על המחקר
אוריאל ידידי, שבוע טוב..
פתחת היטב וסיימת בדבר מה שאינו ברור לי די מה התכוונת לומר בו.
כתבת: "התורה היא סמכות דתית עליונה לא משום קביעתם של חז"ל - את זאת אני יודע לאו דווקא מתוך השקפה ספרותית או אמונית, אלא הודות למצאי הארכיאולוגי והטקסטואלי שבידנו אשר קודמים כרונולוגית למה שאנו מכנים "תקופת חז"ל". (ההדגשות אינן במקור)
בניגוד לדעה המאוד פופלארית לייחס לממצאים מסוג זה שהזכרת תוקף מדעי, האמת צריכה להאמר: אין להם שום תוקף מדעי, ולמעשה, הם משתנים חדשים לבקרים, ליטרלי, ממש מהיום למחר, כל חוקר וממצאיו הוא, זה נוגע לחקר הארכיאלוגיה - שהוא עוד יותר קרוב למה שאנחנו מכנים מדע. לגבי, הממצאים הטקסטואליים - הרי אלו הם באמת פסוידו מדע, שיכולים לתת השערות ואומדנות בלבד, והאמת היא כי גם חוקרים אלו בהגינותם, בכל מחקר אשר הוציאו מסייגים בתחילה,תוך וסוף, את דבריהם מספר פעמים, כי קביעותיהם בנודע למושא מחקר היסטורי אינן עובדות.
וזאת למודעי, אתה צריך להבין דבר בנוגע למה שאנחנו קוראים מחקר מדעי, ולא למיתודלוגיה שבה הוא מתבצע. שכן מיתדולוגיה היא שיטת עקרונות וכללים מסויימים שיכולים לבדוק כל דיסצפלינה, אף אם היא לא מדעית (תיתכן, או אפילו ישנה, מיתודה שתחקור קניזיס ומאגיה מבחינת מהותן).
מחקר מדעי מורכב משלוש נקודות מפתח הכרחיות כדי לבסס או לאשש את מושא המחקר ככל שניתן, תוך נקודת מוצא-על - הקרויה לוגיקה שהיא הבסיס לכל מחקר מדעי. כלומר: ההגיון האנושי המובנה והרווח (ולא נכנס כרגע לשאלות הפילוסופיות בנוגע לכך) הוא התשתית האנושית בהתייחסות האדם למציאות כאל דבר מה "מוחשי" ויחסו למציאות זו תלויה במידה רבה בחשיבות שהוא מייחס להגיון זה.
שלוש הנקודות הפונדמנטליות הן:
1. תצפית (ובנקודה זו אני כולל את מה שקרוי "איסוף מידע" כולל).
2. ניסיוניות (אמפיריות)
3. השוואה
אלו הן מה שקרוי מטא-מחקר - כלומר הנקודות העומדות בבסיסו של כל מחקר מדעי הבא או המנסה להוכיח או לאשש מושא מחקר כלשהו. נקודות אלו הם הדטא-בייס - של כל מחקר, בין מה שאנחנו קוראים מדעי החיים ובין מה שאנחנו קוראים מדעי החברה והרוח.
לנקודות אלו יש להוסיף שתי שיטות מחקר, שהן תולדותיהן של שלוש הנקודות הללו, ואף הן פונדמנטליות להשגת המירב באמינות הממצאים לגבי מושא המחקר. שיטה ראשונה היא, המחקר הכמותי. השיטה השניה היא, המחקר האיכותי (או האיכותני).
המחקר הכמותי הוא כימות המידע המירבי הקיים והאפשרי תוך מסגרת כללים לוגיים מובהקים או תולדותיהן (בדרך כלל מסגרות אלו נעזרות במתמטיקה ובאריתמטיקה). כימות מידע זה מאפשר לאשש כל אחת משלוש נקודות המוצא בנפרד או שלושתן ביחד, או שתיים מהן וכו'.
המחקר האיכותי הוא מחקר תלוי צפייה והיסקים לוגיים מובנים העומדים בבסיס הצפייה, במהלכה ובמסקנותיה. מחקר זה מסיבות מסויימות חסר כמותיות רבה של איסוף מידע, בין אם מידע זה בכמותו הרבה אינו אפשרי בשל מושא המחקר ובין אם הוא אינו אפשרי בשל חסך טכני (ממצאים לא זמינים או שלא יכולים להיות זמינים).
שתי שיטות אלו קיימות בבסיסן המחקרי של כל הדיסצפלינות המדעיות (אני אגב, בלי קשר, רואה במחקר האיכותי משלים, או לחילופין מקדים בהתאמה, את המחקר הכמותי - זאת למרות שאני יודע שיש רבים מאוד שרואים במחקר האיכותי - עומד בפני עצמו, ולעיתים אף עדיף על המחקר הכמותי).
נהוג לייחס בטעות את המחקר הכמותי למחקר מדעי החיים ואילו את המחקר האיכותי למדעי החברה. זה אינו, שכן, בכל אחד ממושאי המחקר משתמשים החוקרים בשתי השיטות הללו, לעיתים יותר ולעיתים פחות, ולרוב, הדבר תלוי בנסיבות מושא המחקר, ללא תלוי הדיסצפלינה החוקרת והנחקרת.
