חידה מי חשב שזו חוצפה להתיחס לקב"ה כפונקציונר

חידה מי חשב שזו חוצפה להתיחס לקב"ה כפונקציונר

תשובה: מחבר הספר שולחן ערוך (בחלק "אורח חיים", סימן צ"ח, סעיף ה): "אל יחשוב [המתפלל]: ראוי הוא שיעשה הקב"ה בקשתי כיון שכיוונתי בתפילתי, אלא...יאמר בליבו: מי אני, דל ונבזה, בא לבקש מאת מלך מלכי המלכים הקב"ה".

אם כי קצת תמוה בעיני, על שלא הוזכרה הפנייה מפורשת זו, במאמר "על התפילה".
 
איפכא מסתברא

אדרבא מכאן אפשר להבין שה' כן ממלא בקשות.
אבל תלוי במתפלל אם הוא ראוי או לא.
(לכן ליבוביץ בחר לדלג עליה..)
 

פיקסעלע

New member
מהההההההההההההההההה?

http://www.tapuz.co.il/forums2008/viewmsg.aspx?forumid=241&messageid=168547506
הגמרא לא משווה צדוקים לתינוקות שנשבו. היא רק אומרת שדינם כישראל. והרמב"ם מסביר שזה בגלל שהם שומרים שבת ולא עובדים ע"ז. וזה מוכיח שלמרות שהם תינוקות שנשבו (כמו שהרמב"ם אומר בהלכת ממרים) הם כישראל אך ורק בגלל שהם שומרים שבת ולא עובדים ע"ז. מה כ"כ מסובך?
 
עצתי היא שתקרא שוב את המאמר שלך

שם תמצא הרבה ציטוטים שמשווים את הצדוקים לתינוק שנשבא.
אבל בכל מקרה הם לא נושא הדיון.
נושא הדיון הוא החילונים שלא התחנכו על תורה ומצוות, שהם כתינוק שנשבה. כלומר הם חלק מעם ישראל. ואילו אתה רוצה להוציא את כל מחללי שבת מעם ישראל גם אלה שלא התחנכו על זה. למרות שהרמב"ם אומר:
"אבל בני אותם הטועים ובני בניהם שהדיחו אותם אבותם ונולדו במינות וגידלו אותם עליו הרי הן כתינוק שנשבה לבין הגויים וגידלוהו הגויים על דתם שהוא אנוס ואע"פ ששמע אח"כ שהיה יהודי וראה היהודים ודתם הרי הוא כאנוס שהרי גידלוהו על טעותם כך כל אלו האוחזים בדרכי אבותיהם שתעו לפיכך ראוי להחזירם בתשובה ולמשוך אותם בדרכי שלום עד שיחזרו לאיתן התורה"
 

פיקסעלע

New member
אין טעם לחזור על אותם דברים שוב ושוב

א. לא טענתי שהצדוקים הם לא תינוקות שנשבו
ב. לא טענתי שהחילונים הם לא תינוקות שנשבו
ג. טענתי רק שתינוק שנשבה לא הופך ליהודי בשל כך בלבד.
 
בסדר גמור

אז מה אתה טוען בעצם, תינוק שנשבה ולא שומר מצוות הוא יהודי או אינו יהודי?
 
מיהו יהודי?

למשל אם הוא קידש אשה קידושיו תופסים.
שהוא לא צריך לעבור גיור כדי להשתייך לעם ישראל, כולל בניו ונכדיו וניניו, וניני ניניו.
 
פעם אמרת

שנושא הגיור זה עניין פוליטי אם אינני טועה.
אז נעזוב את זה אולי נדון על זה בנפרד.
מה לגבי הקידושין שלו תופסים או לא תופסים?
 
הלאה

נניח שהוא כהן שלא שמר מצוות כולל בנו נכדו ונינו ובן נינו החליט לחזור בתשובה עדיין חלים עליו דיני כהונה? כגון דיני פדיון כגון שאסור לו להתחתן עם גרושה? וכשיבנה ביהמ"ק יאכל קדשים וכו'?
 
זה דווקא לא בעיה

חז"ל כבר אמרו הריקים שבהם מלאים מצוות כרימון.

היום יום הזכרון לחללי צה"ל שומעים סיפורים מופלאים של מסירות נפש של חיילים שלא גדלו על תורה ומצוות.
ודאי שזכותם גדולה מאוד.
 
בודאי !

כי מי שחושב שהוא ראוי שה' יקבל את תפילתו הוא הכי לא ראוי...
אבל אינו שולל את האפשרות "שישנה הקב"ה ממנהגו של עולמו לטובת המתפלל" (הראוי)
 
המילה "ראוי" לא מתיחסת למתפלל אלא לקבלת בקשתו

כלומר, כשהשו"ע כתב "ראוי הוא", הוא לא התכוון להגיד "ראוי המתפלל", אלא התכוון להגיד: "ראוי הדבר".

חוץ מזה, אצטט לך שוב את דברי השו"ע: "ראוי הוא שיעשה הקב"ה בקשתי כיון שכיוונתי בתפילתי, אלא...יאמר בליבו: מי אני, דל ונבזה, בא לבקש מאת מלך מלכי המלכים הקב"ה". מסקנה: לדעת השו"ע, כשאדם חושב שראוי הדבר שהקב"ה יעשה את בקשת האדם הנ"ל, עלינו לומר לו: "למה מי אתה בכלל, אדם דל ונבזה, בא לבקש מאת מלך מלכי המלכים הקב"ה". מסקנה: לדעת השו"ע, זו חוצפה שהאדם יעז לחשוב שראוי הדבר שהקב"ה ימלא את בקשתו של הקב"ה. זה בדיוק עונה על נוסח החידה ששאלתי על "החוצפה", ואגב זה גם ממצה את דברי ליבוביץ במאמרו על התפילה: ש"משמעות התפלה", איננה "הדרישה האוילית והמחוצפת שישנה הקב"ה ממנהגו של עולמו לטובת המתפלל".
 
למעלה