אדון דוליטל המכובד מאד - הלכת אחרי ההבל והאבלתָּ.
אבקש את סליחתך מראש על הבוטות בהמשך.
כל מה שכתבת, כמעט ללא יוצא מן הכלל מעיד על חוסר הבנה טוטאלי. אינך מבין את ד"ר אלקיים, אינך מבין את ההיסטוריה היהודית ואינך מבין אותי. פשוט נורא, ומאכזב עד מאד.
לא לחינם הבאתי לך את אותו רש"י המייחס למשה שימוש כישופי בשם, ודווקא פרוש מדרשי זה. ( ושוב - זה לא המקום היחיד שבו רש"י מפרש דמויות מקראיות על רקע מנהגים "ליבוביציאניים אלילייים" שרווחו ועדיין רווחים בעולמה של "היהדות", לא חובה לאהוב את זה אבל זה קיים ומהותי לכל דת ) רש"י המלומד הגדול הרי מביא על משה אגדה מדרשית ממדרש רבה וכפי שכתבתי לך יותר מפעם אחת ואתה אינך קולט זאת משום מה, יש בצידה של אגדה מדרשית זו מסר רעיוני, עוד מימי מדרש רבה הקדום. לא ביוגראפיה היסטורית, לא הוכחה ביוגראפית של אוניברסיטת בר אילן או ברלין, אלא פרשנות מגמתית אינטרסנטית, כדרכם של מדרשים בכלל, ובין יתר התובנות האמורות להשתמע ממסר זה כגון למשל שביקשו ל"טהר" את משה מהריגה זדונית של בריון, ובכן, קיימת ברקע הפרשנות הזו העובדה, וזו עובדה ממש שאתה מנסה לטאטא מתחת לשטיח, שכבר מימות אותו מדרש די קדום זה, כלומר מימי האמוראים לפחות, הייתה ידועה ונפוצה בעם ישראל טכניקה כישופית שאותו מדרש, והתלמוד בכללו, לא ראו בה כל גנאי או פסול, שהרי אלמלא כך לא היה מחילים אותה המדרש ורש"י על משה בכיר הדמויות שייצר עם ישראל. מה אתך ? כמה עוד ועוד צריך לחזור ולהסביר לכבודו את העובדה ההיסטורית הזו ? תפסיק להתחמק מהאמת. מה שמגונה ב"יהדות" - אלה הן דעותיו ה"דתיות" של ליבוביץ הנבוך והפילוסופיה היוונית הרמב"מיסטית וגוריהם. לא הכישוף, ולך אצל הבעש"ט מייסד החסידות הגדול ושמע ממנו.
את אותה הטכניקה של שימוש בשם, שרש"י מייחס למשה, מייחסת האגדה שמביא אלקיים לרמב"ם. זה לא סיפור שסיפר אלקיים, ואלקיים לא לוקח לעצמו שום חירות פרשנית בלשונך, אלא אלקיים החוקר והסוקר והקורא מבוקר עד ערב את ספרות התרבות ה""מיסטית"" של עם ישראל לדורותיו הממלאה אולמות וספריות בהיקפה, מספר לך מה יהודים אחרים סיפרו ודרשו וכתבו על הרמב"ם, אלה כמובן סיפורים שליבוביץ גם אם הכיר אותם היה מחביא מפניך, והמסר כאן שקוף ונהיר - אותם יהודים אינם יכולים לסבול את היהדות הכפרנית הזורבאית של ר' משה הנבוך והמתיוון של מו"נ, ובאמצעות אגדות כאלה, ופרשנות קבליסטית של מו"נ וכיוצ"ב, הם משיבים את הרמב"ם לחיק היהדות הרבנית היסטורית ומצילים אותו מהזהום הנוכרי שדבק בו ר"ל. העובדה ההיסטורית שהנבוכים מבקשים להתעלם ממנה או למזער אותה היא, שבעם ישראל ההיסטורי נהגו לא רק ה"המון הנבער" ( = טרמין מתנשא ומביש של אליטיסטים ), אלא גם רבנים ענקי רוח ודעת, בעלי הלכה, יהודים "בכירים" שנהגו בכישופים, בהשבעות, בקמיעות, באוקולטיזם, בשימוש בשמות ובאסטרולוגיה, ולא רק הרמב"ם מכיר בתועלת של קמיע מומחה, גם למשל ר' אברהם אבן עזרא "הרציונליסט" של ימה"ב עסק בחכמת האסטרולוגיה ופרש את פרושיו בתבול אסטרולוגי ואברבנאל הגדול מביא מסורת שבסוף ימיו היה הרמב"ם מקובל, ולכאורה מביא ציטוטים רמב"מיים לאישוש מסורת זו, ומי ישמש לנו דוגמה ומופת כבעל ההלכה הגדול והמלומד שעקף את הרמב"ם בתפוצתו ההלכתית - מרן יוסף קארו שכל כולו מלא בעולם ""אלילי"" זה. כל אלה ואחרים ראו בעולם "אלילי" זה גנאי ??
