האם אלוהים מושלם?

אכן דוגמא מעניינת אך לא רלבנטית כאן

משום שהציטוט התייחס לבריאת האדם בצלם אלוהים. לעניין ההפלות - בהחלט שווה לפתוח דיון חדש. אני בעד.
 

masorti

New member
רציתי להדגים שהפיסוק הנוכחי...

הוא לא בהכרח היחיד, ולא בהכרח הנכון.
 
אני אם כך חוזרת לשאלתי

בנוגע לבריאת האדם בצלם אנוש איזו אפשרות פיסוק אחרת יש כאן? והאם בשתי המובאות שמצאתי (ובוודאי יש עוד) זו תקלת פיסוק?
 

masorti

New member
אפשר גם לפסק אחרת...

ויברא אלוהים את-האדם בצלמו; בצלם, אלוהים עשה את האדם… שופך דם האדם באדם דמו יישפך; כי בצלם, אלוהים עשה את האדם... אבל למען האמת זה לא ממש ישנה את הפרשנות. מה זה "כי בצלם"? לפי תבנית? אולי. אני לא רואה בכלל בעיה לקבל את "כי בצלם אלהים". מדובר על הצד המנטלי ולא הפיזי, ואין פה קביעה A=B אלא אמירה שהאדם (בניגוד לחיות) נברא עם יכולות מנטליות גבוהות ושיפוט ערכי. "בצלם אלהים" = בהתאם למודל שהאופטימום שלו הוא אלהים.
 
"בהתאם למודל" מקובל עלי

כי כל עניין הפיסוק מופרך, ועלול להיראות לצופה החשדן כלהטוטנות מנטלית שמטרתה אינה אלא זריית חול בעיניים. קדמונינו טבעו מושג שבאנגלית אני מכירה אותו במלים: As above so below ומשמעותו היא שכל מה שקיים בעולמנו הוא צל חיוור של עולמות עליונים. גם האדם, וכנראה שגם מבנהו הפיסי ערוך על פי סדר אלוהי.
 

masorti

New member
אני שמח שהסכמנו על משהו..

ואני מקווה שקיבלת גם את המשך ההגדרה... שהאל הוא האופטימום (=האסימפטוטה שאליה שואפים) של המודל. לא טענתי שהאדם הוא העתק של האל בחכמתו או בכושר שיפוטו הערכי.
 
מצויין

אם כך נוכל לחזור כמה צעדים לאחור ולפתיל אחר, ולסכם שהיות והאדם נברא בצלם אלוהים, ניתן להניח שגם האופטימום מתפתח. את אלוהים אולי לא נוכל לתפוש, אולם את האופטימום אנחנו כן יכולים לתפוש בהתאם להתקדמות של תקופתנו.
 

masorti

New member
לא נוכל להסכים על כך...

ואני גם לא מבין איך הסקת זאת ממה שאמרתי. האופטימום נשאר קבוע והוא מוגדר כשלמות באינסוף. ממתי אסימפטוטה מתפתחת?
 
קודם כל דווקא

האסימפטוטה כלומר משיק ישר לעקומה באינסוף (עברנו לגיאומטריה עכשיו?) תנועתה אינסופית. שנית, אתה יכול לתקוע לידי שתפיסת האופטימום, אפילו של היהדות, לא השתנתה ולא התפתחה בהתאם לתרבות? הרי כבר הודית במאמריך בהשפעות תרבותיות, למה הן אינן יכולות לחול על האל?
 

masorti

New member
לא נתווכח על הגדרת האסימפטוטה..

כי זה לא שיעור במתמטיקה. (ממתי אסימפטוטה נעה?) מדוע ההשפעות לא יכולות לחול על האל? משום שהוא בהגדרה מושלם ויודע-כל. ברגע שהוא יהיה נתון להשפעות המשמעות היא שאינו אל אלא "אדם משופר" ותו לא.
 

אלי ו.

New member
אסימפטוטה - הגדרב מהשרוול

עקומה שמתקרבת לישר ורק באינסוף תיגע בו.
 
היינו הך

מה שניסיתי להדגים הוא שתפיסת האדם את האל אינה מושלמת ומתפתחת משום שהאדם, לדבריכם, וגם לדברי, אינו יכול להבין את האל עד תומו. איש מאיתנו אינו יכול לדעת אם האל מושלם או מתפתח, אבל ברור למדי שתפיסת האדם את האל מתפתחת.
 

אלי ו.

New member
על כך אני חושב שכולם מסכימים

ככל שיש לנו יותר כלים, כך התפישה שלנו בכלל משתנה, תפישתנו את מושג האלוהות אינה יוצאת דופן.
 
יפה. זו היתה מטרתי

ובכלל... נעים יותר להסכים
 
למעלה