בעקבות דיון שעלה פה

LuLiLoPiLaTo1

New member
מצער מאוד.. בגלל החוויה שלי בבית הספר אני

עד היום שונאת אבל ממש שונאת מתמטיקה (ויותר שונאת את מי שטוב בה). הפעם היחידה, שהתוודעתי למתמטיקה, שיכולה להיות מעניינת, הייתה בזכות מורה מיוחדת במכללה... מעבר לזה, עד היום אני פשוט לא יכולה שידברו על מתמטיקה לידי.
 

innocence

New member
אני אתחיל בזה שלא קראתי הכל...

פשוט כי אני בעבודה ואין לי ממש זמן, אבל הרעיון הכללי הוא לא בהכרח רע. מוזיקה היא אכן משהו אינטואטיבי, אבל זה לא אומר שמוזיקאי יכול להרשות לעצמו לדלג על לימודי התאוריה, למרות שהם משעממים. מוזיקאי שיודע תיאוריה יהיה מוזיקאי *טוב יותר* מאשר כזה שלא למד או שלא יודע. במיוחד אם אין לו חוש מיוחד למוזיקה או שמיעה אבסולוטית. בכלל מה שלומדים בבית ספר זה לשנן, אפשר להגיד את זה על רוב המקצועות...
 

elcool

New member
שאלה שהעולתה בתחילת המאמר

(אם הוא עונה עליה בהמשך, אתם פשוט יכולים להגיד לי להמשיך לקרוא. אני בעמוד 8
) כמו שהכותב כתב, אומנות ומוזיקה, בגלל שהם תורמים לחברה, והתלמידים נהנים ממנה, לא תורחים ללמד אותם בבית הספר כמקצוע חובה. בנוסף, המתמטיקה שכן מלמדים, היא לא מתמטיקה אמיתית, אז בעצם התלמידים לא לומדים אותה בבית הספר כמקצוע חובה. בעולם קיימות יצירות מוזיקליות ואומנויות אחרות שכולנו מכירים, נהנים, ויודעים להעריך את האומנותיות שבהן. אז השאלה שלי היא... איפה היצירות המתמטיות הגדולות? מאיפה אני לוקח השראה? אם עבודות אומנות נעשות על ידי אומנים שלא למדו בבית ספר, הייתי מצפה להכיר עבודות מתמטיקה שנעשו על ידי מתמטיקאים שלא למדו בבית ספר. איפה מוזיאון המתמטיקה? כתלמיד בבית ספר יסודי, עמדה לפני על השולחן מחברת שורות ריקה. הייתי בשיעור משעמם. למה התחלתי לצייר דמויות של סרט מצוייר במקום לקפל משולשים וריבועים בקווים? לדעתי הדוגמה הראשונה שהביא, עם המשולש בתוך ריבוע מתבססת על הטבע האנושי של רובינו - קל לנו יותר לדמיין דברים שהם לא מופשטים לגמרי. בקלות הוא יכל היה להביא דוגמה של סדרת מספרים עולה או משהו דומה. אבל בכוונה הוא בחר במשהו שהקורא הממוצע יוכל להתחבר אליו - משהו ויזואלי. להגיד שמתמטיקאים אוהבים לדמיין דברים מושפטים זה יפה - אבל רוב האנשים מעדיפים לדמיין דברים מוחשיים.
 

deathOrat

New member
יש לך בבית מכשיר מגניב כזה שנקרא "מחשב"

