5 שנים על מיכאל עברו בריקודים ...
טוב, זה לא בדיוק זה, אבל יש מוטיבים דומים.
אני אנסה לעזור מניסיוני ומידיעותי:
א. עדיין לא פגשת את הנערה:
אכן, מסכים עם כל מי שכתב שיש מוזרות בכך שכ"כ הרבה זמן אתם יחד ועדיין לא פגשת את הנערה.
אם היית יודעת יותר על הלכות הבית השני של הנערה היו פחות אמירות כאן על זה שהנערה מנסה לנהל אותו.
יש לשער שלמרות שחלפו מספר שנים מהגירושים שלו, משהו במערכת המחולקת שלהם לא יציב ולא רגוע, לפחות מבחינת נקודת הראות של הנערה (אולי יש מישהם ברקע אצל האמא...) ולכן היא עושה ככל יכולתה להחזיק מציאות נשלטת עבור עצמה. ייתכן שהיא עדיין לא עיבדה רגשית את כל התהליך שעבר על משפחתה הביולגית, עודה אוצרת כעסים ו/או פחדים ולכן בדרכים כאלו של ייצוב העולם נמנעת מלהמודד עם המציאות שאחרי הגירושים.
אם יועצת ביה"ס צודקת (ולא סתם מעבירה את הקוף למי מבין ההורים שמשדר נטייה לקבל אחריות מתוך ראיית הילדה) הרי שהיותו של האב הגורם היציב יכול שיחזק את הנערה ברצונה לייצב את עצמה ע"י מניעת שינויים במצבו.
השילוב של הגיל שלה (14), משך הקשר ביניכם והעובדה שלך אין עדיין ילדים יכול להוות איום עבורה בכל הפרמטרים של מה יכול לקרות אם הקשר ביניכם יתהדק (ילדים נוספים, מעבר מקום מגורים וכדומה).
ב. הסדרי הראייה שלו:
משונה שכל השבוע הילדה אצל האמא ובשבתות ובחגים אצל האבא. אם הוא אכן הגורם המייצב, ומוכן להשקיע את כל כולו, מדוע לא היה קודם הסדר שבו ראה את הנערה יותר ימים בשבוע ויצר לה גם את האירועים של סופ"ש וחגים עם האם?
אם אכן כעת הוא עומד לאחר אותה באופן יומי, כתוצאה מהמצב הלימודי ויועצת ביה"ס, ברור שתהייה אי יציבות נוספת במערכת. השאלה גם אם הוא מצפה להתנהלות של השקעת מאמץ לתקופה וחזרה למתכונת הקודמת (עוד טלטלה) או לבחון כיצד ה"נתק" מהאם ישפיע ?
בד"כ, עד כמה שאני יודע, האחיזה בלימודים באופן טוב במקביל להתנהגות כמו שתיארת, מראה שביה"ס שימש עד כה מקור ייצוב בחיי הילדה והיא עשתה בו שימוש כזה. כעת, משהו גובר עליה ויש ירידה בביה"ס.
ג. העולם הרגשי של הנערה:
כבר אמרתי למעלה מה אני משער לגביך בעניין.
מצד שני,מדובר במתבגרת שקשה להבין ממך באיזה מקום היא נמצאת מבחינת גיל ההתבגרות. יכול להיות שיש בהתנהגות שלה נושאים של גיל ההתבגרות, נושאים של גירושים וערבוב של השניים. כדי להפריד דרוש איש מקצוע, לפחות בהיבט של הדרכת הורים.
ד. לתת הכל וגם במחיר הקשר:
העובדה שכל כך הרבה זמן חלף ועדיין לא נפגשת בנערה, והעובדה שכעת בן זוגך עומד / החליט לתת את כל כולו לנערה עקב הירידה בלימודיה, מעידה בעיני על בעיה אפשרית אצלו בהבנת העולם של ילדתו, ובפרט העולם הרגשי שלה. יש כאן שתי חוסר פרופורציות רציניות יחסית למצב שרצוי שיהיה אחרי גירושים, ויכול להיות שגם בן זוגך זקוק לטיפול.
איני יודע למה התכוונה יועצת ביה"ס וייתכן שהמצב הלימודי שימש לה רק סולם לעלות בו כדי שיגיע להיבטים האחרים. במבט מפוכח, לעתיד הרחוק יותר מסיום שנה הלימודים הקרובה, המבנה הנפשי של הנערה חשוב הרבה יותר מחריגות קטנות בלימודים. לימודים אפשר להשלים ואילו חסכים ושריטות בנפש גורמים להתבגרותו של אדם שאושרו תלוי בדבר (בריצוי החסכים והשריטות) וחבל. מכאן יוצא, שלדעתי, אופן תגובתו של בן זוגך למשבר הלימודי תקבע הרבה בפרופורציות של הדברים לעתיד לבוא. נטישה כוללת של הדברים וריכוז הכל בנערה משדר חוסר פרופורציות (שגם היא יכולה להבחין בהן) וגם עלול להעמיס על הנערה משא רגשי מיותר כי אבא עזב הכל בשבילה וכעת היא חייבת ....
לסיכום (למרות שיש עוד) פירוט דעתי למעלה, ממליץ (מניסיון שזה עובד) שהמבוגרים המעורבים (ובמיוחד בן זוגך) יפנו לפסיכולוג נוער ומבוגרים כדי לפרוס בפניו את כל פרטי המצב, צורות ההתנהגות שלו ושל הבת, האמירות וכדומה וכל זאת כדי להבין את העולם הרגשי של הנערה ושל האב ומתוך זה למצוא דרכי עבודה והתנהלות פרופורציונליות ועקביות.
אם גם הנערה תרצה להיעזר מקצועית - מה טוב, למרות שממה שאני מכיר יש להם הסתייגויות בגיל הזה (ואולי הדוגמא של האב שפונה לעזרה תהייה דוגמא טובה).
בהדרכה כבר ידונו על הדרכים להציג לנערה את מערכת היחסים ביניכם (אם תמשיך) ולתת לה את בטחונה במקומה במקביל למערכת יחסים זו וכך הלאה.
בהצלחה. המפתח הוא מבוגרים שערים ומבינים את העולם הרגשי של הילדים והעולם הרגשי שלהם עצמם.