גם אני עשוי מבשר.

finalcut

New member
בדוק גם אתה את ידיעותיך, בבקשה.

הערה קטנה: לפני שאתה מבקש אחרים לבדוק ידיעותיהם, כדאי שתבדוק אתה את ידיעותיך. שחרור האישה החל במלחמת העולם הראשונה, ולא השנייה כפי שכתבת, והחל באנגליה ע"י חקיקת חוק "איחוד העם" שאיפשר זכות בחירה לכל גבר בן 21 ומעלה, ולכל אישה בת 30 ומעלה (כשלפני כן לא היתה קיימת זכות בחירה לנשים כלל...). הערתי זו יכולה להחשב קטנונית, ולא הייתי טורחת לציינה כלל אילמלא גישתך המתנשאת ("בידקי את ידעותייך..."). עקב דרישתך זו, אני חשה שיש לי הזכות המלאה לדרוש את אותו הדבר ממך. אז להבא, לפני שאתה רושם דברים שגויים בביטחון שכזה- בדוק את ידיעותיך, בבקשה.
 

xenocide

New member
אמרת..

שאתה הולך על פי הטבע ולכן אוכל בשר. אז הנה נקודה למחשבה-האם על פי הטבע לא נאמר פעם "החזק שורד"? והאם בקבוצות של חיות "חופשיות" אין שליטה של החזק מבינהם? אז מדוע זה שהגבר, שעל פי טענתך חזק יותר, לא ישלוט ויהיה מעל לנשים? מדוע שהאדם הלבן שהיה אז חזק יותר לא ישלוט באדם השחור כרצונו?
 

conatus

New member
שחור ולבן חלש וחזק גבר ואישה

כול הביטויים והמושגים המופשטים אינם קיימים באמת בטבע אלא הם ישויות שבתבונה. ואני מציע שנעזוב את ההגדרות ( כמעט בכול הודעה אני מבקש להניח למדע בצד ולדבר מתוך היגיון וניסיון אנושי ) ושנתמקד בהיגיון ובניסיון שלנו. וכעת לשאלתך - הגבר שלט באישה בדיוק כמו שהחיה החזקה בקבוצה השליטה את עצמה. זה כבר היה בהיסטוריה ומאז החיים השתנו ( הכול דינאמי ונתון לשינויים ). העובדה שזה התרחש מראה על "ירידה" בכוחו של הגבר ( כי לפי שיטתך היה חזק ושלט כעת שווה ללא שולט משמע נחלש ) ו"עלייה" בכוחן של הנשים. אך העובדה ששינוי זה התרחש היא טבעית שהרי גם אנחנו טבע והרי לך שהטבע נתון לשינויים אף הוא. וכעת יוצאת מכך המסקנה שאותה אפשר להסיק - אם הטבע משנה את עצמו מעצמו מדוע שאנו נתערב בו ( כמו למשל נפסיק לאכול חיות בזמן שפעולה זו החלה כמהלך טבעי ). נ.ב. כנ"ל לגבי האדם הלבן והאדם השחור. conatus
 

דורון ק

New member
אבל ענו לך כבר על זה!

זה מה שאולי אתה לא קולט מאחר שאתה דווקא כן מנסה להכנס ל"הגדרות" פשטניות. ענו לך כבר: סיבות בריאותיות. סיבות אקולוגיות. סיבות מוסריות. הסיבה של דאגה לבני אדם אחרים(רעב עולמי וכו´). משומה אתה נוטה להתעלם ממה שרשמו לך כבר? אתה רשמת:"אני יכול להסתמך על המדע ולהביא טענות כבדות משקל של תרומת הבשר לבניית גופנו". "התעללות היא פגיעה שלא לצורך". עכשיו יש לך שתי אפשרויות: להוכיח שמה שאתה טוען אכן נכון-ואתה הרי רשמת כי אתה יכול להסתמך על המדע בקשר ל"צורך" האדם בבשר,לא?בוא נראה אותך מסתמך על משהו ולא רק מוציא הערות ותיאוריות לא מבוססות. להודות בכך שאתה טועה וכי אתה סותר את עצמך-יהיה לך יותר קל.
 

