דבש הדבורים

דוד1000

New member
דבש הדבורים

תורה ומדע ??מה בדיוק מכיל דבש הדבורים מכללי היסוד בהלכות האסור והמותר באכילה, הוא הכלל: "היוצא מן הטמא (כגון ביצים וחלב), טמא. והיוצא מן הטהור, טהור". על פי כלל זה יש לתמוה לכאורה, כיצד אוכלים אנו, וכיצד אכלו אבותינו את דבש הדבורים?! והרי אף על פי שהדבש נוצר מן הצוף, בכל זאת הרי לא יתכן שהצוף נפלט ללא שום תערובת בדיוק כשם שנכנס, שאם כן היה נפלט כאשר הוא עדין צוף. היווצרות הדבש מחייבת תערובת חומר המופרש מגוף הדבורה, חומר המעבד את הצוף והופך אותו לדבש. וכשם שהעשב הנאכל על ידי הגמל, הופך לחלב לאחר עיבודו בגוף הגמל, וחלב זה אסור בשתיה משום "היוצא מן הטמא - טמא", כך בדיוק היה על הדבש להיות אסור באכילה מאותה סיבה ממש! שהרי הדבורים עצמם אסורים באכילה. זאת ועוד. אפילו אם היתה קיימת אפשרות היווצרות דבש מצוף גם ללא תערובת חומר מגוף הדבורה, הן בודאי שאל קיבת הדבורה מופרשים מיצים שונים כמצוי בקיבת כל בעל חי אחר. אם כן לפחות מצד תערובת מיצים אלה בצוף, היה על חכמי ישראל לאסור את הדבש באכילה! והנה, מחקרים מאוחרים מגלים שתי עובדות מפליאות: א. לדבורה שתי קיבות. קיבת העיכול, וקיבת הדבש. ב. בקיבת הדבש אין מיצי עיכול. עם גילויה של עובדה זו נפתרה הבעיה האחרונה בדבר מיצי העיכול. ומה על הבעיה הראשונה? ובכן, מחקר חדש מגלה עובדה נוספת. קיבת הדבש אכן מפרישה אינזים המפרק את המולקולות של הצוף והופך אותם מדו־סוכרי לחד־סוכרי [הדבש מכיל סוכר אינברטי - שהוא בעיקרו תערובת מכמויות כמעט שוות של גלוקוזה (סוכר ענבים) ופרוקטוזה (סוכר פירות)]. אולם, לאחר שהאנזים אשר הופרש על ידי הדבורה עשה את פעולתו והצוף הפך לדבש, מתפרק האינזים עד שלא נותר ממנו דבר, והדבורה מקיאה אל חלת הדבש את הצוף הטהור ללא שום תערובת. הערה שלי: יש כמות קטנה שבטלה בשישים ולא גורמת לאסור את הדבש. מובן מעתה כיצד אנו אוכלים את דבש הדבורים. אך הרי מסתבר שאילו היתה אוניברסיטה בתקופת התלמוד ומדעניה היו נשאלים אם יש להתיר על פי תורת ישראל את דבש הדבורים באכילה, ללא ספק תשובתם היתה נחרצת לאסור, וכדין חלב בהמה טמאה. שהרי ללא ספק מתערב בו חומר כל שהוא מגוף הדבורה. והנה, "למרבה הפלא", בתורה שבעל פה קיבלו חז"ל ואבותיהם מאבותיהם, עד משה רבינו ע"ה, את המשפט הקצר והנמרץ הבא המופיע בתלמוד (בכורות ז, ב): "דבש דבורים, מותר. מפני שמכניסות אותו לגופן, ואין ממצות אותו מגופן". כלומר, דבש הדבורים אינו דומה לחלב בהמה טמאה! בדבש הדבורים אין שום תערובת של מיצוי מגוף הדבורה, והוא יוצא כאשר הוא מכיל את החומר שנכנס בלבד! מי יכול היה לדעת לפני אלפי שנים סוד טבע זה הנוגד את ההגיון הפשוט ואת הדמיון המוחלט לחלב, ואף לומר זאת בבטחון גמור עם השלכה הלכתית משמעותית, אם לא שבורא העולם הוא אשר גילה זאת לצורך ידיעת ההלכה??
 

Go vern or

New member
נסביר בהרחבה פעם נוספת.

