בעקבות דיון שעלה פה

בעקבות דיון שעלה פה

על חוסר ההבנה ל אנשים את עולם המתמטיקה, ומיסקונספציות רבות שעולות מלימודי ה"מתמטיקה" בתיכון, הנה מאמר מאוד מעניין (זהירות, PDF), שהתוודעתי אליו בימים האחרונים, שמסביר מדוע לימודי המתמטיקה בתיכון (וגם קודם לכן) מזעזעים, מדוע לא לומדים שם מתמטיקה, ואולי גם קצת על מה זה מתמטיקה באמת.
 

Thumpers

New member
תגובתי

כבר אמרתי שזה קטע מקסים ונדיר ביופיו. הדפסתי את זה לסבתא שלי - שגם היא נהנתה מהקטע. אני חושבת שיותר מלהסביר מה זה מתמטיקה, זה מעיד על הבורות שלנו. (כשאני אומרת שלנו, אני מתכוונת לפשוטי העם, לא אלו שממשיכים להשכלה גבוהה בתחום המתמטיקה.) כואב לי שבתיכון זה נחשב למקצוע מפחיד שכזה, ועוד יותר כואב לי - שעד כיתה י"א סבלתי מהמקצוע. בכיתה י"א שיניתי פאזה והחלטתי שמותר להנות מלימודים - וגיליתי עד כמה אני אוהבת גם את המתמטיקה, ולא רק את המקצועות המדעיים האחרים. אני לא מבינה למה צריך ליצור את האנטי הזה נגד המקצוע. פשוט לא מבינה.
 
זה בדיוק העניין פה

זו לא אשמתך שסבלת מהמקצוע. זה כמו להאשים מישהו שהוא סובל מכך שמרביצים לו. לימודי המתמטיקה גרועים כל-כך, שזה מפתיע כשהתלמידים לא סובלים מהם. הסיבה היחידה שאני אישית הצלחתי להמשיך לאהוב מתמטיקה היתה תכניות מחוננים כאלו ואחרות.
 

Thumpers

New member
נורא נוח לי להאשים את המורים

או את צורת הלימוד, אבל עובדה שכשנתתי לזה צ'אנס ברצינות והתחלתי לקרוא מעבר לתוכנית הלימודים, נהניתי מזה מאוד. חבל שלא מעודדים לעשות מעבר למה שמלמדים אותנו בכיתה, או מעבר למה שצריך למתכונת הבגרות.
 
אבל הטיעון שלך קצת מוזר

אם היית צריכה להתעניין מעבר לתכנית הלימוד בשביל להנות, והתלונה היא שתכנית הלימוד לא מראה את מה שמעבר, אז הבעיה עדיין בתכנית הלימוד. זה לא סתם "קל" להאשים אותה, זו אשמתה הבלעדית (ולא, הבעיה לא במורים)
 

Thumpers

New member
אוקיי, אתה צודק.

אני חושבת שהבעיה העיקרית (וזה ממש לא רק במתמטיקה) היא שהלימודים הם נורא מכווני-בגרות, במקום... ללמד ולהעשיר את התלמידים. כן, הבעיה העיקרית היא עם זה שבשביל להגיע לציונים ארציים גבוהים יותר, הם מורידים את הרמה של הלימודים, במקום להעלות את רמת המורים. זה מגוחך. פשוט מגוחך. אנחנו עם הספר, ותראה לי ילד שקרא ספר לאחרונה?! אני לא מתכוונת לצאת עלייך ככה, אבל זה פשוט מעצבן. מצב מחורבן.
 
אבל במתמטיקה זה שונה

זה המקצוע היחיד שבו לומדים משהו אחר לחלוטין ממה שאמורים ללמוד.
 

Thumpers

New member
מצד שני...

את הבסיס חייבים ללמוד, עליו מבוססים כל הדברים היותר מעניינים. לא?
 
קראת את המאמר בכלל?! :-\

הוא מתייחס לכלהשאלות האלו בצורה מצויינת. מה שמלמדים שם בתיכון זה לא "הבסיס", אלא קליפה ריקה.
 

Thumpers

New member
קראתי את המאמר.

וחיבור, חיסור, כפל וחילוק זה הבסיס! נכון, משוואות דיפרנציאליות הייתי מחליפה, אבל חיבור וחיסור? זה הבסיס.
 
../images/Emo45.gif.

חלאס להאשים את הקורבן. את דעתי על משרד החינוך כולם מכירים
.
 

Slow Cheetah

New member
פשוטי העם? ../images/Emo3.gif

יש אנשים שפשוט לא אוהבים מתמטיקה על כל צורותיה (הצורה המוזרה שבה מערכת החינוך מציגה את המקצוע עד לצורה האמיתית שכנראה מעניינת בהרבה) כמו שאפשר לא לאהוב כל מקצוע אחר.
 
אז איך, לדעתך, צריך ללמד מתמטיקה?

אם בכלל צריך ללמד וזה לא אינטואיטיבי כמו שיר או ציור. אם היית יכול ללמד מאפס את התחום הזה, איך פחות או יותר היתה נראית הדרך?
 

Thumpers

New member
אני אענה בשבילי, לא בשבילו.

תראי, במאמר נכתב שצריך ללמד את ההיסטוריה ואת הבסיס, לצד ניסוי ותהיה/טעיה של התלמידים - אני חושבת שזה רעיון מקסים ויכול להיות פרקטי למדי, לפחות יותר ממה שקורה היום :\ אלו שטובים בזה, יגיעו להישגים יותר טובים, כי לא ישעמם אותם השינון של הנוסחאות (כי במקום שיתנו לך נוסחא - את תביני מה עומד מאחוריה, מה המשמעות שלה) וינתן להם יותר מקום להביע את דעתם ולהביא את המקום שלהם ואת צורת הביטוי שלהם במתמטיקה.
 
תגדירי בסיס - פעולות חשבון וכו'?

[אני שואלת לא מקטנוניות. יום אחד אני אצטרך לדאוג שזה ייעשה... אז אני מתכוננת מראש
]
 

Thumpers

New member
שוב...

אני בהחלט מציעה לך לקרוא את הכתבה, כי עונים על זה שם בפירוט ובניסוח הרבה יותר טוב מזה שלי :p אם אני זוכרת נכון, נאמר שם שהצורך לפעולות מגיע תוך כדי שימוש, תוך כדי פתירת בעיות. הרי ביום-יום את לא משתמשת במשוואות דיפרנציאליות. (אני מניחה) נכון? שוב, תקראי - הוא מסביר את זה יותר טוב ממני.
 
למעלה