דדי שי

New member
כרגע ענית לשאלה של עצמך

בתחילת הדיון שאלת מדוע אנו מליטים נגד הניסיון להפסיק לאכול בשר. הנה עכשיו אתה אומר בעצמך: הכל דינאמי ונתון לשינויים. הטבע נתון לשינויים אף הוא. אז הנה לך- אם הכל נתון לשינויים, הרי גם היחס שלנו לבעלי-חיים עשוי להשתנות. אולי כמו שבתהליך טבעי החברה שלנו החלה להכיר גם בזכויותיהם של גזעים שונים, ושל נשים, עכשיו באופן טבעי אנו מתחילים להכיר גם בזכויתיהם של בעלי-החיים, ולהתיחס אליהם בהתאם- ועובדה ששיעור הצמחונים בעולם עולה בהתמדה. עכשיו השאלה היא למה אתה בוחר להתערב בטבע ולצאת נגד השינוי שהגיע זמנו להתחולל בו.
 

xenocide

New member
או, יופי

ואני חששתי שאני אצטרך לחזור לכאן ולהסביר לאן רציתי שההודעה הקודמת תוביל... תודה!
 

conatus

New member
טבע תבונה ומלאכותי...

אוקיי אז כעת בוא ונחשוב האם דרישה זו לשינוי היא הגיונית והאם יש בה תבונה ? ידוע שזנים רבים של בעלי חיים וצמחים נכחדו מהעולם במשך ההיסטוריה ( כמהלך טבעי ) ויוצא מכך שהטבע לא בהכרח "רואה" בחשיבות המשך קיומם של כול הפרטים הקיימים והנמצאים בו ויוצא מכך ששאלתי הבאה אליך היא - למה אתה מנסה לעשות מה שהטבע בעצמו לא מעוניין ובמילים פשוטות למה אתה הולך נגד הטבע. הרי השינויים הדינאמיים אליהם התכוונתי הם שינויים טבעיים ואילו השינויים שהאדם רוצה לבצע הנם מלאכותיים.
 

דדי שי

New member
לפי מה אתה עושה את האבחנה הזו?

אני לא מבין לפי מה אתה עושה את האבחנה בין שינוי טבעי לשינוי מלאכותי. למה התהליך שהתחולל במאה ה19, שבו בני-אדם החלו להכיר בכך שגם לגזעים שונים יש זכויות, הוא טבעי בעיניך, בעוד התהליך שמתחולל כיום, בו יש קריאה להכיר בכך שגם לבעלי-חיים שונים יש זכויות, הוא מלאכותי? הרי שני התהליכים מתרחשים בדיוק באותו האופן- על ידי מאבק ציבורי הסברתי הקורא לשינוי התפיסה והערכים הקודמים. גם בני-אדם הם חלק מהטבע, וגם תהליכים שמתחוללים על ידי בני-אדם, כגון המאבק לזכויות אדם או המאבק לזכויות בעלי-חיים, הם תהליכים טבעיים.
 

haleth

New member
conatus,

אתה נכנס לכאן, קובע את כללי הדיון ("ומכאן והלאה אני מבקש שתעלימי את מושג ההתעללות ואל תעוותי דברים") כך שימנעו מאיתנו להעלות את טענותינו, מציג השערות כעובדות ומתהדר ביחס נאה כלפי חתול. טוב, יחס נאה כלפי חתול בהחלט מקנה לך נקודות זכות אוטומטיות אצלי, אבל בוא ננסה ללכת הלאה. כל הענין מתמצה בשתי נקודות: 1) "האם הם מסוגלים לסבול?" (ג´רמי בנתם) השאלה היא לא מידת התבונה של היצור הנדון, משום שאז אנו דנים ילדים או מפגרים לחיי סבל, וקשה להאמין שאתה תומך בכך. כל אמת מידה ביולוגית המוכרת לנו, אשר תוכיח את יכולתך אתה לסבול, תוכיח גם יכולתן לסבול של חיות ממינים לא אנושיים. 2) האם חיות המשק חיות בתנאי סבל. התשובה היא, כן. אנ מציעה שראשית תקרא את הנתונים שבאתר אנונימוס, השאובים מפרסומי משרד החקלאות, כך שאין לחשוד בהם בהטייה. נתונים נוספים אפשר למצוא במאמרים של פורום זה - כחובב פילוסופיה בוודאי יענינו אותך מאמריו של אריאל צ´בל. ולבסוף - רק תיקון טעות קטנה: "ההבחנה שאני עושה בין חיית מחמד וחיות שמטבען חופשיות לבין בעלי החיים שאנו נוהגים לאכול" - החיות שאתה נוהג לאכול היו חיות שמטבען נהגו לרעות בחופשיות על פני שטחים עצומים (פרות) או לנקר בחופשיות על פני שטחים פתוחים סתם (תרנגולות) ולא להיות כלואות ברפתות, או להידחס זו על גבי זו בכלובי סוללה. בוא תקרא ואז נמשיך?
 