שהוא אולי ה-מייצג הכי מפורסם של המת' 1)המת' של המחשב - רכיבים אלק' מבינים "יש חשמל" ו"אין חשמל" וכידוע לך המחשב מופעל,מחשב וכו' ומשתמש בשדה הבינארי, החישובים שנעשים בתוך המחשב עצמו גם כדי לעשות כפל\חלוקה\חיבור\חיסור נעשים בהתאם לשדה הכי מפורסם בעולם-בינארי. כיום פלאפונים,אזעקות,פקסים ואפילו מכוניות משתמשות בשדה הזה. 2)דוג' נוספת ליופי במתמטיקה מעין יצירת אומנות שגם אתה וגם אני ובערך מתק' יוון העתיקה ועד היום אנחנו משתמשים בו זה שורש 2 תחשוב רגע על פיתגורס והמשולש ישר הזוית שצלעותיו הן 1 1 שורש 2 למעשה כל מגדל שאתה רואה כל פלא הנדסי מהמקדשים בלוקסור ועד הבית שלך עצמו מתבסס על התגלית הזו 3)יחס הזהב-יחס שבאומנות (ציור ופיסול לדוג') משתמשים בו (היחס 1:2) נניח כאשר אתה רוצה לצייר ולפסל פנים באופן ריאליסטי אתה יודע שהמצח מהווה שליש של הפנים.תמיד. "כתלמיד בבית ספר יסודי, עמדה לפני על השולחן מחברת שורות ריקה. הייתי בשיעור משעמם. למה התחלתי לצייר דמויות של סרט מצוייר במקום לקפל משולשים וריבועים בקווים?" מי אמר שאלו לא צורות הנדסיות אבל יותר מזה, אני משער שאתה למדת לצייר במסגרת כזו או אחרת, זוכר איך מלמדים לצייר? הבסיס זה משולש מרובע ועיגול\אליפסה וקוים! תחשוב על הציור הכי "פרמיטיבי" על איש המקלות, תחשוב על איך מלמדים פרספקטיבה ותראה שמתמטיקה לא חייבת להיות x^2+4x+2=0 אלא שימושית יותר. לגבי "אבל רוב האנשים מעדיפים לדמיין דברים מוחשיים" נכון אבל המציאות היא לא מוחשית. בוזון היגס "החלקיק האלוהי", הוא לא מוחשי אבל הוא כביכול אחראי על המסה של החומר http://en.wikipedia.org/wiki/Higgs_boson עד שנות ה80 ידעו שיש אטום למעשה היו בטוחים בכך אבל רק ב81 ראו באמצעות STM. את כוח הכבידה עצמו אתה לא מרגיש אבל את התוצר שלו כן. כנ"ל אינרציה וכו'
 

elcool

New member
זו היתה סוג של שאלה רטורית

אני יודע שהרבה דברים מבוססים על מתמטיקה. בפיזיקה, בכימיה, בתיכנות וכד'. אבל הפואנטה של הכותב היתה שמתמטיקה זו אומנות, לא משהו מעשי. אני באופן אישי מכיר את יחס הזהב, ונוסחת אויילר ועוד כל מיני דברים יפים במתמטיקה. לא צריך לשכנע אותי. השאלה הרטורית שלי באה מכיוון הציבור הרחב. 90% מהאנשים כיום, יהיו מוכנים לשמוע 20 דקות של מוזיקה קלאסית, או להתבונן ב-20 ציורי שמן, להעריך את היופי שבהם, מאשר לשבת 20 דקות מול משוואה אחת, לגרד את הראש, לשמוע הסברים ממומחים ורק אז אחרי מאמץ אילאי, להבין את היופי הטמון בה. נכון שמתמטיקה זו אומנות - אבל יש סוגים אחרים של אומנות שפונים לקהל הרבה יותר רחב. הנה הצד שלי - אני חושב שגופנים (פונטים) הם אחד מהדברים הכי לא מוערכים ומבוזים שקיימים. אף אחד לא לומד טיפוגראפיה ב-12 שנות לימוד. לאף אחד לא ממש אכפת באיזה גופן המסמך שלו יודפס. אבל אני חושב שזו אומנות. אני לא יכול להסתכל על פלאייר בלי לראות באיזה פונטים השתמשו בו. אני לוקח עיתון ומביט במרחק מילימטר מהנייר כדי להסתכל על התפשטות הדיו על הדף. אבל אני מבין שאין הרבה כמוני, יחסים שלכלל האוכלוסיה. לכן אני לא מצפה מהם להבין את "אומנות" הטיפוגראפיה.
 

deathOrat

New member
נתחיל בכך שאני שותף לדעתך

טיפוגרפיה היא אמנות בדיוק כמו קליגרפיה לדעתי אבל מניסיון העבר כטייפסטר לאנימות שונות(זה שמעצב את הקריוקי והכתוביות) ישנה תופעה מעניינת,אתה תראה שאם הגופן והצבע וכו' טובים אף אחד לא יגיד כלום לטובה או לרעה אבל ברגע שהתאמת צבעים על הגופן או גופנים מסויימים אתה תראה שפתאום כן שמים לב לדברים האלה אבל כמו הרבה דברים, אנחנו לוקחים כמובן מאליו וזה קורה כמעט בכל תחום לדוג' באיזורים בת"א יש סגנון בנייה שהוא יחודי הבאוהאוס, אבל אתה לא רואה עוברי אורח מתפעלים מהסגנון הזה שהוא יצירה בפני עצמה. אני חושב שאתה מפריז בערכו של הציבור, הציבור מקבל דברים שהם חלק מהתרבות שלו לדוג' אתה מעריך ש90% יוכלו להעריך מוזיקה קלאסית מערבית אבל האם אותם אנשים או 90% בחתך אחר של אותה אוכלוסיה יעריכו נגיד מוזיקה ערבית קלאסית? או מוזיקה הודית קלאסית? מה שאני מנסה לטעון זה שהציבור יסכים להיחשף למה שהוא כבר מכיר או דומה למה שהוא מכיר לכן הבעיה בהערכת מוזיקה,מתמטיקה או אפילו תנ"ך קשורה באופן ישיר לתרבות שגדלנו בה ולתרבות שספגנו מסביב,רק תראה איך ליטל הגיבה למוזיקה קלאסית,תראה איך אשכנזים מבוגרים מגיבים בד"כ לאום כולת'ום ואיך שאני מגיב לקוביזם לדוג' :p ולמעשה אני מעריך שעם הזקנה בני האדם פחות "סובלניים" כלפי נק' מבט אחרות ותרבויות אחרות ונעשים יותר מקובעים ומקבלים את מה שהם כבר מכירים בלבד זו דעתי לפחות אבל יכול להיות שאני טועה
 