חז"ל לא הבינו מהו תהליך יצור הדבש, אולם חשקו בו. הדבש מופק מצוף, בעזרת אנזימים המיוצרים בגוף הדבורה ב_בלוטות_ מיוחדות לכך ו_נותר_ בדבש לאחר אסופו ונאכל ע"י הצרכן. אין הבדל בין חמרים הנפרשים מבלוטות בגוף הדבורה שהיא חרק טמא לבין חמרים הנפרשים מבלוטות, mammary glands, בגוף נאקה שהיא יונק טמא. אלה בלוטות ואלה בלוטות והתוצרים הם הפרשות בלוטות אלה ומקורם במערכת הפסיולוגית של בעל החיים, וראה זה פלא: הדבש הוכשר, אולם חלב נאקה - לא. אין משמעות לטענה שהאנזימים בטלים בששים. מכיוון שזו בבירור טענת תרוץ שלא עלתה כלל על דעת חז"ל. הם פשוט לא הבינו את תהליך היצור. נקודה. דב, בנסיונו הנואש והמגוחך "מכשיר" בדיעבד את הדבש משום "בטל בששים". אלה ואלה הם הפרשות מבלוטות בגוף בעל חיים טמא. מה שחשוב, ולא נניח לך לטשטש זאת, הוא שחז"ל לא הבינו כיצד מופק הדבש. מר דב, אם לא הבנת, אל תתביש לחזור ולשאול. אחזור בסבלנות על ההסבר ככל שידרש. גם תלמידים קשי-תפישה ראויים להתחשבות. זכור: לא הבישן למד...
 

דוד1000

New member
הדבורה אינה מעכלת את הדבש

מה שיוצא מטמא טמא. יש הבדל בין נאנקה לבין הדבורה. הדבורה לא ממצא את הדבש מגופה אלא משק נפרד מהקיבה. דבורים נחשבות לשיקוץ, כמו החרקים האחרים, ואינן כשרות. אולם הדבורה יוצאת דופן: היא אמנם אסורה באכילה, אך הדבש שלה כשר, להבדיל מתוצריהן הגופניים של בהמות לא כשרות. מה שנלקח מגוף טמא נחשב לטמא על פי ההלכה היהודית, אך הדבורה אינה מעכלת את הדבש, אלא רק מעבירה אותו ממקום למקום. אמנם הדבורה יונקת את הדבש במעין מקור, אך בפליטתה היא מוציאה חומר בעל אותו הרכב כימי. http://www.google.co.il/search?q=cache:slZhWF6wLD4C:www.golan.org.il/erzgolan/9doc2.htm++%D7%93%D7%91%D7%95%D7%A8%D7%94+%D7%98%D7%9E%D7%90+&hl=iw&ie=UTF-8 למרבה הפלא", בתורה שבעל פה קיבלו חז"ל ואבותיהם מאבותיהם, עד משה רבינו ע"ה, את המשפט הקצר והנמרץ הבא המופיע בתלמוד (בכורות ז, ב:) יש לך טעות בהבנת הנקרא. כך כתוב: "דבש דבורים, מותר. מפני שמכניסות אותו לגופן, ואין ממצות אותו מגופן". כלומר, דבש הדבורים אינו דומה לחלב בהמה טמאה! בדבש הדבורים אין שום תערובת של מיצוי מגוף הדבורה, והוא יוצא כאשר הוא מכיל את החומר שנכנס בלבד! הסבר: הדבש של הדבורים נמצא בקיבה נפרדת ולא בקיבה של הגוף שלה. ולכן גם האנזימים שיוצאים הם בקיבה הנפרדת ולא מגופה. לכן זה לא טמא. תשובה נוספת נקבל לאחר שיגיע התשובה לאי מייל ששלחתי. מי יכול היה לדעת לפני אלפי שנים סוד טבע זה הנוגד את ההגיון הפשוט ואת הדמיון המוחלט לחלב, ואף לומר זאת בבטחון גמור עם השלכה הלכתית משמעותית, אם לא שבורא העולם הוא אשר גילה זאת לצורך ידיעת ההלכה?? אם יש באוכל חומר לא כאשר שיש בו טעם לפגם, הוא לא מטמא את האוכל והאוכל נשאר כאשר. http://www.google.co.il/search?q=cache:gThHc40QACQC:www.mechon-mamre.org/b/r/r1610.htm+%D7%98%D7%A2%D7%9D+%D7%9C%D7%A4%D7%92%D7%9D&hl=iw&ie=UTF-8 כלל מפורסם הוא שנותן טעם לפגם אינו אוסר תערובתו. למשל, בשר טרף שנפל לתוך תבשיל, אם יש בתבשיל פי שישים כנגד בשר הטריפה, טעמו של הטרף בטל, והתבשיל מותר באכילה. ואם אין פי שישים כנגד הטרף, כיוון שטעמו ניכר בתבשיל - נאסר באכילה. אבל אם טעם בשר הטריפה פגום, כיוון שרק נזק נגרם ממנו לתבשיל, כל זמן שההיתר מרובה על האיסור - התבשיל מותר באכילה (שו"ע יו"ד קג). http://www.google.co.il/search?q=cache:JB0jA5vSO-kC:www.yeshiva.org.il/Shiurim/Books/Pniney/PESACH07.htm+%D7%98%D7%A2%D7%9D+%D7%9C%D7%A4%D7%92%D7%9D+%D7%90%D7%99%D7%A0%D7%95+%D7%90%D7%95%D7%A1%D7%A8+%D7%AA%D7%A2%D7%A8%D7%95%D7%91%D7%AA%D7%95&hl=iw&ie=UTF-8
 

