ההבדל בין דוד ויהושע מבחינת הקוראן
בקוראן דוד הוא נביא חשוב בעוד שיהושע כלל לא קיים. אילו הייתי סבור (כמו מה שמייחסים כאן לפרופסור פינקלשטיין) שהסיפורים על דוד נכתבו לראשונה בימי יאשיהו, היתה לי בעיה. אולם לא כך אני סבור. בעוד שתכליתו של ספר יהושע היא להטליא רצף המקשר את סיפור יציאת מצרים עם ישיבתם של השבטים העבריים בארץ כנען, לסיפורים על דוד יש מטרה פרטנית יותר. אין בידינו הוכחות לקשר בין העם שיצא ממצרים לבין תושבי ארץ כנען, אולם יש בידינו עדויות חותכות לכך שהתקיימו שתי ממלכות עבריות נפרדות, יהודה וישראל. בין אם שמו של המלך היהודי הראשון הוא דוד ובין אם היה לו שם אחר, ברור שהיה מלך כזה. אולם לחלוטין לא ברור - ואפילו נשלל - כי אותם ששים ריבוא אנשים שיצאו ממצרים ונדדו ארבעים שנה במדבר התנחלו בארץ כנען בפרק הזמן הקצר ובאופן המתואר בספר יהושע. היו ליהודה מלכים, ותולדותיהם נכתבו כפי שהיה נהוג אז. הכותב בחר להם את השמות דוד ושלמה כפי שיכול היה לבחור להם כל שם שנראה לו לנכון. ידוע כי כותבי העתים נוטים "לייפות" דברים, אולם אין בידינו עדות מוצקה לזיוף מסוים שנעשה. לכן, כל עוד לא הוכח אחרת, מקובל עלינו ששמם אכן היה דוד ושלמה.הכותב מספר עליהם כי מלכו על כל ישראל, ולזה אין אישוש ארכיאולוגי. אולם, גם אם מלכו על כל ישראל וגם אם לא, תולדותיהם נכתבו במהלך התקופה בה הם מלכו על יהודה או בסמוך לה. בין ממלכת יהודה וממלכת ישראל היתה יריבות אולם היו גם ימים של ברית ושל איחוד. בתקופות כאלה, אם לא קודם, עברו כתבים מממלכת יהודה אל ממלכת ישראל וכך הגיעו הסיפורים על דוד ושלמה אל המקורות הישראליים. יהושע, לעומת דוד ושלמה, נועד לשרת את המהפכה הדתית שהתחוללה בימי המלך יאשיהו. היה צורך להציג את יהוה כאל היחיד אשר הוציא את ישראל ממצרים והנחילם בארץ כנען, ולשם כך היה צורך ברצף מסודר. סיפורו נכתב, כאמור, בתקופת יאשיהו כאשר ממלכת ישראל כבר היתה חרבה עשרות שנים.