התחנה המרכזית החדשה בת"א: סיפורו של התכנון בארץ

ש מים

New member
אני לא בטוח שהתכנון העירוני בארץ "מפגר" לעומת העולם הגדול

בטוח שיש מדינות בהן המודעות גבוהה הרבה יותר, ויש כאלה שפחות. ובכלל, היה מאוד מעניין אם תוכל להביא דוגמאות מאיך מתבצע התכנון העירוני בעולם/במדינות חו"ל.
 

simo341

New member
דוגמאות

במדינות מזרח אירופה הקומוניסטיות לשעבר -
יש לך ממש, אבל ממש !!! .......
מכללות/אוניברסיטות לתכנון עירוני ואזורי
ויש אפילו בתי ספר קטנים יותר שהם מלמדים רק במקצוע הזה.
יש אפילו מכוני הישתלמות למומחים בנושא ( מה שאין בארץ ).

לפני 10 שנים קראתי כתבה בעיתון " הארץ " שיש כוונה
לפרק את כל מחלקות הפקולטה לאדריכלות של הטכניון
לכדי " פקולטות עצמאיות " רק כדי לקדם את הנושא,
בתכל'ס מאז ועד היום לא נעשה עם זה שום דבר.

אירגון התכנון הישראלי פועל כיום בתור גוף מיתנדב
ולא בתור " אירגון מקצועי חזק ".

בשנת 2008 קראתי על הצעה של פרופ' עמנואל מזור
שהוא מומחה בתחום להקים בארץ אוניברסיטה לתכנון ופיתוח
( מי בכלל שמע או הקשיב על זה ......... )

הלוואי והיה יותר טוב
 

ש מים

New member
אני לא ברור שמדינות הגוש המזרחי הן דוגמא טובה

אחת הבעיות של התכנון היא שהוא מנסה לקבוע את העתיד להתרחש. במדינות טוטאליטריות הדבר קל ופשוט: המנהיג קובע והאכיפה החלטית והרמטית. במדינות המערב יש פחות כפייה ויותר חופש פעולה (ומחשבה) לפרט. מבחינה זו ישראל היא אולי אחת הדוגמאות הקיצוניות (קרובה יותר להודו מאשר הולנד...) ל-"חופש הפעולה". ולמרות כל זאת אין לי ספק משטר כופה ו-"הרמטי", כמו בגוש הטוטאליטארי, הוא הרבה יותר פתוח לשחיתויות (וברמה גבוהה הרבה יותר).
ואיך זה קשור לתחום התכנון העירוני? פשוט מאוד: כשאין "חופש יזמות" קל המאוד ליישם את התכנון וקל מאוד לתכנן, כי יש הרבה פחות לחצים לשינוי התכניות, יש הרבה פחות יזמויות ובוודאי שיש פחות מרחב פעולה (והתנגדויות) לתושבים הפשוטים.
 

simo341

New member
בסדר נכון, אבל איך תסביר את העובדה שלפעמים זה הפוך

דווקא בתקופת ברית-המועצות לא היו אדריכלים/מעצבים/ בעלי מקצוע אחר
שהם תכננו למשל: " תחנות אוטובוסים "
ואף אחד שם לא פתח קטלוג של IKEA לצורך מחשבה עיצובית
ובכל זאת היו שם המון מקומות שהם החליטו לתת לפשוטי העם
לעצב את תחנות האוטובוסים שלהם בעצמם ועוד כל מיני מבנים זעירים.
 

ש מים

New member
לא הבנתי

  1. לגבי החלק הראשון של דבריך: לא הבנתי את הכוונה. לא הבנתי מה ניסית להסביר.
  2. לגבי החלק השני: ממש לא מוכר לי. נשמע מאוד מעניין. האם תוכל להביא מראי-מקום שמספרים על התהליך, על איך התבצע? (למרות שאין בזה יוצא דופן. גם בארץ יש מקרים ומקומות שנתנו לתושבים לעצב בעצמם תחנות אוטובוס קטנות - "נקודות עלייה והורדה". אין מדובר על תחנות מרכזיות, או בעלות מבנה הנדסי וארכיטקטוני מורכב).
 

simo341

New member
לגבי החלק השני של השאלה שלך -

הנה קישור שאני ראיתי לגבי תחנות האוטובוסים בברית המועצות הסובייטית לשעבר - [URL]https://xnet.ynet.co.il/architecture/articles/0,14710,L-3110803,00.html[/URL]

הוכחה ש-גם בלי אדריכל/מתכנן עירוני אפשר לעשות דברים יפים או מעניינים.
לפי דעתי זה טוב ויפה שיש היום יותר שיתוף ציבורי ביצירה של מקומות.
אני מאוד מעריך בעלי מקצוע !,
אני רק לא מבין למה מתכנני ערים כל הזמן מדברים
על הפרטים שיש מסביב כגון: בעיות תחבורה וכולי ....
ואף לא מדברים על דברים אחרים כגון:
רעיונות חדשים לגבי תכנון תחבורתי, רחובות , תשתיות וכולי ........
 

ש מים

New member
או, עכשיו הכל מובן...!