Go vern or

New member
נסביר בהרחבה פעם נוספת.

חז"ל לא הבינו מהו תהליך יצור הדבש, אולם חשקו בו. הדבש מופק מצוף, בעזרת אנזימים המיוצרים בגוף הדבורה ב_בלוטות_ מיוחדות לכך ו_נותר_ בדבש לאחר אסופו ונאכל ע"י הצרכן. אין הבדל בין חמרים הנפרשים מבלוטות בגוף הדבורה שהיא חרק טמא לבין חמרים הנפרשים מבלוטות, mammary glands, בגוף נאקה שהיא יונק טמא. אלה בלוטות ואלה בלוטות והתוצרים הם הפרשות בלוטות אלה ומקורם במערכת הפסיולוגית של בעל החיים, וראה זה פלא: הדבש הוכשר, אולם חלב נאקה - לא. אין משמעות לטענה שהאנזימים בטלים בששים. מכיוון שזו בבירור טענת תרוץ שלא עלתה כלל על דעת חז"ל. הם פשוט לא הבינו את תהליך היצור. נקודה. דב, בנסיונו הנואש והמגוחך "מכשיר" בדיעבד את הדבש משום "בטל בששים". אלה ואלה הם הפרשות מבלוטות בגוף בעל חיים טמא. מה שחשוב, ולא נניח לך לטשטש זאת, הוא שחז"ל לא הבינו כיצד מופק הדבש. מר דב, אם לא הבנת, אל תתביש לחזור ולשאול. אחזור בסבלנות על ההסבר ככל שידרש. גם תלמידים קשי-תפישה ראויים להתחשבות. זכור: לא הבישן למד...
 

amirjak

New member
אני חולק עלייך

לא ייתכן שרק בגלל שחז"ל חשקו בדבש הם התירו אותו, זוהי מסקנה ילדותית וחסרת עמוד שדרה. אם כן מדוע לא התירו אכילת חזיר?? חוץ מזה זה לא משנה אם חז"ל ידעו או לא ידעו כיצד מופק הדבש, עובדה שהם צדקו בהחלטתם ההחלטית וקבעו שמותר לאכול דבש.
 