skin blues

New member
הרי כבר מימי קדם...

כבר מימי קדם בני אדם רצחו אחד את השני ונלחמו אחד בשני (לפתוח את ספר בראשית להוכחה), אז אני מציעה שכל אדם יגש למטבח, יכניס לכיס סכין , ויתחיל לפתור סיכסוכים כמו שפתרו אותם בימי קדם. ועכשיו בלי הנימה הצינית: אולי פעם פעם בימי קדם אכלו אבות אבותינו בע"ח. היום יש באפשרותנו למנוע את הסבל המעוות הזה (שרק הלך והוקצן ונהיה אכזרי יותר בחלוף השנים). אנחנו יכולים להחליף את המרכיב הבשרי בתזונה שלנו במרכיב לא אכזרי שהכנתו לא כרוכה בהתעללות . אם יש באפשרותינו לבחור בין תזונה שלא תפגע ולא תתעלל באחר למען צרכינו האגואיסטים, תזונה שהיא נטולת אכזריות (או כמעט נטולת אכזריות), לבין תזונה שמקורה בסבל נוראי (כל ביקור ברפת או לול יספק לך מראות מזוויעים), למה לבחור בבחירה האכזרית? אם אתה מכיר צמחונים/טבעונים אתה בודאי יודע שזאת לא בעיה להיות בריא לא פחות (האמת שבריא הרבה יותר!) מאוכלי בשר, כך שההיבט הרפואי אינו פקטור בשיקולים. אתה ורק אתה בוחר להתעלל בחיה ולנצל את הכח שלך בשביל לאכול אותה. אתה יכול בדיוק באותה קלות לבחור שלא להתעלל בה, לא לאכול חיות, ולחיות חיים בריאים ומאושרים.
 

conatus

New member
לא, אל תפתחי...

הרי זה עניין מציאותי ביותר שאנשים גם היום משתמשים באותן השיטות בדיוק כמו בעבר ( לפתוח לך עיתונים... ). האם הסבל ( לשיטתך ) הוא בפגיעה בחיות כתוצאה מתנאי גידולן או העובדה שאנו אוכלים אותן. אנא הסבירי עמדתך ונמשיך... conatus
 

conatus

New member
עני לי בבקשה על השאלה שבכוכבית

הבהרה. התעללות היא פגיעה שלא לצורך. ואילו אכילת בעלי חיים אינה התעללות לפחות לא על פי תפיסתי. ולכן אני מבקש ( ולא קובע ) להגדיר התעללות בתחום הדיון שלנו כפגיעה בבעלי חיים שלא לצורך. האם מוסכם ? אני מציג השערות כעובדות ? האם קראת בעיון את ההודעות ? הרי בפירוש אמרתי שברצוני להניח את המדע בצד ולדבר מתוך הניסיון האנושי וההיגיון - מעניין למה אף אחד לא נענה לזה, כנראה שהם מפחדים ממשהו... אינני מתהדר ביחס כלפי החתול !!! זה אני זו אישיותי וזו תפיסתי. באשר לסבל לא טענתי שבעל חי אינו מסוגל לסבול אלא לא מסוגל להבין שהוא סובל ( סבל ללא מודעות מה זה סבל - כך הטבע יצר אותו ). ילד עתיד להתפתח לאדם בעל תבונה ואילו עגל לא. מפגר יכול להיות ברמות שונות של מציאות ושל תודעה ושל התפתחות ואני מבין שלך נוח לקחת את הדוגמה הקשה מכולן אז למה שלא תיקחי מישהו במצב סופני אז עדיף שלא יהיה כלל ? את שואלת ? ובכן יש כאלה שמבקשים דרך בג"ץ את המוות - יש להם דעת לבקש זאת. * אני חייב לשאול אותך שאלה. אם הייתי מגדל בעל חי בתנאים טובים יותר משל בן אדם אפילו ובהגיעו לבגרות הייתי שוחט ואוכל אותו האם גם אז היית טוענת שמדובר בהתעללות בבעל חי ? נכון, הן נהגו לרעות בחופשיות בשדות מרעה ענקיים וכול הטורפים ( אריות ולביאות, הכלב הטלוא האפריקני צבועים נמרים והרשימה עודנה ארוכה ) היו ניזונים מהם אבל לשיטתך רק האדם אסור לו. האם חיה טובה ממני במשהו שלה מותר ולי לא. CONATUS
 

