אני לא מכיר דוגמאות ממשיות
של התחשבות ברגשות. לא כאינטרס בודד, לפחות. מחזות שפגעו ברגשות הציבור, או תוכניות שפגשו ברגשות, שודרו. גם ערוץ פלייבוי הותר. הבעיה במקרים שאתה הבאת היו מקרים של הגנה על שלום הציבור, ולא על רגשות. גם בסקוקי, אגב, לא בטוח שאם הייתה סכנה ממשית לשלום הציבור, היו מאשרים את המצעד. אני כן מסכים, כיש מקרים של סכנה לשלום הציבור בהם ייטו יותר להגן על הזכות המקופחת, ויש מקרים שפחות. השאלה, כמו שאני רואה את זה, היא שאלה של איזונים: מצד אחד, יש את שלום הציבור, וגם את הרגשות הנפגעים, ומצד שני יש את הזכות הנטענת ואת שלטון החוק. המקרה של סקוקי, כמ גם מקרים דומים, הם מקרים שלדעתי לא ראוי שיתקיימו בארץ. פרובוקציה צריכה להיות מוגנת תחת חופש ביטוי, אולם כאשר הפרובוקציה מעוררת סכנה למהומות, ומהווה פגיעה ברגשות של אנשים שהם קהל שבוי, אני חושב שאין מקום לאשר אותה. פרובוקציה, מעצם טיבה, מצריכה כוונה לעורר אותה, ולכן קיומה במקום אחר לא יפגע בביטוי, אלא רק בהיותה פרובוקציה. באיזון הכולל, אני חושב שהן מבחינה משפטית, והן מבחינה חברתית-ציבורית, הדבר הנכון הוא לא לאשר מקרים כאלו. כך, אם מצעד הגאווה היה צועד דווקא במאה שערים, על אף שהייתי מכיר בזכותו העקרונית לעשות כן, סביר מאד שלא הייתי תומך בכך. אגב, השאלה היכן גרים האנשים אינה נובעת ממה שאמרתי. אני אמרתי, שהעובדה שאנשי כהנא לא גרים בסחנין, מצביעה על כך שכל מטרת ההפגנה שם היא לעצבן. זוהי רק אינדיקציה, לא מקור לצמיחת הזכות. המקרים של נשות הכותל ונאמני הר הבית שונים לדעתי מהמקרה הנ"ל, כי כאן ברור (לי, לפחות) שלקבוצות המתפללות יש רצון אמיתי לממש זכות, וזכות משפטית שקשה ליישם במקום אחר, במקום התפילה. למיטב ידיעתי בשני המקרים לא הרגישו הקבוצות המודרות סיפוק, אבל זה נתון לויכוח. בנוסף, במקרה נשות הכותל, יש בעיה רחבה יותר בעיני. המישור של חופש הדת הרפורמי מול זה האורתודוכסי הוא הבעייתי פחות בעיני, ומטריד אותי יותר המישור של גברים מול נשים, בהקשר זה. כך או כך, שים לב ששני המקרים האלו, שהם מקרים בודדים בהם התחשב ביהמ"ש ברגשות ובסכנה לציבור. ביהמ"ש, לדעתי, לא התחשב כאן ברגשות, אלא בזכות לקיים פולחן בלי הפרעה. ביהמ"ש רצה לשמור על אופי המקום, שזו כמובן החלטה פוליטית במידה מסוימת, או לפחות, בעלת השלכות פוליטיות, אבל הרגשות שנפגעו לא היו רק הרגשות, אלא מקום ממשי וקונקרטי שאפשר לתוחמו בתור הקדש דתי, ורגשות שאינם מלובים על ידי שינאה. המקרה הזה שונה לחלוטין ממקרים אחרים, דוגמת המצעד. בנוסף, במקרה של הר הבית, הסכנה אליה יכולים החרדים להביא אינה יכולה להשתוות לסכנה אליה יכולים המוסלמים להביא. זו לא שאלה של "אם הם יתאמצו", זו אינה שאלה כמותית, אלא מהותית. המשטרה יכולה לבצע מעצרים נרחבים של ראשי העדה החרדית, להטיל עוצר, וגם לאבטח מסלול ולהרחיק משם את החרדים. אין לה את היכולת לעשות את הדברים האלו בנוגע למוסלמים. החרדים לא יפתחו מלחמה אם המצעד יצליח לצעוד, או לפחות, מלחמה כזו שהמשטרה לא תוכל לטפל בה. המוסלמים כן. ובל נשכח את תוצאותיה של שפיכות דם תיאורטית - במקרה המצעד זה לא יביא למלחמת עולם. לא משנה כמה הם יתאמצו. לכן, אני רואה זאת כך: במקרה המצעד, האלימות