אפשר להציע כל מיני הגדרות, אפשר להציע כל מיני הסברים,
אך בסופו של דבר, ויכוח עם אדם שאינו מבין כיצד נבחנות טענות - יהיה עקר.
טענות נבחנות במבחן אישוש תצפיתי.
טענה מיסטית - אינה חייבת להיות מגובה ב"תיאוריה" (או "הסבר מדעי").
אקבל טענה מיסטית גם בלא שתהיה מלווה ב"תיאוריה", ובלבד שתהיה בת בחינה (מתאששת בתצפית).
אם אנו מוותרים על אישוש תצפיתי לטענה מיסטית, אזי "הכל הולך", וניתן להציג כל טענה.
כל הטענות בנוגע להשתיירות "דבר מה" מאדם שנפטר, ושאינו ה- genes שלו, ואינו "מפעל חייו" - אינן בנות בחינה.
למשל, אני יכול לטעון כי האקלים משתנה באופן מחזורי סדיר, אני מבחין בארבע עונות, ידוע לי סדרן, ואני יכול לעוץ לעובדי אדמה כיצד להתנהל.
הצגתי אפוא טענה בנוגע למציאות, והטענה היא בת בחינה, ועל כן יש לקבלה אם מתאששת בתצפית.
לא סיפקתי שום הסבר לתגליתי, אלא תיארתי אותה בלבד, והדגמתי כי תחזיותי מתאמתות.
לא תפשתי כי תופעת העונות נובעת מנטיה של 23.5 מעלות בין ציר הסיבוב העצמי של כדור הארץ, לבין מישור הקפת הארץ את השמש, ולכן אין לי "תיאוריה" (הסבר מדעי), אך חקלאים עדיין "יכולים לבנות על תגליתי" בבטחון.
לענין ההגדרות:
אני מציע כי "תודעה" (או "נפש") פירושה תפישת "אני" כמשהו יחודי מובחן, מופרד, שונה, ממה שסובב אותי.
אני מציע כי "חיוּת" (במובן vitality , או "נשמה" או "רוח חיים") היא מה שמבדיל בין אורגניזם חי לבין אורגניזם מת, ואינה אלא ביטוי לפעולה תקינה של life supporting systems באורגניזם (קיום "סנסורים" שונים, עיבוד ה"אותות" המתקבלים מהם, ותגובה שנועדה לבטל כל סטיה מן "המצב התפעולי התקין", למשל, אצל בקטריה, בריחה מאור שמש, או בריחה ממים שהמליחות שלהם מסוכנת, או שהזדהמו בדטרגנט).
לפי זה - אין בעיה להגדיר בקטריה חיה ולהבחין בינה לבין בקטריה מתה, ובדיוק כזה הוא גם ההבדל בין אדם חי לבין אדם מת.
ה"חיוּת" נמשכת "לאורך דורות" בשני אופנים. רביה מינית (הפריה), ורביה לא מינית (חלוקה, והשלמת החלק החסר).
כלומר, ברביה מינית, רק לתאי מין (תא זרע, תא ביצית) יכולת להמשיך קיום מין. יתר תאי הגוף משוללים תכונת "המשכיות" כזו, ומתים ב"הזדקנם".
אז הטיפול ב"נשמה" או ב"רוח חיים" הינו פשוט יחסית, ולאור ההגדרות - ברור כי אינם משתיירים.
הויכוח הוא סביב השתיירות ה"תודעה" (או ה"נפש").
האם עד כאן מוסכם?