הבנת הנקרא בחשבון

משל333

New member
הבנת הנקרא בחשבון

הבן שלי קיבל את השאלה הבאה, המורה סימנה שהתשובה אינה נכונה, ואני סקרנית לדעת את דעתכם.

X, Y and Z each had identical containers of worms. X used 3/8 container, Y used 6/8 container and Z used 7/8 container.
Express the number of remaining containers as a product of a whole number and a unit fraction.

הבן שלי, ואני מסכימה איתו, כתב שלא נשארו אף מיכלים, כי בכולם השתמשו. המורה כותבת שהיה צריך לסכם כמה נשאר בכל מיכל ולכן התשובה היא 1 (8/8).
לדעתי הניסוח של השאלה Express the number of remaining containers ממש לא נכון ולא ברור.
אם היו רוצים לדעת כמה נשאר סך הכל בכל מיכל היו צריכים לכתוב במקום number את המילה portion/fraction לדוגמא, או אפילו total containers.

מעניינת אותי חוכמת ההמונים במקרה הזה, לא בשביל הציון, אלא בעיקר בגלל הבנת הנקרא. אם הרוב מסכים איתי, אפגש עם המורה ואדבר איתה לגבי הניסוח העקום של השאלות שהיא שואלת. ואם הרוב הבין את השאלה כמו שהמורה התכוונה, אצטרך לעבוד על הבנת הנקרא שלי (ושל הבן). זו לא השאלה המבלבלת הראשונה שהם מקבלים, ולכן החלטתי להיוועץ בכם.
 

Fellowship

New member
ראשית,מעצם השאלה די ברור שהכוונה היתה לסכם את שאריות המיכלים

מכיוון שזו שאלה במתמטיקה ולא בחלק המילולי בפסיכומטרי


שנית, התרגום שלי לעברית (עמכם הסליחה) הוא: "..את מספר המיכלים הנותרים.."
ולאחר מכן מצויין שיש לבטא זאת כשלם ושבר כך שברור שאמורים לסכם את השאריות,
אלא אם רוצים להתחכם ולומר שגם אפס זו תשובה רלוונטית או שאפשר לבטא זאת כשבר המייצג מספר שלם,
אבל גם זה לא שייך לתחום המתמטיקה, אלא למבחן בהבנת הנקרא, שלא לומר פילוסופיה


אבל עקרונית אני מסכים ש "מספר המיכלים הנותרים" הוא אפס,
כאשר הנחה העבודה שמיכל שאינו ריק לחלוטין, אינו נחשב וכאשר מתעלמים לרגע (קט) שמדובר בשאלה במתמטיקה.
 

lamah

New member
בעיות מילוליות במתמטיקה

דורשות ידע חשבוני ולא פחות מכך - הבנת הנקרא. ככאלה, עליהן להיות מנוסחות באופן שלא יוכל להשתמע לשתי פנים. שתי הבעיות שהיצגת כן יכולות להשתמע לשתי פנים ולפיכך הן לא שאלות טובות. הבן שלך הוא חכם, הוא רואה דברים בצורה רחבה. אני לא הייתי מקשיבה לאף אחד כאן שאומר לך שהוא מתחכם, לא מבין סמנטיקה, או מהגר עם טראומות בעברו...שישמור את התכונות האלו, זה הEDGE שלו ועם זה הוא יגיע רחוק. המורה בהחלט יכולה להרוויח משיחה איתך כשהדגש לא צריך להיות הציון או פסילת התשובות, אלא הרצון שלך להבטיח שתהיה יותר תשומת לב לניסוח השאלות, שתהיה מחשבה שניה לפני שמדפיסים/מעתיקים אותן מאיזושהי חוברת או מאתר אינטרנט עלום. לא הייתי דואגת מאיזו נקמה או קארמה שלילית שתחזור לפגוע בו. תנסי לדבר איתה בחביבות וללא התנשאות. יש לך זכות כהורה. אין פה "אמריקאים" מול "מהגרים ישראלים שאין להם מושג". תבואי בגישה של אם מאותו צד של המורה, שתיכן רוצות את טובת הילד.
 

Midriff

New member
השאלה לא מנוסחת ברור

מה שהיה צריך לחשב היה את ה- Remaining space של הקונטיינרים ולא את מספר הקונטיינרים שלא שומשו כמו שהבן שלך הבין
 

KallaGLP

New member
מסכימה איתך שהניסוח לא טוב,

אבל בכל זאת אפשר להבין למה הכוונה.
 

randomwinds

New member
remaining containers --> remaining content

יחד עם זאת השאלה מרמזת על יחידת מידה של 'מיכל' כך שביחידות אלה נותרו 8/8 מיכל.
בעברית זה יהיה למשל "היו לי שני מיכלים, השתמשתי בשליש מיכל, נותרו לי מיכל ושני שליש"
 

משל333

New member
למעשה, המקבילה בעברית תהיה

לכל ילד היה מיכל, כל ילד השתמש (נניח) בחצי מיכל. מה מספר המיכלים שנותר.
 

משל333

New member
עכשיו אני עוברת על עוד מבחנים שהיא החזירה

הנה שאלה נוספת שכתבה לו שהתשובה אינו נכונה:
A student read 3/4 hour on Friday, 3/4 hour on Saturday, and 3/4 hour on Sunday. How many hours did that student read over the weekend?