ככל שבמחקר המדעי קיים שימוש רב בקריטריונים המוזכרים לעיל (נקודות המוצא, והשיטות לבחינתן) נוטים לייחס לו אמינות רבה יותר.
עתה, לענייננו: חקר ההיסטוריה (ענף מחקר זה אני מכליל בתוכו את כל הדיסצפלינות המוכרות לנו בהקשר זה - ארכיאולוגיה, אתנולוגיה, פנולוגיה וכו' וכו) בבסיסו לקוי מכמה בחינות עיקריות. הראשונה, הוא נעדר אמפיריות. השנייה, בשל סיבות טכניות (זמן ומקום) הוא נעדר תצפית נוכחית, וקיים מחסור, אף הוא טכני, באיסוף מידע לגביו (ככל שמושא המחקר ההיסטורי מתוארך לתקופות קדומות יותר, כך קיים ליקוי מובנה באיסוף המידע), ופועל יוצא של אלו הוא נעדר השוואה (שוב, בשל אותן סיבות שהוזכרו באיסוף המידע, שלגביהן קיימת אותה יחסיות של זמן וכו').
לא שאין במחקר זה שום מסקנה הגיונית וסבירה, אלא שמסקנות או עובדות היוצאות ממחקר זה לקויות ואינן בשו אופן יכולות לשמש כעובדות- וכך צריך להתייחס אליו (הרי אם הוא נעדר תצפית ישירה וניסיוניות ישירה של מושא המחקר, אין לי אלא לשער ולאמד אומדנות, זאת על אף שיש עימי בכתובים דברים ברורים. שכן מאיין לי לדעת האם ההיסטוריון שאת כתביו אני קורא שיקר או עבד בשירות ממלכה מסויימת וכו' וכו' - קיימת אומנם במיתודלוגיה של החקר ההיסטורי אפשרות לזקק עד כמה שניתן כתבים על ידי מספר פרידגמות, אך יחד עם זאת לעולם הן לא בעלות תוקף עובדתי).
וכעת, ליוצא זנב שהוא חשוב מאוד לעניין זה: לינגוויסטיקה, או ביתר הדגשה תת תחום בחקר זה מורפולוגיה ואפילו פונולוגיה בהקשרם הדיאכרוני - אני מאותם אלו שרואה בתת דיסצפלינות אלו ובמחקרן קירבה רבה לתחום המדעי פר-סה - שכן הם עומדים כמעט בכל קטיגוריה אפשרית בבסיס כל מחקר מדעי, גם של מה שקרוי בפינו מדעי החיים, והן למעשה מבוססות לוגיקה ביי דפנישן.
אלא מאי? אנליזה טקסטואלית ממוקדת בהתאם למחקר של דיסצפלינות אלו, לעולם לא תוכל להגיע למסקנה מעבר לניתוח הטקסט עצמו בהקשרו הצורני והמבני וכן לאיחודו מבחינה צורנית עם מילים או משפטים נוספים בעלי אותם מורפומים. ואני מאלו שמרחיקי לכת בעניין זה: לדעתי, מסקנה ממחקר מורפולוגי קרובה לנוסחה מתמטית. עוד ייתכן כפועל יוצא ממחקרים אלו אפשרות סבירה למוצא המילה (מה שנקרא אטימולוגיה).
מכאן עולה כי אני יכול דרך מחקר מורפולוגי טקסטואלי לדעת את הקשר המשפטים בטקסט עצמו, ובכך לגלות את שפת הטקסט ולתארו מבחינה צורנית ומבנית, אבל לעולם לא אוכל לדעת מעבר לכך דבר (מי הכותב, זמן הכתיבה, והתוכן המשתמע מטקסט זה). ולכן הוא מוגבל רק למטרה מסויימת המלמדת אותנו על השפה, אבל לעולם לא מעבר לה.
מהמורם לעיל עולה:
חקירה טקסטואלית של המקרא, אף שתהיה מלווה ומגובה בדיסציפלינות שונות בחקר ההיסטוריה - נעדרת כל אישוש מדעי פר-סה. אני יוכל לומר מהי השפה, אך לעולם לא לדעת מי כותבה, מהו זמן כתיבתה, ומה משמעותה בזמן כתיבתה, לא כל שכן אחרי 2000 השנים בה נמצא הטקסט הקדום ביותר שידוע לנו.
מה נשאר? נשארו חז"ל, שדווקא הם ופירושיהם הם המונומנטים הרבים בחקר ההיסטוריה האנושית כולה (מבחינה כמותית אפילו יותר מהממצאים הטקסטואלים בתקופה הרומית, וזה כולל את כל תורת המשפט הרומי) שניתן לייחס להם אפילו אמפיריות מסויימת (בשל קרבתם מבחינה כרונולוגית) לא כל שכן כמות המידע מהכתבים הרבים שמחקר אודותם קרובים במידה רבה למחקר מדעי פר-סה.