דדי שי

New member
שאלה לא רלבנטית

העובדה היא שלא מגדלים בעלי-חיים למאכל בתנאים שלא פוגעים בהם, וגם לא ראיתי אף אחד שמתכוון ברצינות לעשות כך (אמנם שמעתי הרבה אנשים זורקים את הרעיון בצורה תיאורטית, אבל היות וגידול בעלי-חיים בתנאים טובים ידרוש הרבה יותר מדי השקעה ולא מניב תועלת כלכלית, אף אחד לא פראייר ליישם את הרעיון בעצמו.) מכיוון שאנחנו דנים כאן בדברים מעשיים, עלינו להתיחס לנתונים במציאות, ולא לתרחישים דמיונים.
 

conatus

New member
אם שאלתי היא אינה רלוואנטית..

הרי שגם עובדת היותך צמחוני מטעמים של הגנה על בעלי החיים אינה רלוואנטית ( רלוואנטית אולי רק לך בשבילך ועבורך אבל לא כלפי שינוי המציאות ) כלל מהסיבה שלא כולם חושבים כמוך ולשיטתך "וגם לא ראיתי אף אחד שמתכוון" מצב זה גם יוסיף להתקיים לנצח נצחים ומה המסקנה מכך על פי שיטתך שאולי הכול יוסיף להתקיים כפי שהוא היום אז בעצם אתה מחזק את עמדותיי.
 