  1. "התחנות" עלין אתה מדבר הן "תחנות נקודתיות" ולא מדובר ב-"תכנון", אלא בעיצוב (ארכיטקטוני), וזה בדיוק מסוג הדברים שנעשים גם בארץ, ביוזמות מקומיות (מה שכתבתי בתגובה הקודמת שלי).
  2. מתכנני ערים עוסקים בתכנון ערים. היבטים הנדסיים וארכיטקטוניים נתונים בידיהם של מהנדסים ואדריכלים: היבטי תנועה ותחבורה - בידי אנשי מקצוע מתחום זה (מהנדסים, מתכנני-תנועה וכבישים וכיו"ב). כנ"ל כל נושאי התשתית וכן הלאה... (חשמל בידי מהנדסי החשמל, תקשורת בידי אנשי תקשורת ועוד).
 

simo341

New member
לא שאני ראיתי ילדי בית ספר מעצבים איזה מבנה זעיר כאן בארץ

אגב - גם " תחנות מטרו , תחנות רכבת קלה "
היו באותו הקונספט של עיצוב בידי העם.

הכוונה שלי הייתה שזה לא אמור ליות רק לשם " יופי ",
אלא גם רעיונות נוספים כדי לא ליצור מצב של בטלה/שיעמום
בזמן ההמתנה. מבנים זעירים כאלה יכולים להיות עולם ומלואו .............
 

ש מים

New member
יש לא מעט בארץ

בעיקר בישובים קטנים ובמועצות אזוריות.

קח, שלא ישעמם לך...
 

simo341

New member
זה לא בארץ ובטח ש-רק מעצבים מקצועיים יוצרים דברים כאלה

במשך המון שנים אני ראיתי רעיונות שונים ומשונים
איך לעצב תחנות המתנה שהם גם יפות נורא וגם מתאימות מבחינת נוחות
לכל אחד עם רעיון מקורי איך להעביר את הזמן עד שמגיעה הסעה.

בעשור הקודם גם היו ספסלי רחוב מ-עץ שהיו חמימים ונוחים
ועכשיו החליפו את כולם למתכת קרה ומנוכרת.
 

ש מים

New member
נכון

זה לא בארץ וזה היה רק בגדר בונוס עבורך.
מה שחשוב - והעיקר - זה מה שכתבתי בשורה הראשונה, בהתחלה.
 

simo341

New member
בגלל זה התחבורה הציבורית כאן נראית כמו שהיא נראית

לא מספיק שלא יודעים לחשוב נכון על תכנון תחבורתי
אלא אפילו על תחנות לא מסוגלים
 

ש מים

New member
את זה אפשר להגיד כמעט על כל מקום בעולם

לידיעתך: ביפן המהוללה, ממלכת התחבורה הציבורית האיכותית בעולם, "תחנת האוטובוס" היא - לכל היותר - עמוד לצד הדרך (שהיא כשלעצמה נטולת שוליים...). וזה במדינה עם טייפונים וגשמים ושלג וחום אימים בקייץ.
אז חלאס עם קטילה עצמית חחא גבולות! (כן, יש המון מה לשפר בארץ, בהרבה תחומים, אלא לעשות אותנו ל-"הכי גרועים בעולם" לא יוביל לשום מקום של הקשבה והתייחסות רצינית לדברים).
 

simo341

New member
יפן

אני לא הייתי שם,
אבל אני מתאר לעצמי שיש שם כנראה מערכת כבישים הרבה יותר טובים מאשר כאן ויותר בעלי מכוניות שזה לא מצריך תמיד השקעה מרובה מידיי.
ויש גם מוסכים ברמה יותר גבוהה שלא לדבר על מכוניות,
ורק מעניין לדעת אם ביפן יש הרבה פחות תאונות
וגם פחות פגיעות נפש מאשר כאן,
אז מה זה לעומת כאן.

אתה יכול להשוות אל מה שיש אצלנו כאן .............
אם רק תכנס אל תחנת הרכבת של לוד שהיא ענתיקה ענתיקה
ותראה איזה מעבר מסוכן בין 4 מסילות יש שם
בימקום לעשות משהו עוקף,
אז מה כל זה שווה .................
 

ש מים

New member
אני לא מבין מה הקשר

בין הנושא אותו פתחת (עיצוב תחנות האוטובוס) לדברים שאתה כותב עכשיו.
 

simo341

New member
אתה אמרת שיש שם תחנות שזה סתם עמוד כמו כאן, נכון ?

אז כנראה ש-עדיין לא הציבו שם " תחנה נורמלית "
כי אין שם כזאת כמות גדולה של נוסעים שהם ממתינים להסעות.

אבל שכחת להגיד לי מה לגבי השלכות נוספות ................
כגון: בטיחות.
ואולי גם יש שם סתם איזה תחנה של " עמוד " כי זה באופן זמני ? .......
או שאולי יש שם תוכניות כלשהם ולכן הציבו סתם איזה עמוד מסכן.
לא הסברת לי את הכל עד הסוף.
אני בטוח שלא חסר להם תקציב להניח שם תחנה נורמלית
 
למעלה