממנו מפורשות) חצי ניגוב עם סמרטוט מזוהם. אז שאני אאסוף פירורים? נו באמת. אבל השאלה היא טובה. נדמה לי שלבם (Bem) יש על זה תיאוריה בפסיכולוגיה חברתית. אנחנו מתאימים את עצמנו לסביבה באמצעות כללי אצבע. רוצה לומר: אנחנו משתמשים בנוכחותינו כצופה נייטרלי על נוכחים שאנחנו תופסים כמשמעותיים ומיישמים את מה שאנחנו רואים. היו על כך הרבה ניסיונות מדעיים לדוגמא: חציה במעברי חציה באור אדום. כשהחוצה היה אדם מבוגר שנראה מכובד, רוב הנוכחים נטו לחצות יחד איתו, כשהחוצה היה צעיר זרוק, רובם נטו לציית לרמזור. העניין הוא גם מה אתה אמור לקבל עבור השירות. שירות חדרים הוא חלק מהעניין במלונות חמישה כוכבים, ולפיכך סידור המיטה אינו נחשב כהתנהגות מנומסת אלא מטופשת. לעומת זאת אם תגיע לאיזה בית ספר שדה, במסגרת טיול עם בי"ס, סביר להניח שידרשו ממך לקפל את המזרונים לפני שתעזבו את החדר. אשר לישראלים, עזוב. יצא לי לשהות בטיסת צ'ארטר אחרי וויקאנד עם חבורה של מגה-ערסים. זה לא ייאמן. האנשים האלה יותר גרועים מבהמות. זה אפילו לא מזעזע, זה משהו ברמה ההתנהגות הכי פרימיטיבית שאדם יכול להגיע אליו. זה קורה, וכל שנותר לשאר הישראלים המנומסים שהיו בטיסה לעשות הוא לבהות בשקט בתקרה ולהתפלל שהיא תעבור, כמה שיותר מהר.
 

אלי ו.

New member
אין התנהגות נכונה אוביקטיבית

במסעדות מסוימות להגיע בלי עניבה נחשב לחוצפה ולחוסר התחשבות ובמקום אחר מקובל להתישב בשולחנות של זרים. בשתי המסעדות יש צפיות מהסועדים ולקוח שאינו עומד בציפיות אינו מנומס. הבעיה ב"ישראלי המכוער" היא שהוא לא טורח ללמוד את הסביבה ואת הציפיות שלה. הוא נוטה לזהות אמון כטיפשות נימוס כרכרוכיות.
 
אגב,מה אתם עושים במסעדות מזון מהיר?

אני מדברת על בורגראנץ', מקדונלד, סבארו ושאר מרעין בישין. כל המקומות שבהם אתם מקבלים אוכל מוכן בקופה ולוקחים אותו אתכם במגש. האם אתם מחזירים את המגש?
 

diday

Member
עדיף לא להחזיר את המגש

אם כולם ישאירו את המגשים על השולחן, מסעדות המזון המהיר הגדולות יזדקקו ליותר עובדים. את זה אמר לי בחור בן 17 שעבד בקיץ במקדונלד, ונוכח שהמסעדה וויסתה את כמות העובדים תמיד על פי העבודה הצפויה. בימי שישי בערב כשידוע שהרבה צעירים לא מחזירים מגשים היה תמיד עובד נוסף.
 
ה-ל-ל-ו-י-ה!!!

זה מה שאני אומר כבר הרבה זמן. במסעדות מזון מהיר אני תמיד מוריד כי זה מה שמצפים ממני. אבל יש מקרים יותר גבוליים, כמו מסעדות של שירות עצמי, למשל מפגש מזרע שאני משאיר את המגש על השולחן מהסיבה הזו ממש (אחותי לימדה אותי ותמצתה במשפט "את הקיבוץ עזבתי בגיל 17, ולא זכור לי שאני תורנית חדר אוכל היום"). ובאופן כללי אני נגד התנדבות מאותה סיבה ממש. כל שלושה מתנדבים למד"א גוזלים את פרנסתו של פרמדיק אחד על משפחתו. אז אני לא אומר ללכלך את הרצפה במקדונלד'ס בקטשופ, אבל אפשר לעשות מרד סועדים. בעקיפין זה ייקר את מחיר הארוחה, אבל עוד כמה אגורות - ולנער נוסף תהיה תעסוקה.
 

אלי ו.

New member
זה עוד כלום, במקומות כאלה

אני בכונה בסוף הארוחה לוקח את מה שנשאר על המגש ומפזר אותו על הרצפה, אם נשאר שתיה בכוסות אני שופך על הכסאות (תעשית ניקוי הריפודים צריכה עזרה) אח"כ אם נשאר בי קצת חסד אני הולך לשירותים ולא מדייק. רק כך נלחם באבטלה!
 

אלי ו.