innocence

New member
אני חייבת לציין שאני מאלו שכן שמים לב לזה,

ותמיד הערכתי את הטייפסטרים שדאגו לעצב בצורה יפה ומעניינת (למשל ביאקיטטה ג'פאן שהפכו את האותיות ללחם בשיר פתיחה!).
 
זו נבואה שמגשימה את עצמה

רוב האנשים חושבים שמתמטיקה אינה דבר נגיש כי גורמים להם לשנוא אותה בביה"ס. לכן הם לא מתעסקים במתמטיקה כדבר שבשגרה. לכן מתמטיקה ממשיכה להיות דבר בלתי-נגיש. מה שקורה הוא שאנשים הורסים את המתמטיקה והופכים אותה ללא-קיימת כדבר שבשגרה, ואז משתמשים בטיעון שהמתמטיקה לא קיימת כדבר שבשגרה כדי להגיד שהם בעצם לא הרסו אותה. קצת בלתי-הוגן, לטעמי
 

elcool

New member
לצערי זה נכון

הקלאסיקות הכי גדולות ומוכרות בתחום כבר בנות 200-3000 שנה...
 
ד"א, אתה מכיר את אשר, נכון?

יצירות רבות שלו מבוססות על מתמטיקה. אני אוכל לפרט אם בא לך.
 
ועוד דבר שעלה לי בראש

המוזיקה של באך היא מתמטית כמעט כמו כל מאמר באלגברה. רק צריך להבין איפה כדאי לחפש.
 

deathOrat

New member
יותר מזה כיוון של כלי מיתר הוא מתמטי

נאט =חלוקה של הסקאלה בשורש 12 של 2 סקאלה - נאט וחוזר על עצמו לדוג' בגיטרה חשמלית עם 24 שריגים זה יתבצע 24 פעמים גם הכיוון המשווה באופן כללי הוא מתמטי (ואני לא מתמטיקאי אלא חובב מת') קשה להגיד שהמוזיקה עצמה מתמטית(אני אשמח אם תראה לי שהיא כן) אבל כן היא כפופה לחוקים מסוימים (הובלת קולות וכו') שאותם אפשר לייצג
 

Houndour

New member
המוסיקה של באך כבר לא מתמטית ../images/Emo79.gif

אפילו שממבט ראשון היא עושה רושם כזה. אך אם תלך כמה דורות אחורה, לאסו או פלסטרינה, זו כמעט מתמטיקה גמורה. או כמה מאות קדימה לשנברג ושיטת שנים עשר הטונים. זו מתמטיקה.
 

mass

New member
גם הקופאית אצלי בסופר סופרת עם האצבעות,

זו מתמטיקה!!!
 

elcool

New member
יש לי ספר של אשר בבית :)

עם ביאורים מפי האומן. משהו טוב לפנים שלך.
 
אני רוצה לדעת איך הוא עושה את זה

מאיפה הוא מתחיל, ואיך הוא סוגר את התמונות האלה כל כך במדויק. ובכלל- איך הוא לא חוטף סחרחורת מכל זה.
 

Thumpers

New member
אני מניחה שיותר קל לו.

כי הוא רואה את הציור בראש שלו עוד לפני כן. מצד שני... הבן אדם גאון, אין מה לדבר.
 
גם כשרואים את הציור בראש לפני זה

אז קודם כל מאוד קשה לצייר אחד לאחד. ומדובר פה בציור מדוייק, תוך התחשבות ב"חוקי" פרספקטיבה (כי בעצם יש פה סטייה מהחוקים הטבעיים, אז זה לא ממש עמידה בחוק), וזה ממש ממש קשה. מנסיון.
 
למעלה