milindapanna
New member
נכון, אבל...
"המדינה הציונית" נוצרה בערך באותה תקופה שבה נוצרו מדינות לאום ערביות אחרות, מדינות לאום באסיה (סין והודו - לחלוטין חלק מה"סדר האימפריאליסטי החדש"), וגם מדינות אחרות (שכחתי מישהו? אה, אפריקה, היבשת השכוחה...). באופן דומה למדי, יצירת המדינה - שהרי מדינת לאום ממש לא הייתה על האג'נדה הערבית, הסינית, או ההודית בטרם הקולוניאליזם - הייתה תהליך של שת"פ, גם אם לא בין שווים בכוח, בין אלה שחשבו עצמם לחלק מעם מסוים (שאותו לרוב המציאו באותה עת) לבין הקולוניאליסטים (שהספיקו להמציא את עצמם מעט קודם לכן). אף אחד לא הכריח את הסינים ליצור מדינת לאום, אבל האינטלקטואלים הסינים וההודים וגם לא מעט מוסלמים החליטו שבכדי לשחק את המשחק העולמי החדש, שאת חוקיו הכתיב המערב הדורסני (בלי שום ציניות), עליהם לייצר לאום, לייצר לו מדינה, ולעשות את הדברים המודרניים הללו (מדינת לאום היא תופעה מודרנית כמובן) כחלק ממודרניזציה רחבה. לא כולם חלקו את אותה התפיסה של מהי המודרנה, ובעוד אצל חלק המודרנה הייתה סוציאליזם או מרקסיזם או קומוניזם, אצל אחרים היא הייתה קפיטליזם. המשותף לחברות הללו הוא שרובן ככולן מצאו דרכים יצירתיות להכניס את המסורות שלהן לתוך המודרנה (לא פעם תוך הקצנה ועיוות שלהן) ורובן ככולן חלקו את הרצון לקדם את המדע - כקשור לטכנולוגיה, תעשייה, וצבא - בארצות אותן ראו כשלהן. ארכיאולוגיה, היסטוריה, פילוסופיה וההסטוריה שלה - כולן שיחקו תפקיד, ברוב המדינות הללו, תפקיד דומה או זהה לזה שהן שיחקו בישראל. למעשה, תפקיד דומה היה להן (וגם למדעים מדוייקים) קודם לכן (וגם לאחר מכן) בארצות אירופה, כאשר אלה בנו את עצמן כמדינות לאום. הסיבה, בראייתי, לכך שארכיאולוגיה בקרב האוכ' הפלסטינאית לא שיחקה את התפקיד שהיא שיחקה ומשחקת בישראל קשורה בדיוק לכך: תפיסת הזהות האלטרנטיבית שאת מדברת עליה מאוד מאוד שונה מתפיסה של מדינת לאום או לאום באופן כללי. במדינות ערב - מצרים, עיראק, איראן, למשל - המצב היה שונה מהותית, וארכיאולוגיה שיחקה תפקיד דומה למדי. האם כל זה תוצר של הקולוניאליזם המערבי? כן. האם ל"מקומיים" לא היה שום SAY בעניין? היה גם היה. אבל היום להמשיך ולחשוב כאילו המאה ה 19 וה 20 לא חלפו עברו להן, ולעצום עיניים למורכבות הגלובלית של המדע על כל הבטיו - זו התממות או תמימות.
"המדינה הציונית" נוצרה בערך באותה תקופה שבה נוצרו מדינות לאום ערביות אחרות, מדינות לאום באסיה (סין והודו - לחלוטין חלק מה"סדר האימפריאליסטי החדש"), וגם מדינות אחרות (שכחתי מישהו? אה, אפריקה, היבשת השכוחה...). באופן דומה למדי, יצירת המדינה - שהרי מדינת לאום ממש לא הייתה על האג'נדה הערבית, הסינית, או ההודית בטרם הקולוניאליזם - הייתה תהליך של שת"פ, גם אם לא בין שווים בכוח, בין אלה שחשבו עצמם לחלק מעם מסוים (שאותו לרוב המציאו באותה עת) לבין הקולוניאליסטים (שהספיקו להמציא את עצמם מעט קודם לכן). אף אחד לא הכריח את הסינים ליצור מדינת לאום, אבל האינטלקטואלים הסינים וההודים וגם לא מעט מוסלמים החליטו שבכדי לשחק את המשחק העולמי החדש, שאת חוקיו הכתיב המערב הדורסני (בלי שום ציניות), עליהם לייצר לאום, לייצר לו מדינה, ולעשות את הדברים המודרניים הללו (מדינת לאום היא תופעה מודרנית כמובן) כחלק ממודרניזציה רחבה. לא כולם חלקו את אותה התפיסה של מהי המודרנה, ובעוד אצל חלק המודרנה הייתה סוציאליזם או מרקסיזם או קומוניזם, אצל אחרים היא הייתה קפיטליזם. המשותף לחברות הללו הוא שרובן ככולן מצאו דרכים יצירתיות להכניס את המסורות שלהן לתוך המודרנה (לא פעם תוך הקצנה ועיוות שלהן) ורובן ככולן חלקו את הרצון לקדם את המדע - כקשור לטכנולוגיה, תעשייה, וצבא - בארצות אותן ראו כשלהן. ארכיאולוגיה, היסטוריה, פילוסופיה וההסטוריה שלה - כולן שיחקו תפקיד, ברוב המדינות הללו, תפקיד דומה או זהה לזה שהן שיחקו בישראל. למעשה, תפקיד דומה היה להן (וגם למדעים מדוייקים) קודם לכן (וגם לאחר מכן) בארצות אירופה, כאשר אלה בנו את עצמן כמדינות לאום. הסיבה, בראייתי, לכך שארכיאולוגיה בקרב האוכ' הפלסטינאית לא שיחקה את התפקיד שהיא שיחקה ומשחקת בישראל קשורה בדיוק לכך: תפיסת הזהות האלטרנטיבית שאת מדברת עליה מאוד מאוד שונה מתפיסה של מדינת לאום או לאום באופן כללי. במדינות ערב - מצרים, עיראק, איראן, למשל - המצב היה שונה מהותית, וארכיאולוגיה שיחקה תפקיד דומה למדי. האם כל זה תוצר של הקולוניאליזם המערבי? כן. האם ל"מקומיים" לא היה שום SAY בעניין? היה גם היה. אבל היום להמשיך ולחשוב כאילו המאה ה 19 וה 20 לא חלפו עברו להן, ולעצום עיניים למורכבות הגלובלית של המדע על כל הבטיו - זו התממות או תמימות.