New member
מעבר לצחוק יש נקודה רצינית

כשאתה נכנס למקום כזה אתה הלקוח ומחויב לכללים המקובלים במקום. מקומות כאלה מבוססים על שירות עצמי ומצופה ממך להתנהג בהתאם. אולי בהתנהגות שלך תגרום למקום לשכור עוד עובד ואולי סתם תגרום לעובד הקיים לעבוד יותר קשה, זה לא ממש משנה. בהתנהגות שלך אתה מנסה להעלות את מחירי האוכל ו/או הקטנת מתח הרווחים של העסק שנותן לך שירות. לא בדיוק התנהגות הגונה כלפי בעל המקום או הלקוחות האחרים. אם אתה מוכן לשלם יותר למקום המעסיק יותר עובדים אתה יכול לפנות למקום כזה. שם באמת יהיה מלצר לכל שולחן, פיקולו נפרד, שף ולא נערים שמקבלים שכר מינימום וכו'. אם יהיו רבים שינהגו כך, גם אותם עסקי מזון מהיר יתחילו לתת שירות דומה.
 

diday

Member
לא מדויק

כשאני הולך לאכסנית נוער אני יודע שזוהי באמת העסקה. אני מקבל תמורה עבור מחיר מסוים, מחויב אבל לפנות את שולחני בעצמי, ואולי לנגב את השולחן. לפני 25 שנה יכולים ניתן היה לחייב אותי, באופן שרירותי, בתורנות נקוי חדר האוכל. מסעדת מזון מהיר מנסה ליצור נורמה מסוימת, אך אינה מתנה את שהותי במקום, בניגוד לאכסנית נוער, בפנוי השולחן. להיפך. אותה המסעדה מעדיפה אותי כסועד שלא מפנה אחריו, מאשר כמי שנמנע מהמקום. התמחיר של אותן מסעדות אינו מבוסס על עלות + רווח, אלא מבוסס (ובצדק) על מציאת הסכום הגבוה ביותר שרב האנשים יהיו מוכנים לשלם עבור מוצר, כך שאין כאן מצב של חוסר הגינות כלפי לקוחות אחרים. בהתיחסות להורדת מתח הרווחים של בעל המקום: לא אנהג כך במסעדת מזון מהיר קטנה שבעליה עובדים בה, כן אעשה זאת ברשתות הגדולות המעסיקות עובדים בשכר הנמוך ביותר האפשרי ללא תנאים סוציאליים, דבר שקשה לי למצוא בו הגינות כל שהיא.
 

אלי ו.

New member
לכן אנחנו מדברים על נימוסים

במקומות כאלה לא מחייבים אותך, מניחים שאתה בן תרבות מספיק כדי לעמוד בכללים. במקום כזה אי אפשר להחזיק רס"ר שיצוה על הלקוחות לנקות את השולחנות. גם מקובל עליהם שמי שמתקשה בכך לא ינקה אחריו. ההנחה היא שאדם מנומס שיכול לנקות אחריו, יעשה כן. מה שלא ברור לי זה מדוע אתה בוחר ללכת למקום שמנצל את העובדים (לשיטתך) ולנסות לשנות את דרכי הפעולה שלהם במקום ללכת למקום שמנהל את עסקיו בדרך הנכונה לשיטתך?
 

diday

Member
אוכל להבהיר

מבחינתי ויכוח זה הוא תיאורטי בלבד. כצמחוני לא תמצא אותי באחת הרשתות האלה, פרט למקרים הנדירים, שקבוצה שעימה אני נמצא, מחליטה מטעמי נוחות לאכול דוקא שם, וכיוון שאין זה מנומס להוציא את עצמי מהכלל, אני מצטרף פיזית, אבל לא אוכל יותר ממנת צ'יפס (אם בכלל ורק אם הוא מטוגן בנפרד ממוצרי בשר). ככלל אני משתדל להמנע מבקור וקניות במקומות שמנצלים את עובדיהם. מעדיף לקנות במכולת השכונתית ולא בסופר. מנסה לרכוש מוצרים של סחר הוגן, גם אם הם עולים מעט יותר. קונה עד כמה שאפשר בעסקים קטנים ולא בגדולים. עסקים שנלחמים על פרנסתם ולא על השמנת, או על גודל הדיוידנד שיחלקו לבעלי המניות.
 
אז אני אענה במקום הצמחוני

אני מסכים איתו בכל, אבל אני אוכל שם כי: זה פתרון נוח. אם אני לא אוכל שם אז זה לא שהבעל בית יעלה את השכר של הנערים. אני מודע לכוחי וההעדרות שלי לא תזיז לו. אני גם לא נמנע מלקנות נעליים שמיוצרות בקמבודיה. אם הצרכנים יאלצו את היצרנים להעלות את השכר לעבדים בקמבויה, אז היצרנים יחזירו את המפעלים לאירופה (כי כל היתרון מבחינתם בקמבודיה זה העבדים הזולים) ונמצאתי דווקא מקפח את מטה לחמם של הקמבודים. מאותה סיבה, אגב, אין טעם בהימנעות מאכילת פרות. ביום שיפסיקו לאכול פרות - יכחד הגזע הזה. (סתם, כן? ההערה האחרונה לא קשורה)
 

mucool2

New member
לא ברור לי איך המסעדה מעדיפה שלא

תפנה את השולחן. העסקת עובדי נקיון נוספים עולה כסף לבעל המסעדה. בהחלט יש חוסר הגינות כלפי סועדים אחרים, שצריכים למצוא שולחן פנוי והכל מלא זבל. מה כבר ביקשנו?
 

mucool2

New member
סליחה

לא קראתי את דבריך בעיון. עכשיו הבנתי למה התכוונת, ואפשר להתעלם מהפסקה הראשונה בהודעתי למעלה. מה שמפריע לי בדבריך הוא שאתה מתרץ התנהגות "סוציומטית" ובלתי מתחשבת ב"עשיית צדק חברתי". יש דרכים טובות מאלה, מה גם שכל דיבורי "הקטנת מתח הרווחים" שאמרת זו שטות מוחלטת. מי שיסבלו הם הסועדים האחרים, לא בעלי הרשת העשירים.
 

שרוֹן

New member
מה שמפריע לי בדבריך ../images/Emo8.gif

זה שהפנת אותם לאלי ולא ל- diday
 
למעלה