דאיזם

masorti

New member
האם אתה טוען...

שמסות החלקיקים, קבועי הכוחות, סוג הכוחות ואופיים, וכיו"ב - מבטאים את האנרגיה המינימלית האפשרית? והאם זו הקונפיגורציה היחידה האפשרית באותה אנרגיה? אולי אני לא מעודכן, אבל עדיין לא שמעתי תיאוריה מסודרת שמראה זאת.
 

Prince of Wales

New member
לא, אמרתי שיש בכלל מינימום

בהרבה מקרים אתה לא יכול להוכיח קיום מינימום לפונקציונל האנרגיה (מקרים שהמשוואות המנוסחות אינן אליפטיות, או שאי-לינאריות חזקה גוררת היפרבוליות). אבל קח תיאוריות כמו QED או QCD, שם אתה עושה מינימיזציה לפוטנציאלים מסויימים, כדי להיות במצב יציב.
 

masorti

New member
אז בוא ונסכם...

אין לך שום תיאוריה המראה שהקונפיגורציה בטבע מוסברת במלואה ע"י עקרון מינימום אנרגטי. אבל היות ויש שימוש בעקרון זה במקומות מסוימים (ועל זה איני חולק), הרי שבמקום לומר בפשטות "איני יודע" - אתה קובע: " It must be אנרגיה מינימלית. לי נשמע שהטענה: It must be God הינה הסבר לא פחות טוב (לפחות כל עוד לא ביססת הסבר מדעי).
 
להיפך, את ממש דתיה

הדתי, לא נמדד במספר המצוות שהוא עושה או העבירות שהוא נמנע מהן, וכי מישהו טוען שהדיין פרדס, שניצל והשפיל מינית נשים שנדרשו לבית הדין שלו, אינו דתי בגלל זה? והרב שאנס בערמה נשים חרדיות צעירות, אינו דתי בגלל זה? וכי כל בחורי הישיבה המבזבזים את זמנם בעיסוקים צדדיים ולא לומדים, שוב אינם דתיים יותר? לא ולא, אם אדם מאמין שיש אל בורא עולם, הוא איש דתי! למזלו הוא חי בדור שלבתי הדין הרבניים אין את הכח לבצע את המוטל עליהם לפי אמונתם, והם אינם יכולים להכריח אותו בכח לקיים מצוות.
 
הסבר של כופר ל"היעלמות האל" בתנ"ך

סיפורי התנ"ך המוקדמים נכתבו רטרואקטיבית כדי להסביר שאלות שהיהודים לא ידעו לפתור, ולכן היה קל מאוד לשלב שם את אלוהים. סיפורי התנ"ך המאוחרים, חלקם נכתבו בזמן אמיתי ומנקודת מבט דתית, ולכן היה קשה יותר לשלב שם את אלוהים, והיה אפשר רק להסביר באמצעותו את האסונות שבאו על העם באותה תקופה. גם בעיני אין היגיון באמונה בדת, כי אני לא חושב שאם היה אלוהים, היה אכפת לו מה אני אוכל ומתי וכו´. אלה חוקים שלדעתי אנשים המציאו כדי לשלוט באחרים, או כדי לקבל צביון מסוים של יום מסוים (נגיד יום שבת- אנשים היו צריכים יום מנוחה, אז הם מצאו לכך צידוק דתי). סתם שאלה למחשבה: אם העולם כל כך יפה ומורכב, אז אם יש לו יוצר הוא צריך להיות עוד יותר מורכב. האם זה הגיוני?
 
התשובה: לא, כי אז הוא יצטרך להיות

עוד יותר מורכב, וכך עד אין סוף? קראתי פעם היפותיזה על מקור המונותיאיזם. לפי אותה היפותיזה, אבותינו היו עובדי אלילים, "כמו כולם". הוזכרו רמזים שונים לכך מהתנ"ך עצמו, נכונים או לא, כמו התרפים שרחל גנבה מבית אביה, או "ויעשה את הרע בעיני ה´" המופיע לאורך כל הדרך. ובכן, היה תהליך היסטורי של השתלטות השבט החזק יהודה על שבטים אחרים, של אכיפת ריכוזיות השלטון, שכללה את כפיית האל של שבט זה על שאר השבטים בתור אל אחד ויחיד. מאבק זה, שהיה ממושך מאוד, ושהוקדש לו מקום רב מאוד בתנ"ך, גם נשא גוונים שונים, למשל - היחס השלילי לבמות, גם כשהן לא הוקדשו לאלילים, אבל היו מחוץ לירושלים. כך, לפי אותה היפותיזה, נוצר הרעיון של אל אמיתי אחד ויחיד.
 

Laila18

New member
אם אלוהים ברא עולם מושלם

איך האדם אינו חלק מאותה המושלמות? האדם הוא חלק מהעולם שנברא או לא נברא ביד האלוהים כך שלפי אמונתך על מושלמות העולם האדם שהיה אמור להיות מושלם לחא היה יכול להרוס את העולם.
 

