לקאן דרידה וחבריהם בני זמננו- חלק א
פוסט מודרניזם: טקסט, מציאות ומדע מאת יוסי זיו סביר מאד שיצא לכם לאחרונה להיתקל בטקסטים שמזכירים בתכיפות רבה את השמות (רובם צרפתיים) דרידה, ליוטאר, לקאן, בודריאר, דה-מאן או פוקו; טקסטים שמכילים את המילים: "נרטיב" (או "סיפר"), "שיח" (או "דיסקורס"), "מסמן", "מסומן", "אחר" או "אחרות", "ניכוס", "ייצוג". מן הסתם עיינתם בטקסט שנופל - ככל הנראה - לתחום "השיח הפוסט-מודרניסטי" (או הדקונסטרוקטיביסטי, או הפוסט-סטרוקטורליסטי - או אחת הווריאציות הרבות שלהם). והנה, לפעמים, תוך כדי קריאת הטקסט, שהופיע בספר או בכתב עת מכובד לאמנות, לפילוסופיה, לביקורת ספרותית או אולי אפילו בעיתון יומי מכובד, קרה לכם אחד משני הדברים: או שלאות מוזרה תקפה אתכם ובעקבותיה נפלה עליכם תרדמה כבדה ונטולת חלומות. או שתוך כדי קריאה הרגשתם שלא הבנתם כמעט כלום; לא הבנתם את הקשר שבין תחילת הפיסקה לסופה, ולמצער - בין תחילת המשפט לבין סופו. קראתם שוב - שהרי לא יתכן שאתם, אנשים נבונים בדרך כלל, בעלי השכלה, לא תבינו כלום, ולא יתכן שכתב עת מכובד יפרסם דברים שאי אפשר להבינם. אולי לא הייתם מרוכזים דייכם - חשבתם לעצמכם - זאת העייפות הכרונית הזאת, זה המצב בארץ; אולי צריך לצאת סוף סוף לחופשה. ובכן חזרתם וקראתם, והמצב רק החמיר עד כדי סחרחורת. לבסוף הרגשתם טיפשים מאוד. נכון אמנם שכבר בעבר נתקלתם לא אחת בטקסטים לא קלים, כאלה שהצריכו ריכוז וקריאה איטית וקריאה חוזרת, שהתמודדו בנושאים מורכבים מאוד - המחברים הרי לא חייבים לקוראים גן של שושנים. ובכל זאת, למרות הקושי הרגשתם שלמדתם משהו מאותם טקסטים, גיליתם בהם לפעמים עומק וחכמה נדירים, האמנתם לכותב. ואילו בטקסטים פוסט-מודרניסטיים (להלן "פוסטיים" בהטיות שונות) חשתם לפעמים קצת מרומים. הרגשתם שמתחת לפירוטכניקה המילולית אין הרבה תוכן, אין "בשר", שמתחת למסכת המילים מסתתרת עוד מסיכה, אלא שהיא ריקה. בשיחה עם מכרים, בהחלט נבונים, שמנויים על כתבי העת ה"נכונים", הם גילו לכם, שלא לציטוט, שגם הם לא מבינים את הטקסטים. נרגעתם קצת. בכל זאת התעקשתם וביקשתם ממקורבים יותר לחוגים הנכונים להסביר לכם; אבל או שהם לא הצליחו, או שכעסו עליכם על היותכם טרדנים, ויעצו לכם לקרוא שוב. התחלתם לחשוד שמא ואולי, אולי, גם הם לא מבינים אך מתביישים להודות. חלקם הרגיעו אתכם ואמרו ש"אין כזה דבר לא להבין טקסט, כי כל פרשנות של טקסט" הוסיפו, "היא לגיטימית, שהרי כשקראת את הטקסט, בעצם יצרת אותו מחדש, אז מה זה משנה למה התכוון המחבר ´המקורי´ (מלה מגוחכת) של הטקסט - הרי עברנו את השלב של שיעורי הספרות בתיכון כשהמורה שאלה אותנו ´למה התכוון המשורר באומרו´". "רגע", אתם