אתחייב לפענח רק תעלומות המנוסחות על ידי כחידה
להבא אנא השתדל להוסיף אחרי כל משל את הנמשל, כפי שגם אני משתדל לעשות - אחרי כל משל שאני מביא (וכזכור הבאתי לא מעט).
במודיעין כינו בצדק את היחידה בכינוי "איפכא מסתברא", כי באמת היא מתאפיינת בהצגת תיזות הפוכות זו לזו. אבל הרי בהודעת ה"איפכא מסתברא" שלך - לא היצגת משהו שהפוך לפתרון החידה שלי, כי החידה שלי ופתרונה עסקו בשאלה מי חשב שחוצפנים הם אלו החושבים שהקב"ה הוא פונקציונר הממונה על מילוי דרישותיהם, בעוד שהודעת ה"איפכא מסתברא" שלך - דנה בשאלה האם הקב"ה מקבל תפילות - שזו סוגיה נפרדת אשר כלל איננה קשורה לשאלה האם חוצפנים הם אלו החושבים שהקב"ה הוא פונקציונר הממונה על מילוי דרישותיהם; והנה לך ראיה פשוטה לכך ששתי השאלות הללו אינן קשורות זו לזו: שהרי - ניתן לענות ב"הן" על כל אחת מהן - מבלי שהעולם ייחרב! ואגב, אותה הודעת "איפכא מסתברא" שלך התיימרה להתבסס על כביכול-עובדה - שאותה כבר היפרכתי אחרי שסיפרתי מה אמרה שכנתי על דברי סוקרטס: ואכן, כשם שמדברי סוקרטס - אשר תבע מכל אדם לשנן לעצמו שהוא בן תמותה ושלכן אין האחרים משועבדים לו - לא בוקעת לחישה הלוחשת שיתכן אדם אשר האחרים כן משועבדים לו ובלבד שהוא לא בן תמותה, כך מדברי השו"ע - אשר אסר על האדם לומר לעצמו שראוי הדבר שהקב"ה ימלא את בקשת האדם הזה - לא בוקעת לחישה הלוחשת שיתכן אדם שבקשותיו כן מתמלאות ע"י הקב"ה ובלבד שהאדם הזה ראוי לכך.
אתה ממשיך לצדד בגירסה "אל יחשוב: ראוי הוא שיעשה הקב"ה בקשת
ו אחרי שכיווונ
תי בתפילת
י", תוך שאתה טוען שכך גם גירסת פרויקט השו"ת, אבל אתה מתעלם משתי עובדות: א. גירסה זו מופרכת מצד עצמה (עיין באותיות שהדגשתי לעיל), כי אילו - כטענתך - השו"ע התכוון להתחיל לצטט את מחשבת האדם רק החל מהמילים "אחרי שכיוונתי בתפילתי" - בעוד שהמילים הקודמות היו אמורות להיות דברי השו"ע עצמו (על האדם), אז השו"ע היה אמור לכתוב: "אל יחשוב
שראוי הוא שיעשה הקב"ה בקשתו", העדר האות ש מוכיח שהשו"ע מתחיל לצטט את מחשבת האדם - כבר החל מהמילים "ראוי הוא שיעשה הקב"ה בקשתי", כי ברור שהאדם אומר "ראוי" ולא "שראוי". אגב שים לב, שבדיוק מאותה סיבה - כתב השו"ע בהמשך דבריו: "ויאמר בלבו מי אני דל ונבזה" - אך לא היה שייך שהשו"ע יכתוב: "ויאמר בלבו
שמי אני דל ונבזה". ב. פרויקט השו"ת איננו המקור הראשוני. המקור הראשוני, שקדם בכמה מאות שנים לפרויקט השו"ת,
הוא זה.
אתה מצטט את דברי השו"ע, אשר אגב (אם כבר - אז) אף אני אצטטן שוב (תוך דילוג על מה שלא רלוונטי): "אל יחשוב: ראוי הוא שיעשה הקב"ה בקשתי...אלא יחשוב...ויאמר בלבו מי אני דל ונבזה בא לבקש מאת מלך מלכי המלכים הקדוש ברוך הוא", ואחר כך אתה מזכיר שכל זה הנו מה שהאדם נדרש לומר "בליבו". ובכן מה בכך? אכן על האדם אסור לחשוב לעצמו: "ראוי הוא [הדבר] שיעשה הקב"ה בקשתי", אלא על האדם לומר בליבו: "מי אני דל ונבזה, בא לבקש ממלך מלכי המלכים הקב"ה". עד כאן הצהרת השו"ע על האיסור והחובה המוטלים על המתפלל לחשוב ולומר בליבו. אלא שאני הוספתי, שמתוך הצהרה ברורה זו של השו"ע - בוקעת ועולה לחישה לא פחות ברורה, הלוחשת - שאם האדם לא יאמר בליבו "למה מי אני בכלל אדם דל ונבזה" - אלא יחשוב לעצמו: "ראוי הוא [הדבר] שהקב"ה כן ימלא את בקשתי", אז אנו נחשוב ונאמר בליבנו עליו: "למה מי אתה בכלל - אדם דל ונבזה, שתבוא לדרוש דרישות ממלך מלכי המלכים הקב"ה - כאילו שהוא איזה פקיד הממונה על מילוי בקשותיך, חצוף שכמוך". זוהי אפוא הלחישה הברורה - הבוקעת ועולה מהצהרתו הברורה של השו"ע; שעה שמידת בהירותה של לחישה זו, אינה נופלת ממידת בהירותה של הלחישה הבוקעת ועולה מהצהרת שר הכלכלה הנוכחי בנט שהצהיר שהוא הולך רק עם לפיד (שאמר שלא ילך עם החרדים) - כשמהצהרה זו שמע שר האוצר לשעבר שטייניץ לחישה ברורה הלוחשת שבנט לא הולך עם החרדים.