יחי אלוהי האמת! יחי SF!!
אין לכותרת ולתשובתי דבר במשותף. "לטעון למוסריות תוך הצהרות שמישהו אחר הוא מחוסר זכויות" - ברור שאפשר. כפי שניסיתי להראות לכם, קיימים סוגים רבים של מוסר. כל דת מבוססת על מוסר מסוים וקיימות דתות רבות ששוללות זכויות מאנשים. מוסר הוא מערכת ערכים על פיה מתקיימים, ובגלל שלי יש מערכת ערכים מסוימת שלה אני נשמע, גם אני אדם מוסרי. ברור שזה לא מצדיק כל התנהגות שהיא, אלא רק התנהגויות שתואמות את המוסר שלך. הבעיה היא שהמוסר שלך מאפשר לי להחזיק במוסר משל עצמי ואילו המוסר שלי מתנגד לכל דעה אחרת. אבל אני סוטה מהנושא - אתה עדיין לא הצלחת להסביר, ע"י שימוש במוסר שלי, למה לי לדאוג לבעלי חיים (או להרשות לכם לדאוג לבעלי חיים) ולא הצלחת להסביר לי למה המוסר שלך עדיף על שלי (בעוד שאני מנסה להסביר לך איכן אתה טועה - איכן ערכי דאגה לזכויות בעלי חיים מתנגשים עם המוסר שלך). "מי זכאי להתייחסות מוסרית כאן ועכשיו" - מספיק אדם אחד כדי לשנות את המוסר הקיים, שנאמר: "הרוב הוא סטטי, המיעוט הוא דינמי". "מדוע זה לא כך" - כאן טמון הכלב - הדגמתם לי למה זה לא כך, עדיין לא הצלחתם להסביר לי מדוע בחרתם במוסר הזה (על כל תשובה שלכם, התעררו אצלי שאלות חדשות, שלא נענו, עדיין). "אתה אדם שמאמין בשיויון בין בני אדם" - האידאל שלי הוא שכל בני האדם יחיו בהרמוניה, בעולם שכל ערכיהם ישמרו. הבעיה היא שלא כל בני האדם רוצים שערכי ישמרו. לכן אני בחרתי בקבוצת אנשים הגדולה ביותר שאליה אני קשור (המדינה), כדי להטיל עליה ערכי מוסר אחידים. זה נעשה מתוך אינטרסנטיות ותו לא. בגלל בחירתי, אני מאמין שצריך לנצל קהילות אחרות כדי לא לפגוע באנשי הקהילה שלי, אבל על הניצול להיות קטן, ולבסוף להיפסק, כדי שקהילות אחרות יוכלו להיבלע בחברה שלי. במילים אחרות - אני צריך הרבה יותר אנשים כדי להרגיש מוגן, אבל בנתיים אני מסתפק במה שיש לי ומנצל אחרים. "שאין שום סיבה הגיונית להחיל את העקרון הזה על בני אדם בלבד - ולא גם על בעלי חיים - להוציא את סיבת הנוחות וההרגל" - ואני מוכיח לכם שיש. אות ן סיבות נוחות שציינת הן עקרונות בסיסיים בטבע שעלפיהם הכל עובד. כל פרט שואף ל"נוחות" מקסימלית - כל אחד רוצה לשרוד, בכל מחיר! "נוח לנצל אנשים" - לא ולא! כפי שהסברתי למישהו אחר (שאנטי או דדי_שי) עבדות וניצול אגרסיבי מדי של אנשים אחרים גובה מחיר כבד מאוד. "אימפריות גדולות לא נהרסות מבחוץ, אלא מתמוטטות מבפנים" (נדמה לי שעיותתי את הציטוט, אבל הרעיון ברור) - זה תמיד היה נכון. אימפריות גדולות בנויות על ניצול מוגזם של אנשים מסוימים, דבר שחוזר כבומרנג אל האימפריה עצמה, בשעת סכנה. דוגמאות היסטוריות: לא חסר. ממצרים ועד רומא, ממונגוליה ועד המאיה ואסור לשכוח את הקולוניאליזם והאימפריאליזם האירופאי. בקיצור, אתה טועה - לא נוח לנצל אנשים. "ביהודים/הודים/ערבים/אנדיאנים/כושים/סינים" - צודק, אבל שכחת להזכיר את הפלשתינאים
- הבעיה היא שניצול מוגזם פוגע בנו (ראוי שוב לציין את הפלשתינאים
). "בכל אחד מאלה יש פגיעה בחופש...פרט לנוחותינו" - ולמה אתה חושב שאנחנו מענישים פושעים ומחנכים ילדים? לשם איזשהו אידאל עליון שלפיו כל אדם צריך להיות בעל אותו מוסר דפוק? בולשיט! אנחנו מחנכים ילדים ומענישים פושעים כדי שהם לא יאנסו את אחותך!
