אין לי "מטרה" במובן שאת חושבת...
את כנראה חיה בעולם של מחזירים בתשובה ומחזירים בשאלה, אז את מניחה שיש לי איזו מטרה נסתרת לשכנע אחרים במשהו. אני גם לא מנסה להפריך את הדת. אילו רציתי למצוא הצדקה לטיעון "אין אלוהים" או "התנ"ך הוא בלוף", לא הייתי נזקק להשוואות מפולפלות של איוב למיתוס האוגריתי. מספיק לטעון שנדרשת "הוכחת היש" לקיום האל. (כל פעיל זוטר ב"שינוי" או ב"דעת אמת" יסביר לך את זה.) כבר כתבתי בשירשור הזה שאני מסורתי, וכמדומני שומרי המסורת בד"כ אינם אתיאיסטים. זכותך להאמין או שלא להאמין לי. לגבי התנ"ך... לטעמי יש שלוש תפישות עקרוניות בנושא: 1. התנ"ך הוא מיתולוגיה בדיונית (המשולבת פה ושם בתיאורים הסטוריים לצורך תפאורה) שנכתבה ע"י כוהנים וסופרים מאוחרים. המחמירים יטענו שהמחברים כתבו אותו משיקולים זרים כדי לשלוט במאמינים. 2. הטקסט התנ"כי, כפי שהוא היום, ניתן ע"י האל בסיני (החומשים) או נכתב ע"י מספר אישים מוגדרים (יהושע כתב ספרו, וכו'...). 3. הטקסט המקראי הוא תוצאת איסוף של מסורות עתיקות בכתב ובע"פ. יש לו גרעין הסטורי אמיתי אך הוא כולל גם תוספות, תיקונים, ואף השפעות זרות. ההבדל ביני ובינך הוא שאת מניחה את תפישה 2, ואני את תפישה 3. בעצם שנינו יכולים להסכים שקרה משהו בהר סיני, אבל אני מניח שתיאורי קבלת התורה (או יציאת מצרים, או המסע במדבר, וכיו"ב) הועלו על הכתב רק שנים רבות אחרי האירוע ולכן התיאור הכתוב הוא בעצם עיבוד של מחבר/עורך לתיאורים בע"פ שהיו נפוצים בעם ועברו מדור לדור. ההנחה שלי היא שתיאורי המצוות הועברו ברמת דיוק גבוהה (מתוך פחד לטעות ולהיענש ע"י האל), אבל החלקים הסיפוריים (תולדות האומה) עברו עם פחות הקפדה. לכן אני גם לא מייחס חשיבות עליונה לשאלה מה בדיוק אמר אברהם לשרה או יעקב ללבן. מבחינתי הקונפליקט עם ביקורת המקרא הוא קל יותר, בגלל שהעברתי את המחלוקת מויכוח על מקור התנ"ך לויכוח על מקור המסורות שהיוו בסיס לתנ"ך. ביקורת המקרא מסכימה שהיו מסורות, אלא שלדעת הזן החילוני-קיצוני של מבקרי המקרא (המוכרים כמכחישי המקרא) המסורות הן המצאה אנושית בלבד. זו כבר דעה אישית שלהם שעוסקת באמונה ולא במדע. זכותי להעמיד מולם את העמדה האמונית, ואין להם דרך להפריכה. כמו שאמרתי בהתחלה, אני לא מסיונר של שום דבר. אני שואל שאלות במטרה להתעמק בנושא ולא במטרה להמיר את אמונתו של מישהו.