כאן את מעלה כבר שתי שאלות
האחת היא האם בכלל יצירה המיוצרת ביצור המוני - ואינה 'חד פעמית' - היא עדיין יצירת אמנות ולא משהו אחר. ואם היא משהו אחר, מהי? אבל מהי היצירה? האם היצירה היא התקליט/דיסק - היינו חתיכת הפלסטיק - או מה שמוטבע עליה, היינו, המוסיקה? והתשובה, לטעמי, היא שהמוסיקה היא היצירה, לא הפלסטיק. והמוסיקה היא חד פעמית לגמרי - היא הוקלטה ומוקססה לכדי יצירה אחת ויחידה (כך זה גם מוגדר בחוזים בתעשייה, כמובן, המגדירים מי בעלי הזכויות בנ"ל). וכך, DSOTM היא עדיין יצירה אמנותית, בדיוק כמו שהחמישית של בטהובן היא יצירה אמנותית, גם אם שתיהן מופצות בקרב מיליונים ע"ג דיסקים, ברדיו וכד'. השאלה השניה שהעלית היא זו שנדונה כאן מקודם, וסבה סביב המתח המתמיד בין חברות התקליטים לבין האמנים: האינטרס של חברות התקליטים הוא לעשות מקסימום רווחים, שבד"כ פרושו למכור מקסימום עותקים. לשם כך, חברות התקליטים בודקות תמידית מהי דרישת הקהל, ומנסות לתת מענה לדרישה זו. הם יחתימו אמנים שהקהל מעוניין לקנות את תקליטיהם, ויפיצו אותם ברבים. אמנים שיש להם דרישה מצומצמת יותר, יזכו אולי לחוזה ולהפצה - אבל מוגבלת. ההשקעה של החברה באמנים כאלו תהיה השקעה קטנה יותר. או, שהחברות כלל לא יחתימו אומנים כאלו, בטענה שאין דרישה לשיריהם. או שהם ילחצו על אמנים החתומים עליהם כבר, להתאים את עצמם לדרישה. דוגמאות פשוטות: קולדפליי היא להקה חדשה, יחסית. יש דרישה לשיריהם, וחברת התקליטים שלהם משקיעה בהם הרבה: הן בחוזים נדיבים, והן בהפצה רחבה, בפרסום וכד'. כנ"ל U2, שהיא להקה וותיקה. יש להם קהל גדול. חברת התקליטים דואגת להשקיע בהם כסף רב. לעומת זאת להקה קטנה יותר כמו קין, נניח. הם אמנם מוחתמים בחברה (לא זוכרת איזו), אבל ההשקעה בהם קטנה הרבה יותר: הם מקבלים פחות "גב" בהקלטת האלבום, פחות פרסומות, והחוזים עמם פחות נדיבים. למטה יותר בהיררכיה, נמצאות הלהקות שחתומות בחברות אינדי, שיכולת ההשקעה הכספית שלהם באמנים הן מוגבלות ממילא. ומתחתם אמנים שאינם מוחתמים בכלל, שאינם יכולים למצוא חברה שתחתים אותם, בגלל שאין מי ש"יהמר" עליהם וישקיע בהם, מתוך הנחה שאין להם קהל מספיק בכדי לכסות את העלויות, ואף להרוויח מזה. חברות המוסיקה מחפשות אמנים שיענו על דרישת הקהל. הקהל רוצה להקות בנים? הוא יקבל להקות בנים. הקהל רוצה טראש מטאל? הוא יקבל טראש מטאל. היינו, מדובר בשוק דמוקרטי: מה שהרוב רוצה, הרוב יקבל. אם הרוב רוצה את בריטני ספיירס או את רובי וויליאמס, זה מה שהקהל יקבל. ואין בכך כל פסול. אז איפה הבעיה? הבעיה היא אי התמיכה באמנים הפונים לקהל יותר מצומצם; אי החתמה של אמנים חדשניים או קונטרוברסליים; אי תמיכה באמנים וותיקים שלא מוכנים לשנות מכיוונם המוסיקלי - או ההפך, שמעוניינים לחדש, ובכך לאתגר את קהלם המסורתי. כך, נוצרת שמרנות מוסיקלית. התרבות - שהמוסיקה היא חלק ממנה - קופאת על שמריה. אין חידוש, אין איתגור. כמובן, שזוהי תמונת מצב קיצונית, שאינה קיימת בדיוק כך במציאות, אבל בגדול זוהי המגמה. אגב, התפישה לפיה אמנים "מתפשרים" על מנת לקבל חוזים טובים מחברות התקליטים (לאו דווקא בשביל הכסף, אלא בשביל מנגנון ההפצה שיש בידי החברות הגדולות) נשמעת הגיונית, אבל אלו מקרים נדירים בלבד. מרבית האמנים - מי שבאמת עושים אמנות לשמה ואינם מחפשים סלבריטאות - לא יתפשרו, פשוט כי מרחב התמרון שלהם, כאמנים וכבני אדם, הוא מוגבל מטבעו. [יש כאן הרבה ניואנסים, שאני לא נכנסת אליהם כרגע]. וכרגיל, מי שמחפשים את החידושים חייבים ללכת לשוליים: לחברות התקליטים הקטנות, להופעות של להקות חדשות, לתכניות רדיו שמעיזות להשמיע דברים מחוץ למיינסטרים (ג'ון פיל אמרנו?). בשורה התחתונה: אני לא בטוחה שניתוח נאו-מרקסיסטי מתאר נכונה את המצב בתעשיית המוסיקה. המצב מורכב יותר, אם כי הוא בוודאי דיאלקטי (היינו, מצבים של "הפוך על הפוך"). התאור שנתתי כאן הוא מאוד סכמטי ורדוד. אפשר לכתוב על זה, כאמור, ספרים שלמים - ויש כבר כמה שראיתי בחו"ל, ולצערי לא קניתי מפאת חסרון כיס.