אומרים, "אבל לא מדובר בשיר, מדובר במאמר שלמחברו יש וודאי דעות שהוא רוצה להעביר לקוראיו - ואני לא הבנתי!" וכך זה יכול להימשך הלאה. ובכן, תנוח דעתכם. אתם בחברה טובה. הנה למשל דברים שכתב הבלשן הנודע נועם חומסקי, שהוא לכל הדעות אינטלקטואל אמיתי, במאמר שנקרא "על ´תאוריה´ ו´כיתות פוסט-מודרניות´" (On "theory" and "post-modern cults",) "דברים רבים אינני מבין, למשל - הוויכוחים הניטשים לאחרונה בשאלה האם לניטרינו יש מאסה או בדבר הדרך בה הוכח (כנראה) לאחרונה משפט פרמה. אבל כבעל ניסיון בן 50 שנה במשחק זה, למדתי שני דברים: (1) אני יכול לשאול חברים העוסקים בתחום להסביר לי ברמה בה אוכל להבין, והם עושים זאת ללא קושי ניכר. (2) אם אני מתעניין, אני יכול להמשיך וללמוד יותר, עד שאבין במה דברים אמורים. אבל דרידה, לאקאן, ליוטר, קריסטווה וכו´, ואפילו פוקו, שאותו הכרתי וחיבבתי, ושהיה מעט שונה מכל האחרים, כותבים דברים שגם אותם אינני מבין, אלא שסעיפים (1) ו- (2) אינם תופסים: אף אחד מבין הטוענים כי הם מבינים אינו יכול להסביר לי, ואין לי שום רמז כיצד אוכל להתקדם ולהתגבר על כשלי ההבנה שלי. אם כך קיימות שתי אפשרויות: [א] איזושהי התקדמות חדשה ארעה בחיים האינטלקטואליים, אולי איזו מוטציה גנטית, שיצרה סוג של "תיאוריה" שהיא עמוקה ומהותית יותר מן התיאוריה הקוונטית, הטופולוגיה וכו´, או [ב] ... אמנע מלפרט." אבל רגע, תאמרו בצדק, אתה מבקר ואפילו לועג למשהו, בלי שאפילו טרחת להגדיר או לאפיין אותו. זה לא הוגן. הלא מדובר בכל זאת בזרם הגותי מרכזי של זמננו, בביקורת תרבותית מקיפה, אולי מהפכנית ובוודאי רצינית - כך שמענו. טוב, זה נכון. אני צריך, אם כן, להסביר מה זה פוסט מודרניזם, וכאן הופך מצבי עגום ללא תקנה. אני פשוט לא יודע! נדמה לי שאין אחד שיודע באמת. אם אדבק במינוח הפוסטי, יתכן אפילו שבעיקרון אי אפשר לדעת - בהמשך אסביר מדוע. אבל יש גם אפשרות אחרת - הפוכה. אפשר שכל מה שמישהו יגיד על כל דבר שבעולם, כולל על הפוסט, יהיה נכון, כי הכל אישי ואידיוסינקרטי - שכן לפי הפוסטים אין אלא נקודות הסתכלות סובייקטיביות על העולם, ואין עיקרון מאחד לתיאור או להסבר של המציאות. ועוד מאותו סוג: כיוון שלפי הפוסטים, אין מטא-נרטיב (סיפר-על) מן האפשר, אין נקודת מבט "חיצונית" (טרנסצנדנטית), וגם אין כל אפשרות לתיאור אובייקטיבי של המציאות או של חלק ממנה (כולל המציאות התרבותית) הרי כל יומרה להציע הסבר, הגדרה או איפיון של הפוסט-מודרניות - חל עליהם, א-פריורי, פוסט-מורטם. הם יהיו בסך הכל עוד ייצוג, או עוד נרטיב אחד, או פרשנות אחת מתוך אינסוף פרשנויות אפשריות. זוהי פרשנות לגיטימית, כמובן, כי כל נרטיב הוא לגיטימי, וכל