המלצה לכל הקוראים בתנ"ך.

neko

New member
יש הבדל גדול מאד לדעתי.

כשציבור מומחים ספציפי מעלה על נס אדם מסוים מקירבו זוהי תוצאה הכרה בגדולתו של האדם המדובר אני לא חושב שהרבה מכירים בקאנט כגדול הפילוסופים. מעולם לא שמעתי טענה כזו (אם כבר, בד"כ מזכירים את אריסטו ואפלטון, כי הם התחילו את כל העניין). כל השאר התמחו בתחומים מדעיים או טכניים, כלומר ניתנים למדידה. חוצמזה, הרמב"ם לא נתפש כגדול בתקופה שחי אלא רק מאוחר יותר. ישו כנ"ל, ואף הרבה יותר בגדול. למעשה ישו הוא המוכר מבין הפילוסופים היהודיים בעולם כיום, ומשנתו נלמדת ע"י כמיליארד איש ביום יום. כל התרבות המערבים מבוססת עליה. הרמב"ם נתפש כגדול על ידי כמה מיליונים במקרה הטוב (רוב הסיכויים שגם זה לא).
 

תום30

New member
אח שלי..

כתבתי שהוא גדול הפילוסופים של העת החדשה. תצטט אותי כמו שצריך
...
. ישו מעולם לא היה פילוסוף הוא חי בתקופת התנאים, היכן אתה מוצא הגות פילוסופית בברית החדשה???? ושוב אני אמקד אותך....גודל הציבור ש"תופש מאדם" לא רלוונטי. אלא מהות הציבור מבחינת מומחיותו של הציבור. לא הבאתי טענת רוב כללית במובן של "אם הרוב אומר כך סימן שזה נכון" אלא הבאתי טענה של אם רוב המומחים בתחום ספציפי מכירים בגדולתו של אדם בתחום ספציפי הרי זו ראיה לנכונותו. יום טוב אחזור בערב.
 

neko

New member
ישו היה מאד פילוסוף,

אם כי פרטים מדוייקים קשה לי להביא לך (יש לו דיונים ארוכים ומפורטים שנרשמו בברית החדשה. אין לי מושג איפה בדיוק, אבל שמעתי ציטוטים...) מומחיותו של הציבור? בנושאים דתיים קשה להגדיר "מומחיות". אם הרמב"ם אמר שצריך לעשות א' או ב', אז זה תלוי אך ורק במה שעוד נאמר לפניו. מכיוון שהיום רוב המומחים לכל תחום מבטלים את היסודות האמונתיים, הרי שמשנתו אינה נכונה. ההציבור היחיד שמאמין בו (ברמב"ם), הוא מלכתחילה הציבור שמכיר בו (וזאת מהגדרה)...
 

תום30

New member
לדעתי לא.

בנושאים דתיים קל מאוד להגדיר מומחיות זו בדיוק הסיבה למוסד הרבנות (ואין כוונתי ל"רבנות הראשית") ולמעמדם העתיק של פוסקי הלכה, "גאונים","ראשונים","אחרונים" וכו'. שוב...התורה=חוק וכמו שכל מערכת חוקתית ותחוקתית המעמידה לה משפטנים המומחים בתחום כך גם התורה, הבריתה חדשה, הקוראן,וכו'- מעמידים להם מומחים בתחום פרשנות החוק ופסיקת הלכות. העובדה שהרמב"ם אמר שצריך לעשות א' וב' אמנם הסתמכה גם על מה שנאמר לפניו (כמו כל מומחה בתחומו שחלק מחידושיו מסתמכים על מה שאחרים אמרו לפניו) מה שהפכו לגדול בתחומו ולמקדים את זמנו ואולי את זמננו אנו היא העבודה שהוא אמר לא מעט דברים חדשים שהם אמנם בחלקם הפועל היוצא של דברים שאמרו לפניו אבל רובם ככולם הוגדרו ע"י שאר המומחים בתחום ההלכה\הגות יהודית כחידושים מחשבתיים והלכתיים כאחד. כיום יש מומחים גם ביסודות האמונתיים הן פילוסופים אתאיסטיים והן פילוסופים יהודים. לכן אינני מסכים לאמירתך כי "שהיום רוב המומחים לכל תחום מבטלים את היסודות האמונתיים". כמו גם אינני מסכים לאמירתך "ההציבור היחיד שמאמין בו (ברמב"ם), הוא מלכתחילה הציבור שמכיר בו (וזאת מהגדרה)... "- אינני מכיר אף הוגה או מדען שיש קונצנזוס לגבי התאוריות שלו, הציבור היחידי שמאמין בהוגה מסוים הוא אכן הציבור אליו אותו הוגה מכוון, אולם זה יכול להיות ציבור מגוון. אולם גם אם מדובר בציבור ספציפי...ממתי גאונות ו\או נכונות נמדדים עפ"י קונצנזוס בהסכמת הציבור? אם למדנו משהו מההסטוריה היא שטענת "הרוב אומר כך לכן הרוב צודק"- היא בד"כ לא נכונה ואולי הפוכה. ליל מנוחה.
 

Lu Tze

New member
אם יותר לי להתערב,

לא קראתי את כל השירשור, אז אולי אני אומר משהו לא בדיוק קשור... בכל מקרה, יש הבדל בין להעלות אדם על נס לבין לטעון שאותו אדם צודק. למשל, ניוטון. אומנם הוא נחשב לפיזיקאי דגול, אבל התיאוריות שלו לא מדוייקות.
 

תום30

New member
מותר לך הכל.../images/Emo13.gif

ולדעתי אמירתך בהחלט ראויה! רק דומגת ניוטון אינה קוהרנטית לרמב"ם. יום טוב.
 

Lu Tze

New member
אממ... למה? הייתי אומר שיש התקדמות

בחקר המקרא מאז ימי הרמב"ם.
 

תום30

New member
לא טענתי שהרמב"ם הוא חוקר מקרא

הכי טוב מעודו, אלא נתתי אותו כדוגמא לטענה בדבר ציבור מומחים מקצועי שמכיר בגדולתו של מומוחה כלשהו המשוייך לחוגם.
 
חחח אתם החילונים....

אתם החילונים יותר מאמינים מהדתים פשששש עד לאיפה גענו איך מוכירם לכם את כל הלוקשים האלה ואתם פפשוט בולעים אותם תום30 אתה פשוט מושבע מהחברה שסביבך וזה מה שלמדת בבית ספר שלך אז אם אתה בן אדם אמיתי ולא סתם מושבע מהסביבה לא ותשאל ותראה ותשווה בין מה שהדתים אומרים לבין מה שהחילונים אומרים במקום לשמוע רק צד אחד מה שרשמת בהודעה זה בדיוק מה שהכניסו לך לראש מגיל קטן אם הית בן אדם קצת יותר חשדני ולא אומר אמן לכל מה שמכניסים לו לשכל אז הית רואה לבד שהדרך שאתה בוחר עכשיו היא הדרך הלא נכונה מקווה שהחילונים יפתחו את העינים ויראו את האור ושיעמיקו יותר כמו למשל שהם הולכים ככה סתם ברחוב ויסתכלו סביבם ויגידו אה מזה יש לי את כל התנאים בשבילי שאני יחיה הכל כל כך מופלא איך לא שמתי לב לזה עד היום אם רק תסתכלו סביבכם תראו שהעולם לא נברא מפיצוץ
 
למעלה