נכון, ההחלטה לעבוד את האל היא החלטה אנושית
בגלל זה בחברות הומניסטיות ליברליות לאנשים יש חופש דת.
אבל מרגע שהאדם בחר להאמין, הוא נכנס למערכת ששוללת את האוטונומיה שלו לקבל החלטות (מי יותר ומי פחות, אבל כל הדתות במידה כלשהי).
השאלה אם יש להן אל או לא משפיע על התוכן ואפילו יותר חשוב, היא משליכה על האופן בו התוכן הזה מתקבל.
בדת, מה שקובע זה רצון האל. או, ריאלית, בדת מה שקובע זה רצון כוהני הדת.
אז בוא נגיד שהנצרות הפרוטסטנטית (להלן: נ"פ) היא נחמדה וליברלית והכל. ואפילו נגיד שיש אצלנו לא מעט נ"פים, ויהיה ממש קל לשכנע את כולם להיות נחמדים וליברלים כי זה מה שנ"פ מצווה, וכוווולם יהיו נחמדים וליברלים ביחד. ממש אוטופיה נחמדה וליברלית בהתגלמותה.
אבל פתאום כעבור זמן מה הנ"פ הראשי יחליט שלא צריך להיות נחמד וליברלי? ואתה כבר שיכנעת את כולם להיות נחמד וליברלי לא כי זה תורם לאזרחים, אלא כי כך מצווה הנ"פ. עכשיו הציווי השתנה ולך תסביר שבעצם לא רצית לכפות נ"פיות אלא נחמדות וליברליות, ורק השתמשת בנ"פ כי זה תואם לאג'נדה שלך.
ומהצד השני, אם הציוויים שלהם כל כך נחמדים וליברלים, למה צריך לכפות את הדת על האזרחים? תכפה את הנחמדות והליברליות במסגרת התשתית ההומניסטית וזהו. אני בטוח שהנ"פים, אם הם כל כך נחמדים וליברלים, יקבלו את זה בהבנה וישמחו לשתף איתך פעולה.
"למה אני חושב שהן מועילות יותר? כי לטעמי הן מקדמות יותר את האג'נדה..." בעיה. הגדרות לא אמורות לקדם את האג'נדה של הדובר, אלא לאפשר לכל הדוברים להבין זה את זה. אם אתה בוחר הגדרות לפי האג'נדה, מבחינתי אי אפשר להמשיך את השיחה.