יום.

New member
האדם הראשון

אכן היה מושלם לפי רוב הפרשנויות. האמונה שלי כמו רוב האמונות בעולם (אני נזהרת שלא להגיד כל האמונות) לוקה בחסרים. וזה מה שאני אוהבת בה האפשרות שיש לי למצוא שאלות ולנסות לענות עליהן, היכולות לחפש תמיד תשובות. החיים שלי היו משעממים אילו היו לי התשובות לכל השאלות הללו.
 
יום, אפשר שתי הערות? א. נדמה לי

שאמונה בכלל, והאמונה היהודית בפרט, לא פונה אל ההיגיון, ואף לא מעודדת שאלות והרהורים. כבר פירטתי בהודעות קודמות. הערה זו אינה מכוונת נגדך. להיפך! אני 100% חילוני, אבל משתומם, נאמר זאת כך, מדברים רבים בתנ"ך (למשל מהעיר הגדולה נינווה!). ב. אם אדם הראשון היה מושלם, אז כולנו היינו אמורים להיות מושלמים בגלל הגֶנים,... לולי חווה היתה מקלקלת הכל! כך? חווה לא עמדה בפיתוי ואכלה. גם אדם המושלם! אדם לא היה ג´נטלמן: הלשין מייד על "האישה שנתת עימדי"!
 

יום.

New member
הממ

האמונה שלי היא אמונה יותר טוב ופונה אל ההגיון
לפי דעתי זה יותר נכון ואני יפרט על זה אח"כ והאדם הראשון היה כנארה מושלם אב טיפוס לכל הגברים שיבואו אחריו אני גוססת חולה מתה פה הולכת לישון בתקווה שלא לקום בעע
 
מה זה גוססת?! ככה לא נדברנו!

זה בדיוק מה שאמרתי לך: האמונה שלך יותר טובה ופונה אל ההיגיון. אני אפרט על זה אח"כ. גם הוא יפרט על זה אח"כ. גם היא תפרט. אדם הראשון היה חלש-אופי: לא עמד בפיתוי. או מרדן (כמו פרומתאוס), שזה חיובי. אבל מיהר להלשין על האישה הזאת שאלוהים דחף לו ("נתן עִמָדו"), כלומר לא היה ג´נטלמן.
 

יום.

New member
בדיוק אב טיפוס מושלם

עזוב אני לא מחבבת אנשים במיוחד
 

uuuaaa

New member
מה ?

בגלל שה´ לא נזכר במגילת אסתר - אז הוא לא קיים ? האם הספר שרוצה להורות על קיומו של ה´ סותר את עצמו ? האם היה קשה למי שכתב את מגילת אסתר להוסיף את ה´ ? ברור שחלק מחוקי הדת צריכים להיות לא הגיוניים. הרי ה´ רוצה לבדוק מי מאמין בו באמת ועל-פי זה לתת שכר. האם מגיע שכר לבנאדם שמקיים מצוות רק אם הם נראות לו הגיוניות ? הרי בכך הוא עובד את עצמו ולא את ה´.
 

uuuaaa

New member
בסופו של דבר כן

אמנם האמונה צריכה להיות "שלא על מנת לקבל פרס", אבל בכל מקרה תכלית הבריאה היא להיטיב לנבראים, אז גם אמונה שהיא "על מנת לקבל פרס" - מובילה אל תכלית זו.
 

יום.

New member
לא אמרתי שהוא לא קיים

אמרתי שהנוכחות שלו בעולם קטנה בצורה משמעותית עד לאן שהיא הגיעה בימינו. צר לי להודיע שגם האדם המאמין ביותר (באלוהים הכוונה) וזה שעושה את כל המצוות (אי אפשר לעשות את זה אבל מילא) עובד את עצמו. האמונה מונעת ע"י הפחד ממוות "אני אקיים מצוות כדי שיהיה לי מקום העולם הבא אחרי המוות".
 

uuuaaa

New member
ובכן

לגבי הנוכחות שלו - השאלה בעיני מי. כי לגבי בנאדם דתי אין הבדל בין קריעת ים סוף ובין זה שהשמש זורחת כל יום. שניהם ניסים. לגבי האמונה, אני לא מסכים. אמנם רוב המאמינים עובדים מפחד או כדי לזכות בשכר, אך תמיד היו ויהיו כאלה שלא. וזו השאיפה. ויש אפילו בתנ"ך דוגמאות כאלה. ולמשל יש הרבה צדיקים שמקבלים על עצמם ייסורים כדי לכפר על חטאי עם ישראל, כך שברור שהם לא עובדים את עצמם. ובנוסף לכך, אפילו מי שמקיים מצוות כדי לזכות בשכר - גם הוא עובד את ה´, כי מטרת בריאתו היא לתת לו שכר, לכן בכך שהוא מקיים מצוות הוא מוביל לידי קיום רצון ה´ - שזה לתת לו שכר.
 
למעלה