הבנת הנקרא בחשבון

John the Savage

New member
מה שאני חושב זה: כולה תרגילים בחשבון ביסודי

כן, הניסוח של שתי השאלות האלו לא הכי מוצלח. כן, היה ניתן לנסח את השאלות בצורה יותר ברורה שלא משאירה מקום לפרשנות. אבל בעיני זה משהו פעוט ערך, ולא משהו שהייתי עושה ממנו סיפור והולך לדבר במיוחד עם המורה רק בגלל זה.
 

משל333

New member
תודה לכולם!

אנסה לנהל שיחה קצרה ונעימה עם המורה בשבוע הבא.
 
הראתי את השאלות לבן שלי והוא אומר שאת צודקת והן מנוסחות רע

אבל הוא מוסיף שהילד צריך לשאול את המורה במקרה כזה, ושאם זה נושא בעייתי עבורו, אז צריך לעבוד על זה כי בתיכון חשוב להיות מסוגל לשאול שאלות.
 

משל333

New member
זו באמת מסקנה חשובה מאוד

במקרה ה- I הוא בכלל לא חשב שהוא לא בכוון ולא מפרש כמו שהמורה מתכוונת.
במקרה ה- II הוא כן התלבט מעט, ובאמת הדבר הנכון היה לשאול את המורה.
 

ron1222

New member
לדעתי כוונת המורה היתה ברורה

הילדים תמיד יודעים מה הם לומדים ועל מה הם נבחנים ולפי השאלה הילדים למדו על חיבור שברים.
בכל מקרה, למבחן מגיעים אחרי מספיק תרגולים על מנת שהילדים ידעו מה בדיוק איזה ידע הם אמורים להראות.
הילד שלך נראה לי מצד אחד מספיק נבון כדי למצוא סוג של לופ הול בניסוח השאלה, אבל מצד שני יש כאן קושי בהבחנה בין עיקר וטפל, או הבנה לפי שימוש ברמזים והקשר. (הפירוט בסוף השאלה של איך צריכה להראות התשובה בצורת מספר שלם ושבר, היה מאוד מאוד ברור)
 

justanotherme82

New member
לפני שאת מדברת עם המורה

אני רוצה להזהיר אותך על סמך המעט שהספקתי ללמוד פה בארהב (יכול להיות שמה שאני כותבת רלוונטי רק למיד-ווסט, אני אשמח אם יתקנו אותי).
זה נחשב מאוד לא מנומס להגיד למישהו, בעיקר לאדם בעל סמכות כמו מורה, שהוא טועה\ לא הבין\ לא ניסח נכון\ לא היה לגמרי בסדר. אנשים מסויימים עלולים להיפגע מזה מבלי שתשימי לב (פאסיב אגרסיב הולך חזק פה) וזה עלול לפגוע בבן שלך יותר מאשר לעזור. אם את מחליטה ללכת לדבר עם המורה תהיי מאוד זהירה בצורת הניסוח שלך, אל תישמעי כאילו את מעבירה ביקורת כי אמריקאים יכולים להיות מאוד רגשי.
 

justanotherme82

New member
ובקשר לשאלה על הבנת הנקרא

לדעתי יש פה פחות עניין של הבנת הנקרא ויותר של הבנת הראש האמריקאי. אם המבחן הוא בחשבון והם למדו עכשיו חיבור שברים אז מה שהם צריכים לעשות זה לחבר שברים. לא להבין האם מתייחסים למיכל שלם או האם יום שישי הוא סוף שבוע, רק לזהות איזה שברים צריך לחבר ואיזה לחסר.
הבן שלך חושב בצורה פתוחה, אם שואלים אותו שאלה הוא לא מניח שום דבר ושואל שאלות, שזה לדעתי האישית דבר מאוד חיובי. הבעיה היא שבמבחנים החשיבה שהוא נדרש אליה הוא סגורה- יש 3 שברים, תחבר אותם. אני לא יודעת אם את צריכה לעבוד איתו על זה או להסביר לו שזה בסדר לשמור על ראש פתוח ולא תמיד המורים יעריכו את זה אבל את כן וזה מה שחשוב.
 

משל333

New member
אדבר עם המורה

ונראה מה קורה. כמובן שבצורה חביבה ולא מאשימה.
 
לדעתי תעזבי את הילד

כל הציונים ביסודי לא חשובים בכלל... ברור שהילד מבין את החומר שנלמד בכיתה... הוא בסדר... שנה הבאה תהיה מורה יותר טובה
 

