זה בדיוק מה שמפריע לי בדיון
איפה עובר הגבול?
למה ואגנר לא, אבל יצירות של קומפוזיטורים אנטישמיים מוצהרים
כדוגמת אורף, שופן, שטראוס, כן מושמעות בישראל?
ומה לגבי יוצרים אחרים שמזוהים עם אנטישמיות -
אם כי האנטישמיות ביצירות שלהם סמויה -
כמו דוסטוייבסקי, טולסטוי, וולטר סקוט, ואפילו שייקספיר עם ״הסוחר מוונציה״.
ומחרם תרבותי למה באמת לא לעבור לחרם צרכני,
למה להמשיך לקנות תוצרת גרמניה מכוניות, מוצרי חשמל איכותיים?
ולמה לרכוש מטובי המעצבים שאנל, לואי ויטון, טומי הילפיגר והוגו בוס? <הידועים כאנטישמיים>
ומה לגבי כל חברות התרופות למיניהן, שרבות מפריצות הדרך שלהן
קשורות לניסויים שבוצעו במחנות ההשמדה על ידי מנגלה וחבר מרעיו?
ומההיבט הבטחוני - למה אין לישראל בעיה לקבל צוללות תוצרת גרמניה
שחלקן נבנה ע״י מפעלים שהעסיקו עובדים בכפייה, ביניהם יהודים בתקופת הנאציזם <כגון סימנס>
אז למה נשק כן לגיטימי, ותרבות לא?
אם זו אינה צביעות, אינני יודעת צביעות מהי.
אני חוששת כי לא קולם של ניצולי השואה הוא זה הקורא למחאה,
כי אם דמגוגיה חלולה של עסקני שואה למיניהם.
צביעות כבר אמרנו?
הוסיפו גם צדקנות והתחסדות <זה בדרך כלל הולך ביחד ... >
במסגרת היותי רכזת מחויבות אישית בביה״ס,
התנדבו תלמידים במסגרת פרוייקט ׳פרח לניצול׳.
נפגשנו גם עם ניצולים שדיברו אחרת. כן, תתפלאו - יש גם כאלה!
מסתבר שיש בקרב ניצולי השואה רבים שגדלו על המוסיקה הזו,
מוקירים אותה ומתרפקים על זכרונות מבית שהיא מעוררת בהם.
אני חושבת שיש להפריד הפרדה גמורה בין היוצר כאדם לבין יצירותיו.
יצירה בעלת אופי אנטישמי יש לפסול ולהחרים!
יצירות שאינן נושאות אופי כזה <ואגב, יצירותיו של ואגנר עוסקות במוסר ומתחבטות בשאלות דל טוב מול רע>,
גם אם הן מיוחסות למי שמחזיק בדיעות אנטישמיות, אין כל סיבה לא להעריך וליהנות.
<מרבית היוצרים הדגולים - כל אחד בתחומו - נודעו והתפרסמו בטירוף כזה או אחר.
זה עדיין לא מפחית מערך יצירותיהם, ואינו פוגם במידת ההנאה המופקת מהן>.
היצירות של ואגנר נכתבו כמאה שנה לפני עליית השלטון הנאצי.
ואגנר הושמע במחנות הכפייה והמוות, ולכן הוא מעורר התנגדות אמוציונאלית כה חזקה.
מובן שאין להקל ראש בכאבם של הניצולים ויש להתחשב ברגשותיהם.
עם זאת לא נראה לי נכון להזדעק ולהתלהם ׳בשם השואה׳
בכל פעם שהנושא הזה עולה לסדר היום הציבורי.
קרוב לוודאי שאלה שרוצים להאזין לואגנר בפומבי אינם עושים זאת על מנת להתריס,
ובוודאי שלא על מנת לפגוע ברגשותיו של איש, אלא ליהנות מיצירות של מלחין מחונן.
בעיני לפחות, יש להם מלוא הלגיטימציה לעשות זאת.