הבן שלי כתב תשובה מלאה:
(3/4)x2=6/4=1.5
בנוסף הקיף את יום שישי בעיגול וכתב יום שישי זה לא ויקאנד (הוא כבר מבין שהשאלות מכשילות ומבולבלות, כך שרצה שיהיה ברור מדוע הוא לא מחשיב את שישי).
המורה סימנה לו את התשובה כלא נכונה.
 
נראה לי שהבן שלך מבין יפה את השאלות, אבל הוא מתחכם...

והמורה לא אוהבת את ההתחכמויות שלו...

תראי, אחד הדברים שמלמדים אותם בגיל 5, כשהם רק נכנסים לקינדרגרדן, זה ללכת בשורה ישרה... כמה פעמים עמדתי נדהמת וכועסת כשראיתי ילדים בני 5 מתרגלים הליכה לקפיטריה בשורה יותר ישרה מסרגל... כעסתי שזה הופך אותם לרובוטים והורג את היצירתיות... אבל אחרי 20 שנים בארה"ב, אני מבינה את השורה הישרה הרבה יותר טוב, זה בא יחד עם נימוס וסדר, ובלי להשאיר מקום לחתוך פינות... השאלות האלה זה חלק מזה... שישי אחה"צ זה כבר סופ"ש... להתפלפל על זה במבחן זה חבל כי תפסל לך השאלה... לדעתי יש כאן מסר שצריך להעביר לבן ולא למורה.

נראה גם שהבן שלך שני צעדים לפני כל הכיתה, אם כבר לדבר עם המורה, אז לדעתי זה צריך להיות על איך מאתגרים אותו בחומר, כי ההתחכמויות האלה באות לדעתי משעמום. אני בכיוון?
 

משל333

New member
אני די המומה שזה מה שאת מבינה

מצד שני, את לא מכירה את הבן שלי, אז את לא יודעת

הבן שלי האחרון שמנסה להתחכם. ילד ישר כמו סרגל שעושה מה שאומרים לו ולא מסתבך אף פעם. הוא פשוט עונה על מה ששואלים אותו.
אני מצפה ממי שכותב מבחנים לא לעשות מבחני לוגיקה לילדים, אלא לשאול שאלות ברורות ובהירות. הבן שלי בעצמו לא הבין אם היא מכניסה יום שישי למנין סוף השבוע, לכן הוסיף את ההערה שיום שישי זה לא סוף שבוע, כדי שיהיה לה ברור מדוע הוא מחשב רק יומיים. הוא פשוט בלחץ מהשאלות האלו, וזו לא פעם ראשונה ולא פעם שניה.
לא כתוב אם הילד קרא בשישי אחרה"צ, שישי בבוקר, שישי בבי"ס.
אבל אם באמת כך כולם מבינים, שצריך לחשב את יום שישי, שוב, כנראה שלי ולבן שלי יש בעיית הבנת הנקרא רצינית.
 

placid1

New member
בלי קשר אם הוא ניסה להתחכם או שלא,

ואני מאמינה לך אם את אומרת שלא התחכם, אני חושבת שמהתשובה שלו לגבי חישוב הקריאה וההערה שיום ששי זה לא סופשבוע ברור שהוא יודע חשבון. לכן, לדעתי, היא היתה צריכה לתת לו את הניקוד המלא לגבי השאלה (כי הוא ענה תשובה נכונה) ולהוסיף הערה בכתב או לקרוא לו אליה לציין שאם יש לו ספקות לגבי כוונותיה בשאלות מסוימות שישאל בזמן המבחן, או כל דבר אחר שיש לה להעיר לגבי הסו קולד התחכמויות.

נשמע שהמורה חסרת גמישות מחשבתית ובמקום לפתח את החשיבה של הילד היא מנסה לדכא אותו ולהכניס אותו לתוך השבלונה שלה. בהנחה שהבן שלך לא קנטרן ומעצבן ומנסה כל הזמן להראות לה שהוא יותר חכם ממנה, אלא סתם ילד שקורא ומבין את השאלות בצורה מאד מילולית, אני הייתי מנסה לדבר איתה, אבל גם לא תולה תקוות רבות מדי שיקרה שינוי כי אם היא לא מבינה לבד, כנראה שאין לה את ״זה״.
 

משל333

New member
הבן שלי הוא הפוך מקנטרן ומעצבן

הוא ביישן שקט ורציני ואפילו חושש ללכת לדבר איתה ומעדיף לעזוב את זה.
אני חושבת שאת המבחנים האלו לא היא כותבת אלא זה מגיע מחוברת, והיא פשוט מעתיקה כמו תוכי את השאלות. אולי את התשובות אין לה והיא אמורה לבד לחשוב עליהן, ואולי נותנים לה את התשובות ולא עולה על דעתה שהספר יכול לטעות.

אני בהחלט אדבר איתה. נראה מה יהיה...
 

placid1

New member
הייתי נזהרת מלומר לה שיש בעיה עם המבחנים

שלה, לא כולם מעריכים ביקורת.
הייתי, אם זה חוזר על עצמו ובעיקר אם הבן שלך מרגיש שהיא לא מחבבת אותו, נפגשת איתה כדי להביא לתשומת ליבה שהוא לא תמיד בטוח למה היא מתכוונת ושזה גורם לו לעתים להרגיש חסר בטחון ולשאול אם יש משהו שהיא חושבת שיכול לעזור. אני חושבת שרוב האנשים רוצים ואוהבים להרגיש שמקשיבים להם ובדרך כלל מעוניינים להשיא עצות ורעיונות. ככה גם תראי אם אכפת לה וגם תתני לה הזדמנות לעזור לו מבלי שהיא תרגיש מותקפת.
 
למעלה