KallaGLP

New member
אני חושבת שחלק מראש פתוח זה גמישות

ויכולת לא להבין את הדברים בצורה יותר מדי מילולית ונוקשה, אלא בצורה מעט יותר אינטואיטיבית ובהתאם לנסיבות. אם המטרה היא פתרון בעיות במבחן בחשבון אז פחות סביר שיצפו מתלמיד לחשוב על הגדרות מדויקות של מתי בדיוק מתחיל סוף שבוע.
הבעיה היא שגם המורה מצדה נוקשה ולא מתחשבת, אך את זה לא בטוח שאפשר לשנות והאם כדאי אפילו לנסות
 

meir12121

New member
האינפוט של הבת שלי, בכיתה ד', שזה בדיוק מה שהיא לומדת

הראיתי את השאלה לבת שלי בת 10, כיתה ד', זה בדיוק חומר הלימוד שלה. היא פתרה את השאלה לפי גירסת המורה, כלומר שהתשובה היא 1.
שאלתי אותה למה היא חשבה שצריך לסכם כמה נשאר בכל מיכל והיא אמרה, בגלל המילים האלה:
"as a product of a whole number and a unit fraction"
זה אומר לה שיש כאן פעולת חשבון.
בלי קשר לשאלה הזו, אני יכול להגיד שנתקלתי המון פעמים בניסוח "משונה" של שאלות והיו לא מעט מקרים שאני ואשתי לא הצלחנו לענות נכון על שאלות ברמת כיתה ד' בגלל ניסוח לוקה.
אישית לא הייתי מתערב, זו השיטה וזה המצב. זורמים עם זה. לדעתי התערבות לא תעזור ואולי אפילו תזיק.
 

ilanvag

New member
אגב, צחוק צחוק, אבל זה מזכיר לי את הבדיחה על המורה ומושיק...

המורה, שואלת שאלה במתימטיקה: ילדים, יש 3 ציפורים שיושבות על ענף העץ. מגיע צייד, יורה ופוגע באחת מהן. כמה ציפורים נשארו לשבת על הענף?

מושיק, קופץ בהתלהבות: המורה, התשובה היא אפס ציפורים.

המורה: לא מושיק, אתה טועה.

מושיק: לא המורה, את טועה. את אולי חושבת ששתי הציפורים האחרות נשארו לשבת על הענף, אבל תהיי בטוחה שהן נבהלו מהרעש והתעופפו משם.


הבדיחה הזו (שבטח קצת שיניתי וסירסתי אותה) נשמעת בדיוק כמו מה שמתרחש בין הילד לבין המורה...
 
דעתי היא שאם כבר, אז נשארו כל המיכלים -

כשמשתמשים בחלק ממיכל לא זורקים אותו לפח אלא משאירים אותו, ולכן נשארו 3 מיכלים.
כמו כן דעתי היא שלבן שלך היה ברור שהתשובה שמחפשים היא לא 0, והוא התחכם - ולכן לא הייתי ניגשת כדי לדבר ספציפית על הבעייה הזאת, שבה הוא התחכם.
לגבי השאלה אם הניסוח של השאלה מדויק, מספר בשפה מתמטית הוא לאו דווקא מספר שלם, ולכן אפשר להגיד שכן, הניסוח מדויק, והשאלה היא כמה נותר. במיוחד אם הבן שלך בעצמו מחשיב "שימוש" כחיסול של המיכל - כלומר, הויכוח הוא על המילה number, האם היא מתייחסת למספר שלם או לא, ולא על השאלה האם המיכלים או חלקם "מתחסלים" על ידי השימוש (ולכן "נותר" רק חלק מהם, ולא המיכל כולו).
אישית הייתי מדברת על תכולת המיכלים (שהיא תולעים) (משהו כמו express the volume of the remaining worms) ולא על המיכל כמה שנשאר או לא נשאר - אבל ככל הנראה החלק הזה לא הפריע לבן שלך.
 
ואם הבן שלך לא התחכם, אז כן יש לו סוג

של בעייה בהבנת הנקרא, במובן של הבנת ה"ז'אנר" של שאלות מילוליות במתמטיקה. יכול להיות שהוא פותר חידות בבית? או מבחני IQ? או שמישהו שואל אותו שאלות טריקיות? או שהוא משחק משחקי מחשב כאלה? או משהו כזה?

כי הוא מתייחס לשאלות כאילו הן חידות / שאלות במבחן IQ ולא שאלות במבחן בחשבון. בשאלות במבחן בחשבון, אין סיכוי שהתשובה לשאלה כזאת תהיה 0, ושהכוונה היא שאם השתמשו בחלק מהמיכל הוא לא "נשאר".

לגבי השאלה השנייה עם יום שישי - הבעייה היחידה מבחינת אופן הפעולה שלו היא שהוא לא ניגש לשאול, כי אכן השאלה מנוסחת בצורה שניתן לפרש בשתי דרכים. במקרה הזה בבירור השאלה עצמה היא בעייתית, ואין פה עניין של הבנת הנקרא שלו או הבנת איך נראות שאלות בחשבון (כי משהו כזה כן יכול להופיע בשאלה בחשבון)
 

משל333

New member
עדכון קצר כפי שהבטחתי

החלטתי לא לעשות מזה סיפור מול המורה, והילד הוא זה שניגש עם המבחן עם שאלת סוף השבוע (החלטתי להתעלם מהמבחן הקודם). היא מיד אמרה שהיא מקבלת את התשובה.

תודה לכולם!
 
למעלה