כל מה שנכתב ו/או נאמר על אלהים זה בבל"ת.
את זה אתה כארכי-כופר יודע לפני, ועוד טוב ממני.
אני מסכים אתך ב-100% שאם דבר מאוס עליך קשה לעסוק בו. אני אפ' לא מייעץ לך ללמוד מליבוביץ שידע גם משהו על אותם דברים שהיו מאוסים עליו, כמו הנצרות, למשל. אני גם לא רוצה להחשב בעיניך כסוכן מקדם מכירות של הבבל"ת הזה שנקרא 'קבלה' או 'מיסטיקה'. אעפ"כ יתכן מאד שבמסגרת הבבל"ת תמצא דברים שיהיו בעיניך יפים ועמוקים גם אם הם אינם מחייבים אותך ואינך נוהג על פיהם. שאלה גדולה מאד שככל הידוע לי ליבוביץ איננו מתייחס אליה היא כיצד ניתן להסביר שאנשים גדולים בתורה ובחכמה, גם כאלה שליבוביץ העריך ואהב לצטט או להזכירם, היו בקיאים בספרות הקבלית או חשבו חשיבה קבלית, או במילים אחרות - חטאו "באלילות" ? איך זה מסתדר - או אולי שאין זה מסתדר כלל - שאישים רמי מעלה כמו הרמח"ל, הרמב"ן, הרב קוק, יוסף קארו, מאיר שמחה מדווינסק, ר' חיים מוולוזין, ר' אברהם אבולעפיה ועוד רבים וגדולים שידעו כולם את מורה נבוכים ע"פ, והיו מצויים בפילוסופיה הימיביינימית, למדו ואף הורו אותה לאחרים - נמשכו לבבל"ת שלך וחטאו באלילות ?
עצם הנסיון להשיב על שאלה זו מביא אותי לנסות להבין מבפנים מה שליבוביץ מסכם במילה אחת "אלילות" ואתה כ"בבל"ת". אולי קיימת בכל זאת איזו פואנטה או שבריר של פואנטה שגרם למשל ל"משך חכמה" להיות בקי בזוהר ולא רק ברמב"ם ? האם חשבת על כך פעם ?
לדעתי, מורשת ליבוביץ איננה אך ורק עיסוק בכתביו הוא, אלא היא כוללת גם את פיתוח הדחף ללמוד עוד ועוד, לקרוא להכיר ולהתמצא במכלול של נושאים ותחומים, והלוואי שהיינו מגיעים לקרסוליו בעניין זה.
אז אם אכן יש לך בסיפרייתך כמה וכמה ספרים מן הז'אנר הזה, אני מקווה קודם כל שלא רכשת ספרים שאינם מן המדרגה הראשונה, כגון ספרים העוסקים ל"ע במה שמכונה "קבלה מעשית" שזה בכלל ז'אנר פולקלוריסטי מזן אחר לגמרי. שנית, לאור העובדה שיש בידך כמה וכמה ספרים שכאלה - אני ממש לא יודע איך להתייחס לאותה הודעה שלך שבה אתה מבקש אותי "להביא לנו כמה דוגמאות ספציפיות על מה שהם מדברים כדי שנוכל לדעת באיזה עולם אנו מצויים" - האם מכל מה שמצוי בסיפרייתך לא יכולת לנסח איזו שאלה כלפי אורח בקי בקבלה שהצעתי לך להזמין לפורום ? משהו פה לא מסתדר לי.
ועדיין לא הסברת לי למה ספרות חז"ל הכוללת בין היתר מדרשים ואגדות "אליליים" מהנה אותך והקבלה לא ? מה מבחינה עקרונית עושה את ההבדל, בעיניך ?