מששה

New member
חוץ מבדיחה / בריחה עדיין לא ענית

למה אתה לא מתחמק שוב ושוב ומפזר ערפל עשן של בדיחה של ילד כבר הספיקו להכירך כאן http://www33.brinkster.com/emet11/loop.htm אז חבל שאתה מבזבז את זמנך לריק וכן: עוד לא ענית לשאלות שהוצגו בפניך ומדוע תשובות על כך חיוניות לדיונך בפורום, כיוון שלפי הנראה אתה מקבל את משכורתך על כתיבה וניאוץ וגדוף הדת היהודית בפורומים רבים וממילא יש פה הטעיות רבות במעשיך: 1) כי כמו עורך דין שנשכר להציל רוצח מידו של החוק לעולם לא יפליל את הרוצח כי אחרת יאבד משכורתו, וכך אתה לעולם לא תסכים להודות שהוכיחו לך משהו כלשהו שמתאים לרוח היהדות כי אתה נשכרת למען גדף ונאץ והשפלת היהדות אז לעולם לא תודה שהוכיחו לך משהו. 2) כיוון שאתה מקבל משכורת משונאי הדת אתה יכול לשבת יום שלם גם עד 2 בלילה עד מנת לגדף ולנאץ את היהדות ולאחרים אין את הזמן הבלתי מוגבל שלך הם צריכים להתפרנס מדברים יותר מכובדים מניאוץ וביזוי הדת היהודית וממילא יכולה להווצר כאן הטעיה כאילו יש איזה טענה נגד היהדות שלא נענתה 3) עצם ההתחמקות שלך מלענות על השאלות שלהלן מראה על חוסר אמינות חוסר יושר אישי והטעיית הציבור בכוונה. נשאלת בעבר ולא ענית (לפחות 10 פעמים) על ידי כמה משתתפים והתחמקת באלגנטיות אז סיכמתי את השאלות ואשמח אם תענה עליהם ביושר 1) האם משלמים לך לפי הודעות או לפי שעות 2) האם על כל פורום משלמים לך תשלום בניפרד או שהתשלום הוא על כל הפרומים שאתה משתתף (פורום נטעים, אתאיזם ודת, ושאר פורומי תפוז וכן בפורומים של ידיעות אחרונות ושל נענע ושל עוד כמה) 3) האם המשלמים עוקבים אחרי הכשלונות שלך לשכנע אנשים בחילוניות ושאתה נכשל בזה נכשל פעם אחר פעם 4) האם זה לא מעייף ומתסכל לשבת מול המחשב כ- 18 שעות ביממה? האם העולם מבחוץ לא כל כך מעניין כמו הדיונים בפורום. נכון שצריך פרנסה אבל יש גבול כמה אדם מוכן לעבוד בשביל פרנסה 5) האם המימון של המעבידים שלך בא מכספי משלם המיסים או כסף פרטי של שונאי הדת והדתיים? 6) האם הם יפטרו אותך אם הם יגלו שיודעים שאתה מגוייס על ידיהם? אני יודע מראש שתאמר "אני אדם פרטי שכותב בזמני החופשי" (18 שעות ביממה...) אז אשאל אותך בבקשה: 7) האם תוכל להציג כאן לעיננו את תלוש המשכורת שלך כדי שנוכל לדעת את מידת האמינות של טענתך? לעומת אלו הדנים איתו שכותבים בזמנם הפנוי ובהתנדבות אז נראה שגובנור ממומן על ידי מפלגות שונאי הדת שחושבים שדרכו ודרך הזלזול והביזוי של קודשי ישראל הם יצליחו להפיל ברשת כמה שומרי מצוות תמימים לכן נראה בבירור ששכרו אותו בכסף מלא והוא מתחמק בכל מיני אמתלאות ולא מגלה מהיכן הוא ממומן.
 
אני, Yahweh, הידוע גם כאלהים, יהוה,

אדוני, יי, אל עליון, וכנויים נוספים, כמפורט בחבור שלי המוכר בכנוי "תורה", מצהיר בזאת, בהתאם לתקנה 7/א'/8307 (שעות העבודה, המנוחה והנחלה, הוראת-שעה) תרפ"ה-פ"ו, (נסח מפוצל), כי אני מועסק לתקופת נסיון ע"י גוברנור, ואוכל מכף ידו הרחבה, הפתוחה, המשביעה לכל חי רצון, ועושה דברו ככל אשר יורה לי, בתום לב ובהשתדלות כדרך פועל הגון. לאור הצהרתי לעיל, ומכח היותי אדוניך ובוראך, מ(ח)ששה, אני מודיע לך כי מעסיקי מודה לך על שאתה מצהיל את רוחו בשטויותיך וגורם לו קורת רוח עמוקה, שעה שהוא טרוד בסיוע לבני יפת בבבל למגור צאצאי סנחריב. שא ברכה...
 

amirjak

New member
עובדה שהם צדקו!!!!!!!

הידע הסיבתי (מדעי) שלהם לא משנה, הם היו מומחים להלכה וכל נסיון לומר שהם מדענים נידון לכישלון, הם קיבלו ברוח הקודש שמותר לאכול דבש וזהו. אין שום הסבר אחר שמתקבל על הדעת, לא תיתכן דרך אחרת שבה חז"ל ידעו שמותר לאכול דבש..
 

גוססי1

New member
"לא תיתכן דרך אחרת שבה חז"ל ידעו"

חז"ל לא ידעו שמותר לאכול דבש, הם פשוט החליטו כך.
 

דוד1000

New member
בתקופת ההיא לא היה ניתן לדעת שיש

שק נפרד ליצור הדבש. אם לא היה לדבורה שק ליצור הדבש, הוא לא היה מותר לאכילה. הידע הזה ניתן מבורא העולם.
 

גוססי1

New member
בתקופה ההיא חז"ל לא ממש התעניינו...

