ההגדה של דת היא

זה קיים מאוד

נו נכון, אבל מה שאני אומר זה שיש פרשנויות שונות, יש "חומרות" ו"קולות". מה זה אומר לך "לא תאכל גדי בחלב אימו"? שאסור לאכול גדי בחלב אימו? שאסור לאכול אף חיה בחלב של אמא שלה? שאסור לאכול בשר וחלב ביחד? שאחרי אכילת בשר צריך להמתין 6 שעות לפני אכילת חלב ואחרי אכילת חלב צריך להמתין שעתיים לפני אכילץ בשר? שאחרי אכילת בשר צריך לשטוף את הפה ואז להמתין שעה לפני אכילת בשר? כל אלה הן הלכות פרקטיות שהנפסקו ע"י רבנים יהודיים ויהודיים חיים עליהן. יש שנוהגים על פי זאת ויש שפועלים על פי האחרת. ועם זאת, לא פוסלים אחת את השניה. לא פלורליזם?
 

Gilliana

New member
במובן הצר הזה - כן, מסכימה

אבל בגדול? אין לזה השלכה על יסודות הדת אלא מדובר רק ב-Technicalities.
 
בטח שכן

אמנם את לא מסוגלת לתפוס את זה כי את חילונית גמורה, אבל עבור אדם מאמין, פסיקה של הרב שלו היא דבר אלוהים חיים לכל דבר, זו ההלכה למעשה של הציווי (מצווה) התנ"כית. עבור אדם דתי, קונסרבטיבי והלאה כל סוגיית הגיור שאת מדבר עליה היא ליא רלוונטית כי הוא בתוך הגדר בכל מקרה. אבל בכל מה שקשור לסדר היום ולאורך חייו ביום-יום, מדובר על דבר עצום ונדיר. עצם העובדה שאותו אדם "דתי" יכול לומר למישהו מהקהילה שלו: "קרה לי כך וכך ואני לא יודע מה ההלכה אומרת", ואותו רב מהקהילה יאמר: "הרמב"ן אומר X ו-Y, לעומת קארו שטען ש-Z, למרות זאת במצבך הנוכחי אני חושב, ובתמיכה של הכתוב בבריתא F, שהכי נכון שתעשה Q". אבל אני מתאר לעצמי שמנקודת המבט והחינוך (כי מדובר פה במה שהתרגלנו לחשוב) שלך קשה לך לראות שביום יום של אדם דתי, בכל דבר יש אקט הלכתי ולכן זה כל כך חשוב.
 

Gilliana

New member
הגזמת לגמרי עכשיו...

בודאי שזה ברור לי, אני לא חיה על הירח ואני יודעת בדיוק על מה אתה מדבר - אין לזה שום קשר עם היותי חילונית. עדיין - אין לזה שום קשר עם מה שאנחנו מדברים עליו משום שזה עניין של פרשנות - אני חוזרת ומדגישה - פרשנות ואך ורק פרשנות, שאין לה שום אחיזה מעשית בתנ"ך. זה מה שאני אומרת לדתיים כבר שנים על גבי שנים. העובדה שישנם מאות ואלפי רבנים שכל אחד קובע אחרת אינה הופכת את היהדות לפלורליסטית אלא רק לאנרכיסטית.
 

Gilliana

New member
אולי, ואולי לא

אבל עדיין לבוא ולקבוע שיהדות היא דת פלורליסטית לעומת הנצרות (את האיסלאם אני באמת לא מכירה מספיק) - זה קצת יומרני לטעמי וכנראה שלא נגיע להסכמה בנושא הזה.
 
יכול לביות, אבל

הדבר הבאמת חשוב בשיחה הזאת היא שהסטת אותנו מהדיון המקורי וזה מאוד חבל לי.
 

Gilliana

New member
אם כך - אני מתנצלת

ואשמח אם תזכיר לי מה היה הדיון המקורי...
 

Gilliana

New member
טוב, אז אם כך...

... לא טעיתי בהנחתי הראשונה והיא שאני לא מבינה במה סטיתי מהנושא, אבל עזוב - אולי אנחנו באמת מסתבכים כאן כבר יותר מדי ושלא לצורך.
 

Free Smile

New member
וואלה, ואיך זה עוזר לך בחיים?