haleth

New member
תשובות, שאלות וכוכבית

כתבת כי "התעללות היא פגיעה שלא לצורך. ואילו אכילת בעלי חיים אינה התעללות לפחות לא על פי תפיסתי. ולכן אני מבקש ( ולא קובע ) להגדיר התעללות בתחום הדיון שלנו כפגיעה בבעלי חיים שלא לצורך. האם מוסכם ?" לתפיסתך - מתי פגיעה ביצור חש ובעל יכולת סבל היא "שלא לצורך"? לתפיסתי - כל פרקטיקת גידול החיות במשקים מודרניים היא "שלא לצורך", ולכן אינה מקובלת עלי. איזה "צורך" יכול להצדיק מצוקה כה גדולה? לתפיסתי - רק צורכי החיה. נאמר טיפול וטרינרי. לצרכים שלי יש בעיני עדיפות על צרכי החיה (וגם על הצרכים שלך, למען הדיון), אך כל עוד אין התנגשות אינטרסים בינינו, אין לי שום צורך להתעלל בחיה. או בך. זאת אומרת, אני לא אוכל חיה רק כדי להפגין את עליונותי עליה. אתה לא רואה זאת כך. מה אני יכולה לעשות? - הפנתי אותך למקורות מידע שיעזרו לך להבין את הנימוקים לתפיסתי. מה אתה יכול לעשות? - לקרוא אותם. "אני מציג השערות כעובדות ? האם קראת בעיון את ההודעות ? הרי בפירוש אמרתי שברצוני להניח את המדע בצד ולדבר מתוך הניסיון האנושי וההיגיון - מעניין למה אף אחד לא נענה לזה, כנראה שהם מפחדים ממשהו..." קראתי, קראתי. טענת טענות שונות על גידול חיות, טענות שאינן מבוססות, ומיד במשפט שלאחר מכן אתה רוצה להניח את המדע בצד. אז על מה אתה רוצה לבסס את טיעוניך? על הניסיון שלך?! - מתי לאחרונה ביקרת במשק כלובי סוללה? על ההגיון?! - הגיון לא יכול לעבוד ללא נתונים נכונים, אותם אתה מסרב לשמוע, בטענה שהם "מדע". הנתונים הללו אינם "תיאוריה", אלא "תצפיות" - נתונים שאפשר להתווכח על משמעותם, אבל לא על קיומם. גדיעת קרניים היא פרקטיקה מקובלת ברפתות, וזוהי עובדה שנצפתה ותועדה. אתה יכול להתווכח אם לפרה יש יכולת לחוש או יכולת לסבול, אבל זהו. כך שהגיון ללא נתונים לא ממש יעיל: בהעדר נתונים, או בהנתן נתונים מסולפים, אנחנו יכולים להוכיח כל דבר - שהיהודים הם גזע נחות, למשל. ולגבי הפחד - נו באמת. איזו מין תרבות דיון זו. או שזה גם חלק מתפיסת "הטבע" שלך? "באשר לסבל לא טענתי שבעל חי אינו מסוגל לסבול אלא לא מסוגל להבין שהוא סובל ( סבל ללא מודעות מה זה סבל - כך הטבע יצר אותו)" שוב ושוב - סבל הוא סבל. כף רגל פצועה כואבת באותה מידה לגאון ולטיפש. מאיזו רמת I.Q. הכאב מתחיל לחלחל למודעות - לשיטתך? "ילד עתיד להתפתח לאדם בעל תבונה ואילו עגל לא." אז עד שהוא יתפתח אפשר להרביץ לו, כי בינתיים הוא לא סובל? "מפגר יכול להיות ברמות שונות של מציאות ושל תודעה ושל התפתחות ואני מבין שלך נוח לקחת את הדוגמה הקשה מכולן" לא ממש ענית על שאלתי - לשיטתך - מפגר הוא יכולת סבל או לא? ולגבי מה נוח לי - עוד פעם - נו באמת. "אז למה שלא תיקחי מישהו במצב סופני אז עדיף שלא יהיה כלל ? את שואלת ? ובכן יש כאלה שמבקשים דרך בג"ץ את המוות - יש להם דעת לבקש זאת." לא הבנתי מה הקשר. נא האר עיני. ולגבי השאלה שבכוכבית!!! (הנה זה מגיע...) דדי ענה הרבה יותר טוב ממני. רק כמה הערות: "הן נהגו לרעות בחופשיות בשדות מרעה ענקיים" - אז אתה מודה שהן לא "נועדו" לחיות כלואות במשקים, בניגוד להפרדה שעשית בהודעה קודמת בין חיות שנועדו לחופש וחיות למאכל. "האם חיה טובה ממני במשהו שלה מותר ולי לא.” אה, אז את הנימוק הזה אני באמת אוהבת - ללא שמץ של ציניות! - משום שזה היה נימוק בו אני השתמשתי זמן רב. או קיי - ביום שבו התרנגולת תכלא אותנו 4-5 אנשים בכלוב בו אין אנו יכולים אפילו להתמתח, והתרנגולת תשאיר אותנו בכלוב זה למשך כל ימי חיינו הקצרים והעלובים, תקצץ את אברינו על מנת שלא נפגע זה בזה מחמת הטרוף שבכליאה, תנע מאיתנו צרכים טבעיים, תגרום לנו מחסור בסידן עקב הטלה חוזרת ונשנית, תעוות אותנו גנטית, תשאיר אותנו בתנאי חוסר היגיינה ומחלות - אז בסדר, ביום זה אהיה מוכנה לטעון שמה שמגיע לה מגיע לי. דרך אגב, אתה מאמין שהעובדה שאחרים עושים דברים רעים נותן לך הכשר לעשות אותם? סתם מענייון אותי לדעת - זו שאלה שלא קשורה לנושא, משום שכפי שאמרתי, לא זה המצב. ושאלה אחרונה - מה "טבע", לדעתך? אתה מדבר לאורך כל הודעותיך על הטבע ועל הדרך הטבעית - אבל מה הם - לדעתך?
 