הכל נעשה לנוחויותך האישית. הכל! אם לנו (גם לך) אין בעיה לנצל אנשים אחרים, למה שתיהיה לנו בעיה לנצל חיות - "...אין שום סיבה הגיונית להחיל את העקרון הזה על בני אדם בלבד..." ולמה "יש הבדל"? למה אתה מחליט ש"יש הבדל"? אתה הוא זה שמחליט כאן - כרגע אתה סוטה מהקו המקובל, לכן עליך חובת הנימוק וההוכחה. אגב, גם ההורים לא בוחרים אלו ערכים להעניק לילדיהם. כל פעם שהורה חורג איכשהו מהנורמה, קמה צעקה גדולה וכולם ממהרים ללחוץ עליו לשנות את דרכיו. הכוורת האנושית במיטבה. "אני לא טוען שההגבלות החלות עלי לנהוג כך או אחרת הן חוסר מוסריות כלפיי" - כי דפקו לך ת´ראש כשהייתה קטן. מה לעשות? גם לי דפקו את הראש ולעוד הרבה אנשים אחרים. קוראים לזה "חינוך". אם היו מרשים לך להתפתח לבד, הייתה מפחת מוסר שונה, ואז אותו "חינוך" היה נראה לך נורא ואיום. "זה נשמע לך אותן הדבר?" - עם יד על הלב - לא. ויש לכך סיבה טובה מאוד - אני לא צריך חיות והן לא יכולות לעניק לי דבר שאותו אני לא יכול לקחת מהן בכוח, אבל אדם שמכריחים אותו (בצורה לא ברוטלית מדי - הוא עוד עלול להתעצבן) לתרום לחברה (מנימוקים "מוסריים", כמובן), יתרום לי הרבה יותר, בתווך הרחוק, מאשר אדם משועבד. ולמרות מה שאורוול כתב, חיות לא יכולות להתמרד כמו בני אדם - לכן אין לי בעיה עם איך שמנצלים אותן. כדי לא להקשות עליך אני אקצר - חינוך וענישת בני אדם שונה רק במראהו מתעשיית המזון. העקרון שעומד מאחורי כל זה הוא אותו רעיון - לנצל עד כמה שאפשר. "למה אתה חש כזה דחף לגעור בי שאיני מתבטא בפורום ´זכויות העולם השלישי´?" - כדי להראות לך שעזרה לבעלי חיים פסולה אפילו לפי המוסר שבו אנו חיים (יענו, לעזור לכולם וכאלה... שיו). בכך שאתה תורם לבעלי חיים אתה משווה אותם עם בני אדם, ואני מנסה להראות לך שהשוואה כזאת פסולה מבחינתך (כיצור חי אתה חייב להסכים שאתה איכשהו רוצה בטובתך) ומבחינת העולם המערבי כולו (עד לתקופה האחרונה). "סיבותיי עימי" - אם כך לדון איתך זה כמו לדבר עם ילד בן 3 שלכל שאלה עונה "ככה". "ל´דוצ´ה´ הרבה יותר שקט בחיים אם כולנו נעבור לנו לבקתות בסוף העולם" - ומי ישלם את המיסים? מי ישרת בצבא? הדוסים? ברור שאני מעוניין שתשארו, אבל רק כאזרחים פרודוקטיביים. במילים אחרות: "לא, לא, אל תלך, אנחנו אוהבים אותך, זיני!!" "לא מכריחים אף אחד להיות בשר תותחים פה" - ברור שלא. ואתה במקרה שירתת בצבא ובמקרה הגנת על המדינה. ככה, פתאום בא לך הרעיון לקחת רובה, ללבוש מדים ולנסוע לבסיס לראות ת´חברה. "הדגמנו בפניך, כיצד אנשים שהפרו את כללי המוסר, או שאינם מודעים להם, או שחיים עפ"י כללי מוסר אחרים - עדיין נהנים ממך מאותו יחס כמו אתה מתייחס לכל אחד אחר. הראנו לך שלא מדובר ביכולות אינטלקטואליות שמקנות זכויות. הראנו לך, שאין אדם יכול לקרוא לעצמו מוסרי, אם ´המוסר´ שלו תומך בעבדות - לא חשוב כמה רגליים יש לעבד" - הדגמת, אבל לא הסברת למה. אני, באותה המידה, יכול להגיד שהראתי לך למה מותר וצריך לנצל בעלי חיים. על הדברים העקרוניים אנו עדיין לא מסכימים - אני עדיין חושב שמוסר ראוי לישם רק על בני אדם ורק בגלל שהם ערבים לכך שגם אני אקבל את אותן הזכויות. כלומר, רק בגלל שהם יכולים לתרום לי. רק בגלל הנוחיות שלי. ולגבי הקטע של העבדות - עניתי לזה למעלה. עכשיו לדברים שעדיין נשארו ללא מענה: -למה אתה משנה את המוסר הקיים כדי לתמוך במוסר שפוגע בך? -האם הג´ינס הזה עושה אותי שמן? -האם גם אתה מתעצבן כאשר טקסט המחולק לפסקאות יפות הופך לרצף אחיד של מילים כל פעם שאתה מנסה לענות למישהו?