באנטומיה של הדבורה ובתהליך ייצור הדבש בגופה. חז"ל התאימו את ההלכה לאורח חיים שכבר היה קיים, ואילו ניסו לאסור על ליקוק דבש היו נתיניהם צוחקים בפניהם (או לחליפין מושחים אותם בזפת ונוצות).
 

דוד1000

New member
שטויות. יש הלכה כללית . כל היוצא

מטמא, טמא. וכאן קבעו שהדבש כשר. בכדי לקבוע זאת הם היו צריכים לדעת שיש שק נפרד ליצור הדבש. הדבש לא מיוצר בקיבת הדבורה. אדם רגיל לא היה יכול לדעת זאת.
 

גוססי1

New member
הלכה כללית היא המלצה בלבד

יש גם כלל שלא גוזרים על הציבור גזרה שהוא לא יכול לעמוד בה, וזאת - בניגוד לאנטומיה של חרקים - חז"ל הבינו היטב. שלא כרבנים של היום הספונים בישיבות, חז"ל חיו בקרב עמך, היו חלק ממנו והטיבו לדעת שאין טעם לכפות הלכות שאיש לא יציית להן. אין דבר המערער סמכותו של מחוקק יותר מחקיקה שאינה ניתנת לאכיפה.
 

דוד1000

New member
אתה מתווכח בנושא שאתה בכלל לא מבין.

חז"ל לא יכולים להתיר מאכל אסור בגלל שהציבור לא יכולים לעמוד בכך. זה שטויות.
 

Go vern or

New member
נסביר בהרחבה פעם נוספת.

חז"ל לא הבינו מהו תהליך יצור הדבש, אולם חשקו בו. הדבש מופק מצוף, בעזרת אנזימים המיוצרים בגוף הדבורה ב_בלוטות_ מיוחדות לכך ו_נותר_ בדבש לאחר אסופו ונאכל ע"י הצרכן. אין הבדל בין חמרים הנפרשים מבלוטות בגוף הדבורה שהיא חרק טמא לבין חמרים הנפרשים מבלוטות, mammary glands, בגוף נאקה שהיא יונק טמא. אלה בלוטות ואלה בלוטות והתוצרים הם הפרשות בלוטות אלה ומקורם במערכת הפסיולוגית של בעל החיים, וראה זה פלא: הדבש הוכשר, אולם חלב נאקה - לא. אין משמעות לטענה שהאנזימים בטלים בששים. מכיוון שזו בבירור טענת תרוץ שלא עלתה כלל על דעת חז"ל. הם פשוט לא הבינו את תהליך היצור. נקודה. דב, בנסיונו הנואש והמגוחך "מכשיר" בדיעבד את הדבש משום "בטל בששים". אלה ואלה הם הפרשות מבלוטות בגוף בעל חיים טמא. מה שחשוב, ולא נניח לך לטשטש זאת, הוא שחז"ל לא הבינו כיצד מופק הדבש. אם לא הבנת, אל תתביש לחזור ולשאול. אחזור בסבלנות על ההסבר ככל שידרש. גם תלמידים קשי-תפישה ראויים להתחשבות. זכור: לא הבישן למד...
 

גוססי1

New member
שטויות. חז"ל לא התירו מאכל אסור

משום שמעולם לא היה איסור על אכילת דבש. הדבש היה חלק חשוב בתפריט כל עמי האיזור מאז ומעולם, וחז"ל התאימו את ההלכה למצב ע"י פסיקה ייחודית הנוגדת את הכלל ההלכתי. אילו נהגו אחרת הם היו הופכים ללעג וקלס, ובדין.
 

Go vern or

New member
טעות. הם לא הבינו את תהליך היצור.

הצוף הופך לדבש תוך שנוי הרכבו הכימי בסיוע אנזימים הנפרשים מבלוטות בגוף הדבורה, _ממש_ כמו שחלב נאקה נפרש מבלוטות בגוף נאקה. האנזימים נותרים בדבש ומהווים ראיה לאיכותו, ונאכלים ע"י הצרכן. חלב נאקה, ממש כמו הדבש, אינו מתעכל בקיבת הנאקה. "הידע הזה ניתן מבורא העולם"? טרם עלה בידך להראות שההזיה הנוירופסיכואלקטרוכימית בה אתה מאמין קיימת גם מחוץ לספוג שבין שתי אזניך. עוד ראיות לאי הבנת חז"ל בעניני-טבע...
 

דוד1000

New member
"חלב נאקה, היכן הוא מתעכל?

"חלב נאקה, ממש כמו הדבש, אינו מתעכל בקיבת הנאקה" היכן הוא מתעכל? אתה צריך להוכיח את דבריך.
 
למעלה