האם מכירים את ליבוביץ באקדמיה?

iricky

New member
האם מכירים את ליבוביץ באקדמיה?

האזינו בבקשה לתחילתו של הפסאודו-סרטון (זו בעצם הקלטת אודיו) הזה, החל מדקה 2:40, לדבריו של דר' אבינועם רוזנק שם, ראש החוג למחשבת ישראל באוניברסיטה העברית, על ליבוביץ.
האם להבנתכם משקפים דבריו כהלכה את הגותו של ליבוביץ? בפרט בנוגע ליחסי דת ומדינה? אני סבור שאין כל דמיון בין דברי הדר' רוזנק ובין דברי ליבוביץ. איך קורה שראש החוג למחשבת ישראל באוניברסיטה מציג את ליבוביץ בדרך כזו?
 
זה באמת מפתיע

שאדם שקיבל את פרס ליבוביץ הראשון מטעם העמותה למחשבה וביקורת, "עוד בחייו" של ליבוביץ, מגלה בקיאות עממית בליבוביץ והגותו.
הזקן שיבש אותו.
 

י ו ר ם 7

New member
שטויות אין קשר לזקן ואת הפרס הוא קיבל

כי נתנו לו ואני זוכר אותו בהפסקה בסינמטק התל אביבי יושב ומשוחח עם המורה
(1994) תפסתי איזה כיסא קרוב לשני הברנשים הם שוחחו חרש ובחורה - מלצרית ניגשה אליהם
ובידה כוס תה חם (יום שרב היה אותו יום) וליבוביץ הניח את כוס התה על ברכיו ואני התפללתי שהתה
הרותח לא ישפך לו על מכנסיו וכניראה תפילתי עזרה לו.
 
חבל שלא סיפרת לו

על התפילה שלך.
כך היה חוזר בו מכינוי הגנאי "פונקציונר" לאל שומע תפילה (אפילו בסינמטק...)
 

י ו ר ם 7

New member
הוא קלט שאני מתפלל למענו למרות שאין

משמעות אלא למעשה עצמו
ואתה יודע איך הוא קלט ?
אני לא יודע........
 
אתה יודע מה זה

כוס תה על הברך בגיל שלו?
תראה מה עשתה יעל דיין מכוס תה.
לומר שהוא פונקציונר זאת ממש כפיות טובה.
אגב היתה מזוזה בסינמטק?
 

י ו ר ם 7

New member
אולי יכול להיות אקפוץ לבדוק

איפה שהסינמטק עכשיו ממוקם היו פעם שלשה מגרשי כדורסל
בתוך בית ספר התיכון עירוני א' . שהייתי קטן לפני 44 שנה קפצתי לשחק שם כדורסל
מישהו איזה ילדון קטן סיפר לי שאורי הגדול משחק שם כל יום כדורסל
אז שיחקנו כדורסל עד שהערב ירד ואי אפשר היה לראות כלום.
שמו לו את כוס התה על צלוחית והוא הצמיד את רגליו והניח את כוס התה והצלוחית על ברכיו
והמשיך לשמוע את מקבל הפרס וגם לומר כמה משפטים לחלל האוויר.
 
הענין עם הקפה הזכיר לי בדיחה:

איך קמצן מזמין הביתה אורח?
אומר לו: "אם היה לי סוכר, הייתי מכין לך קפה-עם-סוכר - אם היה לי קפה..."
 
תמוהה ציפייתך שהוא יחזור בו ממה שגינה כל הזמן

שלא כפי שחשבת, דע כי ליבוביץ מעולם לא ייחס לשומע-התפילה את התכונה המגונה שאותה ניתן לכנות בכינוי-הגנאי "פונקציונר", אלא בדיוק להפך: ליבוביץ דן-לגנאי אחרים - אשר רק הם אלו המתייחסים לשומע התפילה - בתור פונקציונר הממונה לקבל תפילה! ליבוביץ גינה אפוא את ההתיחסות הפונקציונרית הזאת של האחרים, ולכן מאד תמוהה בעיניי ציפייתך שהוא יחזור בו ממה שהוא עצמו גינה כל הזמן!
 