בנוסף להבאת סיפורי האגדות שהפיצו יהודים על הרמב"ם, אגדות שלא נועדו כלל לגנות אותו, הביא אלקיים בדבריו ניתוח תחבירי טקסטואלי של דברי הרמב"ם בכמה מקומות ומבחינה פרשנית כל מה שאמר היינו כשר למהדרין ועוד איך, ולא פחות מכל דבר פרשנות מגמתית אחרת החל מהפרשנות הפנים מקראית שלכאורה "מסלפת" מה שנכתב קודם לה, דרך הספרות הבתר מקראית של בית שני שכולה מגמתית בעליל והמשכתבת את המקרא על פי מגמותיה, דרך מדרשי חז"ל ההזויים והפנטסטיים בדמיונם שאין ההיסטוריה משחקת בהם שום תפקיד הכרחי, דרך פילון האלכסנדרוני, יוסף בן מתתיהו, הרמב"ם ועד ליבוביץ הנבוך שלכולם היה ויש עניין אינטרסנטי מובהק בהעברת מסרים באמצעות הפרשנות, ואין ספור פעמים כתבתי לך ואינך קולט ומפנים את הדברים, שטכניקה פרשנית איננה מתחרה עם עובדות היסטוריות ""אוביקטיביות"" ולא מחוייבת להן אלא רק משקפת אותן בדרכה, וההיסטוריה "האמיתית" לעתים משמשת רק רקע רעיוני וסיבתי לפרשנות.
ולבסוף ומעל לכל, ואני פשוט אינני מסוגל להבין איך אתה מתעלם מכך - שוב ושוב אומר אלקיים בהרצאתו בשפה ברורה ובנעימה, שאין הוא מביא על הרמב"ם דברים היסטוריים, והוא מדגיש ואומר את דעתו בזהירות רבה, הגם שהוא סבור שהרמב"ם הינו דמות מורכבת למדי ואין הוא עונה על הגדרת הרציונליזם של העת החדשה, שאין הוא דובר כהיסטוריון, אלא מביא את מה שבעולמם הדמיוני של המוני עם יהודיים סיפרו על הרמב"ם. יהודים אלה, לא היו בשום אופן מוכנים לקבל רציונליזם פילוסופי ימיביניימי משוקץ, דברים שחסידי הזרם היהודי הנבוך והמתיוון מבקשים להסתיר ולהעלים מתוך האינטרס הכפרני אפולוגטי שלהם.
אין כל ספק שמוטת הכנפים האינטלקטואליות של ליבוביץ רחבה בהרבה מזו של אלקיים המשכיל, אולם אלקיים עולה עליו לאין ערוך ביושרו האינטלקטואלי בכל הקשור להצגת "היהדות ההיסטורית", ולמרות שלאלקיים טובל בעולמות הפילוסופיה ממזרח ועד ים, שוחה וצולל בהן, אין הוא כדרכו של ליבוביץ מגלה טפח ומכסה טפחיים אלא שם את העובדות כולן על השולחן, מאיר אותן ודש בהן ללא חת.
אני מציע לך מאד, כמעט מבקש ממך, להאזין עוד פעם או פעמיים או עשר פעמים לכל מילה ומילה בהרצאתו לעיל של אלקיים, בקשב, בריכוז, כדי שתיווכח עד כמה קישקשת עד עכשיו, ושוב - סלח לי על הבוטות.