טעון ביאור..
ראשית וידוי: בתחילה שנחשפתי להגותו של ויטגנשטיין, בעיקר בטרקטטוס (מה שקרוי הגותו הראשונה) למרות שבמבט ראשוני, ואולי בגלל אופיו של הספר הקשה הזה לקריאה, הייתה נראית לי מרתקת. בעיון שני ושלישי, שוב, לא ברמת עומק שהשקעתי למשל בקאנט, היא באמת נדמתה לי כמין שעשוע אינטלקטואלי לוגי - מתמטי. זו הייתה התרשמותי הראשונית כאמור.
אני לא צריך לומר לך: שהיחס להגותו של ויטגנשטיין מתחלקת בין אלו המתעסקים בפילוסופיה לשלושה: הראשונה, והיא המיעוט - הגות עמוקה ומהפכנית, המשנה את כל עולם הפילוסופיה יותר נכון כל מה שחשבנו שאנחנו יודעים על משמעות העולם והאדם (באלו החזיקו רוב האסכולה הבריטית) השנייה, ציניות אפילו על גבול הסרקזם, שאין עימה ולא כלום, מלבד כתב פלסתר על עיסוק באידיאליזם, כפתרון לריאליזם. והשלישית, וזו כאמור מה שאני חשבתי, מעין התכתבות משועשעת ואינטלקטואלית עם ברנטארד ראסל.
אף אחד משלושה אלו כמובן לא המעיט בקריאיטיביות הגאונית של ויטגנשטיין.
וביום אחד, נודע לי מכלי ראשון אמין ביותר כי המהרי"ל, שאין צורך לומר שהוא בז (בז!) לכל הגות אנתרופצנטרית, דווקא כן החשיב את לודוויג, ודאי לא הסכים עימו, אבל ראה בו "משנה סדרי עולם". באופן פרדוכסלי, דווקא לייבוביץ גרם לי להתייחס להגותו של לודוויג ברצינות.
ואני מנסה מאז להבין את הגותו, וקצר שכלי, כלומר אני יודע מה הוא כותב, מבין את מה שהוא רוצה לומר, והאסימון לא נופל "על המהפכה בסדרי בראשית".
אני נוטה לומר כי זה נובע מדלות הבנתי, ועל כן אני מנסה שתבאר לי, למשל, כיצד בפרקטיקת הלמידה, המורה המכיר לילד את החפץ, ונותן לו את ההקשר לפי הנחה מוקדמת של אותו מורה שהוא למד כשהיה ילד, עד דורות ראשונים, הוא "בנה את עולמו, כאשר ישנה הנחה, בוודאי קאנטיאנית אבל כמו שאמרתי לך אפילו סמי מדעית, שההקשרים הראשונים בדימיונו של הילד, עושים את ההקשר הזה אף ללא המורה. אתה יכול לבוא ולומר, ששפתו של הילד היא ודאי תוצר נרכש של הלמידה שלו. אבל אני לא בטוח כלל, וזה לא נתפס אצלי, כיצד שפתו קודמת להכרתו, ולא אופן ביטויה הנרכש..