להגדיר את עצמך כ"יהודי"? לי נראה שאם זה לא חלק משגרת הוויתך, אלא אתה פשוט במקרה יהודי, יהיה יותר מדויק שהגדירו אותך כיהודי, ואתה פשוט "זרמת" עם זה. ברמה הבוסרית ביותר, כולנו יהודים. ככה אמרו לנו, ככה קיבלנו את זה על עצמנו. אבל מה אנחנו עושים עם זה שאנחנו יהודים, מעבר ל"לקבל" את זה או "להגדיר את עצמנו ככאלה" ? לאן היהדות שבך מובילה אותך?
 

Gray PaIadin

New member
אם זה נקרא יהדות, זה יהדות.

זו רק מילה אחת, כדי להבדיל יותר צריך להוסיף מילים. כמובן שכל קבוצה יכולה לקחת משהו לא קשור ולקרוא לו ככה, אבל ממילא לא תהיה חלק ממנה. להגדיר אותה בדרך שהתכוונת אליה לא נראה לי שאני יכול. הכוונה שלי אז היתה, האמונה בקבלה של אלה שאז הציעו אותה כוללת אמונה בדת יהודית שלא נדירה מאוד בישראל? כזאת שאומרת שצריך לימול תינוקות, או שהומוסקסואליות זה חטא? אם כן, האמונה הזאת בצורה הנוכחית שלה פגומה ושאר החלקים שלה לא יכולים לפצות על זה, אם לא, טעיתי בהכללה הזאת.
 
שוב - לא נכון!

הקבלה מדברת בעיקר על עולם "מיסטי". לכן מדובר שם בעיקר על ערכים ארטילאיים או על דרכים לקיים את ההקבלות בין השכבות. אמנם הקבלה משיקה בתולדות היהדות (בעיקר בצפת ופראג של המאה ה-16) אך היא אינה בנוייה על מצוות. ושוב - התפיסה שהומוסקסואליות היא חטא מקובלת רק על חלקים מסויימים מהיהודים והפסוקים ולא על כולם, וחשוב לזכור את זה. יש רב שיאמר לך שאם הבן שלך הומוסקסואל אתה צריך לשבת עליו שבעה כי הוא מת ויש כזה שיאמר לך לחבק אותו לתמוך בו (כהלכה דתית דה-פקטו!).
 

miss mcmillan

New member
הקבלה לא בנויה על מצוות?

זה פשוט לא נכון. זה נכון שיש בה חלקים רבים תיאורטיים וערטילאיים יותר, שלא דורשים מהאדם דבר- ולכן הם הבסיס לכל מי שרוצה להפוך את הקבלה לעיסוק פופוליסטי (וכמובן, למטחנת כספים)- אבל הקבלה בהחלט מדברת על מצות- ובין אם זה ספר הזוהר, בין אם זה כתבי האר"י, הרבה פעמים מורה על דרכים יוצאות דופן או קיצוניות יותר לקיים מצוות ועל כל מיני מנהגים ותת מנהגים. דוגמה קטנה. אם כתוב בקבלה שלפני שאדם אומר את הקידוש על היין, הוא צריך להתבונן עד שיראה את ההשתקפות של הפנים שלו בנוזל שבגביע- זה ברור שהיא אומרת שצריך לעשות קידוש! ומוסיפה עוד משהו על האמירה הזו.
 
נכון מאוד

מה שהתכוונתי הוא שהקבלה אינה כתב הלכתי המצווה ציווים חדשים. בוודאי שהיא מבוססת על ההלכה, כי זה המרקם לאורח חיים יהודי.
 

Gevakumon

New member
מאיזה נקודת מבט

אולי מה שנראה לך כמו הבדל בין יהדות לאיסלאם ונצרות נוצר רק בגלל שאתה בקיא ביהדות הרבה יותר מנצרות ומהאיסלאם? אני בטוח שמוסלמי לא יסכם את כל הדת במשפט אחד, כנ"ל נוצרי...
 
בטח שכן, זה בדיוק העניין

הנצרות נבנתה סביב קונספט אחד וכך גם האיסלם. זאת נקודת התורפה של היהדות אבל משם היא גם צמחה קדימה (בלית ברירה). אני אכן לא בקיא בנצרות ובאיסלם כמו ביהדות, אבל גם שם יש לי ידע ואני מתמצא.
 
למעלה