אלי כ ה ן
New member
חידה רטורית
כל שומרי המצוות, כולל ליבוביץ, מכירים את ההלכה הפסוקה המפורסמת (שמקורה מופיע כבר במשנה ושהגיעה עד לשולחן ערוך):
בימי הגשמים יש חובה להתפלל "ותן טל ומטר לברכה" - וזה אפילו כשמראש יודעים (משיקולים מטאורולוגיים דטרמינסטיים) שהולכים לרדת גשמי ברכה - ואפילו בשעה שממילא כבר יורדים גשמי ברכה; אבל בימי החמסין - אסור להתפלל "ותן טל ומטר לברכה" - וזה אפילו כשכל הציבור מעוניין בגשם קל נעים ומבורך לשבירת החמסין וכדומה. ולכאורה תמוה, בשביל מה להתפלל בימים של גשמי-ברכה על דבר אשר ממילא - גם בלי התפילה - מתרחש באופן טבעי מטאורולוגי-דטרמיניסטי, בבחינת "עולם כמנהגו נוהג"? אדרבא, ההיגיון אומר הפוך: שבימי הקיץ - שאז עולם כמנהגו נוהג שלא להוריד גשם - אז הציבור שירצה בכך יוכל לבקש מהשם שיגרום לטבע לסטות ממסלולו להוריד גשמי ברכה לשבירת החמסין, אבל בימים שבהם ממילא כבר יורדים גשמי-ברכה - גם בלי התפילה (אלא בזכות נסיבות מטאורולוגיות דטרמיניסטיות) - לא יהיה צורך להתפלל "ותן טל ומטר לברכה". האין זה מוזר אפוא שההלכה, לא רק שמתאפיינת במגמה הפוכה - אלא אפילו אוסרת להתפלל על גשמי ברכה בימי חמסין - ומחייבת לעשות זאת בימים של גשמי ברכה?
זו היתה החידה הרטורית, וכעת אציג חידה שנייה:
למה כיניתי את החידה הראשונה - רטורית, והאם הייתי קורא לה כך - גם אילו הוצגה בפורום אחר, והאמנם החידה המופיעה בשורה זו - אינה רטורית?
כל שומרי המצוות, כולל ליבוביץ, מכירים את ההלכה הפסוקה המפורסמת (שמקורה מופיע כבר במשנה ושהגיעה עד לשולחן ערוך):
בימי הגשמים יש חובה להתפלל "ותן טל ומטר לברכה" - וזה אפילו כשמראש יודעים (משיקולים מטאורולוגיים דטרמינסטיים) שהולכים לרדת גשמי ברכה - ואפילו בשעה שממילא כבר יורדים גשמי ברכה; אבל בימי החמסין - אסור להתפלל "ותן טל ומטר לברכה" - וזה אפילו כשכל הציבור מעוניין בגשם קל נעים ומבורך לשבירת החמסין וכדומה. ולכאורה תמוה, בשביל מה להתפלל בימים של גשמי-ברכה על דבר אשר ממילא - גם בלי התפילה - מתרחש באופן טבעי מטאורולוגי-דטרמיניסטי, בבחינת "עולם כמנהגו נוהג"? אדרבא, ההיגיון אומר הפוך: שבימי הקיץ - שאז עולם כמנהגו נוהג שלא להוריד גשם - אז הציבור שירצה בכך יוכל לבקש מהשם שיגרום לטבע לסטות ממסלולו להוריד גשמי ברכה לשבירת החמסין, אבל בימים שבהם ממילא כבר יורדים גשמי-ברכה - גם בלי התפילה (אלא בזכות נסיבות מטאורולוגיות דטרמיניסטיות) - לא יהיה צורך להתפלל "ותן טל ומטר לברכה". האין זה מוזר אפוא שההלכה, לא רק שמתאפיינת במגמה הפוכה - אלא אפילו אוסרת להתפלל על גשמי ברכה בימי חמסין - ומחייבת לעשות זאת בימים של גשמי ברכה?
זו היתה החידה הרטורית, וכעת אציג חידה שנייה:
למה כיניתי את החידה הראשונה - רטורית, והאם הייתי קורא לה כך - גם אילו הוצגה בפורום אחר, והאמנם החידה המופיעה בשורה זו - אינה רטורית?