יכולה להיות מטופלת (כהודאת המשטרה עצמה, תלוי בתאריך) והרגשותמ אינם ראויים להתחשבות בהיותם רגשות גזעניים. מולם עומדת הזכות לשוויון - להיות חלק מהמרחב הציבורי ולהיראות ולהיות מי שאתה, והזכות לחופש ביטוי, שיפגע אם המצעד יעבור לעיר אחרת (הרי המסר הוא "אנחנו בכל מקום", קצת בעייתי...). כמו כן, שלטון החוק במדינה מאויים מהאלימות הזו באופן אנוש. במקרה של הר הבית הרגשות אינם ראויים להתחשבות גם כן, אם כי ניתן להבינם יותר - כמו במקרה הכותל, הם לא נובעים משנאה אלא מרצון לשמר את מקום הפולחן. אדם יכול לחשוב שיהודים (או רפורמים) הם לגיטימיים, אבל מחוץ למקדש שלו. כך או כך, האלימות במקרה הזה היא גדולה לאין שיעור. אלימות לא נבחנת רק בנשק שיש לך, אלא במקום בוא היא מתרחשת, בהשלכות הפוליטיות שלה ובהשלכות הבינלאומיות שלה. האלימות המוסלמית במקרה הזה היא סיפור אחר לגמרי. אני לא אזלזל במידת הפגיעה בזכותם של המתפללים לחופש פולחן, אבל כן אומר שהשוויון שלהם לא נפגע - מעבר לפגיעה בזכותם לחופש פולחן שווה. בסופו של דבר, איסור התפילה לא הופך אותם לקבוצה מופלית, נחותה ומודרת בחברה הישראלית. מעבר לכך, אני לא מקבל את טענתך. שלטון החוק לא באמת נפגע כאן. נכון, יש להם זכות להתפלל שם, יש להם גם זכות עקרונית ללכת לבקר בסוריה. זה לא רלוונטי. וכן, ישראל הכריזה על השטח כשלה. מבחינה מהותית, עדיין מדובר בשטח שלישראל אין שליטה אפקטיבית בו, שמנוהל על ידי הוואקף, שהבעלות עליו נטושה במחלוקת בין שני עמים, שאין הכרה בינלאומית בבעלות זו ושאין הסכמה בתוך ישראל עצמה עליה. במצב זה, לא באמת נפגע שלטון החוק בישראל, יותר משהיה נפגע אם חוק היה מכריז שסוריה שלנו, והמשטרה הייתה מסרבת לאפשר הפגנה שם. רוב הדתיים והחרדים חיו בשלום עם המצעד בשלוש שנותיו הראשונות. לאחרונה, יצאו כמה ממנהיגיו גם נגד המצעדים בת"א. לפיכך, אני מסרב לראות את הטענה על חילול העיר כטענה כנה. אני חושב שהעובדה ש"חילול" זה נסבל, ושנסבלים עדיין "חילולים" אחרים שלו בראש חוצות (אצטדיון טדי, חנויות במרכז העיר, אפילו כביש בר אילן - שם הם ממש קהל שבוי), ושהמצעד מפריע להם גם בתל אביב - מראה שאין כל קשר למקום בו נערך המצעד, אלא לעצם קיום המצעד. המקום רק מאפשר להם לקבל גיבוי משאר הציבור, שבבורותו, ובהומופוביותו, מגלה הבנה לטענותיהם. כמו כן, טענה זו יכולה להיות ישימה באותה המידה על פאבים של הקהילה הגאה הבירה, או על זוגות שהולכים יד ביד ברחובות הבירה. הטענה שמדובר כאן בפגיעה היא לא לגיטימית בעיני, כי היא מכשירה גזענות ומציגה אותה כדבר שווה לפגיעה בחופש הביטוי, שיש לאזן ביניהם. אני לא חושב שאני מכפיש ציבורים, אני מדבר על האליטה של מגזרים שונים, או לפחות, לכך אני מכוון. לאורך כל פרשת המצעד ניסיתי (לא בהכרח פה, אבל לפחות בקרב מכריי) שלא להיגרר למאבק נגד חרדים, וגם הצטערתי שזה היה אחד המניעים של חילונים להצטרף למצעד. אין לי בעיה עם חרדים, יש לי בעיה עם ההנהגה החרדית, ואני לא חושב שאתה יכול לצפות שהיא לא תשלם מחיר בדמות ביקורת, וכעס, על התנהלותה. עם הציבור החרדי עצמו אין לי ריב, אני בטוח שאם הייתה ניתנת לו ההזדמנות, הוא היה לומד שאני אדם ככל האדם, והיה לומד לכבד אותי במובן המלא של המילה.