אני טוען

שמבחינת ליבוביץ אם האל מתערב בעולם התערבות גדולה כקטנה, כגון שעשה שהכוס תה לא ישפך על ברכיו של ליבוביץ בזכות תפילתו של יורם ממעמקי הסינמטק, ייחשב לאל פונקציונר. (בלי קשר למה שאנשים אלה או אחרים חושבים)
האם אתה מסכים או לא מסכים עם זה?
 
כמובן אתה צודק במה שייחסת *כעת* לליבוביץ.

ליבוביץ באמת חושב, שמי שמתערב בעולם בזכות תפילותיהם של בני אדם, ראוי להיקרא בכינוי-הגנאי "פונקציונר".

לכן, ליבוביץ כל כך מגנה את התפיסה הגורסת שהקב"ה מתערב בעולם בזכות תפילותיהם של בני אדם, כי הרי ליבוביץ מגנה את ההתיחסות לקב"ה כפונקציונר!

אבל הרי אני, לא תמהתי על מה שאתה כותב כעת, שזה כמובן נכון, אלא תמהתי על מה שכתבת בהודעתך שאליה הגבתי לראשונה, שהרי בהודעתך ההיא ציפית שליבוביץ יחזור בו. ממה יחזור בו? הרי הוא עצמו מסכים שיש לגנות בכל פה את ההתייחסות הנ"ל לקב"ה כפונקציונר: זו התיחסות הראויה אפוא לכל גנאי, גם לדעת ליבוביץ! אז ממה יחזור בו?
 
יפה

יורם מספר לנו עובדה שהוא התפלל וה' קיבל את תפלתו ברצון. נשאלת השאלה האם במקרה הזה לא תהיה כפיות טובה מצדו של ליבוביץ לקרוא לאל שהיטיב אתו, "פונקציונר".
 
אין לי שום סיבה לפקפק באמינותו של יורם

ואם היה ניגש לליבוביץ ומראה לו במקום שלפי חוקי הטבע הכוס צריך ליפול על ברכיו, אבל ה' שמר עליו והציל אותו, יש מצב שישנה את דעתו. האם ליבוביץ טוען חלילה שה' אינו מסוגל לקבל תפילת עמו ישראל?
 
אין מצב שליבוביץ היה משנה את דעתו.

לא כל היותר הוא היה מסכים (אם בכלל) שלפי חוקי הטבע הכוס היה צריך ליפול על ברכיו, אבל הוא היה מוסיף וטוען, כי מכאן ועד המסקנה - שה' התערב בעולם - רחוקה הדרך.
 
לדעת לבוביץ אין מצב שהתפילה תשפיע עליו להתערב

לגבי שאלתך הישירה האם יש מצב שהוא יתערב - לא בגלל תפילה - אלא סתם כי הוא רוצה: שים לב ששאלה זו אינה קשורה לדיון שלנו, המתייחס ישירות להשפעת התפילה.
 
אני השתדלתי להיצמד לסיפור של יורם

אבל מאחר ואמרת: "הוא היה מוסיף וטוען, כי מכאן ועד המסקנה - שה' התערב בעולם - רחוקה הדרך"
עלה בי חשד שמא לדעתך ליבוביץ טוען שאין מצב שה' יתערב בעולם בכלל.
האמנם?
 
יורם לא טען שגם לבוביץ היה מסכים שהתפילה עזרה

בעוד שאני טרם לא סיפרתי לך (בשירשור זה) מה לדעתי היה ליבוביץ חושב על אינטרוונציה באופן כללי. אני כתבתי רק "רחוקה הדרך", כדי לרמוז לך - שמתוך מה שקרה ליורם - ליבוביץ לא היה נחפז להסיק שיש אינטרוונציה.

אני חוזר ומזכיר, כי לאורך כל הדרך התייחסתי אך ורק לציפייתך מליבוביץ שיחזור בו, והרי כל זה רלוונטי רק לדעתו של ליבוביץ אודות קבלת התפילה - לא לשאלתך החדשה על דעתו של ליבוביץ אודות אינטרוונציה באופן כללי.
 
למעלה