פרשנות היא לגיטימית בהעדר מתודה מוסכמת ותקפה לפרשנות של "טקסט" ("טקסט" יכול להיות כל דבר בעולם, לא רק מה שחשבתם עד כה כטקסט), שכן אין משמעות אחרונה לטקסט - וזהו כמובן איפיון פוסט-מודרני לעילא. בקיצור - אם לא הבנתם - אין אפשרות לקריאה לא נכונה של טקסט, כולל טקסט המתיימר לאפיין את הפוסט-מודרניות עצמה. מכאן שכל מה שכתבתי עד הנה וכל מה שאכתוב להלן יהיה גם נכון וגם לא נכון - תלוי מי קורא. אם לא שמתם לב, השורות האחרונות היו ניסיון להציג מאפיינים אחדים שדליתי מתוך טקסטים פוסטיים - אני מקווה שהבנתם משהו. האמת - נראה לי שמבחינה סוציולוגית - לא רק טקסטואלית - אם תבקשו איפיונים מחברי ה"כיתות הפוסט-מודרניסטיות" (כהגדרתו של חומסקי) יסתבר לכם אכן שמדובר בכיתות רבות ומגוונות, חלקן אפילו עוינות זו לזו. מן הטקסטים שלהן לא תוכלו לבנות מפה של הפוסט מודרניות, אלא רק טלאים טלאים שביניהם חפיפה שהיא לעיתים מקרית. מה שאולי מאחד את כולם היא העויינות (המסווית לעיתים) לרעיונות ההשכלה, הנאורות, וטינה עזה למדע בכלל ולמדעי הטבע בפרט. ההשכלה, הנאורות, פרחה במאות ה- 17 וה- 18. עקרונותיה הדגישו את הרציונליות האנושית, את האמונה בקידמה אנושית וחברתית בדרך של שיחרור מדעות קדומות ומאמונות טפלות המשעבדות את האדם לפחדים לא רציונליים ולממסדים חשוכים. "העז לדעת" הייתה סיסמת הנאורות. הידיעה, ההשכלה, המדע - הם האמצעים לשיחרורו של האדם. אמת, נכון הדבר: הוגי ההשכלה הגזימו וייחסו ערך כמעט אקסקלוסיבי לרציונליות ולידיעה הקוגניטיבית, וקצת זלזלו במאפיינים נפשיים אחרים. הם השתכרו מהישגי המדע של זמנם, במיוחד מפירות המדע הניוטוני שכוח ההסבר שלו היה כביר וחל על תפוחים, על כוכבי לכת ושבת, על שביטים, על פגזי תותחים ועל הגיאות והשפל. הם סברו כי כשם שאפשר על ידי המתודה המדעית להתקדם בהבנת העולם הפיזיקלי ובשליטה בו, כך אפשר על ידי מתודה מדעית לתכנן ולקדם את החברה האנושית. אידיאולוגיות פוליטיות של חירות ושוויון היו אמורות לקדם את האנושות, והמהפכה הצרפתית הייתה אמורה להיות מימוש של הרעיונות הנשגבים הללו. אבל המהפכה התדרדרה לשלטון הטרור היעקוביני - אולי טרור בשם הרציונליות, רציונליות של "הרצון הכללי" של ז´ן ז´ק רוסו. אנשי הנאורות האמינו ביכולת להגיע לידיעה וודאית, הם האמינו ב"אמת". האמת חלה על הכל הם סברו - כולל על האדם והחברה. ועוד סברו שאפשר להגיע אל האמת במתודה נכונה, מדעית. היום אנו יודעים עד כמה בעייתי הוא מושג ה"אמת", אנו מודעים לכך שאולי לעולם לא נוכל להגיע לידיעה וודאית מוחלטת וסופית של העולם הפיזיקלי, ואפילו של חלק ממנו; כל שכן של העולם האנושי החברתי - שבו מושג האמת בעייתי עוד יותר.