conatus

New member
here

התשובה לשאלה הראשונה - כשאני נאמן לדרך הטבע מגדלו ( מבלי לפגוע בו ) ואז אוכל אותו. האם כעת תוכלי להשיב לי על שאלה ( שגם תשיב לך על שאלתך השנייה ) - האם גם העובדה שאני אוכל את בעל החי מפריעה לך או רק תנאי מחייתו. ובהנחה שאגדלו בתנאים טבעיים האם תתנגדי לכך שבסופו של תהליך אוכל אותו. דיברת על עליונות ומה עם מקור מזון. ביקור במשק איננו היגיון אלא ניסיון ובדיוק כך אמרתי לדבר מהניסיון ( אני גר בקיבוץ ויודע משהו על חקלאות ). אם סבל הוא סבל ( ואין צורך בתודעה שתפרש אותו ככזה ) למה את לא כואבת את כאבן של החיות הנמצאות על פני כוכבי הלכת האחרים ( הרי המדע טוען שהסבירות לחיים היא גבוהה ) אני אומר לך למה - כי הם לא קיימים בתודעתך. "גאון וטיפש" - שוב את חוזרת על טעותך משכבר הימים ומערבבת מושגים הקשורים בבני אדם בבעלי חיים. לא, לא עד אז אפשר להרביץ לו, אלא בשל עובדה זו יש להגן עליו ( בניגוד לעגל שתמיד יישאר עגל ). ושוב את מנסה לגרור מושגים ומונחים והגדרות מהעולם האנושי לדיון לערבב את הדברים אלה באלה וכעת את מכניסה מפגרים לדיון. אז הפסיקי עם זה כי אדם הוא אדם ( באשר יש לו יכולת ל"דעת" את סבלו בעוד לחיה אין יכולת זו ). הקשר הוא הדעת לדעת את סבלך ( מה שאין לחיה ). אני מודה שהן לא נועדו לחיות בצפיפות ויש לעשות הכול על מנת להפסיק את הפגיעה בהן העניין הוא שלטעמך גם צריך להפסיק לאכול אותן וכאן אנו חלוקים. טבע על פי תפיסתי הוא אותו סדר טבעי שעל פיו היקום מתקיים מאז ומתמיד ( ומה שלא טבע על פי תפיסתי זה לקחת מושגים מופשטים מהעולם האנושי ולהחילם על עולם החי ). רע וטוב הן ישויות שבתבונה ( אין רע וטוב בטבע ) ומושגים יחסיים בלבד. רע זה מה שמשפיע על נפשי לרעה וטוב הוא מה שמשפיע על נפשי לטובה. conatus
 
אריות ולביאות הכלב הטלוא צבועים...

קשה להאמין שאתה שואל "האם חיה טובה ממני במשהו שלה מותר ולי לא" מה הקשר? אריה יכול לאכול צמחים? אריה יכול לאכול פרות, ירקות? והתשובה היא לא....הוא טורף, וכמו כל החיות שהבאת לדוגמא. האדם יכול להמנע מכך וזאת המעלה של האדם, הוא יכול להמנע מהרג שהוא לא חייב בו, הוא יכול לתרום לעולם בכך שהוא לא אוכל את מה שהוא לא חייב. כמו שאמרת, לחיות אין דעת. אריה לא יכול לקום ולהחליט שהכבשה מסכנה, הוא רואה בכבשה אוכל. כשהוא רעב, הטורף צד לעצמו אוכל. ועוד משהו כשיש מולו להקה של צבאים, הוא לא יטרוף את כולם, הוא יטרוף רק אחד. יטרוף רק את מה שהכרחי להשרדותו. וכאן, הוא הרבה יותר הגיוני ממך. רצית הגיון, העובדה שאתה אוכל בשר היא פינוק,הרגל,מותרות. שום טבע. שום השרדות. וכבר הוכיחו לך את זה... אם אתה יכול לראות שזה אכן טעות, ואתה לא מפסיק, אז זו בעיה שלך, אתה בוחר להתעלם ממה שאתה רואה, לעצום עיניים והמשיך לשכנע את עצמך שאתה מוסרי ונחמד, כי אתה מטפל בחתול.
 
למעלה