זולל מישמישים
New member
היחס לאבות האומה בתנ"ך ואצל חז"ל
הגיע לידי דף של פרשת השבוע "תולדות" (בהוצאת "עלי באר") ובו מדרש של חז"ל על הפסוק (ברא' כ"ז ט"ו) וַתִּקַּח רִבְקָה אֶת-בִּגְדֵי עֵשָׂו בְּנָהּ הַגָּדֹל, הַחֲמֻדֹת, אֲשֶׁר אִתָּהּ, בַּבָּיִת; וַתַּלְבֵּשׁ אֶת-יַעֲקֹב, בְּנָהּ הַקָּטָן. החתם סופר מקשה היאך התירה רבקה לעצמה להשתמש בבגדי עשו ללא רשותו. התשובה שניתנת היא שעשו גזל את הבגדים, ולכן בלאו הכי הם לא היו שלו. רבקה השתמשה בבגדיו לרעתו, כדי ללמד אותנו שאם מישהו גוזל - בסוף זה בעוכריו. והשאלה שלי היא זו: התנ"ך לא משתדל להראות את אבות האומה כצדיקים ללא רבב, אלא מתאר גם את המיקרים שבהם הם פעלו בצורה שלילית או מפוקפקת. (אני מדבר על 3 האבות, 4 האימהות, משה ואהרן, דוד ושלמה). לפעמים נידמה שחז"ל מנסים ליצור דמות אחרת של אבות האומה, השונה מדמותם המקראית, ולתאר אותם כצדיקים גדולים. זאת על ידי הפיכת מעשיהם הרעים (על פי הפשט) לטובים, כמו במקרה הזה, או לשייך להם מעשי צדיקות שאינם מופיעים בתנ"ך. מה דעתכם?
הגיע לידי דף של פרשת השבוע "תולדות" (בהוצאת "עלי באר") ובו מדרש של חז"ל על הפסוק (ברא' כ"ז ט"ו) וַתִּקַּח רִבְקָה אֶת-בִּגְדֵי עֵשָׂו בְּנָהּ הַגָּדֹל, הַחֲמֻדֹת, אֲשֶׁר אִתָּהּ, בַּבָּיִת; וַתַּלְבֵּשׁ אֶת-יַעֲקֹב, בְּנָהּ הַקָּטָן. החתם סופר מקשה היאך התירה רבקה לעצמה להשתמש בבגדי עשו ללא רשותו. התשובה שניתנת היא שעשו גזל את הבגדים, ולכן בלאו הכי הם לא היו שלו. רבקה השתמשה בבגדיו לרעתו, כדי ללמד אותנו שאם מישהו גוזל - בסוף זה בעוכריו. והשאלה שלי היא זו: התנ"ך לא משתדל להראות את אבות האומה כצדיקים ללא רבב, אלא מתאר גם את המיקרים שבהם הם פעלו בצורה שלילית או מפוקפקת. (אני מדבר על 3 האבות, 4 האימהות, משה ואהרן, דוד ושלמה). לפעמים נידמה שחז"ל מנסים ליצור דמות אחרת של אבות האומה, השונה מדמותם המקראית, ולתאר אותם כצדיקים גדולים. זאת על ידי הפיכת מעשיהם הרעים (על פי הפשט) לטובים, כמו במקרה הזה, או לשייך להם מעשי צדיקות שאינם מופיעים בתנ"ך. מה דעתכם?