התייחסות.
וכמובן אני לא מבין למה את מתכוונת במטען אנרגטי, או שדה ביו-אלקטרומגנטי כיוון שזה שימוש במונחים מעולם הפיסיקה, שלא בהקשר של ההגדרות הרגילות בפיסיקה. לגבי שדה אלקטרומגנטי זה עוד איכשהו, כי השדה מייצג את תנועת ופיזור המטענים החשמליים, ולכן כל המידע שיש בתנועת ובפיזור המטענים החשמליים יש גם בשדה, אבל זה נכון לאו דווקא לזכרון אלא לכל התפלגות מטענים חשמליים וזרמים חשמליים, במרחב, שבמוח זה יחסית חלש מאוד.
מבחינתי זה כמו להגיד, שהזכרון קשור לציפלינקים - זה באז וורד, וזה באז וורד.
עד שזה לא יוגדר בצורה יותר טובה, מבחינתי אין לזה משמעות. יש קשר בין שדה אלקטרומגנטי למה שקורה במוח, אבל התיאור הפשוט יותר הוא דרך מה שקורה בנוירונים, ובסינפסות.
לפטריה אין נוירונים,אבל יש לה תקשורת כימית.
זכרון לא חייב נוירונים. מחשב שומר הרבה מידע, ומאפשר שליפה אבל אין בו נוירונים. מצד שני אנחנו רואים קורלציה חזקה בין מה שקורה בנוירונים ומה שאנו זוכרים. אנו רואים קשר בין איבוד זכרון לבין בעיות בנוירונים.
חשוב להדגיש שכדי שתהיה משמעות לזכרון, לא רק חשוב שהמידע יהיה בו, אלא שיהיה שליף בהקשר הרלוונטי, ורצוי גם שתהיה אפשרות לשמור עוד מידע.
גם סלע שנמצא במים "זוכר" את המים, בגלל שהוא שינה את צורתו, ושינוי הצורה הוא תוצאה של האינטרקציה עם המים, ולכן מכיל את המידע על קיום האינטרקציה הממושכת עם המים, אבל אנחנו לא נוהגים לקרוא לזה זכרון.
הסינפסות אחראיות על הקטלוג של המידע, ועל היכולת לשלוף את המידע ולהעביר אותו לאזורים הרלוונטיים. אם המידע לא יגיע להמיספרה הימנית, לא נוכל לענות בקול כאשר אנו נשאלים שאלה.
זה מה שקורה עם חולי אפילפסיה שניתקו להם את הקורפוס קלוסום (ריקמה חיבורית בין ההמיספרות) שאלה שהם שמעו באוזן הימנית, הם לא יכלו לענות עליה בקול, כיוון שהיה נתק בין המידע, לחלק הנרטיבי של המוח שגם אחראי על הדיבור ושנמצא בהמיספרה השמאלית.
ההבדל העיקרי בינינו ובין בעלי חיים אחרים, הוא בהיקף המוח מבחינת סינפסות. בינינו ובין מרבית בעלי החיים יש גם הבדל בכמות הנוירונים, וזה מאוד משמעותי. בעלי החיים היותר חכמים - המוח שלהם מכיל יותר נוירונים ויותר סינספות, אבל כמובן שיש עוד פרמטרים שמשפיעים. בדיוק כמו שהיכולת של מחשב טמונה לא רק בכמות הטרנזיסטורים שבמעבד, על אף שככלל, יותר זה יותר טוב.
בנאו-קורטקס שלנו יש את הכפלים שמאפשרים הרבה יותר קשרים בין נוירוניים, מה שמאפשר תקשורת יותר מורכבת בין הנוירונים. בעלי חיים כמו קופים, אין להם את הכפלים האלו, ויש להם גם הרבה פחות סינפסות. בקורטקס. בעלי חיים עוד יותר פרימיטיביים, אין להם את הקורטקס בכלל, אלא רק את המוח "הישן", כלומר המיד-בריין, וגזע המוח, והצרבלום (המוח הקטן). חוקרי מוח, למדו המון בשנים האחרונות על הקשר בין תהליכי למידה וזכרון ובין מה שקורה במוח. האם הנוירון "זוכר" או שהוא מקושר לאיזו ישות שזוכרת? מבחינתי כל עוד זה מדיד, זה צריך להחקר, והישות היא בשלב זה לא יותר מאשר באזוורד לתכונה של הנוירון.
עוד לא מבינים עד הסוף מה קורה בנוירון יחיד. עיסת נוירונים שחוברה לה יחדיו ממוחות של עכברים מתפקדת כמוח עם יכולות לא רעות בכלל.
למשל הניסויים של תומאס דה-מארס, שלקח עיסת נוירונים מהרבה מוחות של עכברים. נתן לה את צרכי המזון שלה, והנוירונים יצרו ביניהם קשרים סינפטיים. תחבר את העיסה למגעים של משחק מחשב לסימולציה של טיסה, ועיסת הנוירונים תלמד לבד להטיס את המטוס, ולהתגבר על מכשולים, בתנאי שיהיה לה חסר (דפיציט) כאשר המטוס מתרסק.
יש לא מעט חוקרים נוספים שעוסקים בבחינת תקשורת בין עיסות נוירונים ובין מערכות אלקטרוניות, ובכלל, היום היקפי המחקר על המוח הם עצומים, וספר שנכתב לפני יותר משמונה שנים נחשב למיושן. מה שהביא את התנופה, זה שהטכנולוגיות השתפרו מאוד, ומאפשרות לראות מה קורה בנוירונים, ובקשרים הסינפטיים, ברמות רזולוציה הולכת וגדלות, ולקשר בין זה ובין החוויות והפעולות שהאנשים עושים וחווים.